بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


اندازه گيري فشار :

Monday, June 12, 2006

 

Correct tire pressure – Guidelines

Measuring Pressure

 

راهنماي فشار مناسب لاستيكها

اندازه گيري فشار :

مقدمه :

چرخها نقش خيلي مهمي در كنترل و عملكرد صحيح خودرو دارند و دراين ميان نقش لاستيكها بسيار اساسي است . ضمن اينكه لازم است كه لاستيكها داراي عاج مناسب باشند و زاويه تماس آنها با سطح جاده درست باشد ( زواياي كمبر و كستر و تواين و تواوت ) مي بايست از باد مناسبي هم برخودار باشند . كم بودن باد لاستيكها كنترل خودرو را دشوار مي كند و باعث فرسودگي سريع شانه هاي لاستيك مي شود مصرف سوخت را بالا مي برد و خطر تصادف و حاثه را افزايش مي دهد باعث گرم شدن بيش از حد لاستيكها مي شود و مشكلات عديده اي را بوجود مي آورد . زياد بودن باد لاستيك ها هم مشكلات خاص خود را دارد و ضمن اينكه واكنش لاستيكها را به حركت فرمان زياد مي كند در سرعتهاي بالا و جاده هاي لغزنده و برفي مي تواند سبب شود كه خودرو از كنترل خارج شده و به خارج از جاده منحرف شود و يا با خودرو هاي ديگر و موانع كنار جاده برخورد نمايد ضمن اينكه سائيدگي سطح لاستيك بطور يكنواخت صورت نمي گيرد و بخشهاي مياني آن بيشتر سائيده مي شوند .

متاسفانه در كشور ما يك ديد كاملا سهل انگارانه نسبت به راعايت نكات فني وجود دارد و اين سهل انگاري در مواردي كه به نظر كم اهمين مي آيند بيشتر به چشم مي خورد و از جمله آنها تنظيم صحيح باد لاستيكهاست كه بر خلاف تصور عامه كه كار ساده و پيش پا افتاده اي است اتفاقا مسئله مهمي است و نكات فني فراواني دارد كه اگر مطلب زير را بدقت بخوانيد متوجه اين نكات ظريف در اندازه گيري درست باد چرخها خواهيد شد .من با اطمينان مي گويم كه در هيچ يك از مراكز فني و صنعتي نديده ام كه اين نكات رعايت شود تا چه رسد به تعميرگاهها و پنچرگيريهاي بازاري كه بعضي حتي با اكراه حاضرند درجه فشار سنج را روي لاستيك خودرو بگذارند و فشار ان را اندازه بگيرند و بيشتر بصورت تجربي كار مي كنند در صورتيكه با چشم نمي توان وضعيت دقيق باد لاستيك را بازرسي كرد و حتما بايد از فشار سنج دقيق استفاده كرد . تازه انهائي هم كه فشار سنج استفاده مي كنند نه تنها موارد فني ان را رعايت نمي كنند همه خودروها با شرايط مختلف را تقريبا به يك اندازه باد مي كنند در صورتيكه اين فشار باد بايد توسط شركت سازنده خودرو تعيين شود چون بستگي به عوامل مختلف از جمله وزن خودرو و قطر چرخهاي آن و وزن ماشين و ساير فاكتورهاي طراحي دارد و براي خودروهاي مختلف فرق مي كند .

ضمن اينكه اندازه گيري باد بايد در شرايط سرد (ايستاده بودن خودرو به مدت حداقل 3 ساعت )صورت گيرد نكته اي كه مورد غفلت است .

 

 فشار باد لاستيكها را هم بر حسب بار مي توان اندازه گرفت و هم بر حسب PSI كه اين مورد دومي هم دقيق تر است و هم رايج تر . وفشار سنجها معمولا هر دوي اين مقياسها را با هم دارند .

بنظرم براي هر دارنده خودوريي لازم است كه يك فشار سنج باد هم در كنار ساير تجهيزات خودرو داشته باشد و بد نيست اگر امكاناتي چون تلمبه هاي دستي نيز داشته باشد تا كار امدازه گيري فشار باد لاستيكها را خودش انجام دهد كه هم راحت تر است و هم خيلي دقيق تر از تعميركارهاي تجربي كه دانش فني اين كار را هم ندارند !

لاستيكها ي خودرو معيار مناسبي براي ارزيابي وضعيت خودرو مي باشند و بايد اين نكته را همواره در نظر داشته باشيم

 

فشار باد لاستيكها تحت تاثير حرارت و نفوذ طبيعي لاستيكها permeation  قرار دارد . به همين جهت لازم است كه ميزان باد لاستيكها و از جمله لاستيك زاپاس را حداقل ماهي يكبار و يا هر بار كه تغييرات درجه حرارت بيشتر از 15 درجه سانتيگراد باشد مورد بازبيني قرار دهيد . چرخها به هنگامي كه هوا سرد مي شود افت فشار پيدا مي كنند و به همين جهت لازم است كه در طي سال بطور مرتب فشار باد لاستيكها بازديد شود .

فشار باد لاستيك ها بايد هنگامي امدازه گيري شود كه هوا سرد باشد . سرد بدين معني است كه ماشين بايد حداقل به مدت 3 ساعت ايستاده بوده باشد و يا اينكه بيش از  2 كيلومتر راه نرفته باشد .

به منظور بالا بردن ايمني سرنشينان و خانواده اتان و جلوگيري از بروز هر گونه خرابي در لاسيتكها ، حتما بايد قبل از اينكه قصد رفتن به مسافرت  طولاني  و رفتن در جاده هاي خارج از شهر را داريد و يا هنگامي كه قصد داريد بار سنگيني را حمل كنيد ، وضعيت باد لاستكها را مورد بازرسي قرار دهيد .

 

How to Measure Pressure

چگونه فشار باد لاستيك را اندازه گيري كنيم ؟

مرحله 1 :

ابتدا لازم است كه از ميزان فشار باد لاستيكها كه توسط سازنده خودرو توصيه شده است آگاهي پيدا كنيد .اين اطلاعات را معمولا بر روي برچسبي كه در ماشين نصب شده است مي توان پيدا كرد . براي پيدا كردن اطلاعات دقيق مي توانيد به دفترچه راهنماي خودرو نيز مراجعه كنيد . بياد داشته باشيد كه بازديد با استفاده از چشم روش دقيق و مناسبي براي اندازه گيري فشار باد لاستيكها نيست .

مرحله 2 :

تنها هنگامي كه لاستيكها سرد هستند  اقدام به اندازه گيري فشار باد لاستيكها نمائيد. سرد بودن لاستيك هنگامي است كه خودرو حداقل به مدت 3 ساعت ايستاده بوده باشد و يا بيش از 2 كيلومتر راه را طي نكرده باشد .

مرحله 3 :

فشار باد لاستيكها رابايد بطور كامل بازديد كرد . درپوش هر كدام از سوزنها را برداريد و فشار سنج را روي سوزن قرار دهيد و ميزان فشار را بخوانيد .

مرحله 4 :

اگر لاستيكها كم باد بودند باد آن را اضافه نمائيد و اگر پر باد تر از مقدار لازم بودند با فشار دادن بر روي سوزن  كه در وسط شيار ورودي هوا قرار دارد مقداري از باد لاستيكها را كم كنيد و سپس مجددا فشار را بخوانيد .

اگر مجبوريد كه مسافتي را طي كنيد تا باد چرخها را تنظيم نمائيد بهتز است ابتدا و قبل از حركت ميزان بايد لاستيكها را اندازه گيري كنيد تا اگر مسافتي را كه طي كرده ايد بيشتر از 2 كيلومتر است ميزان بادي را كه به چرخها اضافه مي كنيد نسبت به همان اندازه گيري اوليه باشد كه واقعي تر بوده است .

به عبارت ديگر اگر ميزان فشار بادي كه براي چرخها توصيه شده است 35psi  بوده باشد و اولين اندازه گيري كه شما انجام داده ايد فشار را 28psi  نشان داده اين بدان معناست كه لاستيكهاي شما به مقدار 7psi كمبود فشاتر دارند . حالا اگر شما براي رفتن به پمپ بنزين مسافت 8 كيلومتر را طي كرده باشيد در اثر طي اين مسافت ، چرخها گرم شده اند و به همين جهت اگر همين موقع اقدام به اندازه گيري فشار باد لاستيكها كنيد ممكن است فشار 30psi را به شما نشان دهد . اما بايد توجه داشته باشيد كه افزايش فشاري كه لازم است چرخهاي ما داشته باشند همان 7psi است و بايد چرخها را تا فشار 37psi باد كرد .

اخطار :

به منظور جلوگيري ازبروز حادثه و ايمني خودتان و براي اينكه به لاستيكها آسيب وارد نشود ازرانندگي با لاسيتكهاي كم باد خودداري كنيد

مرحله 5 :

بعد از اندازه گيري باد لاستيك ؛  درپوش آن را ببنديد و اين كار را براي تمامي لاستيكها و از جمله لاستيك زاپاس هم انجام دهيد .

بد نيست بدانيد كه :

95% وزن خودروي شما توسط فشار هواي لاستيكها تحمل مي شود و خود لاستيكها تنها 5% وزن خودرو را تحمل مي كنند و به همين جهت تنظيم باد لاستيكها از اهميت فوق العاده اي برخودار است و نقش حياتي در عملكرد خودرو دارد

·          70% خودروهاي موجود در كانادا ، مشكل تنظيم باد لاستيك دارند

·          23% خودروها حداقل داراي يك لاستيك كم باد هستند كه بيش از 20% مصرف سوخت را بالا مي برد ، عمر لاستيكها را كاهش مي دهد و انتشار گازهاي گلخانه اي را زياد تر مي كند .

·          يادتان باشد كه هيچگاه در حالتي كه چرخها گرم هستند باد آنها را اضافه و كم نكنيد

...................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي – 22 خرداد ماه 1385 BIPC

منبع :

http://www.betiresmart.ca/inflation/guidelines.asp

http://www.betiresmart.ca/resources/kit.asp?loc1=resources&loc2=kit

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0