بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


برخي اشكالاتي كه در خودرو بوجود مي آيد :

 

برخي اشكالاتي كه در خودرو بوجود مي آيد :

مقدمه :

عيب يابي خودرو از جمله كارهايي است كه نياز به تجربه و مهارت فراون دارد زيرا در غير اينصورت عيب خودرو برطرف نمي شود و هزينه هاي زيادي هم براي  صاحبان خودرو بوجود مي آورد .

در مورد خودرو هم مانند هر ماشين ديگري نياز است كه از ميان علل گوناگوني كه ممكن است دليل بوجود آمدن اشكال باشند چند مورد را در نظر بگيرند و آن موردي را كه به احتمال قوي علت اصلي است مشخص كرده و سپس نسبت به رفع ان اقدام كنند دقيقا شبيه كاري كه پزشكان در مورد روند تشخيص بيماري طي مي كنند و به آن تشخيص افتراقي يا : differential diagnosis   مي گويند .

در مورد خودرو هم دقيقا بايد چنين كاري انجام شود البته بعضي از تعميركاران حرفه اي با توجه به تجربه طولاني كه دارند تا حدي از عهده اين امر بر مي آيند اما شيوه درست و علمي آن ، روشي است كه با تركيبي از تئوري و تجربه هاي شخصي اين كار را انجام دهند تا از كاري كه اغلب تعميركاران تجربي انجام مي دهند و بر اساس روش ابتدايي : سعي و خطا است خودداري كنند .

مثلا موضوع لرزش خودرو در سرعت هاي بالا مي تواند علل متفاوتي داشته باشد از بالانس نبودن چرخها گرفته تا خرابي جعبه فرمان . ولي اين امر ممكن است بخاطر خراب شدن پلوس ها هم بوجود آيد . مي تواند بعلت خرابي لاستيك هاي دسته موتور كه نگهدارنده موتور خودرو هستند هم باشدو يا وجود اشكال در سيستم فتر بندي يا تعليق خودرو باشد .  حتي تنظيم نبودن و بد كار كردن موتور هم بي تاثير نيست . يكي ديگر از علل از آن مي تواند تاب داشتن ديسك و صفحه كلاچ باشد . وخيلي علل ديگر . حالا اينكه با قاطعيت از بين اين همه علت متفاوت و متنوع يكي را انتخاب كنيم كه عيب اصلي همان باشد و با رفع كردن ان لرزش برطرف شود هنر يك نعميركا رخوب و با تجربه است . تعميركار با معاينه خودرو مي تواند هر يك از اين موارد را بررسي كرده و نظر نهايي خود را بدهد . در زير نمونه هايي از اين اشكالات آمده است :

زدن فرمان

فرمان زدگي يا لرزش آن  اگر در سرعتهاي پايين انجام گيريد در سيستم تعليق اشكالاتي مثل لقي سيبكها يا لقي بوشها بوجود آمده است. ولي اگرفرمان زدگي در سرعت بالا انجام گيرددر اينصورت چرخهاي جلو نياز به بالانس شدن دارند و در صورت عدم رفع اشكال چرخهاي عقب نيز به بالانس نياز دارند و گاهي فرمان زدگي محدود بين دو سرعت ثابت است كه در اينصورت بايد به مرغوبيت جنس لاستيكها توجه كرد.  

يكي علت ديگر مي تواند خرابي پلوس هاي خودرو باشد گرم شدن بيش از حد پلوس هاي در اثر نرسيدن روغن مناسب به انها مي تواند دليل اين امر باشد .

كشيدگي فرمان

 فرمان كشيدگي به راست : علتهاي اين اشكال كجي كمك فنر (زاويه كمبر مثبت چرخ راست يا زاويه منفي چرخ چپ ) . شيب جاده . كم بودن باد چرخ راست برابر نبودن وزن لاستيكها و يا از زاويه كستر چرخها                                                                                                                

لاستيك سايي

1- مهمترين عامل مربوط به ميزان فرمان ( زاويه تو – اين –اوت )  toe in – toe out  است كه بايد اندازه آن در حالت عمومي برابر L1-L2=2mm است .

2- كج شدن كمك فنر 3- گشاد شدن بوش طبق ها 4- مرغوب نبودن جنس لاستيكها هم از ديگر عوامل هستند     

...............................................................م.ت خرداد 1385 ماهشهر BIPC

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0