برخي اشكالاتي كه در خودرو بوجود مي آيد :

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

برخي اشكالاتي كه در خودرو بوجود مي آيد :

مقدمه :

عيب يابي خودرو از جمله كارهايي است كه نياز به تجربه و مهارت فراون دارد زيرا در غير اينصورت عيب خودرو برطرف نمي شود و هزينه هاي زيادي هم براي  صاحبان خودرو بوجود مي آورد .

در مورد خودرو هم مانند هر ماشين ديگري نياز است كه از ميان علل گوناگوني كه ممكن است دليل بوجود آمدن اشكال باشند چند مورد را در نظر بگيرند و آن موردي را كه به احتمال قوي علت اصلي است مشخص كرده و سپس نسبت به رفع ان اقدام كنند دقيقا شبيه كاري كه پزشكان در مورد روند تشخيص بيماري طي مي كنند و به آن تشخيص افتراقي يا : differential diagnosis   مي گويند .

در مورد خودرو هم دقيقا بايد چنين كاري انجام شود البته بعضي از تعميركاران حرفه اي با توجه به تجربه طولاني كه دارند تا حدي از عهده اين امر بر مي آيند اما شيوه درست و علمي آن ، روشي است كه با تركيبي از تئوري و تجربه هاي شخصي اين كار را انجام دهند تا از كاري كه اغلب تعميركاران تجربي انجام مي دهند و بر اساس روش ابتدايي : سعي و خطا است خودداري كنند .

مثلا موضوع لرزش خودرو در سرعت هاي بالا مي تواند علل متفاوتي داشته باشد از بالانس نبودن چرخها گرفته تا خرابي جعبه فرمان . ولي اين امر ممكن است بخاطر خراب شدن پلوس ها هم بوجود آيد . مي تواند بعلت خرابي لاستيك هاي دسته موتور كه نگهدارنده موتور خودرو هستند هم باشدو يا وجود اشكال در سيستم فتر بندي يا تعليق خودرو باشد .  حتي تنظيم نبودن و بد كار كردن موتور هم بي تاثير نيست . يكي ديگر از علل از آن مي تواند تاب داشتن ديسك و صفحه كلاچ باشد . وخيلي علل ديگر . حالا اينكه با قاطعيت از بين اين همه علت متفاوت و متنوع يكي را انتخاب كنيم كه عيب اصلي همان باشد و با رفع كردن ان لرزش برطرف شود هنر يك نعميركا رخوب و با تجربه است . تعميركار با معاينه خودرو مي تواند هر يك از اين موارد را بررسي كرده و نظر نهايي خود را بدهد . در زير نمونه هايي از اين اشكالات آمده است :

زدن فرمان

فرمان زدگي يا لرزش آن  اگر در سرعتهاي پايين انجام گيريد در سيستم تعليق اشكالاتي مثل لقي سيبكها يا لقي بوشها بوجود آمده است. ولي اگرفرمان زدگي در سرعت بالا انجام گيرددر اينصورت چرخهاي جلو نياز به بالانس شدن دارند و در صورت عدم رفع اشكال چرخهاي عقب نيز به بالانس نياز دارند و گاهي فرمان زدگي محدود بين دو سرعت ثابت است كه در اينصورت بايد به مرغوبيت جنس لاستيكها توجه كرد.  

يكي علت ديگر مي تواند خرابي پلوس هاي خودرو باشد گرم شدن بيش از حد پلوس هاي در اثر نرسيدن روغن مناسب به انها مي تواند دليل اين امر باشد .

كشيدگي فرمان

 فرمان كشيدگي به راست : علتهاي اين اشكال كجي كمك فنر (زاويه كمبر مثبت چرخ راست يا زاويه منفي چرخ چپ ) . شيب جاده . كم بودن باد چرخ راست برابر نبودن وزن لاستيكها و يا از زاويه كستر چرخها                                                                                                                

لاستيك سايي

1- مهمترين عامل مربوط به ميزان فرمان ( زاويه تو – اين –اوت )  toe in – toe out  است كه بايد اندازه آن در حالت عمومي برابر L1-L2=2mm است .

2- كج شدن كمك فنر 3- گشاد شدن بوش طبق ها 4- مرغوب نبودن جنس لاستيكها هم از ديگر عوامل هستند     

...............................................................م.ت خرداد 1385 ماهشهر BIPC

 

/ 0 نظر / 39 بازدید