قاطی کردن آب و روغن موتور دیزل ای وان آتش نشانی E- ONE -1

 

قاطی کردن آب و روغن موتور دیزل ای وان آتش نشانی  E- ONE -1

موتور ابتدا افت فشار روغن داشت که برای عیب یابی متوجه شدیم که موتور آب و روغن هم قاطی کرده است .

اولاً موتور دیزل  ابتدا افت فشار روغن داشت که با باز کردن پمپ روغن = OIL PUMP  و تعویض شیر فشار شکن Relief valve   و رگلاتور ولو = regulator valve   متاسفانه   بازهم  مشکل همچنان باقی ماند .

در بررسی  وضعیت موتور بدنبال علت نشت آب در داخل روغن بودیم .

سر سیلندر باز شد. مشاهده شد که واشر سر سیلندر که به شکل اورینگ است خراب شده است و نشتی می دادند و مشکل مهمتر اینکه رینگ دور بوش که دفعه قبل شکسته شده بود و آن را ساخته بودند به مقدار یک دهم میلی متر با رینگ اصلی اختلاف اندازه داشته است که همین موضوع باعث شده بود که سرسیلندر بدرستی روی سیلندرها ننشسته است و از همین محل نشتی می داده است و واشرهای زیر فنر های سوپاپ ها را هم بدلیل غفلت مکانیک قرار نداده بودند .

این عوامل دست به دست هم داده و باعث نشت آب بدرون سیلندر شده بود

که البته این موضوع در ابتدای تعمیر موتور مشخص نشد .

تعمیر قبلی  ماشین مربوط به مهرماه 1389 بوده است که حدود 13 ماه از آن زمان می گذرد . ولی چون میزان نشت کم بوده است این مدت طولانی این عیب خودش را نشان نداده است .

نظریه ای که در این مورد ارائه شده است این بوده است که چون وقتی روغن  داغ است مقدار آبی که  نشت می کرده بخار می شده و به این جهت  نشتی آب مشاهده نمی شده است و چون مقدارش هم کم بوده است موتور کمبود آب هم پیدا نمی کرده این گونه بوده است که این همه مدت این عیب بروز نکرده است . "

الان موتور باز شده :

سر سیلندرها بیرون آمده اند و به تراشکاری فرستاده شده اند تا در صورت تاب داشتن ترمیم شوند

بلاک سیلندر را در حال شستشو برای تست ترک PT

بوش سیلندر بخاطر ترک داشتن باید تعویض شوند .

پیستونها بدلیل اینکه زیر نشیمنگاه و زیر گژن پین مشکل پیدا کرده و قابل تعمیر نیست باید عوض شوند .

............29 آبان 1390

سپس کلیه پیستونها و کلیه بوش های سیلندر تعویض شدند یاتاقانها ثابت و متحرک همگی تعویض شدند و نیز یاتاقانهای گژن پین هم عوض شدند .

یکی از سر سیلندرها بعلت وجود اعوجاج و تاب برداشتگی کف تراشی شد ولی دیگری سالم بود سرسیلندرها بوسیله گازوئیل شسته شدند و لوازم روی سر سیلندر ( سوپاپها گایدها اسبکها ... ) نصب شدند .

بوش های سیلندر به همراه پیستونها در داخل بلوک سیلندر جا زده شدند .

یاتاقانهای ثابت نصب گردیدند .

تقریباً کار قسمت پائین موتور در حال اتمام می باشد .

..........صبح 30 آبان ماه 90

-         سرسیلندرها بر روی بلاک سیلندر نصب شدند کلیه یاتاقانهای ثابت و متحرک و همچنین پیچهای سر سیلندر بوسیله آچار ترکمتر به اساس اندازه های داده شده سفت شدند. کلیه شیلنکها و اتصالات مربوط به گازوئیل و آب بر روی سیلندر نصب گردیدند .

-          رادیاتور دستگاه نصب گردید و با استفاده از آب رادیاتورآماده پر شد .

-         لوازم برقی موتور از قبیل ECM و اتصالات برقی و الکترونیکی بر روی موتور نصب گردیدند

-         کلیه تنظیمات مربوط به سوپاپها و همچنین سوزنهای انژکتور بوسیله آچارهای مخصوص انجام گردید .

-         سپس روغن موتور در درون کارتل ریخته شد.

-         موتور آماده تست گردید واستارت زده شد .

-         خوشبختانه در حال حاضر  مشکل نشتی آب به روغن و همچنین افت فشار روغن  برطرف شده است و فعلاً که وضعیت دستگاه خوب است و مشکلی ندارد .

-         لوازم مربوط به تودورزی و سقف دستگاه در جای خودش  بسته شد.

-         درپوش های روی موتور هم در جای خود نصب شدند .

 

.............محمد توکلی 29 آبان ماه 1390 –

با تشکر از همکاران آقای  مهندس مورانی و آقای مهندس مکوندی که جزئیات کارهای انجام شده روی دیزل دیترویت   را در اختیار من قرار دادند

/ 1 نظر / 221 بازدید
محمد

استفاده کردم.مرسی متاسفانه دیروز فهمیدم که ماشینه آب و روغن قاطی کرده. فک کنم ده روزی بخابه راحت[گریه]