DIESEL CYCLE سيكل ديزل

DIESEL CYCLE     سيكل ديزل<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

ايده ساخت موتور هاي ديزل متعلق به :  رودلف ديزل  آلماني است كه امتياز ساخت ان را در سال 1892 بنام خود ثبت كرد . هدف او از ساخت اين كار ابداع  موتوري با كارآيي بالا بود

البته موتورهاي بنزيني در سال 1876 اختراع شده بودند ولي بخصوص در آن زمان اين موتور ها كارآيي و راندمان مناسب را نداشتند .

تفاوت عمده اي كه بين موتور هاي بنزيني و گازوئيلي وجود دارد بقرار زير است :

·       در موتور هاي بنزيني ، هوا و سوخت در خارج از موتور با  هم تركيب مي شوند و سپس اي مخلوط پس از تراكم در سيلندر توسط جرقه اي كه شمع مي زند محترق شده و نيروي لازم براي حركت موتور را فراهم مي كند           

·         اما در موتور گازوئيلي ابتدا هوا متراكم مي شود و سپس

سوخت به درون اين هواي متراكم پاشيده مي شود و گرماي زياد

     ناشي از تراكم هوا باعث اشتعال مي شود و به شمع نيازي نيست

 

·       نسبت تراكم در موتور هاي بنزيني 8:1 تا  12:1 است               

·        در صورتيكه در موتور هاي گازوئيلي اين نسبت : 14:1  تا 25:1 است

و به همين جهت است كه  راندمان آنها از موتور ها ي بنزيني بيشتر است                                                                                همين نسبت تراكم بالا در موتور هاي گازوئيلي است كه باعث مي شود  كه

  راندمان انها از موتور هاي بنزيني بيشتر باشد

·       موتور هاي بنزيني معمولا از كاربوراتور يا انژكتور

براي تركيب هوا و سوخت در خارج از موتور استفاده مي كنند      

·          ولي در موتور هاي ديزلي سوخت بطور مستقيم توسط انژكتور به درون

  سيلندر پاشيده مي شود

·       ***********************************************************

·       در موتور هاي بنزيني بدليل اينكه سوخت و هوا با هم تركيب شده اند از نظر مقدار فشرده كردن اين مجموع محدوديت وجود دارد چون ممكن است كه اين تركيب زودتر از موعد مقرر به دليل احتراق خود به خود  محترق شود . باعث اخلال در سيكل مي شود . اما در موتور هاي گازوئيلي بدليل اينكه فقط هواي بدون سوخت متراكم مي شود از نظر بالا بردن نسبت تراكم محدوديتي نداريم و همين امر باعث بالا بردن راندمان موتور مي شود./                            

 

/ 0 نظر / 26 بازدید