بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تاریخچه موتورهای نیسان دیزل

 

تاریخچه موتورهای نیسان دیزل

History

•       موتورهای دیزل تک جریانه = UD – Uniflow diesel

مقدمه :

کرین های تادانویی را که ما اینجا در بانک ماشین آلات پتروشیمی بندرامام مورد استفاده قرار می دهیم در ظرفیت های مختلف موجود هستند از 8 تن گرفته تا 20تن و 25 تن و بالاخره 50 تن که قوی ترین کرین تادانوی موجود در شرکت است موتور همه این کرین ها از نوع نیسان دیزل است و جالب است که حروف : UD بر روی تمام قسمت ها و نیز بسته های قطعات یدکی که برای این دستگاهها از ژتپن وارد می شود نوشته شده است اما داستان این UD هم جالب است .

Uniflow-scavenged

توان در حالت انبساط در موتورهای جریان یکنواخت که عبارت است از مخلوط هوا و سوخت و در دیزل هوای فشرده ازیک انتهای سیلندر و از طریق پیستون وارد می شود در عین حالی که گازهای سوخته شده از طرف دیگر سیلندر خارج می شوند جاروب کردن اینم جریان گازها فقط ازیک جهت صورت می گیرد بنابراین به انها نام جریان یکطرفه داده اند و این از مشخصه های موتورهای دو زمانه است چون در موتورهای چهارزمانه ورود و خروج هوا در دو جهت ومخالف هم ودر دو زمان مختلف صورت می گیرد .

موتورهای دو زمانه اگرچه ازنظرمصرف بالای سوخت مقرون به صرفه نیستند ولی از آن جهت که قدرت زیادی را تولید می کنند از آنها در کامیونهای قدیمی و نیز هنوز هم در ماشین های آتش نشانی استفاده می شود

D: Expansion(power) In a uniflow engine, the mixture, or air in the case of a diesel, enters at one end of the cylinder controlled by the piston and the exhaust exits at the other end controlled by an exhaust valve or piston. The scavenging gas-flow is therefore in one direction only, hence the name uniflow

اولین موتورهایی که با جریان یکنواخت و بطور دو زمانه ساخته شده اند و در طی این 77 سالی که شرکت نیسان تاسیس شده است از موتورهایش برای به حرکت درآوردن انواع وسایل نقلیه استفاده کرده است از اتوبوس های نیسان که در ایران وجود ندارد تا نیسان پاترول که در دهه 1360 وارد ایران شد و تا ماکسیما که هنور هم مقبولیت دارد تا همین کرین های تادانوی ما که با وجودیکه بیشتر از 20 سال از عمرشان می گذرد همچنان در حال کار کردن هستند .

شاید اگر ما هم در این زمینه کار کرده بودیم الان شرکتی با سابقه ای بالای سی سال داشتیم که قابل قیاس به تجربه 77 ساله ژاپن بود ولی متاسفانه در حال حاضر ما نه تنها در زمینه ساخت کرین حرفی برای گرفتن نداریم حتی در زمینه ساخت لیفتراک هم موفق نبوده ایم و لیفتراک های سهند و امثال آن هنوز راه درازی در پیش دارند تا به پای کوماتسو و همتایان ژاپنی خود برسند !

حتی گرفتن حق امتیاز وارد کردن و فروش قطعات یدکی کرین های تادانو که قرار بود توسط شرکت خوارزمی بندرامام صورت گیرد فقط در حد حرف باقی ماند و امروزه باید برای خرید قطعات یدکی دست به دامن امارات و حتی کشور اردن شویم که بویی از صنعت نبرده است ! واقعاً این وضع تاسف بار نیست که ما نه تنها خودمان شرکت ساخت کرین و لیفتراک نداریم حتی برای وارد کردن قطعاتش هم باید از طریق واسطه های بی ارزشی چون امارات و اردن اقدام کنیم ؟! جای بسی تاسف و دریغ و درد است از این اوضاع نابسامان .

چطور کشوری می تواند صنعتی شود ولی لوازم پیاده کردن صنعت را ندارد ؟! کرین ها دستگاههایی هستند که همه جا کاربرد دارند از خانه سازی گرفته تا  گمرک و ترخیص کالا و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و خلاصه هر جا نیاز به جابجایی باشد. کاش بجای این همه شرکت هایی رنگ و ارنگی که خودروهای سواری بی ارزش و بی کیفیت می سازند بیشتر به صنایع سنگین و ماشین آلات حمل و نقل و جابجایی روی می آوردیم تا مجبور نباشیم کامیونهای هووی بی کیفیت را از چین وارد کنیم و یا با کرین های تادانویی که مربوط به دهه 1990 هستند مدارا کنیم ! به امید آن روز ....

1935-1949

در سال 1935 (یعنی 77 سال پیش ) شرکت سهامی  صنایع دیزل نیهون Nihon Diesel Industries, Ltd, در کاواگوچی ژاپن Kawaguchi, Japan که در حومه توکیو قراردارد تاسیس شد .

شرکت با ساخت سری KD-series موتورهای دیزل دو زمانه شروع به کار کرد در سال 1940 تولید کامیونهای 5/4 تن سری  تی تی 6 = 4.5-ton-payload TT6 series trucks را راه اندازی کرد . که سپس به ساخت کامیونهای 5/7 تن  سری TN93 توسعه پیدا کرد  که بازار گسترده ای را در ژاپن پیدا نمود و اولین اتوبوس های ملی ژاپن تحت عنوان سری monocoque-type BR3 series که موتورهای آنها در پشت اتوبوس قرارداشت را هم تولید کرد .

در سال 1949  شرکت کامیونهای سری TN93 series نیز  را شروع به ساخت کرد

1950-1959

در سال 1950 شرکت نامش را به شرکت سهامی دیزل مینسی Minsei Diesel Industries, Ltd.;  تغییر داد  و شرکت در مسیر ساخت  انواع تجیهزات حمل و نقل قرار گرفت .

در سال 1955 نام UD = یوی دی متولد شد که بخاطر این بود که شرکت دیزل مینسی اقدام به معرفی دیزل های دو زمانه تک جریانه uniflow-scavenging 2-cycle diesel engines. نمود .

وحروف UD هم مخفف کلمات Uniflow Diesel", است و این نام بعد ازآن مورد استفاده قرار گرفت که موتورهایی اختراع شدند که برای استفاده در کامیونها ساخته شده بود .

تولید  انواع کامیونها و اتوبوسها در ظرفیت های مختلف از81 kW (110 PS) UD3, 110 kW (150 PS) UD4 و  169 kW (230 PS) UD6 شروع شد .

در سال 1957 توسعه اولین اتوبوس های سری RFA با سیستم تعلیق هوا ( فنربندی بادی ) air-suspension buses و کامیونهایی با ظرفیت ترابری = payload 10 تن از سری 6TW10 series trucks called ساخته شد که بنام جامبو در بازارهای خارج از ژاپن بفروش می رسید .

کلمات و اصطلاحات کلیدی :

  • ظرفیت ترابری = payload
  • کاواگوچی ژاپن Kawaguchi, Japan
  • سیستم تعلیق هوا ( فنربندی بادی ) air-suspension buses
  • سهامی  صنایع دیزل نیهون Nihon Diesel Industries, Ltd
  • موتورهای دیزل تک جریانه = UD – uniflow diesel

 

.........مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – خوارزمی – BIPC   - ممکو – 3 اسفندماه 1390

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/UD_Trucks

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0