بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


استفاده از نانو سیال خنک کننده در رادیاتور خودروهای سبک و سنگین

استفاده از نانو سیال خنک کننده در رادیاتور خودروهای سبک و سنگین

 

جوش آوردن موتور کمترین ضررش سوختن واشر سرسیلندر و تاب برداشتن آن است که همین مورد خودش هزینه زیادی دارد و اگر در نهایت به جام کردن موتور ( سوختن موتور ) هم منجر شود که هزینه بسیار  هنگفتی رابه شما تحمیل  خواهد نمود

بخش عمده ای از گرمای تولید شده در موتورهای احتراق داخلی (از جمله خودروها )تلف می شود و باید  برای حفاظت قطعات متحرک موتور نظیر یاتاقان ها و پیستون ها و ... این گرمای اضافی هرچه سریعتر دفع شود .

وظیفه دفع این گرما به عهده سیستم خنک کننده خودرو است رادیاتور است که البته یک سری وسایل جنبی هم دارد که شامل واتر پمپ و شیلنگ های اتصالی و ترموستات می باشد .

در این میان قلب سیستم خنک کننده همان رادیاتور و سیال درون آن است که به آن اصطلاحاً : مایع مبرد = coolant و یا در زبان عامیانه : آب رادیاتور می گویند .

آب رادیاتور و افزودنی های آن :

بیاد داشته باشید که ما هیچگاه از آب معمولی و یا حتی آب خالص در  رادیاتور ماشین استفاده نمی کنیم .

بلکه این آب باید  حتماً مخلوطی از:

1-     آب بدون املاح = DM ( آب مقطر = DW )  70%

2-     ضد یخ ( که به عبارتی ضد جوش هم هست ) 30%  باشد.

3-    استفاده از نانو سیال خنک کننده ( که این مورد اخیر بتازگی وارد بازار شده و جنبه مکمل دارد) درصدی که نانو سیال اضافه می شود خیلی کم است و مقدارش 25/ گرم در لیتر است.  

 

استفاده از آب معمولی در رادیاتور باعث زنگ زدگی و خوردگی قسمت های داخلی موتور جداره بیرونی سیلندرها سر سیلندر و نیز خرابی زود هنگام واتر پمپ می شود و انباشته شدن این زنگارها سبب مسدود شدن لوله های رادیاتور و در نهایت گرفتگی رادیاتور و جوش اوردن موتور می کند . استفاده نکردن از ضد یخ هم باعث می شود که در زمستان ها موتور ماشین در سرمای زیر صفر درجه ( برای مناطق سردسیر وشمالی ایران ) یخ بزند .

- ولی این دلیل نمی شود که در مناطق گرمسیر مثل ماهشهر که هوا اغلب اوقات گرم و داغ است از ضد یخ استفاده نشود چون ضد یخ خاصیت ضد جوش هم دارد واز جوش اوردن آب رادیاتور جلوگیری می کند ( چون همانگونه که نقطه انجماد آب را پائین می برد نقطه جوش آن را هم افزایش می دهد !)

در میان اما استفاده از نانو سیال خنک کننده می تواند با  بالا بردن توان حرارتی آب رادیاتور از گرم شدن بیش از اندازه آب رادیاتور هم جلوگیری کند .

ویژگی های نانو سیال خنک کننده :

 

1-      این محلول باید حالت مکمل دارد و جای ضد یخ را نمی گیرد .

2-      از این سیال می توان در کلیه ماشین آلات سبک و سنگین – ژنراتورهای نیروگاهی – ماشین آلات راه سازی – چیلرها و کولرها – کلیه مبدل های حرارتی نیروگاهی شامل کولینگ تاورها = برجهای خنک کننده ؛ مبدلهای پوسته ای لوله ای ... استفاده کرد

3-      استفاده از ان باعث کاهش دفعات روشن شدن فن خنک کننده ماشین می شود

4-      باعث می شود وقتی کولر خودرو را روشن می کند درجه حرارت بالا نرود .

5-      لازم است به همراه این سیال از ترموستات دمای پائین استفاده کنید .

6-      استفاده از نانو سیال خنک کننده در مبدل ها ( رادیاتورهای ) مسی و برنجی و آلومینینومی باعث ایجاد یک لایه = فیم سطحی باعث حفاظت آنها می شود .

 

..............محمد توکلی 20 مرداد ماه 1392 – خوارزمی -  BIPC


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0