بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


انواع مختلف روغن ترمز

 انواع مختلف روغن ترمز

What are the different types of brake fluid?

مقدمه :

با وجود همه پیشرفت های که در ترمزها خودرو صورت گرفته است همچنان برای انتقال نیرو ازپدال ترمز تا لنت ها از روغن استفاده می شود . ولی این روغن ترمز باید سه ویژگی عمده داشته باشد :

1-  نقطه جوشش بالا باشد

2-  نفطه ذوبش پائین باشد

3-  با آب ترکیب نشود .

4-  باعث خوردگی رنگ خودرو نشود.

در آب و هوای مرطوب ماهشهر اهمیت استفاده از این روغن ترمزها بیشتر حس می شود چون روزهایی که هوا شرجی است امکان وارد شدن رطوبت در روغن ترمز و اختلال در کار آن زیاد است و نیز در مناطق سردسیر که امکان یخ ردن روغن ترمز وجود دارد ...

روغن ترمز در خودروهای با ترمز ABS خیلی اهمیت دارد چون گرمای زیادی تولید می شود و روغن باید تاب تحمل این گرمای زیاد را داشته باشد . آنچه در زیر آمده است ترجمه مطالبی در همین زمینه است :

روغن ترمزهایی که در بازار هستند باید براساس یکی ازسه  فرمول بندی DOT باشند که بخش حمل و نقل آمریکا وضع کرده است. روغن ترمز باید نقطه جوش بالا داشته باشد تا به هنگام داغ شدن تبخیر نشود و باید نقطه انجمادش پائین باشد تا در آب وهوای سرد ویخبندان , یخ نزند .

لازم است هر بار که روغن ماشین را عوض می کنید روغن ترمز را هم وارسی کنید در اغلب ماشین ها مخزن روغن ترمز نیمه شفاف است و از بیرون بدون باز کردن درب مخزن می توان سطح روغن را وارسی نمود . دو تا علامت LOW و HIGH  هم معمولا روی این مخزن وجود دارد که روغن باید بین این دو محدوده باشد .

در ماشین هایی که ترمز دیسکی دارند بتدریج وبا سائیده شده لنت ترمز , سطح روغن ترمز هم پائین می رود .

ولی اگر سطح روغن ترمز بطور مداوم کم می شود دلیلش می تواند نشت در سیستم ترمز باشد و این سیستم باید در اسرع وقت توسط تکنسین سرویسکار ماهر وارسی شود .

در دفترچه راهنمای ماشین ها مدت زمانی که روغن ترمز کار می کند نوشته شده است بعد ازآن باید روغن تخلیه وبا روغن تمیز پر شود .

بهتر است که این کار را به عهده یک تکنسین واهر واگذار کنید .

خودروهایی که ترمز ضد قفل شدن ABS دارند نیاز به هواگیر ویژه دارند . در ضمن سیستم ترمز ABS گرمای خیلی زیادی تولید می کند که فشار زیادی روی روغن ترمزوارد کرده که می تواند خطرناک باشد .

اگر خودرو شما نیاز به وارسی سیستم هیدرولیک و یا ABS دارد برای این کار حتماً باید با سرویسکار حرفه ای مشورت کنید

Us department of transportation = DOT

شعبه حمل و نقل آمریکا مشخصاتی را برای روغن ترمز در نظر گرفته است که به اختصار دات DOT نامیده می شودذ. روغن ترمزهایی که قبلاً در بازار موجود بودند DOT3 و DOT4 بودند که روغن ترمزهای با پایه گلایکول glycol base fluids  می باشند ولی در حال حاضر  روغن ترمز DOT5  در بازار موجود است که برپایه سلیکون silicon base fluids می باشد .

مهمترین تفاوت بین روغن ترمز DOT5 با روغن ترمزهای DOT3  و DOT4 این است که DOT5 آب راجذب نمی کند .

یکی از مهم ترین مشخصه های روغن ترمز نقطه جوش آن است چون سیال مایع غیر قابل تراکم است با فشار وارد کردن روی آن درجه حرارتش بالا می رود و به همین جهت اگر نقطه جوشش پائین باشد تبخیر می شود و نمی تواند نیرو را منتقل کند و این کار باعث اختلال در کار ترمزها می گردد. و بخشی از عملکرد ترمزها و یا همه عملکرد آن را مختل می کند به هنگام ترمزهای مکرر ؛ و گرم شدن مایع ترمز این مشکل اتفاق می افتد . مثل زمانی که در یک جاده کوهستانی از سرازیری پائین می آئید .

DOT3 و DOT4 به دلیل اینکه آب را جدب می کنند نقطه جوش آنها کاهش پیدا کرده و آب موجود در آنها به هنگام گرم شدن تبخیر می شود به همین دلیل است که سطح روغن مخزن روغن ترمز همیشه باید بالا باشد که هوای وارد آن نشود.

روغن ترمز DOT5 آب را جذب نمی کند . این بدان معناست که نقطه جوش ثابت باقی می ماند ولی وارد شدن هر گونه آب به درون این روغن باعث می شود که آب بصورت قطرات در ریز باقی می ماند و می تواند باعث خوردگی سیستم ترمز شود .

دو عامل مهم دیگر که در مورد  در روغن ترمز باید بدانید این است که :

1-  DOT3 و DOT4 روی زنگ اثر می گذارند و باعث خوردگی رنگ بدنه ماشین می شوند.

2-  هیچیک از انواع روغن ترمز ها را نباید با هم مخلوط کرد چون با هم واکنش نشان می دهند وباعث خوردگی سیستم ترمز می شوند .

 

اصطلاحات کلیدی :

- دات =  Us department of transportation = DOT

- روغن ترمز گلیکول پایه = با پایه گلایکول glycol base fluids  

- روغن ترمز سیلیکون پایه = برپایه سلیکون silicon base fluids

 

......... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی آذرماه 1382

منابع :

www.carecarecanada.ca

Howstuffworks.com

 

 

 

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0