بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


مصرف سوخت به ازای مسافت پیموده شده :

Monday, February 25, 2008

Gas mileage?

مصرف سوخت به ازای مسافت پیموده شده :

 

مصرف سوخت یکی از مهم ترین شاخص های خرید خودرو است خصوصا در کشورهای صنعتی و غربی که هزینه سوخت گران است برای طبقات متوسط و کم در آمد این موضوع اهمیت زیادی دارد چون در طی استفاده از خودرو مبلغ قابل توجهی که گاهی حتی ممکن است تا یک سوم قیمت خودرو هم برسد صرف پرداخت بهای بنزین و یا گازوئیل می شود

حساب کنید که اگر خودرویی بطور متوسط سالیانه 30 هزار کیلومتر مسافت را طی کند و به ازای هر 100 کیلومترهم 10 لیتر بنزین مصرف کند سالانه 3 هزار لیتر بنزین مصرف می کند که این مقدار بنزین اگر چه در ایران 300 هزار تومان می شود ولی در اغلب کشورها رقمی حدود 3 میلیون تومان می شود و اگر متوسط قیمت خودرو را در ایران و غرب 12 میلیون تومان بگیریم می بینید که سالیانه باید یک چهارم بهای ماشین را بابت بنرین پرداخت کنید و اگر عمر مفید ماشین را حدود 8 سال بگیریم بعد از سپری شدن این مدت مالک اتومبیل رقمی معادل دو برابر قیمت ماشین را بابت سوخت پرداخت کرده است از این رو اگر مصرف سوخت کم شود و مثلا انگونه که هم اکنون در غرب رایج است با استفاده از خودروهای انژکتوری و با طراحی مدرن صورت گرفته است مصرف سوخت نصف شود یعنی به ازای هر 100 کیلومتر فقط 5 لیتر بنزین مصرف شود بدیهی است که این قیمت سوخت هم نصفه خواهد شد . جالب است که این روزها بهترین خودروهایی که از نظر مصرف سوخت به بازار آمده اند چیزی حدود 3 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر مسافت طی شده مصرف می کنند !

مقایسه کنید با مصرف سوخت خودروها در ایران که خودروهای قدیمی گاهی تا 18 لیتر در صد کیلومتر و خودروهای جدید هم مثل سمند و پژو هم چیزی حدود 10 تا 12 لیتر به ازای 100 کیلومتر مصرف می کنند ( از اینجا می توان به ادعاهای پوچ سازندگان خودرو در ایران پی برد که می گویند خودروهایشان مطابق فناوری جدید هستند ! در صورتیکه فرسنگها با دانش روز خودرو سازی در دنیا فاصله دارند ) حالا این روزها که بنزین سهمیه بندی و کوپنی شده است و در آینده ای نزدیک ( بعد از نوروز 87 ) که قرار است بصورت آزاد و لیتری بین 500 تا 700 تومان فروخته شود سبب شده است که هزینه داشتن خودرو در ایران بالا رود چون در کنار آن باید به هزینه پرداخت بیمه که چیزی حدود 300 تا 500هزار تومان است ( یمه بدنه دو شخص ثالث) و نیز عوارض  شهرداری و هزینه تعویض روغن و فیلتر و نیز تعمیرات دوره ای مثل تعویض لنت و صفحه و کلاچ و لاستیکها را نیز اضافه کرد و همه این ها رقمی می شود که باعث می شود چه شما از اتومبیل اتان استفاده کنید چه مثل برخی از افراد ممکو آن را در گاراژ خانه پارک کنید و رویش چادر بکشید ! بهرحال هر ماهه مبلغ هنگفتی را بابت ماشین صرف کنید و اگر به این هزینه ناشی از استهلاک ماشین و کاهش قیمت اش را هم اضافه کنید تازه به این نتیجه می رسید که نداشتن خودرو از داشتن اش بهتر است . ( همون حرف همیشگی خودم که : زن و ماشین مثل هم هستند داشتن و نداشتن آنها دردسر است ولی ند اشتن اشان بهتر است !!)

The only major improvement in mileage I have ever seen that works is not getting a vehicle with more than a 3.0-liter engine.

 

خیلی از عوامل وجود دارند که بر روی مصرف سوخت اثر می گذارند که ساده ترین آنها :

·        کثیف بودن فیلتر هوای موتور است .

·        کم باد بودن لاستیکهای خودرو است .

·        تنظیم نبودن موتور

·        کثیف بودن و میزان نبودن دهانه شمع هاست .

امروزه خودروهای جدید دارای سنسورها= حسگرهای اکسیژن هستند که میزان اکسیژن موجود در اگزوز را حس کرده و بدین ترتیب مخلوط سوخت و بنزین را تنظیم می کنند . بخشی از آلایندگی خودروها مربوط به سوخت های نسوخته است که از اگزوز خودرو خارج می شود  و به اصطلاح به آن : هیدروکربنهای نسوخته یا HC می گویند این امر نه تنها باعث افزایش ایجاد آلودگی می شود بلکه باعث می شود که بخشی از سوخت ارزشمند نیز بدون آنکه استفاده شود هدر رود .  

اصلی ترین علت مصرف سوخت بالا در خودرو مربوط به شیوه طراحی موتور و بدنه آن است وقتی موتور خوب طراحی نشده باشد و یا بدنه کاملا آیرودینامیک نباشد کار زیادی برای کاهش مصرف سوخت نمی توان انجام داد . خودرو حتما باید انژکتوری باشد و طراحی موتور ان هم مطابق با استانداردهای جدید جهانی باشد با بدنه ای آیرودینامیک ( تنها خودروی مونتاز داخل  که تا اندازه ای به این شرایط نزدیک است پژوی 206 است )  در اینجا به یک سری عواملی که رعایت آنها می تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود اشاره شده است .
1- تنظیم بودن موتور خودرو 2- تمیز بودن فیلتر هوای خودرو 3- از روغن موتور مناسب استفاده کنید چون اگر روغن خیلی هم غلیظ باشد باعث گرفتن قدرت موتور و هدر رفتن سوخت می شود . 4- هر هفته میزان باد لاستیکهای خودرو را تنظیم کنید .5- به هنگام مسافرت سعی کنید که بارهایی را که دارید در داخل خودرو قرار دهید چون قرار دادن بار بر روی باربند باعث بالارفتن مقاومت خودرو دربرابر باد می شود و مصرف سوخت را بالا می برد .

6- قسمت های متحرک خودرو و از جمله چرخها را همواره گریس کاری و روان نگاه دارید
7- طریقه رانندگی کردن تاثیر زیادی بر روی مصرف بنزین دارد سعی کنید که از ترمز زدن های بیش از اندازه و نیز توقف و حرکت هایی زیاد خودداری کنید جاده ای را انتخاب کنید که سر راست باشد و نیازبه کم و زیاد کردن سرعت نداشته باشید . اغلب خودروها وقتی سرعت اشان از حد معینی مثلا از 110 کیلومتر بیشتر شد مصرف بنرین و سوخت زیاد می شود چون بخشی از سوخت بدون اینکه فرصت سوختن داشته باشد از اگزوز خارج می شود و معمولا ماشین های ارزان قیمت سازو کارهایی که بتواند این روند را تصحیح کند ندارند .

8- در مواقعی که خیابانها شلوغ است پیش بینی ماندن در ترافیک را بکنید و خودتان را از این مهلکه بیرون ببرید چون همین ماندن ها در ترافیک و ترمز زدنها و حرکت های آهسته ( که درتهران و شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم ) یکی از عوامل مصرف بالای سوخت است .  گاهی اوقات هم بیهوده گاز می دهید که نیازی به این کار نیست
9- اگر بر روی خودرو باربند بسته اید واز آن استفاده نمی کنید بهتر است هر چه زودتر آن را باز کنید چون باعث ایجاد مقاومت در برابر هوا می شود و مصرف سوخت را زیاد می کند .

10- گاهی بهتر است مسیر هایی را که می توان با مترو یا اتوبوس طی کنید تا از خودرو شخصی استفاده کنید . طبیعی است که هر کدام از این روشها می توانند تا حدی باعث کاهش سوخت شوند ولی وقتی شما خودرو سنگینی را می رانید که تعداد سیلندرهای آن زیاد است و حجم موتورش بالاست نمی توان انتظار کاهش مصرف سوخت به میزان زیادی را داشت . توصیه های دیگری هم وجود دارد از جمله اینکه از روغن موتورهای ترکیبی = سنتتیک که دارای چسبندگی = ویسکازیته مناسبی هستند استفاده کنید و حتی می توانید باد لاستیکها را با نیتروژن پر کنید . و روغن موتور را هم بطور منظم تعویض کنید و چون روغن های ترکیبی لغزنده تر هستند و اصطکاک کمتری تولید می کنند مصرف سوخت را هم کاهش می دهند . برای این کار از روغنهای Royal Purple" or Mobile می توانید استفاده کنید . کم بودن باد لاستیکها باعث می شود که موتور کار بیشتری انجام دهد و سوخت بیشتری مصرف شود . حتی می توانید بجای psi 32 لاستیکها را تا psi35 -38 باد کنید فیلتر هوا باید همیشه تمیز باشد

محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0