بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


از کاربوراتور تا انژکتور ۱

Monday, June 25, 2007

 

از کاربوراتور تا انژکتور

مقدمه

امروزه فرق بین خودروهای قدیم کاربوراتوری با خودروهای جدید انژکتور مانند تفاوت فاحشی است که مثلا بین عکاسی به روش قدیمی فیلم با عکاسی دیجیتال دارد . واقعا شکاف عظیمی در این مورد وجود دارد چون در حال حاضر تفاوت فراتر از قرار دادن چند انژکتور و پاشیدن سوخت بدرون موتور است انگونه که امروزه در خودروهای مثلا جدید ما صورت می گیرد . الان سنسورهایی را در اگزوز خودرو قرار می دهند تا با حس کردن مقدار اکسیژن موجود در آن و ارسال این داده ها با سیستم کنترل موتور ECU نسبت سوخت به هوا را تنظیم می کند .

ضمن اینکه در اگزوز خودرو هم سالهاست که از مبدل های کاتالیستی استفاده می شود که به اصطلاح دود اگزوز را تصفیه می کند واز این قبیل فن آوری های پیشرفته که سالهاست در خودرو های اروپایی و آمریکایی استفاده می شود ولی آیا مصرف کنندگان ما حتی نام مبدل کاتالیستی را هم شنیده اند ؟!

از همین روست که خودروسازان داخلی در یک بازار بدون رقابت و غیر منصفانه هر نوع کالای بنجل و از رده خارجی را به مشتری و به بالاترین قیمت غالب می کنند که هیچ گونه ایمنی ندارد و مطابق با هیچ استانداردی نیست که آتش گرفتن خودرو در اثر اشکال در پمپ سوخت و سیستم سوخت رسانی تنها یکی از نمونه های قابل رویت ان است و دهها و صدها مورد دیگر وجود دارد که اصلا به چشم همی نمی آیند . کاری را که دولت های قبلی در نیم قرن پیش شروع کردند اینها به این وضع اسف بار کنونی کشاندند . و اکنون با انبوه خودروهایی مواجه هستیم که جزء بی کیفیت ترین و غیر امین ترین خودروهای دنیا هستند در چنین شرایطی صحبت از حفظ محیط زیست و انتشار گازهای آلاینده به بیشتر  یک شوخی  شباهت دارد!

 اما در کشورهای صنعتی موضوع به گونه دیگری است و برای حفظ مقررات زیست محیطی در مورد انتشار گازهای آلاینده و نیز به منظور بالا بردن راندمان ؛ سالهاست که  سیستم سوخت در خودرو های جدید متحول شده است . در سال 1990 شرکت سوبارو آخرین مدل خودروی کاربوراتوری خود را در ایالات محتده به فروش رساند و سیستم سوخت خودرو ها سالهاست که به انژکتوری تغییر کرده است یعنی بیشتر از 25 سال است که این کار صورت گرفته است اما جالب است که بدانید همین چند مدت پیش بود که تصویب شد که شرکت های خودرو سازی در ایران دیگر هیچ خودروی کاربوراتوری نسازند ( ظاهرا اینگونه فن اوری ها مثل همیشه به بیست سی سال تاخیر به ایران می رسند ! ) بگذریم از اینکه هنوز هم تعداد بسیار زیادی خودروهای قدیمی در ایران تردد می کنند که سیستم سوخت رسانی آنها کاربوراتوری است با این وضعیت این چه انتظار بیهوده ای است که ما بخواهیم مصرف سوخت را کاهش دهیم ؟!

اما استفاده از سیستم  تزریق سوخت از دهه 1950 یعنی حدود 57 سال پیش شروع شده بود و این ادامه داشت تاا اینکه استفاده از سیستم های تزریق سوخت  الکترونیکی انژکتوری  در دهه 1980 در اروپا رواج گسترده ای پیدا کرد . هم اکنون همه خودروهایی که درایالات متحده ساخته می شوند نجهز به انژکتور هستند .

در این مبحث ما به این موضوع می پردازیم که چگونه سوخت بدرون موتور پاشیده می شود و نیز عبارت : تزریق سوخت از دریچه های چندگانه :

"multi-port fuel injection" و نیز تزریق سوخت از طریق دریچه کنترل بنزین  throttle body fuel injection" توضیح داده شده است . همچنین درخواهیم یافت که چگونه با استفاده از یک تراشه performance chips می توانیم توان بیشتری را در موتور ایجاد کنیم .

The Fall of the Carburetor

زوال استفاده از کاربوراتور :

برای مدتهای طولانی استفاده از کاربوراتور در موتورهای احتراق داخلی internal combustion engine  تنها وسیله ای بود که برای ارسال سوخت به موتور مورداستفاده قرار داشته است . و این تنها منحصر به خودور هم  نبوده و هنوز هم در  ماشینهای چمن زنی lawnmowers و اره برقی chainsaws  و نظایر آن را از همین روش استفاده می شود . اما کاربوراتوری که در خودور استفاده می شود پیچیده تر است و باید مدارهای 5 گانه زیر را داشته باشد :

  • مدار اصلی = که سوخت کافی برای کارآیی سوختی خودرو به هنگام حرکت  را تامین می کند

  • مدار هرزه گرد = که سوخت را به هنگام درجا کردن موتور تامین کند

  • پمپ شتاب دهنده = که سوخت اضافی را برای هنگامیکه خودرو شتاب می گیرد تامین می کند .

  • مدار تقویت توان = که وظیفه دارد که سوخت اضافه ای را که به هنگام فشار دادن به پدال گاز لازم است  و برای بالا رفتن از سربالایی یا به هنگام یدک کشیدن یک وسیله دیگر لازم است فراهم می کند .

  • ساسات = که سوخت اضافی را به هنگامی که موتور سرد است فراهم می کند تا موتور سریعتر روشن شود .

 

 

. For instance, to handle some of these tasks, carburetors had five different circuits:

·   Main circuit - Provides just enough fuel for fuel-efficient cruising

·   Idle circuit - Provides just enough fuel to keep the engine idling

·   Accelerator pump - Provides an extra burst of fuel when the accelerator pedal is first depressed, reducing hesitation before the engine speeds up

·   Power enrichment circuit - Provides extra fuel when the car is going up a hill or towing a trailer

·   Choke - Provides extra fuel when the engine is cold so that it will start

 

 استفاده از مبدل های کاتالیستی ,  catalytic converters به منظور رعایت قوانین زیست محیطی که در مورد انتشار گازهای آلاینده وجود دارد  مدتهاست که به بازار عرضه شده است اما برای اینکه این مبدلهای کاتالیستی قابل استفاده باشند و کارآیی بالایی را داشته باشند لازم است که کنترل خیلی دقیقی در موردنسبت سوخت به هوا در موتور خودرو داشته باشیم . حس کننده اکسیژن Oxygen sensors می توانند میزان اکسیژن را در اگزوز خودرو نشان دهند و واحد کنترل موتور

    engine control unit (ECU) از این اطلاعات گرفته شده از اگزوز می تواند برای تنظیم دقیق نسبت سوخت به هوا استفاده کند این سیستم را بنام کنترل حلقه بسته : closed loop control می نامند که این سیستم با استفاده از کاربوراتور مطلقا قابل اجرا feasible نیست . البته قبل از روی کار آمدن سیستم انژکتور  یک دوران کوتاه  کنترل الکتریکی با استفاده از کاربورتور وجود داشت اما اینگونه کاربوراتورهای پیچیدگی زیادی داشتند .

در ابتدا کاربوراتور را با سیستم تزریق سوخت از طریق دریچه کنترل throttle body fuel injection systems جایگزین کردند که بنام سیستم تزریق سوخت مرکزی یا منفرد  single point or central fuel injection systems هم معروف بود  که شامل کنترل سیستم سوخت الکترونیکی با کاربوراتور بوده است

اما تغییر از کاربوراتور به انژکتور نیازمند تغییراتی در موتور خودرو است و به این سادگی که مثلا آردی کاربوراتوری را یک شبه به انژکتوری تبدیل کنند نیست !

بتدریج که موتورهای جدید طراحی شدند سیستم  تزریق سوخت با دریچه کنترل بنزین throttle body fuel injection جای خود را به تزریق سوخت از دریچه های چند گانه داده است . multi-port fuel injection که بنام های دریچه های چند نقطه ای و نیز تزریق سوخت متوالی port, multi-point or sequential fuel injection). نیز نامیده می شوند.

در این سیستم های برای هر یک از سیلندرها یک سیستم سوخت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد . که معمولا در به گونه ای قرار گرفته است که بتواند کنار سوپاپ ورودی هوا باشد این سیستم می تواند اندازه سوخت دقیق تری  تعیین کند و پاسخ سریعتری به تغییرات شرایط موتور داشته باشد .


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0