مشخصات لاستیک هواپیما

مشخصات لاستیک هواپیما

بنظر شما لاستیک های هواپیما تو پر است یا توخالی ؟

 

http://skyblueaviation.es/images/ampli/tires2.jpg

 

شاید خیلی ها تصور کنند که لاستیک های هواپیما توپر است ؟ ولی لاستیک های هواپیما هم مانند اغلب خودروها توخالی هستند ولی لایه های محافظتی بیشتری دارند و نکته جالب اینکه باد لاستیکها بجای هوای معمولی از نیتروژن پر شده است علتش این است که :

چون نیتروژن یک گاز خنثی و ارزان و در دسترس هست و از نظر جرم حجمی هم برای اینکار مناسب هست.ضمنن در صورت آتش گرفتن لاستیک یا ترکیدن آن به عنوان یک خاموش کننده در صورت نشت عمل میکند و در موقع  فرود آمدن هواپیما = Landing که فشار زیادی به لاستیکها وارد می شود و گرمای لاستیک بالا می رود بطوریکه دود آبی از آن بیرون می آید از بالا رفتن دمای لاستیک و آسیب دیدن و آتش گرفتنش جلوگیری می کند .

نیتروژن گاز سبگی بوده و نسبت به گازهای خنثی دیگر ارزان تر است در زمان داغ شدن موقع  فرود = LDG امکان ترکیدن آن کم است و در زمان آتش سوزی مثل اکسیژن مشتعل نمی شود

فشار باد آن حدود 17 بار است که از فشار باد  خودروی دوچرخه و حتی خودروی سواری کمتر است !

................محمد توکلی 17 خرداد 1390 – ممکو

http://www.sacskyranch.com/faqaircrafttire.htm

http://www.airporttech.tc.faa.gov/ATT2010/Pavements/Session9a/Fabre-Full%20Scale%20Aircraft%20Tire%20Pressure%20Tests.pdf

 

 

/ 0 نظر / 164 بازدید