بررسی علت شکستن رینگهای پیستون موتور خاورFT-5-

 

موضوع گزارش:

 بررسی علت شکستن رینگهای پیستون  موتور خاورFT-5-15

 26 دیماه 1390

  هنگامیکه دستگاه فوق به تعمیرگاه  بانک ماشین آلات BIPC آورده شده است  پس از باز کردن سرسیلندر و در آوردن پیستونها و یاتاقانها مشخص گردید که دو عدد از پیستونها دچارشکستگی شده اند و همین امر باعث خط افتادن روی جداره داخلی سیلندرهای یک و دو  گردیده است .  نکته قابل تعمق این است که  حدود 6 ماه از تعمیر اساسی.

 به همین جهت درصدد بررسی علت این حادثه برآمدیم :

از بین عللی که باعث شکسته شدن رینگ پیستونها می شوند علتهای زیر در مورد این خودرو بیشتر صدق می کند

1-      گرم کردن بیش از اندازه پیستونها که البته به دلیل کم آبی و اشکال در روغن موتور و مشکل فیلتر نبوده است . این امر می تواند بدلیل عدم دقت در رعایت فاصله ها CLEARANCE  بین پیستون و جداره سیلندر بوده است .

فشار آوردن بیش از اندازه روی موتور توسط راننده :  موتورهای تازه تعمیر باید با ملاحظه رانده شوند ضمن اینکه بد رانندگی کردن و فشار بیش از اندازه روی دستگاه می تواند باعث داغ کردن آن و خرد شدن رینگ پیستونها شود .

2-      اشکال در خرابی پمپ انژکتور : یکی احتمال دیگر این است که ممکن است پمپ انژکتوربدرستی تنظیم نبوده است  و پاشش ناهمسان وجود دارد که این موضوع را پمپ ساز باید تشخیص دهد.

            در حال حاضر باید پیستونها ورینگها و یاتاقانها مجدداً تعویض گردند .با توجه به اینکه تعمیرات مکررات باعث صرف هزینه و هدر رفتن وقت استادکاران و تعمیرکاران می شود لازم است که علت دقیق این خرابی ها پیدا شود .

 

 

/ 0 نظر / 21 بازدید