Monday, September 07, 2015

پاره شدن جنت ( شلینگهای  اتصالی موتور به رادیاتور و بخاری ) و سوختن واشر سرسیلندر

ماجرا از این قرار است که همکار ما با مهمانهایش از ممکو عازم دیلم شده بود که بین راه در هندیجان جنت (شلینگ آب ) بخار می ترکد آب ماشین به بیرون می ریزد و بخاطر داغ شدن بیش از اندازه موتور ، واشر سر سیلندر می سوزد و ماشین رو همانجا متوقف می کنند و باقی قضایا که باز کردن سر سیلندر و تعویض سر سیلندر و یه تعمیر پر هزینه که بالای یک میلیون تومن  خرج برداشت !

همه این مشکلات و پرداختن هزینه ها بخاطر سهل انگاری هایی است  که راننده ها دارند . به این معنی که :

  • ·         قبل از حرکت ، ماشین را چک نمی کنند
  • ·         به هنگام رانندگی به دمای آب موتور و بطورکلی به درجه های جلوی داشبرد توجه نمی کنند.
  • ·         فرق بین ماشینی که 100 هزار کیلومتر رفته و ماشینی که صفر کیلومتر را درک نمی کنند
  •  

وقتی ماشینی 100 هزار کیلومتر راه رفته باشد باید خیلی از بخش های آن چک شود و در صورت لزوم تعویض شوند از جمله همین شلینگهای اتصالی موتور به رادیاتور ( که در زبان کوچه بازاری به آن جنت میگن ) حتی بنظر من باید رینگ و پیستونهای این ماشین را باید عوض کرد .

حالا وقتی راننده بی دقت است و این چک کردن ها را انجام نمی دهد واز آن بدتر فقط ماشین را گاز می دهد و حتی نگاهی به درجه حرارت داشبرد نمی کند خب واضح است که این وضعیت پیش می آید

همین پاره شدن یکی از این جنت ها و خالی شدن آب رادیاتور و اطراف موتور فقط ظرف چند دقیقه و حتی گاهی چند ثانیه منجر به سوختن واشر سرسیلندر می شود که این وضعیت خسارت های فراوانی را ایجاد می کند که کمترین آن باز کردن سر سیلندر و کف تراشی آن و تعویض واشر سرسیلندر و حنی گاهی تعویض سر سیلندر است !

پیشگیری از سوختن واشر سرسیلندر

برای پیشگیری از سوختن واشر سرسیلندر باید  از داغ کردن موتور جلوگیری شود با رعایت نکات زیر :

1-      بطور مرتب آب رادیاتور را وقتی ماشین خاموش است  چک کنید

2-      همواره و به هنگام رانندگی چشمتان به درجه نشان دهنده آب ( آمپر حرارت موتور ) باشد و به محض اینکه دیدید که دمای موتور دارد بالا می رود سریعاً خودرو را متوقف کرده و علت را جویا شوید .

3-      حتما قبل از مسافرت بخش های مختلف سیستم خنک کننده از جمله جنت ها و تسمه پروانه را چک کنید

4-      باید قبل از مسافرت کلیه قطعات مربوط به سیستم


اگر همین کارهای ساده و کم هزینه را انجام دهید مطمئن باشید که امکان سوختن واشر سرسیلندر را تا حد زیادی کم کرده اید . ضمن اینکه خودروهایی شبیه سمند و پژوی 405 و اغلب خودروهای وطنی بعد از 3 چهار سال کار کردن لازم است که سر سیلندرشان باز شود و واشر آن تعویض گردد چون این واشر بعد از سه چهارسال کار کردن ضعیف شده و و متسعد سوختن می شود .

..............نوشته : محمد توکلی – 16 شهریورماه 1394 – ممکو

 

/ 0 نظر / 9 بازدید