بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


نکاتی در مورد تنظیم شمع ها :

2007-07-07

 

نکاتی در مورد تنظیم شمع ها :

 

مقدمه :

شمع های از جمله بخش های اساسی و حساس موتور هستند که اولا باید هر از چند گاهی باز شده و تمیز و تنظیم شوند و ثانیا بعد از گذشت مدت معینی عوض شوند چون تعویض نکردن انها علاوه بر اینکه باعث بد کارکردن موتور می شود مصرف سوخت را هم بالا می برد .

نکته خیلی مهم این است که اگر بخواهید از داخل موتور و چگونگی کار آن مطلع شوید شمع های می توانند کمک زیادی به شما کنند  اگر شمع ها روغن زده و سیاه باشند نشان دهنده این است که روغن وارد محفظه احتراق می شود و این علامت خیلی بدی است ومی تواند نشان از نیاز تعمیرات اساسی برای موتور باشد . بهر حال یک مکانیک خوب ؛ می تواندبا استفاده از همین شمع ها موتور خودرو را ارزیابی کند اگر خواستید ماشین دست دوم بخرید حتما شمع های آن را باز کنید و چک نمائید .

 

شمع ها را در هر 30 هزار مایل (45 هزار کیلومتر ) باید تعویض کرد و این کار معمولا به هنگامی که موتور خودرو را تنظیم می کنند صورت می گیرد .

برای این کار ابتدا باید محل شمع ها را در کنار موتور پیدا کرده و سپس سر پوش سیم حامل برق را برداشته و با استفاده از آچار شمع که برای این کار ساخته شده است  شمع قدیمی را خارج کنید .

دقت کنید که به هنگام تعویض شمع ؛ چون روزنه ای که شمع در آن قرار دارد مستقیما به بالای سیلندر مربوط است نباید ذرات آشغال و نظایر آن در داخل این سوراخ بیفتد

معمولا برای باز کردن شمع ها باید آن را با آچار شمع و در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت چرخاند . در بیشتر اوقات چون دسترسی مستقیم به شمع ها امکان پذیر نیست باید از آچارهایی که حالت مفصلی هستند Ratchets with flexible heads استفاده شود که بدون اینگونهد ابزارها و با آچار راست و مستقیم , باز و بسته کردن شمع ها غیر ممکن است .

ابتدا باید شمع های قدیمی را مورد بررسی قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که آیا لازم است تعویض شود یا نه ( این برای مواقعی است که صرفا برای چک کردن شمع , اقدام به باز کردن آن کرده اید وگرنه هنگامی که عمر شمع تمام شده باشد باید بهرحال آن را تعویض کرد .

اگر الکترود شمع دچار خوردگی شده است . شمع خوب باید دارای رسوب نازکی از  قهوه ای متمایل به خاکستری پوشیده شده باشد اما اگر این رسوب زیاد و سیاه باشد و  اگر عایق یا نوک شمع صدمه دیده است باید بطورکلی شمع را عوض کرد .

چند توصیه و نکته :

  • حتما از آچار شمع مخصوص استفاده کنید

  • برای تعویض شمع ضمن اینکه موتور خودرو را خاموش کرده اید اجازه دهید که موتور سرد شود .

  • شمع ها را یکی یکی عوض کنید هر شمع را که عوض کردید وایر شمع آن را رویش بگذارید تا ترتیب وایر چینی شمع ها به هم نخورد . چون اگر وایر چینی به هم خورد یا ماشین اصلا روشن نمی شود و یا اگر هم روشن شود بدرستی کار نمی کند . اگر می خواهید همه وایر شمع ها را با هم باز کنید لازم است که روی آنها برچسب ترتیب را بزنید تا بتوانید دوباره آنها را به همان ترتیب احتراق درست اشان بچینید .

 

تنظیم شکاف فاصله دو سر شمع ها :

مقدار این فاصله حدود 40/ تا 90/ است که بسته به نوع ماشین می تواند متفاوت باشد همه خودروها در دفترچه راهنمای اشان مقدار این فاصله را نوشته اند که باید با استفاده از فیلر گیج FILLER GAUGE بطور دقیق تنظیم شود اغلب تعمیرکاران تجربی با استفاده از چشم و یا ابزارهایی چون تیغه اره  ! این کار را انجام می دهند که غلط است . برخی ماشین های بر روی موتور و یا درداخل جداره کاپوت اشان این ارقام را ذکر کرده اند

که ان را اصطلاحا : SPARK PLUG GAP  ( میزان شکاف سر شمع ها ) می نامند .

اگر دهانه شمع زیادتر از حد معمول باشد آن را روی سطح محکمی فشار می دهند و کم می کنند اگر هم کم باشد با یک تیغه آن را باز می کنند .

Tips & Warnings

چند نکته و اخطار

·        اندازه شکاف دو سر شمع را بر حسب میلی متر و یا اینچ می دهند اغلب تیغه های تنظیم کنند یا همان فیلر گیج ها هم دارای ارقام اینچی و هم ارقام میلی متری هستند هر چند درایران همان نوع میلی متری بیشتر رایج است .

·        دقت کنید که همان شمعی را که مناسب موتور خودرو شما است برای آن بخرید و بر روی  موتور نصب کنید .

·        برای بستن شمع های جدید بعد از اینکه فاصله آنها را تنظیم کردید ابتدا آنها را با دست و تا جایی که امکان دارد سفت کنید دقت کنید که موقعه بستن دنده به دنده نشود .

·        سپس با استفاده از آچار شمع آنها را تا حد لازم سفت کنید مقدار سفت کردن باید از طریق ترک متر انجام گیرد ولی اگر ترک متر ندارید باید شمع ها را طوری ببندید که نه زیاد شل باشند نه زیاد سفت . چون شل بودن باز باز شدن آنها می شود و وقتی هم که بیش از اندازه سفت شوند باز کردن مجدد آنها مشکل است و حتی ممکن است باعث صدمه دیدن رزوه های موجود در سر سیلندر که اغلب از جنش آلومینیم است شوند .

·        در آخر هم سرپوش های وایر شمع را روی آن قرار دهید تا صدای جا افتادن آن شنیده شود .

·        بعد از اینکه شمع ها را بستید موتور را روشن کنید و به صدای موتور گوش دهید اگر صدای موتور غیرعادی و یا اینکه اصلا موتور روشن نمی شود دقت کنید که شاید وایر شمع ها را جابجا بسته باشید یک بار دیگر ترتیب آنها را چک کنید .

·        اگر فاصله دو سر شمع ها نامناسب باشد این امر باعث بد کردن موتور می شود به همین جهت موتور بخوبی روشن نمی شود و مصرف سوخت آن هم زیادتر می شود

..................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 16 تیرماه 1386 – ماهشهر - BIPC

منبع :

http://www.ehow.com/how_110_replace-spark-plugs.html


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0