بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


طرز کار و اپراتوری کرین های متحرک

 طرز کار و اپراتوری کرین های متحرک

 

جرثقیل

جرثقیل بعنوان قسمتی از یک دستگاه که برای بلند کردن ، جابجایی و پایین گذاشتن آن طراحی شده است شناخته می شود.

تحلیل حوادث و خسارات نشان داده است که کار با جرثقیل و عملیات باربرداری ایمن است اگر از اپراتور با صلاحیت استفاده شود. یکی از مهمترین روشهای ارتقاء صلاحیت کارکنان آموزش می باشد که در این راستا جزوة حاضر تهیه و در اختیار دانشجویان محترم قرار گرفته است.

ایمنی مهمترین مسئله ای است که راننده جرثقیل باید به خاطر داشته باشد، چون با یک اشتباه ساده چندین نفر از کارگران کارگاه را خواهد کشت یا جراحاتی به آنها وارد خواهد نمود،که با هیچ قیمتی جبران نخواهد بود. مسائل مطرح شده در این کتابچه نکات ایمنی است که باید یک راننده جرثقیل و کارکنان مرتبط رعایت کند و کوتاهی و قصور در آن می تواند جرم باشد و اشخاص مرتبط شامل اپراتور \ کمک اپراتور و ناظر مربوطه  مسئول و پاسخگو خواهد بود.



برای انتخاب اندازه و نوع جرثقیل جهت انجام یک کار موارد زیادی بایستی مد نظر قرار گیرد که برخی از آنها بشرح زیر است :

 -ابعاد، وزن و شعاع کار برای سنگین ترین بار

 -حداکثر ارتفاع مورد نیاز

- نحوه بالابردن بار

- در صورت استفاده از یک جرثقیل متحرک ، نوع شاسی محرک جرثقیل بایستی تعیین شود.

- این موضوع به شرایط زمین و موقعیت محل باربرداری بستگی دارد.

- آیا لازم است هنگام نصب بار توسط جرثقیل حرکت داده شده و جابجا شود.

- وضعیت جاده در مناطق سرد

- بسیاری از جرثقیل ها بدون اینکه دمونتاژ شوند نمی توانند روی جاده ها حرکت نمایند.

 
کاربرد اصلی همه جرثقیل های متحرک اساسا"یکسان است  و شامل موارد زیر می باشد:

-قابلیت تنظیم طول بوم

- قابلیت تنظیم زاویه بوم

-توانایی بالا و پایین بردن بار

-توانایی چرخاندن بار

-توانایی حرکت در محوطه کار


شناسایی جرثقیل

کلیه ی جرثقیل های متحرک بایستی دارای یک صفحه ی شناسایی روی کلیه ی قسمت های اصلی باشند، از جمله روی شاسی محرک ، اتاق ، جک های پایه ، وزنه های تعادل ، جیب و قسمت های بوم .

این مشخصات بایستی شامل نام کارخانه ی سازنده ، شماره مدل دستگاه ، شماره ی سریال و وزن آن قسمت باشد.

اجزای جرثقیل بایستی روی همان مدل مربوطه نصب شوند.

انواع جرثقیل های متحرک:

طیف گسترده جرثقیل های متحرک ،  در بر گیرنده انواع و شکل های اصلی زیر می باشد:

- جرثقیل های کفی دار

این جرثقیل ها در تناژ های پائین جهت بارگیری و جابجائی بارهای نسبتا سبک ساخته شده اند . بدلیل نداشتن کابین مجزا هنگام انجام عملیات باربرداری ، و ایستادن اپراتور در کنار جرثقیل خطرات بیشتری داشته و کار با آنها نسبت به سایر انواع مشکل تر است. این جرثقیل ها همچنین مجهز به جک پایه هم می باشند.

در این نوع دستگاه دو شکل متداول وجود دارد.

بوم تلسکوپی :قسمت های بوم معمولا"به طور دستی یاهیدرولیک جمع می شوند


بوم لولایی:  بوم تحت فشار هیدرولیک زاویه می گیرد و ممکن است به قرقره و سیم بکسل مجهز شده یا نشده باشد.


این جرثقیل ها اساسا"برای کاربری درمکان های صنعتی در نظر گرفته شده اند که در آن سطوح کار به طور قابل توجهی بهتر از سطوح محوطه های کار ساختمانی هستند.


-جرثقیل های صنعتی

این جرثقیل ها مرکز ثقل پایینی دارند تا بتوانند در راهروها ومجراهای باریک بدون جک های پایه عمل کنند  .

 
- جرثقیل های معمولی بوم شبکه ای

حامل کامیون مانند این دستگاه نباید با شاسی کامیون تجاری معمولی اشتباه گرفته شود. این دستگاه به طور ویژه ای برای کار جرثقیل و بارهای سنگینی که لازم است جرثقیل تحمل کند طراحی شده است.

جرثقیل های نصب شده روی دستگاه حامل عموما"باعناوین(جرثقیل های کامیونی)( جرثقیل های معمولی) ( جرثقیل های متحرک)و غیره هم به کار می روند.


ساختار فوقانی(بخش فوقانی)جرثقیل قسمتی از ساختار جرثقیل است که در بالای صفحه گردان قرار می گیرد و شامل دستگاه حامل نمی شود

- جرثقیل های چرخ زنجیری  (Crawler crane )  نیز می تواند متحرک باشد. معمولا این جرثقیل ها برای کار در کارگاه های ساختمانی مناسب می باشند. این نوع جرثقیلها توانایی حرکت با بار در یک مسیر معقول را دارند. معمولآجرثقیلهای چرخ زنجیری دارای بوم خشک(شبکه ای) بوده و بطور معمول بجز انواع خاص آنها بوم تلسکوپی نمی باشند.

بوم جرثقیل های زنجیری بصورت شبکة فلزی میباشد که بوسیله پین واشپیل به یکدیگر متصل میشوند.


به استثنای قسمت محرک ، ساختارفوقانی این دستگاهها با جرثقیل های معمولی که در بخش قبل توضیح داده شد کاملا یکسان است.

- جرثقیل های معمولی بوم تلسکوپی

این جرثقیل ها نیز بر روی دستگاه های حاملی که به طور ویزه طراحی شده اند نصب می گردند و می توان آنها را به انواع گوناگونی از بوم ها و جیب ها مجهز کرد که در زیر یا برروی قسمت پایه بوم اصلی قرار می گیرند.

 بوم آنها به صورت کشویی بوده و قابلیت ازدیاد طول دارد. در این نمونه برای استقرار جرثقیل در هنگام کار حتماً باید از جکهای پایه استفاده گردد و دستگاه کاملآ تراز باشد.

جرثقیل های بوم تلسکوپی خود به انواع دیگری دسته بندی می شوند که بسته به نوع کاربرد تفاوت هائی با هم دارند.

- جرثقیل های چرخ زنجیری بوم تلسکوپی 

-  جرثقیل های ویزه زمین های ناهموار )کارگاهی )

(Rough terrain crane )

این جرثقیل ها چهار چرخ می باشند و دارای یک کابین برای اپراتوری جرثقیل و رانندگی آن می باشند. با توجه به چرخ های بزرگ و نوع طراحی می توانند در مسافت های معین بار را بلند کرده و جابجا کنند.

قدرت مانور و ابعاد این جرثقیل ها در حد مطلوبی است بطوریکه می توانند در محیط های کاری محدود کارائی خوبی داشته باشند.


لاستیک های بزرگتر از حد معمول جرثقیل های ویزه زمین ناهموار حرکت در عرض زمین های ناصاف محوطه های  کارساختمانی ودیگر زمین های ناهموار را آسان میکند.  فاصله کوتاه بین محورجلووعقب وفرمان خرچنگی آنها قابلیت مانور آنهاراافزایش می دهد باوجود این در عملیات (باربرداری وحمل)روی زمین های ناصاف ، آنها هم محدودیت های عملکردی جرثقیل های دیگر را داراهستند.

 
جرثقیل های متحرک با ظرفیت بالا


   برای بالا بردن بارهای نسبتا سبک به ارتفاعات بالاتر، جرثقیلهای برجی[1] وجود دارند. این نوع جرثقیلها قابل حمل بوده و می توانند خودمونتاژ یا مدوله باشند و معمولا در مکانها یا محوطه های ساختمانی که باربرداری مکرر در فضای محدود انجام می گیرد، مورد استفاده می باشد.


نمونه ای از جرثقیل برجی

 جرثقیلهای زرافه ای[2] ، معمولا کمتر شناخته شده هستند. قسمت اصلی این جرثقیل، کابین راننده می باشد که در ارتفاع بالایی از زمین قرار گرفته و به اپراتور اجازه می دهد که بر تمام قسمتهای کشتی نظارت داشته باشد.

این نوع جرثقیلها بر روی ریل حرکت می کنند و معمولا برای باربرداری بارهای سنگین در اسکله ها کاربرد دارند.

 

نمونه ای از جرثقیل زرافه ای
 جرثقیلهای ستونی [3] که بصورت دائمی نصب می شوند و معمولا برای نصبهای روی کشتی و دور از ساحل ساخته شده اند.



جرثقیل سقفی: این نوع جرثقیلها بیشتر در داخل کارگاهها مورد استفاده قرار میگیرند.

 

مطالب آموزشی جرثقیل های سقفی در جزوه ی جداگانه ای توسط شرکت مهندسی ازمون کار آسیا ارائه شده است.

اجزاء  جرثقیل:

یک جرثقیل بوم تلسکوپی از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده است:

بوم جرثقیل که از چند سکشن تشکیل شده و درون همدیگر جمع می شوند.

*          سیستم های هیدرولیک شامل :

1-        اهرمهای اصلی کنترل عملیات.

2-        سیلندرها (جکهای) هیدرولیک تلسکوپ بوم.

3-        جک هیدرولیک بالابر بوم.

4-        سیستم چرخش دستگاه حول محور360 درجه(swing)

5-        پمپ هیدرولیک.

* قطعات گردان شامل:

1- قرقره هایی که سیم بکسل ها روی آن حرکت میکنند.

2-        محورswing که قسمت کابین و بوم حول محور 360 درجه حرکت میکند.

3- دارم، که سیم بکسل دور آن پیچانده میشود.

*                قلاب دستگاه:

که به آن هوک گفته میشود و با یک ضامن نگاهدارنده که در آن تعبیه شده است برای متصل نمودن سیم بکسل یا تسمهء باربرداری به آن استفاده میشود.

* سیستمهای برق شامل:

1-   سوئیچ قطع کن(LIMIT SWITCH) که وظیفه آن متوقف کردن هوک در فاصله معین از سربوم و جلوگیری از قطع شدن سیم بکسل میباشد.

به این سیستم A2B  هم گفته می شود.

2- چراغهای هشدار دهنده و روشنایی دستگاه.

3- سیستم محدود کننده که روی دستگاههای جدیدتر برای قطع اتوماتیک عملیات در شرایط خطر بکار می رود.

4- بوق و غیره.

*          جکهای تعادل(OUT RIGGER):

که بیشتر در جرثقیل تلسکوپی در زمان استقرار دستگاه جهت حفظ تعادل آن مورد استفاده قرار میگیرد.

موقع استقرار دستگاه از ترازهای کنار جک ها جهت اطمینان از تراز شدن جرثقیل استفاده می شود.

 

جیب

جیب یک بوم محکمی است که روی بوم اصلی نصب می شود. جیب ممکن است بر اساس ظرفیت جرثقیل طول های متفاوتی داشته باشد. جیب می تواند در امتداد بوم اصلی نصب شده و یا با یک زاویه نسبت به امتداد بوم نصب گردد.


یک جدول باربرداری برای جیب در زوایای مختلف جیب نسبت به بوم بایستی موجود باشد.

نصب جیب باعث می شود که فضای زیادی بین لبه ی بیرونی بوم و قلاب جیب ایجاد شود. این فضا هنگام کار جرثقیل در عملیات نصب اسکلت فلزی و ساختمان سازی بسیار مفید است.

بطور معمول جیب دارای یک لا سیم می باشد که ظرفیت آن مساوی ظرفیت یک لای سیم وینچ اصلی جرثقیل است.

جز دو مواردی که توسط سازنده مجاز شده است . به هیچ وجه بطور همزمان جیب و بوم را استفاده نکنید.

هنگامی که جیب روی بوم نصب شده و استفاده نمی شود، بخاطر وزن اضافه شده روی بوم بار مجاز بوم اصلی بایستی بر اساس مقادیر تعیین شده در راهنمای جرثقیل کاهش یابد.


در صورت نیاز قبل از نصب جیب تبدیل مربوط به جیب را روی سر بوم ببندید.

تبدیل برای نصب جیب معمولاً روی جرثقیل های بوم شبکه ای تعبیه شده است.

شکل 285
جیب بایستی قبل از نصب روی بوم جرثقیل بطور کامل مونتاژ شود.

 

مهار جلوی جیب بایستی با عبوردادن آن روی قرقره ی سر و کل جیب به دوطرف تبدیل های مربوط به مهار روی سر جیب نصب شود.



جیب های تاشو
شکل 286
در جرثقیل های بوم هیدرولیک هنگامی که جیب مورد استفاده نمی باشد روی بوم اصلی خوابانده می شود.


نصب جیب
برای نصب جیب روی بوم های شبکه ای ابتدا جیب را که قبلاً مونتاژ شده است روی سر بوم پایین متصل نمایند. سپس سیم های نگهدارنده ی پشت جیب را به دکل جیب متصل نموده و دکل جیب را بالا ببرید. سیم های نگهدارنده ی پشت جیب در موقعیت های مختلفی از بوم ممکن است بسته شود. فاصله ی محل بستن سیم پشت جیب از سر بوم بایستی حداقل به اندازه ی طول جیب باشد. میزان زاویه ی جیب پشت به سر بوم را مشخص نموده و سیم های اضافی را به بوم ببندید. میزان زاویه ی مجاز جیب نسبت به امتداد بوم معمولاً تا 25 درجه مجاز می باشد.

                                                                                                          

نهایتاً سیم وینچ جیب را از بالای بوم عبورداده و از قرقره داخل دکل جیب و قرقره سر جیب بگذرانید و هوک را ببندید.

برای مهار مناسب جیب طول سیم های مهار جلوی دکل جیب و پشت آن بایستی یکسان بوده یا طول سیم پشت دکل کمی بلندتر باشد.

ظرفیت جیب

ظرفیت جیب با کاهش زاویه ی بوم نسبت به زمین کاهش می یابد.

همچنین با افزایش زاویه افست جیب (زاویه ی جیب نسبت به امتداد بوم) ظرفیت کاهش می یابد.

جیب بایستی مجهز به متوقف کننده هایی باشد که در صورتی که بیش از 5 درجه نسبت به امتداد بوم بالا رفت آنرا مهار نماید.

استفاده از سیم بکسل در زیر جیب به این منظور کافی نمی باشد.

ظرفیت بوم و جیب با یک طول مشخص نسبت به ظرفیت بوم با همان طول در زاویه بوم مساوی کمتر خواهد بود.

در صورتیکه جیب بصورتیکه در شکل بعد نشان داده شده است مورد استفاده قرار گیرد. ظرفیت مجاز بایستی از جدول جیب خوانده شود.

عنوان طول بوم در جداول اصلی شامل جیب نمی شود.

شکل B 290

شکل A 290


نحوه عملکرد جرثقیل:

برای کارکردن درست و ایمن با جرثقیلها، بسیار مهم است که از چگونگی عملکرد آنها آگاه باشید. متداول ترین انواع جرثقیل شامل یک قسمت گردان، کابین کنترل با یک بوم لولا شده،    A   فریم، و دو درام یکی برای بالا و پایین بردن بار (درام اصلی)، و دیگری برای بالا و پایین بردن بارهای سبک با سرعت بیشتر می باشد، در جرثقیلهای بوم خشک یک درام اضافه وجود دارد، که جهت تغییر زاویه بوم استفاده می شود.

حرکت گردان جرثقیل، با یک پینیون در صفحه مدور زیر جرثقیل که در داخل یک چرخدنده ثابت که روی پایه جرثقیل قرار دارد، ممکن می شود.

بنابراین شش حرکت اصلی که در جرثقیل (بوم خشک) وجود دارد عبارتند از:

1) بالا رفتن بوم برای کاهش شعاع کار

2)  پایین آمدن بوم برای افزایش شعاع کار

3)  بالا رفتن قلاب

4)  پایین آمدن قلاب

5)  چرخش جرثقیل به چپ

6)  چرخش جرثقیل به راست

محمد توکلی ممکو پتروشیمی بندرامام


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0