کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

EUROPEANAGREEMENT FOR CARRIAGE DANGEROUS GOODSANDSUBSTANCE BY ROAD

درمورد ای دی آر

 

Aboutthe ADR

European Agreement concerning the InternationalCarriage of Dangerous Goods by Road

ADR موافقت نامه اروپایی است که ملاحظاتی را در باره حمل بین المللی  مواد خطرناک در جاده ها بیان می کند.

ADRapplicable as from 1 January 2015

 

 

 حروف ADR  مخفف موافقت نامه حمل بین المللی  کالاهای خطرناک در جاده می باشد  که از 30 دسامبر 1957 در ژنو سوئیس با کمک های مالی و توجهات کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا تنظیم شده است و از 29 ژانویه 1968 به اجرا گذاشته شده .

همین موافقت نامه تحت عنوان پروتکل 14 در 21 اوت 1975 اصلاح شده و از 19 اوریل 1985 به اجراء در امده است

The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR) was done at Geneva on 30 September 1957 under the auspices of the United Nations Economic Commission for Europe, and it entered into force on 29 January 1968. The Agreement itself was amended by the Protocol amending article 14 (3) done at New York on 21 August 1975, which entered into force on 19 April 1985.

The Agreement itself is short and simple. The key article is the second, which say that apart from some excessively dangerous goods, other dangerous goods may be carried internationally in road vehicles subject to compliance with:

 یکی از شرایط این موافقت نامه  شرایط برچسب گذاری و بسته بندی کالاهای خطرناک است که در ضمیمه A آمده است

و دیگری طریقه ساخت تجهیز و کار کردن خودروهایی است که این کالاهای خطرناک را حمل می کنند و در ضمیمه B امده است .

 

موافقتنامه ADR

مواد خطرناک مانند مواد منفجره ، قابل اشتعال یا خورنده دارای خطرات ذاتی هستند. بنابراین همیشه خطر آسیب رساندن به انسان، محیط زیست و زیانهای مالی گسترده درصورت وقوع سانحه منجر به انفجار ، آتش سوزی یا نشست این مواد وجود دارد. از سویی لازمه پیشرفت صنعتی کشورها جابجایی گسترده انواع کالاها از جمله کالاهای خطرناک است. دراین زمینه از مدتها قبل مقررات مختلفی درسطح منطقه ای و بین المللی وضع گردیده است که در مقاله حاضر به بررسی تطبیقی موافقتنامه ADR و آئین نامه اجرایی حمل و نقل جاده ای موادخطرناک، مصوب 1380/12/27 هیات وزیران پرداخته می‌شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی می‌گردد.

 

با توجه به بروز حوادث ناشی از حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۱۹۵۶ میلادی بر آن شدند تا با تنظیم موافقتنامه‌ای در سطح کشورهای عضو که در آن سال‌ها حدود ۱۲ کشور بودند حمل و نقل این‌گونه کالاها را سر و سامان بخشند.

 این موافقتنامه در سپتامبر ۱۹۵۷ تحت نام «موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک» با علامت اختصاری ADR (مخفف  کلمات فرانسوی است ) در ژنو منعقد شد و مسئولیت تنظیم آئین‌نامه آن را در همان سال به کمیسیون اقتصادی اروپا در سازمان ملل متحد واگذار کرد.

با پیگیری و تلاش کارشناسان کمیسیون مذکور سرانجام در سال ۱۹۸۶ میلادی مجموعه مقررات یاد شده تنظیم و به صورت رسمی در سطح کشورهای متعاهد به مرحله اجرا در آمد.

از آن سال تاکنون به صورت متمادی آئین‌نامه یاد شده تحت بازنگری مداوم بوده و در حال حاضر ۳۶ کشور جهان آن را پذیرفته و به موافقتنامه ADR ملحق شده‌اند و کشور ما نیز در تلاش جهت پیوستن به آن است و این امر در برنامه سوم توسعه اقتصادی نیز پیش‌بینی شده بود.

هدف این کنوانسیون یکسان‌سازی و هماهنگ کردن حمل و نقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپاست که این امر تا حد زیادی محقق گردیده است. برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش مطابق کنوانسیون مذکور از رانندگان ایرانی حامل کالاهای خطرناک تقاضای ارائه گواهینامه حمل کالاهای خطرناک می‌کنند که هم اکنون سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور در تلاش است که بتواند اخذ گواهینامه حمل کالاهای خطرناک برای رانندگان ایرانی را فراهم کند.

..............ترجمه و تحقیق از محمد توکلی 11 شهریورماه 1394 – KHBIPC

 

 

 

/ 1 نظر / 168 بازدید
عشق به مردم

سلام خوبي دوست من؟ مطالب مفيدي داري به منم سر بزن نظر يادت نره!!!!!!