علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

مقدمه :

کم کردن آب ماشین می تونه چند دلیل  داشته باشه

از خرابی در رادیاتور تا نریختن ضد یخ ( ضد جوش ) توی رادیاتوره ... به هیچ وجه نباید آب معمولی توی رادیاتور بریزید  بلکه باید 75 %آب بدون املاح ( آب مقطر ) به همراه 25% ضدیخ = ضد جوش باید توی رادیاتور ریخته بشه

ضمنا هر سال باید این آب رادیاتور رو بطور کامل عوض کرد یه دوست نازنینی داریم که چند ساله ماشین خریده و میگه آبش فابریکه نباید عوضش کنی !! شما این کار رو نکنید آب فابریک رو بعد از یه سال بریزید بره و دوباره آب تازه توش بریزید به زحمت و هزینه اش می ارزه . باور کنید  بخش عمده ای از مشکلات ماشین ( مثه خرابی واتر پمپ و رسوب گرفتن رادیاتور و گرم کردن ماشین و جوش اوردن و سوختن واشر سر سیلندر و ... هزینه های هنگفت بخاطر همین آب رادیاتور نامناسبه ... ولی کو گوش شنوا ...

- سیستم هوا گرفته باشه .

-چهارم شیلنگ های رادیات ترک ریز داشته باشه

-  بست شیلنگ رادیات شل باشه.

-  شیر بخاری یا شیلنگ شیر بخاری نشتی داشته باشه.

اما راجع به ترکیدگی سرسیلندر :

اول اگه از ناحیه ی خارجی باشه قطعا بدنه ی سرسیلندر ناحیه ی ترکیده شده دچار زنگ زدگی میشه.اما اگر از ناحیه ی داخلی سرسیلندر باشه فقط باید سرسیلندر رو باز کرد تا متوجه بشی.

بیشتر وقتها دو حالت بیشتر نداره یا واشر سر سیلندرسوخته و  یا واتر پمپ اشکال برداشته

اگه واشر باشه که یا توی اب رادیات روغن میزنه یا تو اگزوز اب وارد میشه

و اگه از واتر پمپ باشه ماشین زود گرم میکنه و دیر خنک میشه مخصوصا ً وقتی ازسربالایی بالا می رید .

بیاد داشته باشید که داغ کردن ماشین مثه تب کردنه آدمه به همون اندازه می تونه خطرناک باشه تب بالا باعث تشنج و حتی مرگ میشه داغ کردن هم در نهایت به سوختن و مرگ موتور منجر میشه  پس این موضوع رو سرسری نگیرید لطفاً !

همونطوریکه که گفتم : کم شدن آب ماشین می تونه عواقب خیلی پرهزینه ای داشته باشه که مثلا سوختن واشر سر سیلندر یکی ازکمترین اونهاست ! پس یادتون باشه هر موقع ماشین جوش اورد و یا داغ کرد بسرعت اقدام کنید ماشین های جدید مثه  پژوی 206 خودشون سیستم محافظتی دارند و با نوشتن کلمه استاپ stop روی برد ماشین ...موتور رو بطور اتوماتیک خاموش می کنن و این کار بسیار عاقلانه ایه چون ادامه کار موتور باعث سوختن واشر سر سیلندر و حتی در موارد شدید سوختن خود موتور (گریپاژ کردن پیستون های داخل سیلندر و جام شدن موتور میشه که دیگه باید یه تعمیر اساسی روی موتور انجام بگیره و هزینه های چند میلیونی رو باید بدین همین واشر سر سیلندر اگه بسوزه برای یه ماشین ساده مثه پراید شاید نزدیک یه میلیون تومن خرج برداره اگه 206 باشه که دو سه برابر میشه .

چون وقتی سر سیلندر زیاد داغ بشه اعوجاج برمی داره وبه زبون ساده تاب ور می داره و دیگه نمی تونه صاف روی سیلندر بشینه ...

 چون علاوه بر هزینه خرید واشر و دستمزد مکانیک باید سر سیلندر هم برای کف تراشی به تراشکار بره که گاهی اوقات لازمه سوپاپها و گایدشون هم عوض بشه و باید بره تراشکاری و خلاصه داستان داره ... پس بهتره از اول نذاریم این مشکل پیش بیاد.

کم شدن آب رادیاتور می تونه چندذد علت داشته باشه از علتهای ساده تا پیچیده :

-         نشتی از اتصالات ( جنت ها! Joint )

-         از کار افتادن فن ( پروانه خنک کننده ) مثلا بعلت سوختن فیوز یا سوختن خود موتور پروانه

-         خرابی در رادیاتور

-         سوراخ بودن رادیاتور

-         ورود آب بداخل سیلندر

-         خروج ْآب از سر سیلندر بخاطر سوختن واشر سر سیلندر

-         گیر کردن توموستات

-         نشتی ازبخاری ماشین

-         خرابی واتر پمپ

-         هواگیری نکردن رادیاتور

-          

چطور میشه  تشخیص داد آبی که از رادیاتور کم میشه مربوط به سوختن یا ترک برداشتن  واشر سر سیلندره ؟

وقتی این اتفاق بیفته و آب وارد اگر درون موتور به هر علت نشت آب وجود داشته باشه و آب رادیاتور رو کم کنه دودی که  از اگزوز ماشین بیرون میاد سفید و بهمراه بخار آبه

کمتر پیش میاد که ترکیدگی اتفاق بیفته و بیشتر به علت نیم سوز یا سوخته شدن واشر سر سیلندر هست.

درصورت کم شدن حداقلی وناچیز بخار اب یا بازبودن درب های رادیاتور

علائم سوختن واشر سر سیلندر :

وجود روغن توی رادیاتور روغن در آب که مثل ذرات گل و لای توی رادیات دیده میشه...

ریپ زدن و تک کار کردن ماشین که به علت خیس شدن شمعها اتفاق میوفته....مخصوصا وقتی ماشین سرده روشنش میکنی.... با نگاه کردن به اگزوز و بخار اب خروجی - که اصطلاحا میگن واشر ترسونده- بخار شیری رنگ بیرون میاد ...

 

اینا همش نشون دهنده ی اینه که واشر سوزوندی....باید سرسیلندر باز بشه...بره تراشکاری ...

اما اگه این علائم رو نداری... باید یا شیلنگها و اتصالات ماشین رو چک کنی ببینی  نشتی داره یا نه ؟ ...

حتی ممکنه بدنه سیلندرت ترک  برداشته باشه ! ....

یا بخاری ماشینت نشتی داره....

زمانیکه ماشین چند ساعتی خاموش باشه و بعد از استارت زدن موتور بصورت لرزه های شدید و همراه با ریپ زدن و نامنظم کار کند و بعد از چند دقیقه مشکل نامنظم کار کردن موتور رفع بشه واشر سرسیلندر نیم سوز کرده...ولی این مسئله نمیتونه به اون حد آب رادیاتورو کم کنه... و چون واشر کامل نسوخته ماشین بکارش ادامه میده ولی کارکردن فایده ای نداره و باید  تعمیر بشه

اکه از سرسیلند آب کم بشه آب کم شده قاطی روغن میشه که روغن یه حالت کف دار به خودش میگیره و بخار آب که با روغن قاطی شده روی درب موتور دیده میشه

....نوشته محمد توکلی – 11 خرداد ماه 1393 – ممکو – خوارزمی پتروشیمی بندرامام BIPC

/ 20 نظر / 13101 بازدید
نمایش نظرات قبلی
اسماعیل

سلام داداش محمد دقیقاً طوری ک گفتی یکی از جنت هایی که به رادیات وصله یه نشتی ریزی داشت بردم جنت ها رو کامل عوض کردم..حالا باز یکم بهتر شده ولی باز کم میکنه! {وقتی ماشین خنک میشه جنت رادیات ک رفته طرف ترمزتات باید سفت باشه یا کمی نرم؟این خیلی سفته! وقتی درب رادیات رو میخوام باز کنم هوا داره! وقتی باز میکنم میبینم باز یکم آب کم کرده!امکان داره از ترمزتات باشه؟ محمد جان ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

اسماعیل

سلام داداش مشکل ماشین من پیدا شد 250 کیلومتر باهاش رفتم بعد آمپر کشید تا درجه قرمز نرسید ولی ایستادم تا خنک شد درب رادیاتور رو ک باز کردم گل گرفته بود این یعنی واشر سرسیلندر داره خورده میشه.. سه لیتر آب کم کرده بود..موقعی ک این مسافت رو برگشتم ماشین صاف کار نکرد..وقتی چک کردم دیدم آب و روغن قاطی کرده حالا خرج این چقدری هست!؟چکار باید کرد؟

محمد

سلام. مرسی از مطالبتون. من اردیبهشت یه پراید خریدم (با قرض و قوله و مصیبت). اصلا از ماشین چیزی سرم نمیشه. نمیدونم الان بعد این سه ماه آب ماشین کم شده یا نه؟ نمیدونم عقربه ی آمپر تا کجا بیاد طبیعیه و کی غیر طبیعی؟ و کلا در مورد آب و اینا الان وظیفه ام چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

محمد

ضمنا پرایدم 94 یعنی صفره.

محمود

آقا دمت گرم خیلی باحالی خدا خیرت بده

محسن

باتشکرازمحمدآقایابهتربگم اوستامحمد.من یه تندر90دارم مدل86.اززمستون پارسال مشکل شروع شد.مشکل این بودکه تواون هوای سردسگ کش فن ماشین بعداز یه شهر گردی کامل روشن میشد وحتی وقتی ماشینوتوپارکینگ میذاشتم حدود5دقیقه یابیشترفنش روشن میموند.تااینکه اردیبهشت بردم تعمیرگاه وفهمیدم که ازدرترموستاتش بوده.خلاصه ماشین درست شدتااینکه هفته پیش دیدم ماشین دوباره فنش توچندکیلومترداخل شهرروشن میشه اول گفتم شایدبخاطرگرمی هوای تابستونه یاشایدبخاطرترافیکه بهمین خاطربی خیال شدم تااینکه دیروزصبح گفتم یه نگاهی به ماشین بندازم ودیدم هرآنچه نبایدمیدیدم.رادیاتورآب نداشت!!!!کلاجاخوردم آخه توزمستون خیلی کم آب کم میکرد.سرتونو دردنیارم پیچ هواگیری وبازکردموتورادیاتورآب ریختم ووقتی که کامل ازشیلنگ هواگیری آب اومد،که اولش یه آب گل آلودبودولی بعدش آب سبزرنگ رادیات اومد.رفتم دانشگاه که30کیلومترفاصله تاخونمون داره(البته همیشه ازاتوبان باسرعت110تامیرم )ظهرکه ازکلاس اومدم دیدم بازآب رادیات نیست شده بازکارصبحمو تکرارکردمو آب ریختم تورادیات ولی وقتی رسیدم خونه دیدم بازآّب رادیات نیست.اوستا محمد راهنمایی کن چه بلایی سر ماشین اومده؟

محسن

قابل توجه دوستان ازین به بعد به آقا محمد باید بگید اوستا محمد.وگرنه....[عصبانی] میشم.چون با راهنماییش واقعا کمکم کرد.آقا از رادیاتش بود.یه ترکه کوچیک داشت که موقع جوش آوردن باز میشد و آب کم میکرد ولی از یه جایی بو که اصلا معلوم نبود.بازم ممنون.وازت یه خواهشی دارم حتما پیگیر مسائل فنی ماشین های تولید خارج هم برو.ناراحت نشی ولی پژو،پراید،یا امثال این ماشینا قدیمین الان تیپ موتورا یا نحوه خنک کنندگی وتقسیم قدرت موتور و...که بهتر از من آشنایی به این مسائل داری با قبل خیلی فرق کرده.همین تندر 90 خیلی از تعمیر کارا ازش شونه خالی میکنن چون واقعا موتور پیچیده ای داره.بازم ممنو از راهنماییت

علیرضا

سلام بسیار خوب و عالی توضیح داده بودین گفتم بی انصافیه تشکر نکنم سپاس

عزیز

سلام اول تشکر بابت توضیحات خوبتون. من هم مشکل کم کردن آب رو دارم. ماشین 405 مدل 86 دوگانه. بعد از زیر شویی و تست چشمی شلنگ های آب پشت موتور نشتی داشت که عوض کردم. بازم آب میده البته کمتر. حدودا تو هر 200 کلیومتر نصف بطری. می خام بدونم قدم بعدی کنترل کدوم قسمته. درضمن مشکل موتوری ندارم نه داغ می کنه و نه ریپ می زنه. آب روغن هم قاطی نمیکنه.

محمد

باسلام جندروزیه که ماشینم(پرایدمدل87)اب کم میکنه یعنی دویاسه روزی یکباربایدیک لیتریاشایدم بیشتراب رادیات بریزم توماشین رفتم پیش تعمیرکارمیگه ازلوله فلزی ورودی بخاریت هستش چون لوله چندسال روماشینه وله شده واب ازش میریخت درضمن لوله جنتشوهم عوض کردم میخواستم بدونم احتمال داره ازجای دیگه باشه یانه؟بعدمیخواستم بدونم اسم این لوله فلزی بخاری دقیقاچیه؟باتشکرمرسی