روند انجام کار در کارگاه سرویسکاری بانک ماشین آلات

 

روند انجام کار در کارگاه سرویسکاری بانک ماشین آلات

 

آنچه در زیر می آید روند انجام کارهای سرویسکاری و اجرای PM در واحد سرویسکاری تعمیرگاه حمل و نقل سنگین است . لازم به ذکر است که روند فعلی خالی از عیب و ایراد نیست و در بسیاری از بخش ها با چک لیست هایی که سازنده دستگاه پیشنهاد کرده است MSS check list  مطابقت ندارد .

در اینجا ضمن شرح کامل روند موجود ، همزمان پیش نهادهایی هم برای بهبود وضعیت داده شده است . با این توضیح که اصلاح روند فعلی منوط به نوشتن برگه های بازبینی  = جک لیست های تازه ای  است که با توجه به ملاک های زیر  تهیه و تنظیم خواهد شد :

 

-          وضعیت فعلی ماشین ها و خودروهای سنگین

-          روند فعلی سرویس و نگهداری کارگاه تعمیرات ستگین

-          وپیشنهادهای سازنده دستگاهها  MSS  

 

 

کارها براساس دو نوع دستور کار work order = w/o  انجام می گیرد :

1-    براساس برنامه زمان بندی ( ماهانه و سه ماهه .. ) که معمولا ماهی یکبار هستند

2-    ساعت کار دستگاه که اندکی قبل از  100 ساعت  دستور کار w/o صادر می شود و با یک اختلاف زمانی کوتاه کار انجام می گیرد.

 

برنامه زمان بندی برای ماشین آلات مختلف به شرح زیر است :

الف – لیفتراک --›› برنامه زمان بندی سه ماهه است که در صورت لزوم درخواست اضطراری            EM صادر می شود .

ب- تریلر های بنز --›› ماهانه

ج- تریلرهای ولوو --›› سه ماهه

د- ماشین های آتش نشانی --›› که برنامه زمان بندی PM آنها در اختیار آتش نشانی است و خودشان اقدام به صدور دستور کار می کنند

 

علت این اختلاف هم این است که ظاهراً در زمان پروژه ها لیفتراک ها کمتر کار می کردند برنامه زمان بندی شده سه ماهه برای آنها صادر می شد و بیشترین کار مربوط به بنزهای کمپرسی های بنز بوده است  ولی تریلر های ولوو که کار کمتری انجام می دادند برنامه سه ماهانه داشتند ! که این روند الان حتی معکوس هم شده که  یکی از علت های اصلاح برنامه های زمان بندی pm همین موضوع است .

 

کارهای سرویس کاری به شرح زیر است

 

تعویض فیلتر روغن : در هر دو بار تعویض روغن یک بار فیلتر روغن عوض می شود .

فیلتر گازوئیل : در هر سه بار تعویض روغن یک بار فیلتر سوخت ( گازوئیل ) عوض می شود. (برخی از دستگاهها امکان چک کردن چشمی visual  فیلتر سوخت وجود دارد )

فیلتر هوا : 

دو نوع فیلتر هوا در خودروهای سنگین وجود دارد :

1- – نوع روغنی – که بر حسب نیاز هر موقع که کثیف باشد تعویض می شود

2-- نوع خشک که دو نوع است :

الف – تک فیلتر : مثل فیلتر هوای لیفتراک است که این تک فیلتر هر بار با تعویض روغن عوض می شود

ب- فیلتر دو تایی : مثل بیل مکانیکی و لودر جرثقیل های ژاپنی  تادانو و کاتو که بسته به وضعیت آن در هر 4 یا 5 بار تعویض روغن فیلتر بیرونی و داخلی با هم عوض می شوند.

 

 

ترتیب بیشترین مراجعه خودروهایی که برای سرویسکاری می روند :

1-      لیفتراک و جرثقیل های گالیونی rough train crane  + وکیوم لاری ( که زمستانها مورد استفاده فراوانی دارد )

2-       جرثقیل های ماشینی + تریلی ولوو + لودر و بیل

3-      کمپرسی + خاور + بوم تراک + بالا بر اداره برق

 

 زمان تعویض فیلترهای خودرو

-          فیلتر روغن 200 ساعته عوض می شود ( در هر دو بار تعویض روغن )

-          فیلتر گازوئیل .... 300 ساعته

-          فیلتر هیدرولیک + فیلتر گیر بکس + فرمان ... هر 500 ساعت

-          فیلتر هوا : که بیشترین میزان تعویض را دارد با هر تعویض روغن عوض می شود

 

 

زمان تعویض سیالات ( روغن های ) مورد استفاده در موتور :

-          روغن گیربکس ..... هر 1000 ساعت عوض می شود

-          روغن هیدرولیک .... هر 2000 ساعت تعویض می شود ( که بدلیل تعمیرات متعددی که بر روی جک ها و قسمت های هیدرولیک انجام می گیرد معمولا خیلی قبل از اینکه این زمان پر شود روغن تعویض شده است ! ) در ضمن هر از چند گاهی کاهش روغن هیدرولیک جبران ( سرریز ) می شود

-          روغن فرمان .... فیلتر هر 500 ساعت عوض می شود و روغن هم معمولا سرریز شده و عوض نمی شود .

-          روغن ترمز .... که سرویسکارهای این کار را انجام نمی دهند و  وظیفه چک کردن و سرریز کردن آن با مکانیک هاست !

-          روغن دیفرانسیل : ... 1000 ساعت یک بار عوض می شود ( بصورت دوره ای هم سطح روغن بازدید می شود تا اگر کم شده باشد( بخاطر نشتی )  اضافه ( سر ریز ) شود . ولی اگر بدون علت مشخصی کم شده باشد تعویض می شود .

 

گریسکاری :

یک سرویس 50 ساعته در حمل و نقل سنگین انجام می شود با هر PM   نیز گریسکاری ماهانه یا 100 ساعته صورت می گیرد . تمامی بخش هایی که پستانک Nipple  هایی برای گریسکاری دارند با گریس پمپ گریسکاری می شوند

 

 

سرویس کاری بر اساس ساعت کار :

در حال حاضر تنها جرثقیل ها دارای ساعت کار هستند و بقیه ماشین آلات بر اساس برنامه زمان بندی سرویسکاری می شوند . که لازم است ساعت بر روی بقیه دستگاهها ه نصب شود تا زمان تعویض روغن و فیلترهای آنها و نیز سایر کارهای تعمیرو نگهداری بر اساس همین ساعت کار که دقیق تر است انجام گیرد .

چون برخی از دستگاهها ( مثل کرین های و ماشین آلاتی که در تعمیرات اساسی مشغول کار هستند ) نیاز دارند زودتر سرویسکاری شوند و برخی که مدتها خوابیده اند یا کار کمتری را انجام می دهند نیاز به تعویض روغن و فیلتر دیرتری دارند و نصب ساعت کاری بر روی همه ‹‹ ماشین آلات حمل و نقل سنگین ›› این مشکل را تا حد زیادی حل می کند.

  سایر کارهایی که در واحد سرویسکاری تعمیرگاه سنگین انجام می شود عبارتند از :

1-      به هنگامی که خودروهای سنگین بر روی ‹‹ چاله سرویس ›› برای تعویض روغن و فیلتر و گربسکاری قرار می گیرند تمامی بخش هایی که با چشم دیده می شوند از جمله : فنرها – پیچ گاردان و چهارشاخه گاردان – نشتی هایی که وجود دارند چک می شوند و به رابط کارگاه و مسئولین وناظران بانک ماشین آلات اعلام می شود ( هم ناظران پیمانکار و هم شرکتی ها )

2-      در واقع یک بازدید کامل هم از زیر ماشین بعمل می آید تا اگر عیب و ایرادی که قابل مشاهده باشد دیده شد گزارش داده شود البته این کاری است که بصورت جنبی در واحد سرویسکاری انجام می گیرد و جزء وظایف آنها نیست !  از این رو لازم است که یک نفر متخصص و آگاه به همه قسمت های خودرو در  واحد وجود داشته باشد که بطور سیستمی این کار را انجام داده و نوعی از ‹‹ مدیریت تعمیرات یکپارچه ›› را در تعمیرگاه سنگین انجام دهد .

 

 

چند پیشنهاد :

 

1-      ‹‹ ایجاد مدیریت تعمیرات یکپارچه در تعمیرگاه سنگین ››

 

هر بار که خودرو برای تعمیرات  به تعمیرگاه فرستاده می شود لازم است که جهت جلوگیری از مراجعات مکرر بعدی ( که اغلب بصورت اضطراری  هستند )  یک بازدید کامل هم از زیر ماشین بعمل می آید تا اگر عیب و ایرادهای دیگری هم در این دستگاه وجود دارد  که  با چشم قابل مشاهده است  گزارش داده شود این کار را می توان بر روی همان چاله سرویس بصورت یک کار جنبی  در واحد سرویسکاری انجام داد  و همانجا دستگاه مورد نظر بسته به نوع خرابی که دارد به واحدهای مربوطه ( مکانیک و برق و صافکاری و آهنگری .... ) ارجاع داده شود و شرح کارهای انجام شده هم در پرونده دستگاه و نیز دستور کار W/O آن نوشته شود .

از این رو لازم است که یک نفر متخصص و آگاه به همه قسمت های خودرو در  واحد سرویسکاری تعمیرگاه  وجود داشته باشد که بطور سیستمی این کار را انجام داده تا نوعی از ‹‹ مدیریت تعمیرات یکپارچه ›› را در تعمیرگاه سنگین ایجاد  شود که نتیجه اش ارتقاء قابلیت اطیمنان دستگاهها Reliability و نیز کاهش مراجعات دستگاهها به تعمیرگاه و افزایش زمان آماده به سرویس بودن این تجهیزات است .  

 

2-      ایجاد کارواش صنعتی :

  برای شستشوی موتور خودروهای سنگین ( که برای عیب یابی و انجام تعمیرات روی آنها بسیار ضرروی است ) لازم است که یک کارواش صنعتی در محل کارگاه ایجاد گردد و همه خودروهای سنگین قبل از انجام تعمیرات و PM بطور کامل شستشو داده شوند تا انجام کارهای تعمیرات پیشگیرانه بر روی آنها راحت تر صورت گیرد و نیز  محل های نشتی روغن  مایعات  هم بهتر مشخص شوند .

ناگفته پیداست که کثیف بودن زیر خودروها ( که متاسفانه همه خودروها بشدت کثیف و مملو از روغن و گریس هستند ) ضمن اینکه مانع ازعیب یابی دقیق آنها می شود کار تعمیرات آن را هم مشکل می کند .

 

3-      ساخت آشیانه برای ماشین های آتش نشانی شرکت :

 

 چون محل استقرار آنها بدلیل اینکه در مجاورت دپوی نمک واحد نمک Salt Plant – SA  و نیز در معرض وزش گاز کلر از واحد CA = کلرآلکالی  قرار دارد باید تغییر داده شود . چون بخش  عمده ای از پوسیدگی و خرابی ماشین های آتش نشانی بخاطر همین موقعیت بشدت نامناسبی است که ایستگاه آتش نشانی فعلی دارد .

لازم به ذکر است که چندین سال پیش که نماینده خارجی شرکت سازنده  ماشین های آتش نشانی به متجمع آمده بود گزارش مفصل چند صفحه ای تهیه کرده بود که در ضمن آن پیشنهادهایی برای تغییر وضعیت ماشین آتش نشانی داده بود از جمله تغییر جهت محل استقرار ماشین ها ... که متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته که لازم است این موضوع مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد .

 

 

.....نوشته : محمد توکلی – بانک ماشین آلات خوارزمی – KH – BIPC    16 تیرماه 1394

Written by: Mohammad Tavakoli- machinery bank – kharazmi – BIPC

 

/ 1 نظر / 230 بازدید
fariba

سلام خوبي؟ چند روز پيش يکي از دوستام سايت زير رو بهم معرفي کرد که باهاش تبادل لينک کنم من فکر کردم تاثيري نداره ، ولي بعد از اين که وبلاگم رو توي اين سايت و سايت هاي شبيهش لينک کردم هر روز بازديد وبلاگم زياد ميشه. خواستم اين سايت ها رو به تو هم معرفي کنم . حتما تبادل لينک کن چون لذت وبلاگ نويسي تو آمار بالاست.