بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


گزارش کارشناس ژاپنی شرکت تادانو از کرین های موجود در بانک ماشین آلات

گزارش کارشناس ژاپنی شرکت تادانو از کرین های موجود در بانک ماشین آلات

 

زمان بازدید 30 و 31 اکتبر و 1 نوامبر 2016

مصادف با یکشنبه 9 تا سه شنبه 11 آبان ماه 1395

وضعیت عملکرد دستگاه :

A = خیلی بد

 B = بد

C = رضایت بخش

Z = از دستگاه بازدید نظری بعمل آمد. ولی ماشین در حالت روشن از نظر عملکرد کاری و بازرسی های بیشتر مورد بررسی قرار نگرفت.

................

توصیه برای تعویض دستگاه تحت ارزیابی کامل

ما همه مدلهای کرین های موجود را مورد  ارزیابی قرار داده و و بر اساس رده بندی از شماره 1 تا 12 نظر به لزوم تعویض این دستگاهها را داده ایم با این توضیح که :

شماره 1  : اولویت خیلی زیاد برای تعویض کل دستگاه  

شماره 12 : کمترین الویت برای تعویض کل دستگاه

 

توجه :

با توجه به زمان اندکی که برای بازدید و بازرسی از ما ارزیابی تقریباً فیزیکی از دستگاهها به عمل آورده ایم امیدواریم که این مطالب با توجه به کارگاه شما اساس تصمیم گیری نهایی قرار گیرد .

................

از مجموع 50 کرین موجود  که مورد بررسی قرار گرفته اند 8 دستگاه کرین به شرح زیر در دسترس نبوده اند ( یا در بیرون شرکت بوده اند یا اینکه اسقاط شده اند)

کرین های غیر موجود که در این بررسی ذکر نشده اند :

1-   TCH-50-13

2-   TCH-50-14

3-   TCH-50-15

4-   TCH-25-06

5-   TCH-25-21

6-   TCH-20-14

7-   TCH-08-01

8-   TCH-08-05

 

تعدادی از کرین ها هستند که وضعیت آنها Z تعیین شده است ( یعنی ماشین بصورت چشمی چک شده است ولی امکان روشن کردن آن و تعیین وضعیت کاری و بازرسی آینده کرین وجود نداشته است و بعلت اینکه جایگزینی هم ندارند امکان تعویض آنها هم وجود ندارد

1-   TCH-50-03

2-   TCH-50-04

3-   TCH-50-06

4-   TCH-50-13

5-   TCH-50-14

6-   TCH-50-15

7-   TCH-25-04

8-   TCH-25-06

9-   TCH-25-20

10-                      TCH-25-21

11-                      TCH-20-01

12-                      TCH-20-14

13-                      TCH-08-01

14-                      TCH-08-05

تعداد کرین هایی که وضعیت آنها رضایت بخش بوده است  24 دستگاه بشرح زیر می باشد :

1-   TCH-50-08

2-   TCH-50-09

3-   TCH-50-12

4-   TCH-25-03

5-   TCH-25-07

6-   TCH-25-11

7-   TCH-25-13

8-   TCH-25-15

9-   TCH-25-17

10-          TCH-25-18

11-          TCH-25-19

12-          TCH-25-22

13-          TCH-25-23

14-          TCH-25-02

15-          TCH-20-06

16-          TCH-20-07

17-          TCH-20-09

18-          TCH-20-10

19-          TCH-20-11

20-          TCH-20-12

21-          TCH-20-15

22-          TCH-08-02

23-          TCH-08-03

24-          TCH-08-04

 

تعداد دستگاههایی که وضعیت آنها بد B بوده است 7 دستگاه  بشرح زیر است :

1-   TCH-50-07

2-   TCH-50-10

3-   TCH-25-09

4-   TCH-25-12

5-   TCH-20-04

6-   TCH-20-08

7-   TCH-20-13

 

 

 

 

تعداد کرین هایی که وضعیت آنها خیلی بد و نامساعد بوده است  5 دستگاه بشرح زیر می باشد  :

1-   TCH-50-01

2-   TCH-50-02

3-   TCH-50-11

4-   TCH-25-08

5-   TCH-20-05

 

تعداد دستگاههایی که  مورد بررسی ظاهری قرار گرفته اند ولی وضعیت کارکردن آنها و بازرسی بخش های مختلف آنها صورت نگرفته است بدلیل اینکه امکان روشن کردن موتور وجود نداشته است  6 دستگاه و بشرح زیر است  :

1-   TCH-50-03

2-   TCH-50-04

3-   TCH-50-06

4-   TCH-25-04

5-   TCH-25-20

6-   TCH-25-01

 

تعداد کرین هایی که توصیه اکید شده است که از رده خارج و تعویض گردند  ده دستگاه می باشند که  عبارتند از :

1-   TCH-50-01

2-   TCH-50-02

3-   TCH-25-08

4-   TCH-25-09

5-   TCH-25-19

6-   TCH-25-23

7-   TCH-20-13

8-   TCH-20-15

9-   TCH-08-02

10-                      TCH-08-04

 

تعداد 11 دستگاه از کرین ها دارای عیب های متعددی بوده اند که توسط کارشناس مورد بررسی چشمی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای اصلاح و برطرف کردن عیب ها در برگه های جداگانه برای هر کرین با شماره کرین و به همراه عکس و محلی که آن عیب قرار دارد ارائه شده است و دستورالعمل لازم برای تعویض یا اصلاح آنها هم ارائه شده است که باید به تعمیرگاه سنگین ابلاغ و عیب های مذکور برطرف شود. جزئیات این ایرادها در هر برگه ارائه شده است .  

 

از مجموع 50 کرینی که مورد بررسی قرار گرفته اند:

الف –  8 کرین موجود نبوده اند ( که طبعا مورد بررسی قرار نگرفته اند)

ب- از42 کرین باقی مانده 2 دستگاه کرین هم در حال تعمیر بودند و امکان چرخاندن و چک کردن بخش های مختلف آن وجود نداشته است

ج- 10 تا از کرین ها وضعیت خیلی نامناسبی داشته اند و سازنده توصیه اکید برای تعویض آنها کرده است

بقیه کرین ها هم بر اساس اولیت بندی از 1 تا 12 ( 1 برای توصیه اکید جهت تعویض و 12 برای کمترین تاکید برای تعویض ) شماره گذاری شده است .

 

تعداد عیب هایی که برای هر دستگاه مشخص شده است رقمی بین حداقل 1 و حداکثر 12 عیب است که مجموع آنها 276 عیب برای 42 دستگاه یعنی بطور متوسط 5/6 عیب برای هر دستگاه می شود . به این ترتیب بطور متوسط دستگاهها دارای 6 ایراد هستند.

 

از مجموع 4 ایراد اصلی ( هیدرولیکی – مکانیکی – سوخت – الکتریکی ) بیشترین ایرادهایی که دستگاهها داشته اند مکانیکی و هیدرولیکی بوده است

که عمدتا شامل چند بخش اصلی می شوند :

1-   تعویض سیم بکسل های دستگاه که طبق توصیه سازنده باید همه سیم های بالای 10 سال تعویض شوند.

2-   بلبرینک های درام وینچ ها که باید هر دو سال یکبار تعویض شوند و این کار در مورد همه کرین ها باید انجام گیرد و نیز چک کردن لنت ترمز درام.

3-   در بخش برقی هم آشکارکننده = دتکتورهای بوم و کلید های محدود کننده = لیمیت سوئیچ ها که اغلب معیوب هستند یا حذف شده اند .

4-   نشتی از کاسه نمدها و جک های هیدرولیک که باید رفع نشتی شوند

5-   خرابی سیلندر جک ها که بدلیل وجود خراش روی آنها باید جک تعویض شود یا روکش کرومی شوند.

 

تامین قطعات یدکی :

تامین برخی از قطعات کرین های 50 تن و 25 تن و 20 تن

 جدول های زیر آمده است :

1-   برخی از قطعات موجود می باشد که با شرح تعداد آن را آمده است.

2-   برخی قطعات امکان ساخت دارند که با مشخص کردن زمان ساخت توضیح  داده شده است.

3-   برخی از قطعات امکان ارسال آن ها به هیچوجه وجود ندارد.

 برای کرین های 50 تن TR-500EX-2

شماره قطعه

 

شرح قطعه

موجود بودن و تعداد

ملاحظات

 

363-501-80001

 جعبه دنده

4 دستگاه

 

 

363-700-40001

 

تورک کانورتور

-

امکان ارسال وجود ندارد

ولی مشابه آن P1 و P2 را می توان جداگانه ارسال کرد به بولتن AP(002YM)

366-504-70000

پمپ هیدرولیک اصلی

2 دستگاه

 

 

366-508-50000

پمپ هیدرولیک

2 دستگاه

قطعه مشابه در صورت سفارش ارسال می شود

به بولتن قطعات AP037 مراجعه کنید.

360-103-89901

لوازم کامل سیلندر تلسکوپی

6 عدد

 

 

360-214-09900

لوازم کامل  جک بلند کننده بوم

1 عدد

 

 

360-204-39520

مجموعه میله انتهایی

-           

زمان تولید 90 روز

 

343-515-72000

ترانسمیتر بالایی  

3 دستگاه

 

 

343-508-57510

بورد

 

زمان تولید 35 روز

 

343-508-57530

برد CPU بدون P-ROM

 7 عدد

 

 

343-515-77540

P-ROM

-           

 زمان تولید 35 روز

 

349-302-22000

ترانسمیتر پائینی

-

زمان تولید 90 روز

 

349-302-27710

رله برد

1عدد

 

 

349-300-97740

برد CPU بدون P-ROM

 28 عدد

 

 

349-302-27750

P-ROM

-           

 زمان تولید

 

361-159-30000

محدود کننده حرکتMOMENT LIMITER

-           

 امکان ارسال آن وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 قطعات یدکی کرین های 25 تن و 20 تن TR-250EX-1/TR-200EX-2

 شماره قطعه

شرح قطعه

موجود بودن و تعداد

ملاحظات

 

363-703-10000

تورک کانورتور

-           

امکان ارسال وجود ندارد

 

363-503-40000

جعبه دنده

2 عدد

AP019

 

366-516-80000

 پمپ هیدرولیک

3 عدد

 

 

366-512-30000

پمپ هیدرولیک

33 عدد

 

 

360-100-89900

لوازم کامل جک تلسکوپی

83 عدد

 

 

360-241-79901

لوازم کامل جک بلند کننده

-           

زمان تولید 35 روز

 

360-241-75000

میله انتهایی

3 عدد

قطعه مشابه با شماره قطعه 360-24179510

 

 

343-517-65000

ترانسمیتر بالایی

4 عدد

 

 

343-508-57510

بورد

-           

زمان تولید 35 روز

 

343-508-57530

بورد CPU بدون P- ROM

عدد

 

 

349-517-67540

P-ROM

-          

زمان تولید 35 روز

 

349-301-62000

ترانسمیتر پائینی

1 عدد

2 عدد

 

349-300-97710

رله بورد

 

 

 

349-300-97740

بورد CPU  بدون P-ROM

 28 عدد

 

 

361-156-90000

محدود کننده حرکت = مومنت لیمیتر

-           

امکان ارسال وجود ندارد

 

 

 

ارزیابی کلی از کرین ها

عمر طولانی واز رده خارج بودن کرین ها

با  توجه به عمر طولانی که همه کرین ها  دارند ( سال ساخت همگی 1992 است )یعنی 24 سال از زمان ساخت آنها می گذرد. از نظر اصولی همه آنها از رده خارج هستند. بنده چندین سال قبل پیشنهادی را برای فروش همه کرین های موجود ( از طریق مزایده ) و جایگزینی آنها توسط کرین های مدل بالا ارائه داده ام که در ضمیمه ارسال می شود و دوباره آن مطالب را اینجا تکرار نمی کنم .

در مورد لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل و جابجایی بانک ماشین  گفتگویی هم   با رئیس تعمیرات خوارزمی داشتم که هم بصورت کتبی و هم بصورت شفاهی پیشنهادم را مطرح کردم  که البته ایشان جواب و واکنش قابل قبولی را ابراز نداشتند .

 (چون حتی اگر محدودیت های خرید هم  وجود داشته باشد باید این محدودیت ها برطرف شده و کار نوسازی ماشین آلات  صورت می گرفت )

 بهرحال بجای داشتن 50 کرین که نیمی از آنها قابل استفاده نیستند و آنهایی هم که مشغول کارند کمترین قابلیت اطمینان  Reliability  را دارند و به هیچوجه مناسب و درخور شرکتی چون  BIPC را ندارند . و اساسا ً مقرون به صرف هم نیستند ( چون در شرایط از سرویس خارج شدن اتفاقی  واحدها Shut down  هایی که صورت می گیرد و حتی در زمان تعمیرات اساسی که هر ساعت تاخیر در راه اندازی واحد ها ( بدلیل خرابی غیر منتظره کرین ها ... ) باعث صدها و هزارها میلیون تومن خسارت می شود استفاده از این دستگاهها فرسوده و از رده خارج مقرون به صرف نبوده و باید کنار گذاشته شوند

ضمن اینکه هزینه های تعمیر و نگهداری این دستگاهها و بازسازی آنها که توسط پیمانکار از شرکت گرفته می شود بسیار بالاست ... و این تعمیرات هم اصولی و علمی نیست و با خرابی های مجدد و دوباره کاری هایی که انجام می شود هزینه های هنگفتی را به شرکت تحمیل می کند.

 

تعمیر و نگهداری نامناسب :

مضاف بر آن :  با توجه به اینکه در این مدت تعمیر و نگهداری که از دستگاهها صورت گرفته اصولی نبوده و نسبت به انجام کارهای تعمیراتی و بویژه نگهداری آنها خیلی بی توجهی شده است و عملا ً تعمیرات پیشگیرانه صرفا منحصر به سرویس های دوره ای می شود و تا قطعه ای خراب نشده و از کار نیفتاده است نسبت به تعویض و ترمیم آن اقدام نمی شود!

بی توجهی اپراتورهای دستگاه

از طرفی تقریباً همه  اپراتورهای دستگاهها ( بجز یکی دو مورد ) نهایت بی توجهی در مورد دستگاهها را بخرج داده و حتی بازدیده های روزانه دستگاه ( از قبیل باد لاستیک ها و آب رادیاتور و روغن موتور و هیدرولیک و ...)  را هم انجام نداده اند. اغلب دستگاهها در وضعیت خیلی بدی قرار دارند.

قطعاتی که باید عوض می شدند

اغلب کرین ها معیوب بوده و عیب و ایرادهای مختلفی دارند مثلا وایرهای آنها Wire rope  که باید هر ده سال یک بار بطور کامل تعویض شوند که این کار صورت نگرفته است یا اتصالات درام وینچ باید هر دو سال یکبار تعویض شوند که این کار صورت گرفته است .

عدم تعویض آب رادیاتور

یکی از مشکلاتی که دستگاهها داشته اند این بوده است که آب رادیاتور آنها و سیستم خنک کننده آنها کثیف بوده است و در حالی که باید هر ساله تعویض می شده این کار صورت نگرفته است و همین امر ( ریختن آب معمولی بدون ضد یخ ) آسیب های جدی به دستگاهها وارد کرده است ...

 ( اگر چه بتازگی این مشکل را برطرف کرده ایم و آب رادیاتور همه کرین ها تخلیه شده و بعد از شستشوی کامل سیستم خنک کننده و رسوب زدایی و جرم گیری از رادیاتور و بدنه موتور با استفاده از جوهر نمک  آب مناسب  (آب بدون املاح DM به همراه  ضد یخ ) در رادیاتور ریخته شده است . ولی صدمات ناشی از سالها کار کردن دستگاه در شرایط نامناسب همچنان باقی است.

............سه شنبه .9 آذرماه 1395 – KHBIPC محمد توکلی

Translated to Persian by: Mohammad Tavakoli- 2016-11-29

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0