بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


چرا موتورهای دیزل نیاز به توجه ویژه دارند ؟

 

چرا موتورهای دیزل نیاز به توجه ویژه دارند ؟

Why a Diesel Engine Needs Special Care

مقدمه :

موتورهای دیزل از جمله پر مصرف ترین موتور های مورد استفاده در دنیا هستند و با وجود ظاهر زمخت و خشنی که دارند نسبت به موتورهای بنزینی آسیب پذیر تر هستند و این دلایلی دارد که در اینجا به شرح آن پرداخته ایم از این رو اینگونه موتور ها نیاز به مراقبت های ویژه تری دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. کیفیت سوخت موتور دیزل خیلی مهم است متاسفانه اغلب گازوئیل هایی که درایران مورد استفاده است درصد گوگرد بالایی دارند و این باعث  اسیدی شدن  سوخت و فرآورده های ناشی از احتراق می شود درصد گوگرد گازوئیل باید زیر 500 پی پی ام باشد .

اغلب خودروهایی دیزلی که ما داریم از کرین تا کامیون همه دودهای غلیظی از اگزوزشان خارج می شود که یا دود سیاه است که بخاطر تنظیم نبودن انژکتورها و کیفیت پائین گازوئیل است ویا دود آبی است که ناشی از نشت روغن به اتاق احتراق و روغن سوزی است .

این ها علاوه بر آلوده کردن هوا باعث خرابی زودهنگام موتور هم می شوند .  

 

  • موتورهای دیزل در فشاری دو برابر موتورهای بنزینی کار می کنند فشار داخلی بزرگتری و درجه حرارت بالاتری را ایجاد میکند .
  • قطعات موتورهای دیزل شکاف ها و درزهای خیلی کوچک و نزدیک به همی دارند و به همین جهت بسادگی در اثر وجود ذرات آشغال و خوردگی ناشی از سوخت و روغن های روان کننده آسیب می بینند ( منظور این است که یاتاقانها وبخش هایی که روی هم حرکت می کنند خلاصی و شکاف کوچکتری دارند که می تواند با آلودگی بسته شود و موتور جام کند )
  • یکی از قطعات دقیق و گرانقیمت موتورهای دیزل , انژکتورهای آن است که سوخت را با فشارخیلی زیاد در حدود 137,900 kPa به درون سیلندرها می پاشد . به همین جهت استفاده از گازوئیل مناسب بسیار مهم است چون نه تنها باعث حرکت موتور می شود بلکه این گازوئیل سبب روانکاری و خنک کردن پمپ سوخت  ؛ انژکتورهای و  نازل پاشنده سوخت هم می گردد.
  • پس ریزی و نشت انژکتورها Dripping or leaking injectors می تواند باعث ناهتجار کارکردن موتور شده و تعادل دمایی سیلندرها را برهم بزند باعث رقیق شدن روغن در کارتل احتراق ناقص شود . چون سوخت دیزل = گازوئیل حاوی اسید و محصولات فرعی ناشی از احتراق است که میزان خوردندگی را بالا می برند .
  • گرمای بالایی که دیزل دارد باعث می شود که این مواد فرعی ناشی از احتراق درون موتور را با سرعت بیشتری صیقلی و سائیده کنند .
  • ذرات آشغال و آب که از فیلتر سوخت عبور می کنند می توانند باعث خراشیدگی و خط انداختن در داخل پمپ سوخت و انژکتورها شوند و مجبور شوند آنها را تعویض کنیم .  ذرت زنگ می توانند باعث چسنبدگی شیر فشار شکن پمپ سوخت شوند .
  • آب موجود در سوخت می تواند سبب شود که موتور به سختی روشن شود و به هنگام کارکردن ؛ بطور یکنواخت کار نکند و به دفعات دچار وقفه شده و خاموش شود .
  • موتورهای دیزل به علت اینکه میزان هوایی را که درساعت مکش می کنند نسبت به موتورهای بنزینی  بیشتر است , هوا از میان درزها نشت کرده و باعث شل اتصالات و یا سوراخهادرلوله های قابل انعطاف شده و می تواند باعث صدمه جدی و پرهزینه ای به موتور دیزل شود . مسدود شدن فیلتر هوا باعث کاهش توان موتور می شود . Clogged air filters reduce power.
  •  موتورهای دیزل روغن بیشتری را برای خنکاری مورد استفاده  قرار می دهند چون گرما وفشار بیشتری را تولید می کنند . مثلاً روغنی که قسمت تحتانی پیستون را خنک می کند . فیلتر کردن نامناسب و یا ناکافی روغن می تواند باعث خط افتادن و صدمه دیدن قطعات موتور شود . گردش ناکافی روغن وآب رادیاتور می تواند باعث جوش آوردن موتور engine overheating و اعوجاج گرمایی thermal distortion= آن شود
  • کیفیت پائین گازوئیل می تواند باعث سخت روشن شدن موتور, احتراق ناقص وجرم گرفتن  موتور و نیز دود کردن اگزوز شود و سبب مسدود شدن فیلتر سوخت در هوای سرد شود .

 

  • کلمات و اصطلاحات کلیدی : key words & phrase
  • ·         انژکتور و نوک افشاننده سوخت  = injectors and spray tip
  • ·         پس ریزی و نشت انژکتورها Dripping or leaking injectors
  • احتراق ناقص = incomplete combustion.
  • ناصاف کارکردن موتور = uneven running
  • مسدود شدن فیلتر هوا Clogged air filters =.
  • اعوجاج گرمایی thermal distortion= منظور دفرمه شدن قطعات موتور ناشی از گرمای زیاد است .
  • جوش آوردن موتور engine overheating
  • جرم گرفتن موتور = varnish build-up

 

.................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 22 دیماه 1390 – ممکو – bipc خوارزمی

منبع :

http://www.doe.gov.ph/efficiency/why_a_diesel_engine_needs_specia.htm

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0