جوش آوردن ماشین تندر 90

فن تندر 90

هارشنبه، ۱۴ امرداد ۱۳٩۴  - ٢:٢۶ ‎ب.ظ

 

ژعلت کم شدن آب رادیاتور ماشین

 

باتشکرازمحمدآقایابهتربگم اوستامحمد.

من یه تندر90دارم مدل86.

اززمستون پارسال مشکل شروع شد.مشکل این بودکه تواون هوای سردسگ کش فن ماشین بعداز یه شهر گردی کامل روشن میشد وحتی وقتی ماشینو توپارکینگ میذاشتم حدود5دقیقه یابیشترفنش روشن میموند. تااینکه اردیبهشت بردم تعمیرگاه وفهمیدم که ازدرترموستاتش بوده.

 

خلاصه ماشین درست شدتااینکه هفته پیش دیدم ماشین دوباره فنش توچندکیلومترداخل شهرروشن میشه اول گفتم شایدبخاطرگرمی هوای تابستونه یاشایدبخاطرترافیکه بهمین خاطربی خیال شدم تااینکه دیروزصبح گفتم یه نگاهی به ماشین بندازم ودیدم هرآنچه نبایدمیدیدم.رادیاتورآب نداشت!!!!

کلاجاخوردم آخه توزمستون خیلی کم آب کم میکرد.سرتونو دردنیارم پیچ هواگیری وبازکردموتورادیاتورآب ریختم ووقتی که کامل ازشیلنگ هواگیری آب اومد،که اولش یه آب گل آلودبودولی بعدش آب سبزرنگ رادیات اومد.

 

رفتم دانشگاه که30کیلومترفاصله تاخونمون داره(البته همیشه ازاتوبان باسرعت110تامیرم )ظهرکه ازکلاس اومدم دیدم بازآب رادیات نیست شده بازکارصبحمو تکرارکردمو آب ریختم تورادیات ولی وقتی رسیدم خونه دیدم بازآّب رادیات نیست.

 

اوستا محمد راهنمایی کن چه بلایی سر ماشین اومده؟

نویسنده:

محسن [msadri0028@gmail.com]

پاسخ:

 

سلام آقا محسن  اولا من اوستا نیستم ! دوستام گاه بهم میگن استاد که اونا هم تعارف می کنن چون هنوز به مقام استادی هم نرسیدم رشته مهندسی درس خوندم و به اتومکانیک خیلی علاقه دارم جواب سوالت رو تو یست جدید میدم

کم کردن آب رادیاتور فقط یه علت داره نشتی آب . حالا باید ببینی این نشتی از کجاست ؟ از شلینگها یا از بدنه موتور و یا حتی پولک های کنار موتور ممنکنه سوراخ ریز داشته باشه ! این اشکالی بود که تو ماشین خودم پیش اومده بود که مدتها آب ماشین بدون دلیل کم می شد و هیچ نشانه ای از نشت آب هم وجود نداشت ! حالا این پولک کنار موتور یه سوراخ فوق العاده ریز داشت که آب بصورت بخار از اون تبخیر میشد و من متوجه نمی شدم ... تا یه روز که این سوراخ کمی بزرگتر شده بود به چشم دیدم  که داره آب بیرون می زنه ! و موقتا با چسب دوقلو اونو گرفتم ولی باید در اولین فرصت پولک عوض بشه که البته قیمتی نداره در حد سه چهار هزار تومنه ولی عوض کردنش گاهی بخاطر اینکه امکان دسترسی نیست سخته ... !

البته شما نگفتین کجای ایران زندگی می کنین اگه جنوب هستین یا شمال یا آذربایجان موضوع فرق می کنه ...

ضمنا اینکه گفتین یه لحظه آب گل آلود بیرون اومد منو تو شک برد که نکنه قبلا تو این ماشین آب معمولی ریخته شده . ضمنا اینم بدونین که اگه ماشین هیچ نشتی نداره آب رادیاتور رو کامل عوض کنین چون آب رادیاتور بعد از یکی دوسال بهرحال باید عوض بشه منکه هر سال این آب را به همون ترتیبی که در پائین گفتم عوض می کنم .

اینم بگم که همیشه این نشتی آب بصورت آب و مایع نیست گاهی بصورت بخار آبه که به همین جهت شما متوجه نمیشید . ضمنا ماشین شما 8 سال از عمرش می گذره این داره به زمانی که بهش میگن ‹‹ تو خرج افتادن ماشین ›› نزدیک میشه ضمنا اگه اشتباه نکنم ماشین شما باید بالای 250 هزار کیلومتر رفته باشه که اگه اینطوره این جور مشکلات طبیعیه دیگه .... ! اونم تو ایران

 حالا یه فهرست کوچیک می گم اگه تونستی اینا رو دوباره چک کن :

-          درب رادیاتور : از نظر اینکه سالم باشه و فنر و واشرش درست کار کنن

-          ترموستات : از نظر اینکه درجه حرارتش درست باشه و به موقع باز کنه

-          شلینگ های رابط رادیاتور و موتور : از نظر اینکه نشتی نداشته باشند و بست های اونا محکم باشه

-          فن های رادیاتور از نظر اینکه هر دو فن سالم باشن و به موقع تو سرویس بیان . حتی اگه یکی از فن ها سالم ودومی خراب باشه امکان جوش اوردن موتور زیاده ( برای ماشین هایی مثه 405 که تو فن داره ... تندر رو نمی دونم ؟!)

-          پولک های اطراف سیلندر : از نظر اینکه پوسیدگی نداشته و نشتی آب یا بخار آب ندن ...

-          رادیاتور : از نظر اینکه کاملا سالم باشه و سوراخ های ریز نداشته باشه ( اینم بگم که عمده ترین علت گرم کردن موتور و جوش اوردن همین رادیاتوره که یا سوراخ شده یا مجاری اون کیپ شده ... )

-          آب رادیاتور : که باید سه چهارم = 75%  آب مقطر به همراه یک چهارم = 25% ضد یخ باشه .

-          شلینگ های بخاری و خود بخاری ماشین که سالم باشند و نشتی نداشت باشن .

-          هواگیری : ماشین باید حتماً درست هواگیری بشه وگرنه به هر حال جوش میاره

-          خرابی واتر پمپ : که ممکنه پره هاش دچار پوسیدگی شده باشه

-          خرابی مجاری آب سر سیلندر و نشتی آب از اون مناطق به اتاق احتراق .

 

امیدوارم با این توضیحات مشکلت حل بشه بهرحال خوشحال میشم که نتیجه رو به من اطلاع بدی تا بدونم بالاخره مشکل اصلی از کجا بوده؟!! ( چون بعضی وقتا علت این مشکلات یه مسئله ساده و پیش پا افتاده است و گاهی هم علتی داره که به اصطلاح به فکر جن م نمی رسه تا چه رسه به استادکاران با تجربه اتومکانیک !

 

...............نوشته محمد توکلی – 17 مرداد ماه 1394 – ممکو

/ 2 نظر / 626 بازدید
سيستم وبلاگدهي جديد لاين بلاگ

يه سيستم فوق العاده حرفه اي براي وبلاگ نويسان کاملا رايگان ايندکس بسيار بسيار سريع در گوگل و ياهو ثبت رايگان وبلاگ شما در هزاران دايرکتوري سايت هاي ايراني و خارجي همين حالا وبلاگتون رو در لاين بلاگ بسازيد www.lineblog.ir

محسن

قابل توجه دوستان ازین به بعد به آقا محمد باید بگید اوستا محمد.وگرنه....عصبانی میشم.چون با راهنماییش واقعا کمکم کرد.آقا از رادیاتش بود.یه ترکه کوچیک داشت که موقع جوش آوردن باز میشد و آب کم میکرد ولی از یه جایی بود که اصلا معلوم نبود.بازم ممنون.وازت یه خواهشی دارم حتما پیگیر مسائل فنی ماشین های تولید خارج هم برو.ناراحت نشی ولی پژو،پراید،یا امثال این ماشینا قدیمین الان تیپ موتورا یا نحوه خنک کنندگی وتقسیم قدرت موتور و...که بهتر از من آشنایی به این مسائل داری با قبل خیلی فرق کرده.همین تندر 90 خیلی از تعمیر کارا ازش شونه خالی میکنن چون واقعا موتور پیچیده ای داره.بازم ممنو از راهنماییت