بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


رله جدا کننده باتری

 

 

رله جدا کننده باتری

//////////////////////////////////////////////////////////////

 

سولنوئید هوشمند

 


            مدل 1314

           که فقط هنگامی فعال می شود که ولتاژ باطری اصلی  از 2/13 تا 5/13 فراتر رود

 

            مدل 1315

           که فقط هنگامی فعال می شود که ولتاژ باطری اصلی با کمکی از 2/13 تا 5/13 فراتر رود 

 

 

رله جدا کننده باتری به گونه ای طراحی شده است که برای مواردی که از چند باطری بطور همزمان استفاده می شود کاربرد دارد و با استفاده از یک سولنوئید از شارژ شدن بیش از اندازه باطری در هنگامی که  باتری کمکی باید  تعویض شود جلوگیری می کند

 

یاری دهنده  راه اندازی موتور :

 

هنگامی که استارت باعث فعال شدن : رله باطری = battery separator  می شود شروع به مقایسه ولتاژ باتری ها می نماید اگر باتری اصلی ولتاژش کمتر از باطری کمکی شده باشد رله مزبور این امکان را فراهم می کند که باطری کمکی به کمک باطری اصلی بیاید چون سیگنال استارت باید حداقل سه ولت باشد تا امکان روشن شدن و کارکردن خودرو فراهم شود .

 

محافظت از سیستم شارژ کردن باتری :

 

رله باتری باعث می شود که باتری سیستم مورد نظارت قرار بگیرد تا مشخص شود چه موقع باید باطری های عوض شوند در صورتیکه از رله 1315 استفاده می شود اگر وقتی باتری کمکی ویا باتری اصلی به ولتاژ 5/13 ولت می رسند و اگر از رله 1314 استفاده می شود هنگامی که باتری اصلی به 5/13 ولت رسید نشان دهنده ان است که باتری شارژ شده و در این حالت رله باید وارد عمل شده و و دو باطری را به هم متصل کند اگر هر گونه نشتی در باتری اصلی یا کمکی وجود داشته باشد این امر باعث افت ولتاژ تا حدود 4/12 تا 9/12 شده و رله باطری این مجموعه ها را از هم جدا می کند و همین امر باعث می شود که مجموعه باتری های از تخلیه شدن کامل و بیش از اندازه  در امان بمانند .

 

میزان تاخیری که در مدار کنترل وجود دارد باعث می شود این رله باطری از واکنش سریع به نوسانات لحظه ای خودداری کند .

 

الویت در راه اندازی موتور است و در مرحله بعد اگر نیاز باشد سیستم را از تخلیه شدن بیش از اندازه نجات می دهد .

 

دستورالعمل نصب رله جدا کننده باطری :

 

1-     رله باطری را در جای معمول خود  و در نزدیکی محل باطری اصلی قرار دهید . آن را در محلی نصب نکنید که در معرض گرمای مستقیم موتور قرار داشته باشد .

2-     یک سمت سیمی را که اندازه مناسبی دارد ( به نمودار اندازه سیم ها مراجعه کنید ) به ترمینال باطری اصلی رله باطری متصل کنید .

3-     سمت دیگر سیمی را که در مرحله قبل (مرحله 2 ) گفته شد به قطب مثبت باتری وصل نمائید .

4-     یک سر سیمی را که اندازه آن متناسب باشد ( به جدول اندازه سیم ها مراجعه نمائید )  ترمینال باتری کمکی  رله باتری وصل نمائید .

5-     یک سر دیگر سیمی را که در بخش 4 بیان شد به ترمنیال مثبت باطری کمکی متصل نمائید .

6-     اطمینان حاصل کنید که باتری کمکی بطور مناسب با بدنه (شاسی ) ماشین اتصال زمین شده است .

7-     اتصال استارت کمکی ( اختیاری ) کارکردن خودکار – سیم گیج 14 را از محل سویچ استارت به ترمینال استارت رله باتری متصل نمائید این سیم وفقط هنگامی برق دار می شد که کلید استارت در حالت باز قرار داشته باشد . 

8-     اتصال استارت کمکی ( اختیاری ) عملیات خودکار . سیم گیج 14 که دز موقعیت کلید استارت قرار دارد به ترمینال استارت رله جدا کننده باتری وصل کنید . این اتصال را در محل کلید استارت انجام دهید این سیم باید فقط هنگامی دارای ولتاز باشد کلید استارت در موقعیت روشن قرار داشته باشد . توجه داشته باشید که سیگنال استارت باید بتواند 3 ولت را فراهم کند تا بتواند بطور خودکار تقویت کنندگی خود را اعمال نماید برای این کار به نمودار موجود در صفحه بالا و یا دستور العمل مراجعه کنید ..

9- اتصال لامپ ( اختیاری ) سیم گیج 14 را از ترمنیال لامپ به رله باتری به یک سر لامپ نشان دهنده ( که حداکثر جریان عبوری آن 250 میلی آمپر است ) یک سر دیگر لامپ را به بدنه (شاسی ) خودرو وصل نمائید . این لامپ هنگامی که باتری کمکی فعال شود روشن می شود .

10- عملکرد دستگاه را چک کنید در این حالت رله باتری باید عملیاتی شده باشد . خودرو را استارت کنید و یا اینکه باتری اصلی مورد را شارژ قرار دهید . هنگامی که ولتاژ باتری اصلی به 2/13 تا 5/13 افزایش پیدا کرد رله باتری باید فعال شود در این حالت خودرو را خاموش کنید و یا شارژ کردن باطری اصلی  را متوقف نمائید . در این حالت رله باتری باید هنگامی که ولتاژ باتری اصلی به زیر 4/12 تا 9/12 کاهش می یابد باتری کمکی را جدا نماید .

11- اگر از رله باتری مدل 1315 استفاده می کنید لازم است که شارژ را به باتری کمکی اعمال کنید و هنگامی که ولتاژ باتری  کمکی به به 2/13 تا 5/13 ولت افزایش پیدا کرد رله جدا کننده باتری باید فعال شود واحد شارژ کننده را بردارید رله باتری باید هنگامی که ولتاژ باتری کمکی  کمتر از 4/12 تا 9/12 شد باز شود

12- عملکرد استارت کمکی باید هنگامی که ولتاژ باتری اصلی کمتر از باتری کمکی است فعال شود . ترمنیال استارت باید حداقل با 3 ولت فعال گردد و مقدار ولتاژ باتری کمکی نیر باید حداقل 10 ولت باشد

 

                  برای انجام عملیات خودکار                                                                          

            این سیم را به کلید استارت وصل  

                   کنید (مرحله 8)                          لامپ نشان دهنده استارت                                    

                                                                      کمکی

اتصالات اختیاری فعال شدن استارت کمکی

                                                                                          آبی

  برای انجام عملیات دستی آنگونه                                                                           

 که اینجا نشان داده شده اتصال                                          قهوای             

        اتصال دهید                                                                    مشکی

کلید تقویت لحظه ای نصب                                                                                                

    بروی داشپورت

 

 

 

                                                    باطری کمکی                                                                         باطری اصلی

 

                                بار کمکی                                                                             بار اصلی

                              


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0