بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


گازوئیل با گوگرد بالا

 

گازوئیل با گوگرد بالا

در حال حاضر خبرها از ان حکایت دارد که میزان گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی در ایران 100 برابر استلاندارد جهانی است و این  در حالی است که  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام می کند که  گازوئیل توزیعی در چند کلان‌شهر، یورو4 و یورو5 است.

گازوئیل با گوگرد بسیارکم Ultra Low Sulfur Diesel

آژان حفاظت از محیط زیست امریکا EPA با وضع قوانین و استانداردهای سخت گیرانه در مورد مقدار گوگرد موجود در گازوئیل باعث شده است که میزان انتشار گازهای آلاینده توسط خودروهای دیزلی به حداقل کاهش پیدا کند .

در این میان بحث از گازوئیل با گوگرد فوق العاده کم Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) است . که این مقدار که قبلا 500 PPM  بوده است هم اکنون به 20 PPM  کاهش پیدا کرده است .

U.S. Environmental Protection Agency (EPA) standards now require a major reduction in the sulfur content of diesel fuels and emission levels from diesel engines and vehicles. To meet the EPA standards, the petroleum industry is producing Ultra Low Sulfur Diesel (ULSD) fuel, a cleaner-burning diesel fuel containing a maximum of 15 parts-per-million (ppm) sulfur.

At least 80 percent of the highway diesel produced or imported is now ULSD fuel, replacing most Low Sulfur Diesel (LSD) fuel, which contains a maximum of 500 ppm sulfur. Used in combination with cleaner-burning diesel engines and vehicles, ULSD fuel is improving air quality by significantly reducing emissions. By December 1, 2010, all highway diesel fuel offered for sale must be ULSD fuel. Both ULSD fuel and Low Sulfur Diesel fuel will be available through 2010. Some retail outlets will sell ULSD fuel, others Low Sulfur Diesel fuel, and some will sell both.

 

میزان گوگرد موجود در گازوئیل کشور به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران هفت هزار PPM است که با توجه به استانداردهای جهانی برای گوگرد گازوئیل که 50 PPM است با این حساب میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی ایران 140 برابر استانداردهای جهانی است.

. بیش از 600 دستگاه اتوبوس بالای 15 سال عمر در تهران وجود دارد..

تولید بنزین پتروشیمی و بنزین حاوی MTBE کم بود موضوع بالا بودن میزان گوگرد گازوئیل هم به این داستان اضافه شده است . حقیقت این است که اغلب پالایشگاههای ایران فرسوده و قدیمی هستند و گازوئیلی که تولید می کنند میزان گوگردش خیلی بالاتر از استاندارد جهانی است . لازم به توضیح است که هم اکنون به مطرح شدن مشکل آلودگی محیط زیست و نیز رواج خودروهای سواری دیزلی موضوع کم گوگرد بودن گازوئیل = OIL GAS  اهمیت زیاد پیدا کرده بطوریکه این روزها همه کشورهای بدنبال گازوئیل با گوگرد خیلی پائین Ultra low sulphor oil gas   هستند

در حال حاضر  محتوای گوگرد در گازوئیل تولید داخل، بین 4000 تا 9000 ppm است که این با استاندارد جهانی که حدود 20 ppm  است فاصله خیلی زیادی دارد .

و این در حالی است که  بخش عمده ذرات معلق در هوای تهران  ناشی از همین ا گوگرد تولیدی در موتورهای دیزل است و نیز باید توجه کنیم که  سازمان بهداشت جهانی دود خروجی از اگزوز این موتورهای دیزل را سرطان زا اعلام نموده است .

جدیدترین پالایشگاههای ما مثل پالایشگاه بندرعباس و شازند گازوئیلی که تولید می کنند بالای 500 ppm  گوکرد دارد

 

چند نکته آماری :

-          در دو پالایشگاه تهران و شازند گازوئیل یورو4 و یورو5 به میزان 24 میلیون لیتر در روز توزیع می‌شود.

-          بر اساس استاندارد یورو4، گوگرد موجود در گازوئیل باید کمتر از 50 ppm باشد  

-          دو پالایشگاه تهران و شازند، مجموعاً حدود 20 تا 25 درصد گازوئیل کشور را تولید می‌کنند و این یعنی اگر کل این گازوئیل در کشور توزیع شود، باز هم حداقل 75 درصد گازوئیل‌ها غیراستاندارد هستند.

-          گازوئیل نمونه‌گیری‌شده از جایگاه آزادگان تهران در تاریخ 25 شهریور 1391، حاوی گوگرد با غلظت 8084 ppm  بوده است

-          تازه ترین استاندارد اجرایی دیزل اروپا یعنی یورو5، حد مجاز را 10 ppm اعلام نموده .

-          تفاوت اصلی موتورهای  بنزین و گازوئیل از نظر  آلایندگی  محیط زیست مربوط به ایجاد ذرات معلق است که عامل ان همان موتورهای دیزلی است .

-          علت اصلی بالا بودن گوگرد گازوئیل بخاطر تکنولوژی عقب مانده  پالایشگاه‌های کشور است .

-          ما حتی نمی توانیم خودروهای دیزلی مدرن را وارد کنیم چون این خودروهای با گازوئیلی که گوگرد آن فوق کم است کار می کند . تامین این گازوئیل منوط به تغییر ساختار پالایشگاههای کشور است .

-          خودروسازان مجبورند از  ابتدای سال 1394 با استاندارد یورو3، از ابتدای سال 1396 با استاندارد یورو4 و از ابتدای 1399 با استاندارد روز اروپا خودروهای دیزلی را به بازار بفرستند .

-          همچنین موتورهای دیزلی، هیدروکربن‌های نسوخته و  اکسیدهای ازت NOx و ذرات معلق  تولید می کنند

-          در دو ماهه اول امسال یروگاه‌های کشور هر روز  حدود 25 میلیون لیتر گازوئیل مصرف کرده‌اند.

-           مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها به باعث  آلایندگی فراوانی می شود  و باید این نیروگاهها گاز سوز شوند

-          ازطرفی استفاده از گازوئیل برای تولید برق مقرون به صرفه نیست  

-          حدود 40 درصد سبد مصرف فرآورده‌های نفتی را گازوئیل تشکیل می‌دهد

-          ارزان بودن گازوئیل باعث بالا رفتن روزافزون مصرف ان می شود بطوریکه مصرف گازوئیل از حدود 75 میلیون لیتر در روز در سال 1383، به مرز 100 میلیون لیتر و حتی بالاتر در ماه‌های اخیر رسیده است.

  قیمت گازوئیل از آب ارزانتر است 250 تومان برای هر لیتر گاروئیل باعث قاچاق ان به خارج و نیز حمل و نقل هایی می شود که هزینه ان را باید دولت بدهد ( مثلا انتقال آب معدنی از مشهد به خوزستان و قس علی هذا ... )

-          بالا بودن گوگرد در گازوئیل باعث می شود که درصد دی‌اکسید گوگرد نیز زیادتر شود و نتیجه اش این می شود که  مقدار ذرات معلق ثانویه که ناشی از واکنش‌های بین یون‌های سولفات و نیترات هستند هم به همان نسبت بیشتر می شود .

-          برای موثر بودن فیلترهای گیرنده آلایندگی لازم است که  حتماً گازوئیل  با گوگرد  زیر 50 ppm داشته باشیم تا این فیلتر بتواند عملکرد درستی داشته باشند

 

ارتباط گازوئیل با گوگرد بالا  و آلودگی هوا

با توجه به اینکه 6  آلاینده اصلی هوای مناطق شهری عباراتند از :

1-      منواکسید کربن،

2-      ازن ozone

3-       دی‌اکسید نیتروژن،   N2O2

4-       دی‌اکسید گوگرد،co2

5-       ذرات معلق کمتر از 2.5  میکرون و particle

6-      ذرات معلق کمتر از 10 میکرون.

 

در این میان اما  بالا بودن درصد گوگرد در گازوئیل، هم باعث افزایش  مقدار دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌شود و هم سبب افزایش ذرات معلق در هوا می گردد .

 

 

..................ترجمه و تحقیق محمد توکلی – 30 دیماه 1393 – ممکو

منبع :

http://www.api.org/oil-and-natural-gas-overview/fuels-and-refining/diesel/ulsd

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0