برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل – پنتا ولوو

 

 برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل – پنتا ولوو

Maintenance Schedule for Volvo PENTA diesel generator – 2009

طراحی موتورهای ولوو پنتا و تجهیزات آنها به گونه ای که قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی دارند . به شکلی طراحی شده اند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند . اگر تعمیر و نگهداری آن بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام گیرد واگر قطعات یدکی که مورد استفاده قرار می گیرد اصلی باشند این دستگاهها سالم باقی می مانند و دچار خرابی نمی شوند .

دقت : CAUTION !

قبل از اینکه کار بر روی دیزل را انجام دهید فصل مربوط به تعمیر و نگهداری را مطالعه کنید که شامل دستورالعمل هایی است که در مورد چگونگی انجام تعمیر و نگهداری به شیوه ای ایمن و صحیح می باشد .

هنگامی که میزان کار دستگاه و نیز تقویم زمانی  آن مشخص باشد ، می توان تعمیرو نگهداری را برا اساس فاصله زمانی یا ساعت کاری هر کدام زودتر اتفاق بیفتد انجام داد :

عبارت و مخفف ها :

FSI= First service inspection   = اولین سرویس بازرسی

S2= first time service = اولین زمان سرویس

L= lubrication service = سرویس روغنکاری

A-F= type of service (regular service) = نوع سرویس (سرویس های معمول)

C= clean = تمیز

R= replace = تعویض

A=advancement = تنظیم

L= lubrication = روانکاری

I= inspect (clean ‘adjust’ lubricate or replace if necessary) = بازرسی ( تمیزکاری ؛ تنظیم ؛ روانکاری , روغنکاری و در صورت لزون تعویض )

FS = بعد از 100 تا 200 ساعت کاری

پیش فیلتر سوخت , تخلیه آب های چگالیده شده در مخزن

I

کنترل سطح آب رادیاتور

I

تسمه ها

I

روشن کردن و گرم کردن موتور

نشتی روغن ؛ آب رادیاتور ؛ سوخت

I

بازرسی با استفاده از VODIA ( ابزار تشخیص )

I

بررسی صذلی غیرعادی در موتور و سیستم انتقال

I

خاموش کردن موتور

روغن و فیلتر موتور؟ فیلتر باس پاس

R

روشن کردن مجدد موتور

فشار روغن نشتی روغن

I

 

S2 = بعد از 1000 ساعت

لقی سوپاپها

A

 

هر 50 تا 600 ساعت/ حداقل هر 6 ماه

روغن موتور و فیلتر روغن / فیلتر بای پاس

R

 

A= هر 500 ساعت / حدقل هر 12 ماه

تخلیه رسوبات مخزن سوخت

I

بازرسی از طریق VODIA ( ابزاری برای تشخیص )

I

پیش فیلتر سوخت و تخلیه آب های جمع شده در آن

I

فیلتر هوا

I

رادیاتور

I

تسمه ها

I

سطح الکترولیت باتری ها

I

 

B = هر 1000 ساعت و یا حداقل هر 12 ماه

پیش فیلتر سوخت

R

فیلتر هوای موتور

R

فیلتر سوخت

R

فیلتر آب خنک کننده

R

 

C = هر 2000 ساعت

لقی سوپاپها

I

 

D = هر 2000 ساعت / حداقل هر 24 ماه

توربوشارژر

I

توربوشارژر TWD1643GE

I

 موتور و بررسی نشتی های آن

I

موتور و بررسی شلنگ ها و گیره های آنها

I

موتور و بررسی شلنگ ها  و گیره های آنها

I

فیلتر هوا – سوراخ تنفسی مخزن

R

فیلتر هوا – کمپرسور

R

 

E = هر 4000 ساعت / یا حداقل هر 24 ماه

میزان کشیدگی تسمه

I

تسمه ها

R

 

F = هر 8000 ساعت / یا حداقل هر 48 ماه

مایع خنک کننده

R

 

 

 سیستم خنک کننده cooling system

 وجود سیستم خنک کننده باعث می شود که  موتور همواره در دمای مناسبی کار کند . سیستم خنک کننده یک مدار بسته است که همواره باید با ترکیب مناسبی از آب و مواد افزودنی پر شود تا موتور را در برابر خوردگی داخلی , حفره زایی = کاویتاسیون =capitation  و ترکیدن بدنه موتور در اثر یخ زدن آب درون آن محافظت کند .

توصیه ما این است که از مایع خنک کننده آماده مخصوص موتورهای ولوو و پنتا که به مقدار مناسب آب و مواد افزودنی ترکیب شده است فقط این نوع مایع خنک کننده که مجاز و مورد تائید است برای موتورهای ولوو مناسب است . هیچگاه از آب خالی برای پر کردن رادیاتور و سیستم خنک کننده استفاده نکنید .

نکته مهم :

آب رادیاتور ( یا همان مایع خنک کننده = coolant ) ترکیب شیمیایی مناسبی است که برای یکسال می تواند مورد  استفاده قرار گیرد . حتی اگر در مناطقی زندگی می کنید که خطر یخ زدن وجود ندارد ( مثل ماهشهر ) استفاده از این مایع خنک کننده می تواند موتور را از خوردگی حفظ نماید . در صورتی که از مایعی غیر از آن استفاده کنید یا ترکیب آب رادیاتور بر اساس دستورالعمل توصیه شده نباشد  ضمانتی که برای قطعات و لوازم جانبی موتور وجود دارد ممکن است از ارزش ساقط شود .

ولی مواد شیمیایی که در آب رادیاتور وجود دارند و مانع از خوردگی موتور می شوند به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهند به همین جهت در فواصل زمانی معین باید این آب رادیاتور عوض شود .

در این حالت باید آب رادیاتور کاملاً تخلیه شود و سیستم شستشو داده شود و دوباره با آب رادیاتور تازه پر شود .

محلول آب رادیاتور ولوو پنتا بصورت 40% محلول پنتا ( یا همان ضد یخ – ضد جوش و ضد خوردگی ) و 60% آب است . چنین مخلوطی می تواند موتور و سیستم خنک کننده را در برابر خوردگی و حفره دار شدن Capitation ونیز ترکیدن در دمای پائین تا 28- درجه سانتی گراد  ( 18- فارنهایت ) محافظت نماید .

 

.................ترجمه از محمد توکلی – 2 شهریورماه 1392 – خوارزمی – بانک ماشین آلات  BIPC

/ 0 نظر / 166 بازدید