بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


چهارشاخه گاردان

Sunday, July 01, 2007

 

چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

 

 

مقدمه :

اگر چه در خودرو های مدرن و امروزی , نیروی محرکه موتور مستقیم به چرخهای جلو منتقل می شود و دیگر نیازی به میل گاردان نیست و به همین جهت به چهارشاخه گاردان هم که در دو سر میل گاردان متصل می شود احتیاجی وجود ندارد . اما هنوز هم  اغلب خودروهای سنگین و کامیونها و برخی از خودروهای سواری قدیمی از این روش انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده می کنند و به همین جهت لازم است که با جزئیات اینگونه قطعات آشنایی لازم را داشته باشیم . در ایران نه تنها هنوز هم همه کامیونها از میل گاردان استفاده می کنند بلکه حتی خودروهایی چون پیکان و حتی آردی نیز به همین ترتیب حرکت را به چرخهای عقب منتقل می کنند . اساسا نام  خودرویی که با موتور پیکان و بدنه پژو , مدتی است که در ایران مونتاژ می شود و بنام آر دی نامیده می شود بر گرفته از همین مسئله است .

RD= REAR DRIVE  حروف R و D  بر گرفته از کلمات رانش از عقب است یعنی همان خودرویی که بر خلاف پژو که با چرخهای جلو حرکت می کند این خودرو با چرخهای عقب حرکت می کند و بدین گونه باید در کنار همه معایبی که ماشین آر دی دارد این خصوصیت را هم به عنوان عیب دیگری به آنها افزود . چون خودروهایی که دارای گاردان هستند با مشکل بالانس نبودن این محور طولانی روبرو هستند که خودش می تواند در سرعت های بالا مسدله ساز شود و باعث لرزش خودرو در دورهای معینی که همان دور بحرانی باشد می شود ضمن اینکه وجود چهارشاخه گاردان در دو طرف آن هم مزید بر علت است و اغلب دچار خرابی و اشکال می شود که باید تعویض شود .

گشاد کردن قطعات چهارشاخه گاردان باعث می شود که ماشین به هنگام تعویض دنده که با گرفتن کلاچ همراه است ضربه ای تقه مانند بزند . اساسا دریک خودرو هر چقدر که تعداد قطعات چرخنده و طولانی نظیر میل گاردان کمتر باشند بهتر است . ضمن اینکه خودروهایی که با چرخ جلو حرکت می کنند کنترل بهتری دارند و بکسواد هم نمی کنند  .

در شکل زیر ریز قطعات مورد استفاده در چهارشاخه گاردان نشان داده شده است دانستن نام آنها باعث می شود که تعویض و تهیه قطعات به آسانی صورت گیرد .

اما موضوع خیلی جالب این است که چرا اساسا به این چهارشاخه کاردان نیاز است ؟

خودرو وسیله ای است که در جاده های ناهموار حرکت می کند ضمن اینکه چه خودروهای سواری و چه خودروهای باری گاهی بدون مسافر و بدون بار هستند در چنین شرایطی فشار وارده به فنر های خودرو تغییر می کند و به همین جهت اتاق خودرو و درنتیجه موتور و گیربکس که شاسی خودرو  هم بالا و پایئن می شوند در چنین شرایطی لازم است که طول میل گاردان کم و زیاد شود و در ضمن میله مزبور توانایی حرکت در دو محور عمودی و افقی ( محور X و محور Y ) را داشته باشد از همین روست که این آزادی  ها را  به ترتیب : هزارخاری و  چهارشاخ گاردان ایجاد می کنند .

 

 

 

 

 

اسامی قطعات :

1-     میل گاردان =PROPELLER SHAFT

2-     خار = BUSHING RETAINER

3-     کاسه نمد =  SEAL

4-      خار نشت بند = SEAL RETAINER

5-     سر صلیبی = CROSS

6-     بوش و یاتاقان غلطکی=BUSH AND RPLLERS

7-     هزار خاری =SLIDING YOKE

 

 

منبع عکس

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 

.......................

منبع :

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0