مهندسی تعمیر و نگهداری

Wednesday, March 07, 2007

 

مهندسی تعمیر و نگهداری

Tips for identifying car engine repair needs

نکاتی که باید هنگام  تعمیر خودرو مورد توجه قرار بگیرند :

 

مقدمه :

هیچ چیز برای یک خودرو بدتر از این نیست که شما می خواهید از آن استفاده کنید ولی وقتی استارت می زنید یا استارت نمی زند و یا ماشین روشن نمی شود حالا فرض کنید شما کار مهمی هم داشته باشید . در چنین شرایطی غیر از عصبی شدن کار دیگری هم می توان انجام داد و آن یک سری چک کردن ها ساده و ابتدایی است تا اگر مشکل پیش آمده جزیی باشد خودمان بتواین آن را رفع کنینم حقیقت این است که هر چقدر اطلاعات و دانش ما درمورد خودرو بیشتر باشد راحت و سریع تر می توانیم به رفع عیب بپردازیم ضمن اینکه صرفه جویی زیادی هم در وقت و هزینه ها می شود .

حالا اگر یک فرد عادی که تخصص اش چیز دیگری است اطلاعات دقیق و حتی اطلاعات کلی از تعمیرات ماشین آلات نداشته باشد ایرادی ندارد ولی فاجعه اینجاست که آنهائیکه عناوین مکانیک و استاد کار و متخصص را یدک می کشند در کار خود تجربه و مهارت لازم را نداشته باشند و با بی تجربگب خود باعث سردرگمی و اتلاف وقت و هزینه مشتریان خود شوند و ما بسیار شاهد بوده ایم که با روش های سعی و خطا به رفع عیب ماشین می پردازند .

یک بار ماشین من روشن نمی شد تعمیر کار ابتدا گفت دستور داد یک دست شمع بخرم بعد فیوز و پلاتین گرفتم بعد گفت وایر شمع  ها را باید عوض کنیم و خلاصه همینطور روند تعویض قطعات ماشین ادامه  داشت و فکر می کنم اگر به همین منوال ادامه پیدا می کرد تمام قطعات ماشین را باید  عوض می کردیم !

دست آخر هم بعد از ساعت ها کار روی آن معلوم شد چرخ دنده د لکو چرخیده است و باید جهت دلکو را بر خلاف وضعیت عادی اش قرار دهد تا بالاخره ماشین روشن شد . بعد هم گفت که تا بحال هیچ ماشینی این همه وقت مرا نگرفته است و دستمزد زیادی هم گرفت .

متاسفانه نظیر این داستان نه تنها برای خودروهای دیگر و در اغلب جاها تکرار می شود حتی درواحدهای صنعتی نیز این اتفاق به کرات رخ می دهد .

ما باید این روش تعمیر کردن شانسی و سعی و خطا را کنار بگذاریم .

توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد که ما باید در وهله اول عیب خودرو را پیدا کنیم و این عیب یابی نیاز به مهارت و تجربه و تیز هوشی دارد بعد از آن رفع عیب کردن کار چندان پیچیده ای نیست .

 

 

مراحل تعمیرو عیب یابی خودرو :

 

اولین کار  در تعمیر خودرو این است که مشخص کنیم خودرو دچار چه اشکالی شده است و بر این کار لازم است که به علائمی که ماشین دارد توجه کنیم حتی اگر شما متوجه شده اید که خودرو چه عیبی دارد لازم است که اندکی در مورد آن تامل کنید .

اگر ماشین شما روشن نمی شود باید بررسسی کنید که علت چیست ؟ آیا استارت اشکال پیدا کرده است ؟ و یا مثلا اتوماتیک استارت یک صدای کلیک می دهد اما کار نمی کند ؟ آیا اصلا باک ماشین شما بنزین دارد ؟! برخی از این موارد را می توانید از روی علائم جلوی داشبرد هم مورد بررسی قرار دهید .

هنگامیکه خودروی شما روشن نمی شود در وهله اول باید باطری و استارت آن را چک کنید . برای این کار کاپوت ماشین را بالا بزنید و وضعیت باطری را برسی کنید با استفاده از یک ولت متر بررسی کنید که آیا ولتاژ باطری روی 12 ولت است یا نه ؟ البته مقدار ولتاژ باطری را می توانید از روی علائم موجود در داشبرد بخوانید این درصورتی است که خودرو شما از نوعی باشد که خودش ولت متری بر روی داشبرد دارد و میزان ولتاژ باطری را نشان می دهد . بعد از اینکه از سالم بودن باطری مطمئن شدید  ممکن است اشکال از اتوماتیک استارت یا خود موتور باشد .

این روش بررسی و  حذف علل مختلفی که باعث روشن نشدن ماشین می شوند فرآیند اساسی است که برای تعمیر ماشین باید مورد استفاده قرار گیرد .

حالا اگر موتور روشن نشد سوئیچ را باز بگذارید و ببینید که سیستم سوخت رسانی و جرقه سالم هستند یا نه اکثر مواقع ممکن است اشکال در این سیستم ها باعث روشن نشدن موتور شود . اگر خودروی شما از نوع کاربوراتوری است هواکش آن بیرون آورید و وضعیت سیستم سوخت رسانی بنزین آن را بررسی کنید . اما خودرو هایی جدید دارای سیستم کامپیوتری هستند که عیب یابی موتور را انجام می دهند .

گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی تولید می کند که حامی از بروز نقصی در یک قسمت ماشین است اگر هنگامی که برای  متوقف کردن خودرو روی ترمز فشار دادید و صدای جیغ ممتد از ترم شنیده شد این نشان آن است که لنت های ترمز تمام شده است و نیاز به تعویض دارد .

اگر دود غلیظ و آبی از اگزوز خودرو خارج می شود نشان دهنده ر وغن سوزی یا وجود ترک در سیلندر و یا خرابی واشر سر سیلندر است که در چنین حالتی نیاز است که خودرو را برای تعمیر به تعمیر گاه ببرید .

لازم است که بطور مرتب سیالات موجود در خودرو را چک کنید از جمله چک کردن روغن موتور که باید در موعد مقرری که در دفترچه راهنمای خودرو آمده است تعغویض گردد  . هر از چند گاهی هم باید چک شود که سطح روغن به اندازه کافی است و روغن کم نکرده است .

 

بروز صداهای مختلف ازموتور از جمله صدای چک چک یا صدای تلپ تلپ  می تواند بدلایل متعددی باشد .  اشکال بوجود آمده در خودرو در این حالت می تواند ناشی از خرابی سوپاپها یا پیستون ها یا میل لنگ باشد  

داشتن این اطلاعات حتی اگر منجر به درست کردن ماشین نشود لااقل می تواند کمکی باشد که تعمیر کارانی را که قرار است روی خودروی شما کار کنند تا سریع ترو بهتر خودروی شما را تعمیر کنند .

 

 

....................................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 16 اسفندماه 1385

منبع :

http://www.helium.com/tm/67980

 

/ 0 نظر / 19 بازدید