برای باد کردن لاستیک ماشین آیا نیتروژن بهتر است یا هوا ؟

برای باد کردن لاستیک ماشین  آیا نیتروژن بهتر است یا هوا ؟

Is Nitrogen Better than Air in Car Tires?

 

By Mike Allen

نوشته مایک آلن

مترجم : محمد توکلی

 

February 1, 2009 12:00 AM



پرسش : آیا  استفاده از گاز نیتروژن بجای هوای معمولی در لاستیک خودرو ؛ مزیتی هم دارد ؟ آیا در مصرف سوخت تاثیر دارد یا باعث روان تر شدن حرکت خودرو می شود ؟ آیا عمر لاستیک را طولانی تر می کند ؟

Q: Is there any advantage to using nitrogen instead of compressed air in tires? Will I notice improved fuel economy or a smoother ride? Will my tires last longer?

پاسخ :

 

هوای معمولی 78% درصدش نیتروژن است و فقط 21 درصد آن اکسیژن می باشد و باقی مانده هم شامل بخار آب و گاز دی اکسید کربن و مقادیر کمی از گازهای نادر مانند نئون و آرگون می باشد که ما از گازهای دیگر صرف نظر می کنیم .

A: Sort of. From the top: Air is 78 percent nitrogen, just under 21 percent oxygen, and the rest is water vapor, CO2 and small concentrations of noble gases such as neon and argon. We can ignore the other gases.

 
استفاده از گاز نیتروژن (ازت) برای باد کردن چرخها می تواند چند دلیل داشته باشد :

There are several compelling reasons to use pure nitrogen in tires.
اول از همه اینکه نیتروژن خیلی کمتر از اکسیژن به بیرون نشت می کند که معنی اش این است که فشار لاستیکهای شما پایدارتر است و به مدت طولانی تر این فشار حفظ می شودو نکته دیگر اینکه لاستیک  ماشین های مسابقه ای را با نیتروژن پر می کنند چون تغییرات نیتروژن با دما کمتر از اکسیژن است و این بدان معنی است فشار باد لاستیکها در طی مسابقه و حتی وقتی چرخها گرم می شوند ثابت باقی می ماند . ( این بخصوص برای خوزستان و مناطق گرم خوب است که آسفالت خیلی داغ است و باد لاستیکها تعییر می کند )  و بخصوص به هنگام پیچیدن در سرپیچ ها ؛ حفط  تعادل ماشین بهتر صورت می گیرد چون تغییرات فشار نصف حالتی است که با اکسیژن پر شود . و این خیلی اهمیت دارد .



First is that nitrogen is less likely to migrate through tire rubber than is oxygen, which means that your tire pressures will remain more stable over the long term. Racers figured out pretty quickly that tires filled with nitrogen rather than air also exhibit less pressure change with temperature swings. That means more consistent inflation pressures during a race as the tires heat up. And when you're tweaking a race car's handling with half-psi changes, that's important.

ماشین های سواری نیز می توانند از این خاصیت ها بهره ببرند و فشار پایدار تری را داشته باشند اما چند مزیت دیگر هم دارد :

رطوبت ( آب ) چیز بسیار بدی برای لاستیک است آبی که به همراه هوا وارد لاستیک می شود چه موقعی که بخار می شود وحتی وقتی بصورت مایع وجود دارد می تواند باعث تغییرات فشار همزمان با تغییر دمای لاستیک شود ولی وقتی هوای خشک استفاده شود این مشکلات وجود ندارند . این امر می تواند باعث خوردگی رینگ های فولادی و یا حتی آلومینیمی شود .  

Passenger cars can also benefit from the more stable pressures. But there's more: Humidity (water) is a Bad Thing to have inside a tire. Water, present as a vapor or even as a liquid in a tire, causes more of a pressure change with temperature swings than dry air does. It also promotes corrosion of the steel or aluminum rim.

وقتی در جاده های مشغول رانندگی هستیم گاهی کمی سوزن لاستیک را فشار می دهم تا مقداری از هوای آن بیرون بیاید اگردر این حالت دستم مرطوب شود نشان دهنده وجود آب در هوای درون لاستیک است . برخی پمپ های بنزین تجهیزات لازم برای خشک کردن هوای فشرده ای که وارد لاستیک می کنند را ندارند من همیشه قبل ازاینکه لاستیک نو را زیر ماشین بیندازم یک روز می گذارم در آفتاب خشک شودتارطوبت آن خارج شود . گاهی این آب همچنان در داخل لاستیک می ماند و بخوبی تخلیه نمی شود.

If I ever need to top off a tire when I'm out on the road, I'll always briefly depress the tire chuck's valve with my thumbnail and vent some air. If my thumb gets wet, there's water in the line. Some gas stations don't do a very good job of keeping the humidity out of their air system. I don't even like to use a water-based tire-mounting lubricant unless I can let the tire bake in the sun for a couple of hours before I air it up and seat the bead. I've dismounted tires (not mine) that had several quarts of water inside—probably from a compressed-air hose that collected water and was never purged properly.

 حالاوقتی از نیتروژن استفاده می کنیم وضعیت این آب چه می شود سیستم هایی که نیتروژن خالص را تهیه می کنند این نیتروژن را خشک هم می کنند گاهی برای خشک کردن درون لاستیک لازم است که چند بار لاستیک رابا نیتروژن خشک پر و خالی کنید . با این روش می توانید مقدار آب موجود در داخل لاستیک را کاهش دهید .

How is water relevant to a nitrogen discussion? Any system that delivers pure nitrogen is also going to deliver dry nitrogen. Filling tires with nitrogen involves filling and purging several times in succession, serially diluting the concentration of oxygen in the tire. This will also remove any water.

 برخی کارگاههای پنچرگیری و آپاراتی امکان خالی کردن هوای معمولی و پر کردن با نیتروژن خلوص بالارا ندارند به همین دلیل چندین بار لاستیک را با نیتروژن خالی و پر کنند تا کل هوای معمولی و رطوبت آن تخلیه شود .



It's certainly simple, although time-consuming, for a tire technician to fill and bleed tires. But most shops use a machine that not only generates almost pure nitrogen by straining the oxygen out of shop-compressed air, but will also automatically go through several purge cycles unattended. Some shops have been charging as much as $30 per tire for this service. I think that's too much. If you're buying a new tire, it should be far less. Still, the nitrogen generator, filling system and technician's time aren't free—the dealer is entitled to some return for that.

بهر صورت برای پاسخ به این پرسش باید بگویم که : پر کردن لاستیک خودرو با نیتروژن می تواند باعث شود که فشار باد لاستیک ها ثابت باقی بماندو مقداری هم رد مصرف سوخت و نیز هزینه نگهداری لاستیکها صرفه جویی شود . رطوبت کمتری درون لاستیکها باقی می ماند و این به معنی خوردگی کمتر دتر چرخهای خودروی شماست .

ممکن است تفاوتی در وضعیت ترمز کردن و راندن ماشین ایجاد نشود مگر اینکه باد لاستیکها بصورت جدی  تغییر کند که استفاده از نیتروژن باعث می شود این فشار باد لاستیکها پایدارتر بماند

So, to answer your specific questions: With nitrogen, your tire pressures will remain more constant, saving you a small amount in fuel and tire-maintenance costs. There will be less moisture inside your tires, meaning less corrosion on your wheels. You will not be able to feel any difference in the ride or handling or braking, unless your tire pressures were seriously out of spec and changing to nitrogen brought them back to the proper numbers.

 

http://www.popularmechanics.com/cm/popularmechanics/images/Gs/zr1-unveil-tire-de.jpg

 

 

.............مقدمه و ترجمه ازمحمد توکلی – 4 شهریورماه 1393 – خوارزمی – بانک ماشین آلات -

منبع :

http://www.popularmechanics.com/cars/how-to/repair-questions/4302788

 

/ 1 نظر / 53 بازدید
حقدوست

[گل][گل][گل][گل] [گل] [گل][گل][گل] [گل] سلام و درود بر شما گرامی، براي خواندن مطالب زير دعوت شده‌‌‌اید: ******** [گل][گل] تسليت شهادت امام صادق(ع) و دو داستان خواندني و زيبا [گل][گل] ## فضیلت عظیم مجالس عزای اهلبیت(علیهم السلام) ## تفاوت شیعیان زبانی با شیعیان واقعی ******** [گل] احادیث زیبا و خواندنی هفته [گل] ## وصایای ارزشمند امام صادق(ع) به امام کاظم(ع) ## اثر و فضیلت بزرگ زیارت امام صادق و پدرش(علیهماالسلام) ## کسانی که نگران بعد از مرگ هستند بخوانند ******** [گل][گل] عنايت ويژه امام موسي کاظم(ع) به عموي ناصرالدين شاه [گل][گل] ******** منتظر حضور و نظرات ارزشمند شما گرامی هستم. www.bia2mofid.persianblog.ir [گل] [گل][گل][گل] [گل][گل][گل][گل][گل]