بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تعويض چهارشاخه گاردان :

Monday, June 06, 2005

 

DIY: Replacing Universal Joints

تعويض چهارشاخه گاردان :

مقدمه :

در شكل سنتي اتومبيلهاي سواري و بسياري از كاميونها هم اكنون نيز براي انتقال حركت از موتور و جعبه دنده به چرخهاي عقب از يك ميله رابط به نام ميل گاردان استفاده مي كنند فقط در يعضي ماشينها مثل فولكس واگن بدليل قرار داشتنم موتور در عقب از اين قاعده مستنثني بودند . در اتومبيلهاي امروزي هم مانند : پرايد و پژو و دوو وتقريبا تمام مدلهاي جديد بدليل اينكه چرخهاي متحرك در جلو قرار دارند لزوم استفاده از ميل گاردان وجود ندارد و عملا اين قطعه پر دردسر را حذف كرده اند و گفتم پر دردسر ، چون وجود چنين قطعه اي بدليل اينكه طول آن زياد است و مرتب بالانس ان به هم مي خورد و باعث لرزش ماشين مي شود حقيقتا باعث دردسر فراوان است خصوصا كه ارتباط آن با ديفرانسيل و هزار خاري هم از طريق يك قفل مكانيكي قابل انعطاف بنام : چهار شاخ گاردان يا :

UNIVERSAL JOINT  صورت مي گيرد كه اين قطعه هم به دفعات زياد دچار مشكا و فرسودگي مي شود و باعث ايجاد لرزش در ماشين مي شود كما اينكه اگر زماني اين قفل بشكند علاوه بر اينكه خطر واژگوني ماشين را در پي دارد . باعث از حركت ماندن ماشين هم مي شود و امكان ادامه حركت را مي گيرد .

لقي بيش از اندازه آن كه بدليل فرسودگي ياتاقانهاي داخلش است باعث لرزش و نوسان ماسين در دورهاي خاصي مي شود . كه گاهي بسيار آزار دهنده است .

بازديد از قفل گاردان ساده است كافي است درزير ماشين قرار بگيريد و با چرخاندن توسط دست لقي ان را بررسي كنيد . تعويض آن هم زياد مشكل نيست فقط كمي پر زحمت و وقت گير است بريا كساني كه علاقه دارند لذت انجام كارهاي تعميراتي ماشين را،خودشان احساس كنند كار جالبي است .

فقط بايد نكات ايمني رعايت شود .

هر چند اين رو.زها ديگر اينگونه ماشينها توليد نمي شوند ولي هنوز هم در مدلهاي قديمي ودر كاميونها و ماشينهاي سنگين چهارشاخ گراردان استفاده مي شود اين متن به همين دليل و به بهانه تعمير چهارشاخ گاردان وكيوم لاري ، ترجمه شده است :

 

ابزاري كه براي انجام اين كار نياز داريد عبارت است از :

1-   گيره

2-   چكش

3-   پانچ (سمبه )

4-   پمپ گريس زني

5-   پارچه تنظيف

6-   دستكش لاستيكي (اختياري )

 

چهار شاخ گاردان يكي  از مهم ترين اتصالات موجود در اتومبيل شماست . هر اين اتصال دچار مشكل شود  باعث مستاصل شدن سما مي شود . خوشبختانه با انجام بازديدهاي دوره اي  و يا تعويض به موقع آن مي توانيد از پيش آمدن اين مشكل جلوگيري كنيد . هنگاميكه اتصال U شكل چهارشاخ دچار مشكل مي شود و وضعيت نامناسبي دارد اين موضوع را مي توانيد از طريق دقت كردن در صدايي شبيه دنگ دنگ كه ناشي از برخورد فلز با فلز است و به هنگامي كه دنده ماشين درگير است ( ماشين در دنده است ) مي توانيد متوجه شويد .

اين  موضوع به معني وجود خلاصي بيش از اندازه در اتصال چهارشاخ گاردان است و بايد در اسرع وقت در رفع آن بكوشيد . علائم ديگري كه به هنگام خرابي چهارشاخ گاردان وجود دارد عبارتند از : لرزش ميل گاردان ، كه بخصوص در سرعت ها ي بين 25 تا 35 مايل بر ساعت ( 39 تا 56 كيلومتر در ساعت ) بيشتر قابل احساس كردن است ، لرزش  SHUDDER  به هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن موتور و صداي جير جير : SQUEAKING NOISE.

براي اينكه وضعيت و ميزان خلاصي چهارشاخهاي ماشين را چك كنيد ماشين را با جك بالا ببريد و زير محور عقب ماشين را با بلوكهايي محكم بالا نگه داريد . ماشين را در حالت خلاص قرار دهيد .و ترمز دستي را بكشيد در اين حالت ميل گاردان را با دست به چپ و راست بچراخانيد و اتصال ان را از نظر داشتن خلاصي و بازي بيش از اندازه مورد برسي قرارددهيد و اگر خلاصي ان بيش از اندازه بود نسبت به تعويض آن اقدام كنيد و. همينطور دقت كنيد نشانه هاي از زنگ زدگي وجود نداشته باشد . چون اين امر به مفهوم آن است كه چهارشاخ گاردان فاقد گريس بوده است و خشك كار كرده است كه در اين حالت صدمه ديده و بايد بسرعت عوض شود .

دو نوع اصلي چهارشاخ گاردان وجود داردكه انها را بنام نوع : A و B  مي نامند . تنها تفاوت واقعي كه اين دو نوع دارند در نوع خار نگه دارنده بيرينگهاي آنان است  در ساير موارد شبيه هم هستند و دستورالعمل يكساني براي تعويض آنها وجود دارد .

 

نوع : A كه در شكل نشان داده شده است داراي يك خار C  شكل است كه در داخل شيار طوقه نگوه دارنده بيرينگها قرار مي گيرد كه مي توان ان را با استفاده از سمبه با نوك تيز يا قلم تيز CHISEL  بيرون آورد .

 

نوع B : داراي يك خار حلقوي است كه در داخل شيار طوقه نگه دارنده بيرينگهاي چهارشاخ گاردان قرار دارد كه با استفاده از يك خاركش كه با ان مي توان اين خار e مانند را  ابتدا جمع كرده و سپس بيرون آورد . اغلب اوقات لازم است كه براي بيرون آوردن اين خار، در پوش آن را سوراخ كنيد .تا راحت تر بيرون آيد .

                                                                                                     

نگران اين موضوع نباشيد كه چرا اين خار را سالم بيرون نياورده ايد . چون هنگاميكه قطعات چهارشاخ گاردان را از بازار خريداري مي كنيد يك دست خار سالم هم همراه ان مي باشد .

Before You Start:

قبل از شروع بكار :

·       اين دستورالعمل را بدقت بخوانيد و اطمينان حاصل كنيد كه ان را فهميده ايد.

·       تمام ابزار و وسائل مورد نياز را قبل از شروع كار اماده كنيد .

·       به اندازه كافي وقت براي اين كار در نظز بگيريد چون نبايد در يانجام اين كار عجله كرد .

·       در هر جايي كه شما كار مي كنيد موضوع رعايت نكات ايمني رد راس همه مسائل قرار دارد به همين جهت مواظب قطعات داغ و اشياء تيز و برنده و مواد خطرناك باشيد .

·       اين دستورالعمل ها را هنگام كار بخاطر داشته باشيد و در صورت نياز از اطلاعات موجود در دفترچه تعمير ماشين هم استفاده كنيد يا از يك تعيمر كار با تجربه كمك بگيريد.

·       تا از ايمن و سالم بودن قطعه اي اطمينان حاصل نكگرده ايد آن را بر روي ماشين نصب نكنيد .

·       هيچگاه در زير ماشيني كه فقط زير آن جك قرار داده ايد نرويد . همواره از پايه هاي نگه دارنده براي بالا نگه داشتن ماشين استفاده كنيد . محلي كه كار مي كنيد بايد محكم ، صاف و تراز باشد . هيچگاه در محلي كه روغن ريخته است و ليز است زير ماشين جك نزنيد .

باز كردن چهارشاخ گاردان :

1-   خار نگه دارنده چهارشاخ را بيرون آوريد

2-   بر روي قسمتهاي مختلف گاردان نشانه بزنيد ( چون اگر اين نشانه گذاري را رعايت نكيند ممكن است خط مربوط به بالانس گاردان به هم بخورد  و باعث لرزش ماشين شود . )

3-   قسمت U شكل چهارشاخ را در گيره قرار دهيد .

4-  

 

5-   با ستفاده دو عدد مغزي آچاتر بكس ، يكي با قطر كوچكتر از شيار و ديگري با قطر بزرگتر از آن كه يكي نقش فشار دهنده و ديگري نقش گيرنده را بازي مي كند بيرينگهاي چهار شاخ را بيرون آوريد .

6-   اگر در اين حالت بازهم بيرينگ بيرون نيامد با نزديك كردن فك هاي گيره به هم اين كار ار انجام دهيد .

7-   مفصل چهارشاخ را به انازه يك چهارم دور بچراخانيد و آن را بيرون اوريد .

سوار كردن چهار شاخ گاردان :

1-   هر گاه قطعات كهنه به هم چسبيده اند آنها را گريسكاري كنيد اما نبايد مقدار گريس بيشتر از حد لازم باشد چون مي تواند باعث صدمه دين نشت بندها گردد.

2-   قبل از نصب قطعات نو بررسي كنيد كه آيا به اندازه كافي گريش دارند يا نه ؟

3-   با استفاده از همان آچار بكس كوچكتر ، بيرنگ را فشار دهيد تا در جاي خود قرار بگيرد . دومين بيرينگ را هم در گيره قرار دهيد  ان رذا فشار دهيد تا در جاي خودش قرار بگيرد .

4-   بيرينگ را فشار دهيد تا امكان جا زدن خارهاي آن وجود داشته باشد.

5-   بيرنگ را در داخل طوقه به همين روش جا بزنيد . و بررسي كنيد كه آيا اتصال بخوبي و راحتي حركت مي كند يا نه ؟ هر گاه اندك چسبندگي وجود داست سعي كنيد با استفاده از يك چكش برنجي يا پلاستيكي آن را برطرف كنيد . شكل زير را نگاه كنيد :

منبع : http://autorepair.about.com/cs/doityourself/a/aa102602a.htm

ترجمه و مقدمه از محمد توكلي – ماهشهر 16 خرداد 1384

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0