بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


گازهای خروجی از اگزوز

 

گازهای خروجی از اگزوز

Exhaust gas

مقدمه :

از مهم ترین مشکلات زیست محیطی حجم عظیم گازهای آلاینده ای است که از اگزوز های ساخت بشر خارج می شود از اگزوز موتور سیکلت و اتومبیل گرفته تا دودکش های دیگ های بخار و نیروگاههای برق و کوره های آجر پزی  تا اگزوز هواپیماهای جت و بالاخره میلیونها ازگزوزی که بشر بر پا کرده است وبی محابا به آلوده کردن  زیستگاههای کره زمین می پردازد ! شما کافی است به یک نیروگاه برق که با توربین گازی کار می کند نگاهی بیندازید یک واحد توربین با 85 مگاوات برق در هر ساعت بالای یک میلیون مترمکعب گازهای آلاینده را وارد جو می کند و این تازه غیر از دمای بالای دودکش آن است که در تماس با هوای جو باعث تولید اکسیدهای نیتروژن NOx = ناکس می شوند . که همین ناکس هم از آلاینده های محیط زیست است .

 البته تصدیق می کنم که بخشی از این انتشار گازهای آلاینده دست کم با فناوری امروزی غیرقابل اجتناب است و چاره ای نیست . ولی بخش عمده ای از این وضعیت ناشی از سودجویی و حرص پایان ناپذیر کارتل های نفتی است که سودهای سرشاری از فروش نفت و محصولات جانبی آن می برند و به نفع آنها نیست که سوخت های نو را  جایگزین سوخت های فسیلی کنند . و ظاهراً حالا حالاها باید جان و سلامتی  انسانها قربانی مطامع بی حد و حصر  نفتخواران  مفتخور شود. البته تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است از جمله خودروهای برقی و نیز خودروهای هیبریدی ولی این ها کافی نیست .

واقعاَ حیف است منابع نفت و گازی که میلیونها سال برای شکل گیری آنها وقت صرف شده است بجای تبدیل به کالاهای با دوام صرف سوختن شود که حاصل اش آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین است .

از جمله عواملی  که ناشی از آلودگی هواست بیش فعالی و نداشتن تمرکز است که بویژه در کودکان تهرانی دیده شده است .

 

کامیونهایی که با موتور دیزل کار می کنند باعث انتشار بخش عمده ای از گازهای خروجی از اگزوز بخصوص در ابتدای روشن شدن موتور می کنند .

گاز خروجی از ازگزوز یا  دودکش flue gas بدلیل احتراق سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی و بنزین و گازوئیل و ذغال سنگ و نظائر آن باعث انتشار گازهای آلاینده در هوا می شوند .

این آلودگی غالباً توسط بادها پراکنده شده و و الگویی بنام :  پراکنش گازهای خروجی = exhaust plume. را بوجود می آورد .

 

Composition

ترکیب

بیشترین بخش این گازهای احتراقی را نیتروژنnitrogen (N2),   و بخار آب(H2O)  و بجز سوختهایی که از کربن خالص درست شده اند و نیز دی اکسید کربن  carbon dioxide (CO2)  = بجز سوختهایی که بدون کربن هستند تشکیل می دهد . اینها گازهای سمی و مضر toxic or noxious نیستند. اگر چه دی اکسید کربن بعنوان گاز گلخانه ای greenhouse gas شناخته شده است که مسئول گرم شدن کره زمین global warming). می شود

بخش نسبتاً کوچکی از گازهای احتراقی هستند که مضر و سمی هستند . از جمله مونو اکسید کربن  carbon monoxide (CO)که ناشی از احتراق ناقص هیدروکربنها که با عبارت کلی CxHy نامیده می شود اما بطور معمول آنها را برای سادگی با عبارت “HC” نشان می دهند که در آزمایش انتشار گازهای آلاینده emissions-test slips ناشی از سوختهایی که کامل نسوخته اند . اکسید نیتروژن nitrogen oxides (NOx) که ناشی از احتراق در درجه های بالا بوجود می آید . اوزون Ozone (O3), و ذرات معلق particulate matter  که عمدتاً دوده soot است .

Types

Spark-ignition engines

موتورهای احتراق جرقه ای

Main article: Automobile emissions control

کنترل انتشار گازهای آلاینده اتومبیل 

موتورهای احتراق جرقه ای spark-ignition engines

In spark-ignition engines exhaust gas from an internal combustion engine whose fuel includes nitromethane, contains nitric acid vapour, which when inhaled causes a muscular reaction making it impossible to breathe, and people exposed to it should wear a gas mask.[1]

Diesel engines

See Diesel exhaust.

Gas-turbine engines

موتورهای توربین گاز

  • در موتور های گازی که در هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند دمای گاز اگزوز “exhaust gas temperature” (EGT) عمده ترین ملاک اندازه گیری سالم بودن موتور هواپیماست .
  • بطور معمول مقدار EGT در مقایسه با اندازه گیری توان موتور ؛ نسبت فشار موتور = “engine pressure ratio” (EPR). معین می شود .
  • برای مثال در حالت توان کامل EPR حداکثر مقدار EGT محدود می شود . هنگامی که موتور به مرحله ای از عمر خود می رسد که مقدار گرمای آن EGT محدود می شود موتور نیاز به تعمیرو نگهداری های خاص دارد تا این مشکل را اصلاح کند . میزان EGT زیر محدوده را بنام EGT margin حاشیه حرارتی دمای اگزوز می نامند .
  • این حاشیه حرارتی اگزوز برای یک موتور در موتورهای جدید  و یا موتورهایی که تعمیر اساسی overhauled.  شده اند بیشترین مقدار خواهد بود اغلب خطوط هوایی این اطلاعات را از راه دور و از طریق بخش تعمیرو نگهداری بوسیله : ACARS. کنترل می کنند .

Jet engines and rocket engines

موتوهای جت وموتورهای موشک

 

 

 

What looks like exhaust from jet engines, is actually contrail. (Jet flying over the United States Air Force Academy in Colorado Springs, Colorado).

در موتورهای جت و موتورهای موشک ؛ گازهای خروجی از شیپوره پیشران  propelling nozzlesباعث انتشار گازهای

In jet engines and rocket engines, exhaust from propelling nozzles which in some applications shows shock diamonds.[citation needed]

From burning coal

گازهای ناشی از سوختن ذغال سنگ

Steam engines

موتورهای بخار

در فرهنگ اصطلاحات موتورهای بخارsteam engine خروجی آنها بخار با فشار پائین است که دیگر قادر به انجام کار مفیدی نیست

سایرین

Pollution reduction

کاهش آلودگی

استانداردهای کاهش آلودگی Emission standards بر روی کاهش مواد آلاینده pollutants  تمرکز دارد از جمله گازهایی که از اگزوز خودروها خارج می شود و نیز گازهای خروجی از دودکش های صنعتی و سایر آلاینده های هوا و نیز منابع آلاینده در مقیاس بزرگ مثل پالایشگاههای نفت , واحدهای فرآوری گازطبیعی natural gas processing plants, ؛ واحدهای پتروشیمی petrochemical و نیز واحدهای تولید محصولات شیمیایی chemical production plants .

یکی از مزیت های که از آن صحبت به میان آمده است استفاده ازموتورهایی است که  فناوری بخار پیشرفته advanced steam technology کار می کنند و  کار می کنند و  ذرات سمی وآلاینده کمتری تولید می کنند ( یعنی همان اکسیدهای نیتروژن ) و نسبت به موتورهای بنزینی و گازوئیلی که همان توان را ایجاد می کنند .

آنها مقادیر بیشتری دی اکسید کربن تولید می کنند ولی میزان مونو اکسید کربنی که تولید می کنند کمتر است و این ناشی از احتراق کارآ تر ( با راندمان بالاتر ) است .  دم برای تمایشگاه ه نام آقای امینی است که تخصص خوبی هم در این زمینه دارد من بطور اتفاقی با ابشامیایی ابع آلاینده د

See also

 

 

Automobile exhaust= اگزوز اتومبیل

References

  1. ^ turbofast.com
  2. ^ EPA Plain English Guide to the Clean Air Act
  3. ^ US EPA Publication AP 42, Fifth Edition, Compilation of Air Pollutant Emission Factors

کلمات کلیدی :

  • کاهش آلودگی Emission standards
  • گاز گلخانه ای greenhouse gas
  • انتشار گازهای آلاینده Emission
  • مسئول گرم شدن کره زمین global warming).
  • آزمایش انتشار گازهای آلاینده emissions-test slips
  • موتورهای احتراق جرقه ای spark-ignition engines = منظور موتورهای بنزینی است که شمع دارند
  • فرهنگ اصطلاحات = ترمینولوژی = terminology
  •   پراکنش گازهای خروجی = exhaust plume
  • دمای گاز اگزوز “exhaust gas temperature” (EGT)
  •  

 

دراینجا لازم است توضیحی در مورد واژه = Emission بدهم که اگر چه به معنی انتشار است ولی وقتی به فارسی آن را ترجمه می کنیم باید آن را با عنوان انتشار گازهای آلاینده ترجمه کرد چون این واژه در زبان انگلیسی به همین مفهوم است و ترجمه آن به شکل انتشار غلط است .

 

.....................مقدمه و ترجمه  و توضیح  از محمد توکلی – 20 دیماه 1390 – ممکو – bipc  خوارزمی

منبع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0