بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


زمان مناسب تعویض آب رادیاتور ( مایعات

 

ویژگیهای آب رادیاتور و
زمان مناسب تعویض آب رادیاتور (  مایعات
خنک
کننده  = COOLANT  )

چند
نکته :

  • ·        
    زمان تعویض آب رادیاتور  در شرایط عادی هر سال و  یا پس از طی مسافت 20 هزار  کیلومتر می باشد .
  • ·        
    هر هفته باید میزان آب
    رادیاتور رو چک کنید .
  • ·        
    ترکیب آب رادیاتور و ضد یخ
    بهتر است 50/50 باشد یعنی نیمی آب مقطر و نیمی ضد یخ .

 

1-     
ضدیخ بستگی به میزانی که با آب ترکیب می شود
باعث می شود که نقطه انجماد آب پائین بیائید و در زمستان یخ نزدند وچون یخ زدن
باعث ترکیدن رادیاتور و بدنه سیلندر می شود .

2-     
نقطه جوش بالایی داشته باشد یعنی در تابستانهای
داغ ماهشهر و ممکو که دمای هوا با بالای 50 درجه سانتیگراد می رسد باعث جوش اوردن
موتور نشود . که این هم بستگی به نسبت ترکیب ضد یخ و آب دارد ترکیب 50/50 باعث می
شود که نقطه جوش اب به بالای صد درجه برسد

3-     
پایداری شیمیایی خوبی داشته باشد

4-     
در دمای بالا روی بدنه موتور رسوب نکند.

5-     
انتقال حرارت خوبی داشته باشد

6-     
باعث خرابی قطعات لاستیکی ( جنت ها ) نشود و اثر
بدی روی قسمت های خنک کننده نداشته باشد

7-     
تا حد امکان مقدار سمی بودن ان کم باشد ( که
باعث آلودگی محیط زیست نشود ) و بوی بدی نداشته باشد

8-     
قابلیت اشتعال نداشته باشد.

9-     
باعث کف کردن آب رادیاتور نشود .

10- 
اثر خوردگی روی رنگ ماشین نداشته باشد.

11- 
باعث حفاظت موتور در برابر خوردگی شود  

12- 
ضریب انبساط حرارتی پائینی داشته و میزان
گرانروی ان در دماهای پائین گرانروی کمی داشته باشد .

گاهی بجای گلیکول‌های
مرغوب است از دی‌متیل‌متانول، که سمی و آتشگیر است  استفاده می کنند . ضد یخ نباید در دمای فریزر
منجمد شود در غیر اینصورت معلوم است که با آب مخلوط شده است !

نمونه‌ای از جداول به
شکل ذیل می‌باشد:

نسبت آب به ضد یخ

در صد ضدیخ در آب

نقطه انجماد°C

نقططه جوش°C

0     
  100

100

18-

170

1     
  1

50

34-

108

1     
  2

33

14-

105

1پ   3

25

10-

103

برخی از مصرف کنندگان
تصور می‌کنند با افزودن مقدار ضدیخ می‌توان به نقطه انجماد پایین‌تری رسید این
تصور کاملا اشتباه است و غلظت‌های بیشتر از 68 درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی‌شود

 زیرا در غلظت 68 درصد حجمی (68 در صد ضدیخ و 32
در صد آب) مخلوط پایین‌ترین نقطه انجاد را خواهد داشت (69- درجه سیلسیوس)و اگر
غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می‌رود و زودتر منجمد
می‌شود این پدیده به عنوان نقطه اتکتیک شناخته می‌شود.

انتخاب ضدیخ

مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از
عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیت‌های زیست محیطی
و قوانین وضع شده در این زمینه، روزبه‌روز شرایط سخت‌تری برای تولیدکنندگان این
ترکیب به وجود می‌آید. امروزه فرآورده (ضدیخ، ضدجوش) تولیدکنندگان معتبر، عاری از
فلزات سنگینی همچون باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می‌باشد که مصرف‌کنندگان
در هنگام خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند. می‌توان گفت که نوع
خنک‌کننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) تعیین می‌شود.

اغلب ضدیخ‌های موجود، پایه اتیلن
گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و از این لحاظ طبقه‌بندی خاصی از نظر نوع ترکیبات
وجود ندارد و تنها از نظر درصد ترکیبات، تفاوت‌هایی در انواع ضدیخ وجود دارد.

ضدیخ مایعی است سمی و چون منو اتیلن
گلیکول به خودی خود بی‌رنگ و بی‌بو است، در طول فرآیند تولید به آن رنگ مخصوص
اضافه می‌شود تا به این ترتیب ضدیخ از مایعات مشابه مانند آب، قابل تشخیص شود.
منواتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن OH در ساختمان خود
به راحتی در آب حل می‌شود و بر اثر مرور زمان دو فازی نمی‌شود. منو اتیلن گلیکول
به شدت خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور می‌تواند ایجاد
خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند، به همین دلیل از مواد ضـدخوردگی (Anti Oxidant) در آن استفاده
می‌کنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک‌کننده،
مقاومت ایجاد کند.

این مواد به طور کلی به دو دسته آلی و
غیرآلی تقسیم می‌شوند. مواد آلی شامل آمین‌ها، آمیدها، بنزوات‌ها، مرکاپتان‌ها،
تری آزول‌ها و مواد غیرآلی شامل بورات‌ها، نیترات‌ها، فسفات‌ها، سیلیکات‌ها و
کربنات‌ها می‌باشند. این مواد بازدارنده مرغوبیت، محصول تولید شده را به شدت تحت
تاثیر قرار می‌دهد.

توصیههایی
در مورد پرکردن سیستم خنک
کننده و سرویس ضروری آن

1- قبل از تعویض و استفاده از محلول
جدید ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنک‌کننده، باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.

2- هنگامی که موتور داغ است هرگز
درپوش رادیاتور را بر ندارید زیرا سیستم خنک‌کننده تحت فشار است هنگامی که موتور
سرد شد درپوش را با احتیاط به اندازه یک دور بازکنید چنانچه در این هنگام مایع خنک‌کننده
سرریز شد بلافاصله درپوش را محکم کرده و پس از اینکه سیستم خنک‌کننده سردتر شد
آنرا بازکنید.

3- قبل از استفاده از ضدیخ خالص به
نسبت مساوی با آب دی یونیزه (آب با سختی پایین) مخلوط کرده و سپس اضافه کنید.

4- بهترین نسبت اختلاط یک به یک است.

5- وضعیت و مایع سطح مایع خنک‌کننده
کنترل شود.

6- آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام
گیرد(هنگامه که موتور سرد است انجام شود)

7- درپوش فشار و دهانه پرکننده
رادیاتور بررسی شود.

8- در صورتی‌که هنگام کار، موتور خیلی
سرد و یا گرم می‌شود ترموستات بررسی و در صورت لزوم با ترموستات پیشنهاد شده توسط
تولیدکننده تعویض شود.

9- استفاده از محلول ضدیخ مناسب و نصب
ترموستات مناسب و سالم درتمام طول سال ضروری است.

چند نکته در مورد ضدیخ

- رنگ ضد یخ فقط برای شناسایی است و
نشان دهنده کیفیت آن نیست.

- - آب مصرفی در ضدیخ باید دارای سختی
بسیار پایینی باشد به عبارت دیگر آب بدون املاح .یا همان آب دی ام  DM
باید باشد

- ضدیخ‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند

مشاهده کف می‌تواند به علت ورود هوا
به سیستم مکش واتر پمپ باشد، در این صورت باید رادیاتور را کاملا تخلیه کرده و
تمامی لوله‌های رابط و واشرها بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.

- سطح سیال باید کنترل شود.

- غلظت ضدیخ- ضدجوش را کنترل کنید که
از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.

- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی
نمایید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.

- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود
نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضدیخ سرد است) آزمایش کنید.

- در پوش و لوله متصل به در پوش
رادیاتور را بازرسی کنید.

- لوله‌ها را بازبینی کرده و محل
اتصال لوله‌ها را محکم کنید.

- تسمه پروانه‌ها را از لحاظ سالم
بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.

- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش
از حد گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.

نکته:

 آب مصرفی جهت رقیق سازی مایع خنک‌کننده باید
سختی کمی داشته تا رسوب نگیرد. هر1000 کیلومتر یا هفته‌ای یک بار باید سطح سیال
خنک‌کننده بازدید شود.

 زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی
معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت 30000 کیلومتر است، اما زمان‌های تعویض سیال
در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می‌شود.

شرایط سخت عبارتند از:

وقتی با ماشین وسیله ای دیگر را یدک
کش می کنید

یدک کش کردن  کمپ،

 استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی،

 حرکت در جاده‌های نمک پاشیده شده،

عبور از جاده های خاکی، غبارآلود،

بطور مداوم در مسافت‌های کوتاه (کمتر از8
کیلومتر ) رانندگی کردن

 طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های یکنواخت و
پایین و دوره طولانی

 عدم استفاده از خودرو.

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0