بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تعمیر و نگهداری ديزل ژنراتورها

Wednesday, May 30, 2007

 

بازدیدهای دوره ای و  تعمیر و  نگهداری  ديزل ژنراتورها

 

مقدمه :

 

-دیزل ژنراتورها از جمله دستگاههایی هستند که کاربردهای گسترده ای دارند از آنها برای تامین برق اضطراری و گاهی نیز به منظور برق اصلی در برخی نقاط دوردست که امکان دسترسی به شبکه برق نیست  استفاده می شود .

در شرکت ما دیزل ژنراتورها دراختیار بانک ماشین آلات هستند و کار تعمیر و نگهداری آنها نیز بر عهده همین بخش است .

استفاده کنندگان از این دستگاهها هم عمدتا هتل ها بیمارستانها و فروشگاهها و سایر مراکز عمومی می باشند ضمن اینکه برخی واحدهای مجتمع نیز که لازم است بطور جداگانه از برق اضطراری استفاده کنند مثل باسکول و نظایر آن نیز از این دیزل ژنراتورها که گاهی تا 5/0 مگاوات برق تولید می کنند استفاده می نمایند . در گذشته در نیروگاه برق واحد ut یعنی همان GTG   ژاپنی ها یک دیزل ژنراتور یک مگاوات قرار داده بودند که در هنگام بازسازی در اوایل دهه 70 حدف شد
بهر حال دیزل ژنراتورها باید بخوبی مورد نگهداری و بازدیدهای روزانه قرار بگیرند تا از سرویس دهی خوبی هم برخوردار باشند . و کمتر دچار خرابی شوند در زیر به برخی از این نکات که بیشتر جنبه کاربردی دار داشاره شده است :

خیلی از مسائلی که در اینجا برای ما عادی تلقی می شوند در کشورهای دیگر موضوعات اساسی هستند در آنجا به افراد این اجازه را نمی دهند که هر طور که دلشان خواست با دستگاه رفتار کنند و به اموال شرکت آسیب بزنند

 و مثلا بروز خرابی در دستگاه و رفع نکردن آن موضوع عادی و طبیعی نیست

 

 از همان ابتدای ورود به شرکت متوجه شدم که اغلب مدارک اینجا به زبان انگلیسی است آن هم انگلیسی که ژاپنی ها نوشته باشند در عین حال که ساده است ولی عاری از اشتباهات هم نیست ! اما همین زبان ساده را هم خیلی بلد نیستند و نتیجه این می شود که تعمیر و نگهداری دستگاهها بستگی به تجربه و درایت شخص دارد که اگر نداشته باشد حاصلی جز آسیب دیدن دستگاه ندارد . در پزشکی مبحثی داریم بنام : بیماریهایی که عامل آن پزشکان هستند یعنی این پزشک بوده است که با تشخیص اشتباه یا تجویز غلط دارو باعث بروز فلان بیماری در شخص شده است درمان که نکرده هیچ , عامل بیماری دیگری هم شده است . دقیقا همین موضوع را ما در مهندسی تعمیر و نگهداری داریم که یکی سری معایب و اشکالات موجود در دستگاهها بخاطر عدم مهارت و ناآشنایی اپراتورها و تعمیرکاران است !

 

 

در خیلی از سایت های و واحدهایی که هنوز مراحل پروژه را طی می کنند به دلایل گوناگون باید برق مورد نیاز توسط یک یا  چند دیزل ژنراتور تامین می شود . اگر نگهداری بخوبی صورت نگیرد هر لحظه ممکن است  ژنراتور از کار بیفتد . گاهی ممکن است دلا یل ساده ای  از قبیل  کثیف بودن فیلتر باشد ( چون دستگاههای جدید اغلب دیجیتال هستند و طوری طراحی شده اند که درصورت بروز هر گووه اشکال و از جمله مشکل ساده ای چون کثیف بودن فیلتر , دستگاه هشدار می دهد و در صورتیکه به هشدار توجه نشود اتوماتیک خاموش می شود !

 

 

باید یک همکاری بین گروههای  مکانیک، برق و ابزار دقیق و سایر گروهها صورت گیرد تا  این همه دستورلعملهای استاندارد تعمیرات و نکات فنی را که موجود است دسته بندی و کلاسه شوند و اگر به زبان خارجی است به فارسی برگردانده شود و این  برنامه ها حالت  کاربردی پیدا کنند ضمنا این امکان فراهم شود تا بر روی نت  قرار داده شوند . امروزه برنامه های فراوانی برای این منظور وجود دارد از ویژوال بیسیک گرفته تا  برنامه های  تحت اکسس که برای سیستم نت طراحی شده اند و حتی می توان  تاریخچه ای از  فعالیتهای نگهداری و تعمیرات دستگاهها را هم در درون آن قرار داد

 

و ضمنا خوب است فیلم های آموزشی هم در سایت های ما ساخته شوند چون فیلم هایی از این دست به زبان فارسی کم داریم

 

به همین ترتیب باید یک برنامه مدون و منظم برای   سرویس و نگهداری دیزل ژنراتورها  تنظیم کنیم و  بهتر است که برای هر دیزل ژنراتوری که پرونده (فایل) تشکیل دهیم. که در آن بانک اطلاعات شرکت های سازنده را هم قرار داده باشیم . حتما باید تا جایی که امکان دارد این پرونده بصورت الکترونیک یعنی بر روی کامپیوتر باشد تا دسترسی به اطلاعات و سورت کردن داده ها به آسانی صورت گیرد . به هرحال این همه کامپیوتری که ما در اختیار داریم باید یک فایده ای هم داشته باشد !

همین کارها که با همکاری تکنسین  های مکانیک و برق صورت می گیرد باعث می شود که ما ما هم در کارهایمان نظم و ترتیب و از همه مهم تر سیستم داشته باشیم  و این کارها را باید تمرین کرد تا تداوم داشته باشد .

 

بازدیدهای روزانه :

 

* هر روزه باید دیزل ژنراتور را از نظر وضعیت صدا و نیز لرزش های غیر طبیعی که ممکن است در آن بوجود آید مورد بازدید قرار دهید . توجه داشته باشید که صدا شاخصه مهمی است و کسانی که تجربه دارند بخوبی می توانند از تغییر صدا به وضعیت خرابی دستگاه پی ببرند . لرزش نیز یک شاخصه اساسی است که اندازه غیر طبیعی آن می تواند نشان از بروز خرابی در دستگاه باشد .

* چک کردن حرارت دستگاه : در این مورد باید حرارت ووضعیت سیستم خنک کننده دیزل و ژنراتور هر دو مورد بازدید قرار بگیرد . بالا رفتن حرارت دستگاه در حکم همان تب کردن بدن را دارد و می تواند ناشی از بد کار کردن و وجود اصطکاک بیش از اندازه در داخل ماشین باشد فرقی هم نمی کند که این ماشین یک دیزل باشد یا ژنراتور و یا هر ماشین دیگری . به همین جهت لازم است هر گونه حرارت غیر عادی مورد بررسی قرار گیرد .

 

* بازدید میزان حرارت خروجی از اگزوز و اینکه این مقدار از حد مجاز بالاتر نرود .

* بازدید از مجرای هوای ورودی به رادیاتور

یک سری بازدید های برقی هم وجود دارد که باید از روی تابلو ( پانل ) دستگاه چک شوند :

 

* بازدید از ولتاژ و جریان خروجی از ژنراتور و نیز ولتاژ تحریک ژنراتور و اینکه طبیعی باشد .

* بازدید از توان اکتیو و راکتیو ژنراتور

* چک کردن فرکانس خروجی ژنراتور

* چک کردن ضریب قدرت ژنراتور

 

.............................................................

 

 

بازدید های هفتگی :

 

* بازدید از وضعیت روغن موتور دیزل . سطح روغن را با استفاده از میله اندازه گیری DIP STICK  می توان اندازه گرفت اما برای تعیین کیفیت روغن ؛ نمی توان تنها از روی شکل ظاهری و میزان چسبندگی روغن قضاوت کرد چون این کار دقت زیادی ندارد و حتی تعمیرکارانی که سالهاست تجربه این کار را دارند ممکن است دچار خطا شوند .

 روش علمی برای انجام این کار استفاده از آنالیز روغن است خصوصا برای موتورهایی که روغن زیادی استفاده  می کنند این کار مقرون به صرفه است . روش ساده تر استفاده از ساعت کارکرد و کیلومتر موتور است .

 

 

 

  • بازدیداز پمپ روغن OIL PUMP  واطمنیان از سالم بودن آن .

  • بازدیداز مخزن گازوئیل از نظر نداشتن هر گونه نشتی

  • بازدید آب رادیاتور : از جهت سطح آب و نیز عدم نشتی آن و سالم بودن اتصالات ونیز چک کردن پره های رادیاتور که عاری از هر گونه ذرات مسدود کننده باشند

  • تمیزکاری موتور دیزل با استفاده از جریان هوا و در صورت کثیف بودن بیش از حد استفاده از جت ماشین و کارواش

  • بررسی و بازدید بخش های مختلف از نظر نداشتن هیچگونه چکه و نشت روغن .

  • اگر دیزل ژنراتور بتازگی در سرویس قرار نگرفته است لازم است دست کم هفته ای دوبار روشن شود و هر بار حدود نیم ساعتی کار کند تا ضمن شارژشدن باطری , اطمینان پیدا کنیم که مشکلی ندارد و می تواند کار کند .

  • بازدید از باطری و بست های اتصالی آن و نیز کنترل آب باطری .

  •  

 

.

 

 

بازدید های ماهیانه :

 

  • بازدید و چک کردن اتصالات الکتریکی و کابلها از نظرذ محکم بودن آنها

  • بازدید از لرزه گیرها ی پایه موتور و ژنراتور

  • مقاومت سیم پیچ استاتور یا استفاده از MEGGER TEST  هزار ولت برای این کار استفاده شود .

  • چک کردن محل شینه های انتقال برق ژنراتور از نظر سالم بودن

  • انجام روانکاری بخش هایی که نیاز به گریسکاری و روغنکاری دارند .

  • کنترل و بازدید فیلترهای هوای و فیلتر روغن  و تعویض آنها در صورت نیاز

  •  

 

 

.....................نوشته : محمد توکلی خرداد1386


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0