جلوگيري از خرابي واشر سر سيلندر و سيستم خنك كننده

PREVENTING CYLINDER HEAD GASKET AND COOLING SYSTEM FAILURES<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

One of the most important parts of the cooling system is also the most invisible

جلوگيري از خرابي واشر سر سيلندر و سيستم خنك كننده :

يكي ازمهم ترين بخش هاي سيستم خنك كننده كه نامريي ترين بخش هم هست !

واشر سر سيلندر براي ايجاد نشت بندي بين سر سيلندر و بدنه موتور هاي بنزيني و گازوئيلي مورد نياز است . اين واشر يكي زا اجزاي مورد نياز در هر موتوري است و و عملكردهاي مختلفي را هنگام كار موتور بر عهده دارد .

واسر سر سيلندر مي بايست كه محفظه احتراق را كه داغ ترين قسمت موتور است و بيشترين درجه حرارت وفشار را تحمل مي كند از ساير قسمت ها نشت بندي كند . اين واشر بايد نشت بندي لازم را در برابر هوا ، مايع خنك كننده (آب رادياتور ) محفظه احتراق و روغن موتور كه بترتيب درجه حرارت و فشار زيادي را دارا مي باشند بعمل  آورد .

طراحي واشر سر سيلندر و مواد مورد استفاده در ساخت آن بايد به گونه اي باشند كه بتوانند مقاومت شيميايي و گرمايي لازم را در برابر گازهاي توليد  شده در  محفظه احتراق و ساير مواد  شيميايي ؛ آب خنك كننده و مواد موجود در آن و روغني كه در موتور استفاده مي شود داشته باشند .

واشر سر سيلندر هنگامي كه بر روي موتور نصب شده است يكي از مهم ترين اجزاء در كل ساختار موتور محسوب مي شود . باعث حمايت سر سيلندر در برابر وضعتي كاري موتور مي گردد . و به همين جهت لازم است كه بتواند در برابر نيروهاي گرمايي و ديناميكي كه به سر سيلندر وارد مي شوند مقاومت داشته باشد .

اينكه چه نوع واشر سر سيلندري مورد اسافاده قرار بگيرد بستگي به نوع و طراحي موتور دارد . از موتورهيا تك سيلندر بنزيني گرفته تا موتورهاي بالاي  12 سيلندر ديزلي  كه داراي توربو شارژ يا سوپر شارژ هستند ماده مورد استفاده و نوع طراحي واشر سرسيلندر مي تواند متفاوت بوده و  تاثيري شگرف بر روي عملكرد و عمر موتور داشته باشد .

هر كاربردي ، واشر منحصر بفرد خود را مي خواهد تا بتواند شرايط خاصي را كه براي آن موتور لازم است فراهم آورد . و بايد مواد شيميايي كه رد موتور توليد مي شوند بررسي گردند تا واشر متناسب با آن را كه مقاوم باشد از فلز مناسب بسازند .

رايج ترين فلزاتي كه براي ساخت واشر سر سيلندر مورد استفاده قرار مي گيرند به شرح زير است :

  • فولاد و فولاد ضد زنگ از درجات مختلف و با شكلهاي گوناگون
  • اليافي كه بر اساس مواد تركيبي (كامپوزيت ها ) ساخته شده اند .
  • گرافيت با چگالي هاي متفاوت
  • موادذ شيميايي مانند پلي تترا فلورو تيلن ، سيليكون ، نئوپرن ، رزين هاي پليمري و ساير مواد .

 

HOW TO PREVENT HEAD GASKET FAILURES CAUSED BY ENGINE OVERHEATING

چونه از سوخت واشر سر سيلندر كه ناشي از گرم شدن بيش از اندازه موتور است جلوگيري كنيم ؟

چه وقت موتور گرم مي شود ؟

ادامه دارد ...

........................

منبع :

http://www.arrowheadradiator.com/preventing_cylinder_head_gasket_and_cooling_system_failures.htm

 

 

/ 0 نظر / 69 بازدید