كمپرسورهاي هوا ي Mannesmann

<?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Tuesday, February 15, 2005<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

يك نكته در مورد تعمير كمپرسورهاي هوا ي Mannesmann :

مقدمه :

در شركت تعداد زيادي ديزل كمپرسور از نوع  Mannesmann  وجود دارد كه اغلب انها بيش ار 10 سال است كه مورد استفاده قرار گرفته اند و متاسفانه شرايط تعمير و نگهدار آنها به گونه ايست كه اشكالات عديده اي بر مي دارند كه گاهي بر طرف كردن آن خيلي وقت گير است نمونه زير يكي از اين موارد است كه چند روزي وقت ما را تلف كرد و آخر امر معلوم شد اشكال از يك فيلتر نمدي جدا كننده روغن در داخل مخزن جدا كننده روغن بود به همين سادگي !!

 

يك مورد كه در هنگام تعمير يكي از كمپرسورهاي مزبور پيش آمد بشرح زير است :

مشكل پيش آمده :

·       ديزل كمپرسور در ابتدا روشن مي شد اما بدليل اينكه بنظر مي رسيد مانعي از حركت عادي آن جلوگيري مي كرد بلافاصله بعد از چند ثانيه خاموش مي شد .

·       راه حلهايي كه انجام شد :

·       ابتدا رگولاتور فشار pressure regulator  را باز كرده و سرويس نموديم .

·       سپس گلوگاه ورودي هوا : Intake throttle را باز كرده و نيپل مخروطي conical nipple  را تعويض نموديم بخاطر يك دفرميته اندكي كه در حاشيه آن وجود داشت .

·       با مراجعه به كاتالوگ دستگاه بخش هايي رلا كه در آنجا توصيه كرده بود چك كرديم . 5 مورد بود از قبيل : سنسور فشار روغن سنسور حرارت در بالاي سر سيلندر . سنسور سالم بودن تسمه دينام و... كه هيچكدام از اين موارد مشكلي نداشت . از طرفي ديزل را هم قبلا چك كرده بودن و از سالم بودن آن اطمينان حاصل شده بود

·       با برداشتن رگولاتور ولو كه در بالاي كمپرسور قرابر دارد وضعيت حركت روان و جام نبودن روتور هاي كمپرسور را هم چك كرديم كه سالم بود .

·       در نهايت :

 

چون حالت سختي  حركتي كه در دستگاه بود ما را به اين موضوع راهنمايي كرد كه علت ممكن است در مراحل بعد از كمپرس هوا باشد كه دقيقا هم همين گونه بود و علت  اصلي كثيف بودن يك فيلتر نمدي حدود 50 سانتي متر .... بود كه در داخل جدا كننده روغن  oil separator  قرار دارد. با تعويض  آن مشكل به خوبي و خوشي حل شد !!

نتيجه گيري :

اگر در هراران بار دفعات قبل كه اينگونه كمپرسورها رد شركت تعمير شده بود حداقل يك يادداشت كوچك در اين مورد نوشته شده بود اين همه وقت و انرژي تلف نمي شد اما چه بايد كرد كه ما در اينجا عادت نداريم نتيجه تجربيات خود را بنويسيم . جالب اينكه در كتالوگ كامل دستگاه هيچ اثري و اشاره اي به اين موضوع نشده است و بايد اين موضوع را به شركت سازنده اطلاع داد ضمنا يك آيتمي بنام زنجير ايمني  safety chain  اشاره شده كه ما ان را پيدا نكرديم !!

.....................................................................................................محمد توكلي  27بهمن 1383 ماهشهر

با تشكر از زحمات استاد كاران  آقای ناصر توکلی و آقاي حسنلي بخاطر توضيحاتي كه دادند

 

/ 0 نظر / 10 بازدید