کارگاه آهنگری – تعمیرگاه بانک ماشین آلات

کارگاه آهنگری – تعمیرگاه بانک ماشین آلات  

شنبه 31 مرداد 1394

 

در این کارگاه هم مثل بقیه کارگاهها حجم زیادی از کارهای ارجاعی ناشی از بی توجهی رانندگان و جهت ترمیم صدماتی صورت می گیرد که اپراتورها به دستگاهها وارد کرده اند !

بیشتر ماشین هایی که مراجعه می کنند 50 تن گالیونی هستند که اغلب آنها  بخاطر بی توجهی راننده  که  مثلا سیم اهرم lever  را گرفته و کشیده و هوک بیش از اندازه بالا رفته و باعث شده است که حفاظ سینگل single   را خراب کند ...

یا مثلا در موردی دیگری در  کرین 50 تن  برخورد هوک دابل باعث شده که  قرقره های  زیر بوم را خرد کرده واین منحصر به کرین های 50 تن هم نمی شود و بقیه کرین ها را هم شامل می شود .

ازطرفی چون جنس قرقره ها از چدن است و امکان جوشکاری انها وجود ندارد ( معمولا تعویض می شوند )

لیفتراک ها

بیشترین مراجعه مربوط به لیفتراک های 5 تن و 10 تن است و معمولاً بخاطر مشکلاتی که در اکسل axel  دارند به کارگاه آهنگری  فرستاده می شوند .

در اغلب نیدل بیرینگ ها needle bearing   خرد می شود علتش هم این است که گریس خوری که در زیر آنها وجود دارد بخاطر بی احتیاطی راننده  به جدول و یا موانع دیگر برخورد کرده و خرد می شود و بعلت اینکه این گریس خورها تعمیر نمی شوند طبعاً امکان گریسکاری آنها هم وجود ندارد . وهمین بدون گریس ماندن ؛ باعث خرابی و خرد شدن بیرینگهای سوزنی شده و در نتیجه آن حالت چرخها به هم می خورد وتازه از این طریق است که راننده متوجه اشکال می شود ! و لیفتراک را برای تعمیر به کارگاه آهنگری می فرستند.

ضمنا در چنین شرایطی کسی هم مسئول تعمیر نیپل گریس خور نیست ! و این مشکل همچنان باقی می ماند

کمبود ابزار کار

مثلا در همین کارگاه آهنگری نیاز به مته شماره 22  برای سوراخ کردن و بستن کروپی بوده است با وجودیکه دریل هم موجود بوده است صرفا بخاطر نبودن یک مته ( که گویا قرار بوده خریداری شود یا دست کم از کارگاه تراشکاری قرض گرفته شود ) 3 روز این کار معطل مانده و دست آخر هم استادکار خودش دست بکار می شود و با استفاده از یک مته شکسته که ان را تیز کرده ! اقدام به سوراخ کردن کروپی کرده و کار را راه می اندازد !

کرین های 50 تن

اغلب سپرهای جلوی آنها بخاطر درست نبستن هوک کنده می شود و قسمت بالای سپر از وسط تا می شود . این سپرها بخشی در کارگاه آهنگری و بخشی هم در کارگاه صافکاری مرمت و تعمیر می شوند .

حفاظ های هلالی بالای بوم – سینگل – وقتی بوم را باز می کنند موقع بستن بر اثر اشتباه راننده  اهرم سینگل را می کشد و هلالی از بیخ کنده می شود! این باز یکی دیگر از مواردی است که باعث مراجعه کرین به آهنگری می شود

یکی دیگر از مشکلات این است که قطع کن های کرین مرتب کنده می شوند .

تراک ها :

در مورد این تراک ها ، فنرهای ماشین خرد می شوند کروپی های و پیچ مرکزی = سنتر بولت center bolt . قامه شکسته می شوند و برای تعمیر به کارگاه اهنگری فرستاده می شوند,

خاورها بیشتر بخاطر سفتی فرمان که ناشی از خرابی مفاصل چپقی های  کوتاه و بلند میل فرمان است به کارگاه اهنگری مراجعه می کنند. اغلب هم بعد از تعمیرات مجدداً این دستگاهها به کارگاه برگردانده میشوند چون جنس قطعات یدکی  که خریداری می شود خوب نیست و لازم است کسی که در این زمینه کارشناس است قطعه یدکی را خریداری کند . در این موارد معمولا کسانی تصمیم می گیرند که اطلاعی و شناختی از قطعات یدکی ندارند.

مشکل عمده خاورها شکسته شدن فنرهایشان است که همین وضعیت هم اغلب  بر اثر بی توجهی راننده و بار زدن نامناسب اتفاق می افتد و باعث می شود که  فنرهای جلو که ضعیف تر هستند بیشتر در معرض شکستگی قرار بگیرند

اغلب کمک ها نیاز به تعویض دارند باز بخاطر اینکه ماشین در دست انداز می افتد و کمک فنر می شکند.

پیش نهادهایی برای بهبود وضعیت ماشین ها

در این میان اما نکاتی وجود دارند که اگر رعایت شوند میزان مراجعه خودروهای سنگین به تعمیرگاه و از جمله کارگاه آهنگری به حداقل کاهش پیدا می کند :

-          سهل انگاری راننده ها :

لازم است که دوره های بازآموزی برای همه اپراتورها برگزار شود و به آنها روش درست استفاده از ماشین آلات سنگین اموزش داده شود چون :

اغلب مشکلاتی که برای کرین ها و خودروهای سنگین پیش می آید بخاطر سهل انگاری و عدم دقت راننده ها و اپراتورهای این دستگاههاست که یا اموزش لازم را در این زمینه ندیده اند یا اینکه به دلیل بی تفاوت بودن اهمیتی به حفظ و نگهداری و درست کار کردن با دستگاهها نمی دهند و همین امر باعث بروز اغلب خرابی ها در ماشین آلات می شود .  

لازم است در این زمینه اموزش های لازم به اپراتورها داده شود و دستگاهها به انها تحویل داده شده و هر راننده و اپراتوری تذکر داده شود که مسئولیت دارد دستگاه را سالم نگه دارد و از آن بدرستی مراقبت کند.

بسیاری از خرابی هایی که در لاستیک های ماشین های سنگین بوجود می ْآید بخاطر این است که راننده بی توجه به وزن ماشین ، لاستیک را   به لبه های جدول و یا نقاط تیز می زند یا از روی میل گرد  عبور می کند که باعث سوراخ شده و صدمه دیدن جداره لاستیک می شود .

یا اغلب راننده نمی دانند که حداکثر سرعت حرکت با کرین ها 30 کیلومتر و سرعت بالای این محدود باعت ترک برداشتن دیواره جانبی side wall  لاستیک ها می شود که نتیجه اش فرسودگی و استهلاک سریع لاستیکهاست .

 

-          خرید قطعات مرغوب :

 مامورین خرید و کسانی که ناظر هستند باید بر امر خرید قطعات مرغوب نظارت داشته باشند واز خرید قطعات ارزان قیمت و بی کیفیت که باعث دوباره کاری می شود خودداری کنند .

-          مامور خرید ارزانترین و بی کیفیت ترین جنس ها را می خرد و این یکی از اشکالاتی است که در اغلب کارهای تعمیراتی به چشم می خورد. و ظاهراً کسی هم پاسخگوی این وضعیت نیست .

-          انصاری بودن خرید :

 باید سازوکاری در نظر گرفته شود که خرید قطعات از یک فروشنده انحصاری انجام نگیرد بلکه از فروشنده ها مختلف و از هر جایی که بهترین کیفیت و بهترین قیمت را دارد قطعات را تهیه کنند مثلا در همین ماهشهر دهها فروشنده قطعات یدکی وجود دارد و باید قطعه یدکی از فروشگاهی تهیه شود که بهترین  و مرغوب ترین جنس را دارد.

-           ابزار کار مناسب :

یکی از مشکلاتی که تقریبا کم و بیش در همه کارگاهها و از جمله کارگاه اهنگری وجود دارد نداشتن ابزار مناسب و مورد نیاز است . این مسئله به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که دستگاهی بخاطر نبودن یک مته که ارزش مادی چندانی هم ندارد چندین روز در کارگاه معطل بماند .  از این جهت لازم است بازنگری در وضعیت همه کارگاهها بعمل آمد و فهرستی از وسایل و ابزاری که نیاز دارند تهیه کرده و این ابزار را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کرده و در اختیار استادکاران قرار دهند .

-           

 

................محمد توکلی – 17 شهریورماه 1394 - khbipc

/ 1 نظر / 35 بازدید
عشق به مردم

سلام خوبي دوست من؟ مطالب مفيدي داري به منم سر بزن نظر يادت نره!!!!!!