بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


طرز کارباطری خودرو

طرز کارباطری خودرو

 

باطری از جمله مهم ترین بخش های خودرو است اگر باطری درست کار کند روشن کردن و حرکت دادن خودرو مشکل است و اگر این اتفاق در شب بیفتد اصلا ممکن است استفاده از ماشین راذ غیر ممکن کند .

اما باطری های قدیمی که دریچه های برای ورود آب دارند نیاز به تعمیر و نگهداری دارند به این معنی که هر چند ماه یکبار باید سطح آب و  الکترولیت های آنها چک شود چون اگر سطح آب  , پائین تر از صفات بیاید امکان سوختن و صدمه دیدن صفحه ها زیاد است .

ضمنا باید میزان اسیدیته آب باطری هم با دستگاه چک شود که به اصطلاح آب آن شیرین نشده باشد .

خصوصا در مناطق گرمسیر مانند خوزستان و ممکو که هوا گرم و برخی روزها خشک است میزان تبخیر آب باطری بیشتر است و باید دفعات چک کردن را بیشتر کرد .اگر باطری بدون آب بماند سوختن آن قطعی است .

باطری هر چقدر از نظر شارژ ؛  بیشتر خالی و پر شود دوام بهتری دارد از همین روست که اگر مدتها از ماشین استفاده نشود باطری آن صدمه می بیند .

اما حتی اگر مراقبت های لازم را هم بعمل آورید یعداز سه چهار سال ؛ عمر باطری تمام می شود و باید عوض شود .

این روزها هم نسل جدیدی از باطری ها روی کار آمده اند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و به اصطلاح : maintenance free  به آنها می گویند که در زبان عامه با باطری ها ی اتمی مشهورند ! ( اما باور کنید هیچ ربطی به اتم و انرژی هسته ای ندارند !)

این باطری بصورت بسته بندی package  می باشند و فقط دریچه ای بر روی آنها وجود دارد که رنگ ان نشان دهنده وضعیت باطری است

* اگر سبز باشد باطری شارژ و آماده استفاده است

* اگر سیاه باشد باطری نیاز به شارژ دارد

* اگر سفید باشد باطری را باید دور انداخت !

این باطری های کار را راحت کرده اند و اصولا ساخت قطعات خودرو و خود ماشین هم به این سمت پیش می روند به گونه ای که کمترین میزان تعمیرو نگهداری را داشته باشند چون هزینه های تعمیرو نگهداری بالاست و فرصت انجام آن هم در زندگی پر شتاب کنونی وجود ندارد .

اما باطری به هر صورتی که باشد چه زا نوع اتمی اش و چه از نوع معمولی اش بهرحال نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توان کارآیی و عمر مفید باطری را زیادتر کرد برخی از آنها بشرح زیر است :

 

باطری  بايـد در مقابـل گرماي حاصل از فعل وانفعـالات باطري وعوامـل شيميـايي  درون خود ، ضربه و ارتعـاشـات حاصل ازحـركت اتومبـيل مقـاوم  بوده و در برابر عبورجريان برق عايق خوبي باشد اين جعبه معمولاً به شكل معكب مستطيـل وبه صورت خانـه، خانـه ساخته شده و كف هرخانه داراي تيغه هاي برجسته اي است كه تكيه گاه صفحـات باطري است و نيزهرگاه مواد شيميـايي صفحـات باطـري ريـزش نـمود بـه داخل شيارها رسوب مي كند وازاتصال صفحات به يكديگر جلوگيري مي شود.زيـرا اگراين رسوبات يا لجن ها سطح شـان بالا بيـايد باعـث اتصال كوتـاه صفحـات باطري شده ، افت داخل آن زياد مي شود وباعث تخليه شـدن وكاهـش قدرت باطري مي گردد.هر خانه ي باطري  مي تواند حدود 2 ولت برق توليد نمايد لـذا يك باطري 6ولت داراي 3خانه و12ولت داراي 6 خانه است.  

 

نكته: هیچگاه نباید باطری را سر و ته کرد چون همین رسوبات بین صفحات گیرکرده وباعث اتصال کوتاه آنها می شوند .

البته هرخانه باطري درحدود2/1تا2/2ولت برق توليد مي كندوليكن مقدار0/1يا0/2معمولا صرف مقابله بامقاومت داخلي مي شودپس درنتيجه ولتاژكسـب شده همان 2ولت است.

 

انواع صفحات باطری :

 

باطری های دارای صفحات متعددی هستند که از سه نوع می باشند

 

1-صفحات مثبت

 

2-صفحات منفي  

 

3-صفحات عايق

 

پلیت های باطری :

 

این صفحات مثبت يا مـنفي را اصطلاحا :  پليت plate   مي گويند.

مثلا: دريك باطري 19پليت هرخانه داراي9 صفحه مثبت،10 صفحه منفي و18 صفحه عايـق مي باشد .

تعداد صفحات منفي يكي ازصفحـات مثـبت بيشتربوده و تعداد صفحـات عايق يكي كمترازمجموع صفحات مثبت ومنفي است

نكته:تعدادصفحات يك باطري،معمولا عددی فرد مي باشد.

 

1- صفحات مثبت:

 

صفحـات مثـبت از جنس دي اكسيد سرب PBO2  که بصورت  اسفنجي فعال شده مي باشند درست شده است  كه براي باطريهاي بزرگ به طريق الكتروشيميايي تهيه مي شود وهزينه زیادی هم دارد .

 

اكثراً درباطريهاي اتومبيـل، اسكلت صفحـات را به صورت شبـكه اي از آلياژ سرب وآنتيموان مي سازند(درصدي ازآنتيموان دوام اين شبكه ها رادرمقابل ضربه وخورندگي اكسيدبيشترمي شود).

 اما این روزها با آمدن باطری های اتمی به بازار و افزایش  استفاده از آنها ،توليدسريع واقتصادي شبكه هاي كلسيم- سرب موردتوجه قرارگرفته است و همین امر باعث شده است که  توليدگازكمتر شده ودرنتيجه نيازكمتري به افزودن آب وجود داشته باشد  درنتيجه به داخل اين شبـكه ها كه شبيه پرده هاي توري مي باشند را از اكسيد سرب فعال شده، پر می کنند .   توجه داشته باشیدکه صفحات مثبت سالم بايد به رنگ قهوه اي شكلاتي باشند.                                                                                     

 

2- صفحات منفي:

 

اين صفحات كاملا شبيه صفحات مثبت بوده با اين تفاوت كه ماده فعال شده آن،سرب  اسفنجي(pb)است كه درحالت شارژكامل،خاكستري رنگ مي باشد.

 

3- صفحات عايق:

 

صفحات عايق به منظوركوتاه كردن وجلوگيري ازموادفعال رشدكرده(سولفاته كردن)وريزش آنها وهمچنين جلوگيري ازانتقال نمونه هاي غيرضروري بين دوصفحه،نظيرآنتيموان ازعايق ها استفاده مي شود .

 

براي انواع معيني از باطريها ، عايـق هاي پاكتي شكل استـفاده مي شود كه باعـث مي - گردند،جمع كننده هاي جريان (شبكه) به خوبي مواد فعال را نگهداري كنند.       

 

نوع عایقی  كه درباطري هاي اسيدي-سربي مصرف مي شوند بستگي به نوع عمليات فرق مي كنند دربيشتر حالات ازمشتقات سلولزي،موادپليمري باتخلخل ميكروسكپي مثل pvc، پلي اتيلن ، پلي استرها ، لاستيك يا مواد فشرده شده نظيرpvc، پلي اتيلن ساخته  مي شوند در گذشته از  مخلوطي ازكاغذورزين ميكا،پشم شيشه ئيترعايق ها داراي برجستگي هاي طولي بروي سطح عايق مي باشند، برای این کار استفاده می شد

 

به  هنگام چيدن صفحات،بايدبه طرف صفحات مثبت باشدهمچنين ميدان فعاليت بهتري براي صفحات مثبت ايجاد نماييد.علاوه براين ذرات جداشده ازصفحات مثبت بتوانندبه سهولت به كف جعبه ي باطري هدايت شده و از اتصال صفحات به يكديگر جلوگيري شود ونيزگازهاي ايجادشده درزمان شارژخارج شوند كه باعث ميشوند فضاي مناسب براي جابجايي الكتروليت به وجود آيد تا غلظت ودرجه ي حرارت به حداقل خودبرسد.

 

باطری های اتمی :

 نوع دیگر از باطری که قبلا هم به آن اشاره شد باطری های بی نیاز به  تعمير یا همان اتمی هستند  كه ازشبكه هاي بدون آنتيموان استفاده مي شود.صفحات مثبت داراي ريزش بيشتري هستند.عايق هاي پاكتي باتخلخل ميكروسكوپي بيشترمورداستفاده قرارمي گيرد.اين عايق ها اطراف صفحه ي مثبت را احاطه كرده تا بتوانند مواد فعال بيشتري تأمين كنند

 اهميت يك عايق در باطريهاي باشبكه هاي سرب - آنتيموان، بيشتر جلوگيري ازحركت آنتيموان صفحه  مثبت به صفحه ي منفي است.

 فعل وانفعالات شيميايي درصفحات مثبت هنگام شارژشدن ودشارژشدن بيشتربوده وريزش موادفشرده دراين صفحات بيشتراست.

صفحات باطري بايدحالت اسفنجي داشته باشند چون به این ترتیب اسيد به خوبي درآن نفوذكرده وسطح تماس بيشترشود وفعل وانفعالات بيشترانجام گيرد.

 

Car Battery Maintenance: To Water or Not to Water?

 

هر روزه میلیونها نفر از مردم با  استفاده از  با باطری های اسیدی – سربی  میلیونها خودرو را روشن می کنند تا برای جابجایی های هر روزه اشان مورد استفاده قراردهند . با وجودیکه موتور خودورها دچار تحول و دگرگونی شده و فن آوری پیچیده ای پیدا کرده است اما هنوز بنظر می رسد تحول چشمگیری در زمینه ارتقاء کیفیت باطری ها به وقوع نپیوسته است ضمن اینکه افراد اطلاع کمی از چگونگی تعمیر و نگهداری باطری های دارند باطری خودرو از سرب و پلاستیک و الکترولیت تشکیل شده است تا بتواند نیروی زیادی را در مدت کوتاه برای راه اندازی موتور و نیز مصارف دیگر تامین کند .

اما چک کردن سطح آب و اسید باطری چگونه است و باطری های بدون نگهداری "maintenance-free" چه هستند ؟

 اینکه گفته می شود برخی از باطری هایی که بدون نگهداری ( اتمی هستند نیز باید حداقل سالی یکبار سطح الکترولیت آنها چک شود .  این موضوع صحت ندارد چون باطری اتمی هیچ نیازی به نگهداری و بازدید ندارد . معمولا باطری ها دارای برچسب هایی هستند که دستورات لازم را روی آن نوشته اند مثلا روی باطری اتمی نوشته شده است که نباید باطری باز شود چون درپوش های آن با چسب و یا وسیله دیگری در جای خود محکم شده اند و فشار دادن آنها می تواند باعث صدمه دیدن دائمی باطری شود .

اما در مورد باطری های معمولی که نیاز به بازدید دارند در برخی شرایط مثل آب و هوای خیلی گرم و سوزان و. و حرارت زیاد ممکنم است نیاز به افزودن آب , انهم آب مقطر باشد  .

به شکلهای مختلف می توان سطح آب الکترولین را چک کرد از طریق دیواره شفاف باطری translucent case  که گاهی خطی هم برای حداقل و حداکثر با علامت های :

MIN و MAX  در نظر گرفته شده است و یا اینکه درپوش هر یک از خانه های باطری را باز کرده وبطور مستقیم سطح آب روی صفحات را چک کنیم . که باید در صورتی که روی حداقل است آب اضافه کنیم .

برخی باطری ها هم دارای یک چشم جادویی "magic eye," که یک حفره گرد و کوچک است که بر روی الکترولیت شناور است.

همه باطری ها بعد از مدتی کار کردن قابلیت خود را از دست می دهند و باید عوض شوند و اگر سیستم برق خودرو دچار اشکال باشد می تواند باعث از کار افتادن دائمی باطری شود .

باید دقت کرد که از باطری استفاده شود که اصل باشد و آمپر ساعت آن با میزان مصرف برق خودرو هماهنگی داشته باشد.

 

    What about original equipment batteries that come with a new car?  For the

original vehicle battery, customers should follow the vehicle manufacturer's

instructions about checking electrolyte levels.  When it's time to replace the

battery, the motorist should buy a compatible replacement and follow the

instructions with the replacement battery.

 

 

 

    Other maintenance tips

سایر نکته های تعمیر و نگهد اری :

رانندگان باید ترمینالهای باطری را گهگاهی چک کنند تا مطمئن شوند اتصال برقی ترمینال وباطری بصورت درست و محکم وصل شده است و شل نشده باشد یا سولفاته نشده باشد . و عاری از هر گونه زنگ زدگی باشد .

با یک برس فلزی می توان ترمینالها را تمیز نمود . واز محلول جوش شیرین و آب می توان برای این کار استفاده کرد . حتی مسواک کهنه هم برای این کار می تواند مناسب باشد .

این کارها باعث می شود که مجبور نباشید از نیروی بدنی خودتان برای روشن کردن ماشین استفاده کنید !


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0