بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تفاوت بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

تفاوت  بین سوپر شارژر و توربو شارژر چیست ؟

The difference between superchargers and turbocharger What is

کاری سوپر شارژر و توربوشارژر چیست "

 هر دوی آنها  جریان هوای ورودی به موتور  را فشرده می کنند

بهرحال توربو شارژرها و سوپر شارژرها علاوه بر بالابردن توان خروجی موتور و بالابردن گشتاور آنها باعث می شوند که در  مصرف بنزین و گازوئیل  و  سوخت صرفه جویی شود  واز همه مهم تر از فشار وارد شدن  به موتور نیز جلوگیری شوئ  که خود این امر باعث پایین آمدن فرسودگی و عمر طولانی تر اجزای آن می شود

 نا گفته نماند که نصب و راه اندازی توربوشارژر و سوپر شارژر نیاز به تخصص بالایی دارد  و اگر در غیر زمانهایی که خود سازندگان اقدام به این امر می کنند بصورت آزاد و بدون اطلاعات لازم و با مارکهای متفرقه این کار را انجام دهیم با مشکلات فروانی و حتی می تواند خطرناک باشد .

مزیت فشرده کردن هوا ی موتور چیست ؟

این است که موتور مقدار بیشترى هوا را وارد سیلندر مى کند.وارد شدن هواى بیشتر به معنای سوخت بیشتر در سیلندر است بنابراین  قدرت بیشترى نیز در هر انفجار از هر سیلندر بدست مى آورید.وجود توربو/ سوپر شارژر در موتور باعث تولید نیروی بیشترى نسبت به حالتى که موتور بدون شارژر است مى شود.میزان تقویت توربو/سوپر شارژر به اندازه 6تا 8 پوند بر اینچ مربع(psi) است.مى دانیم که فشار نرمال اتمسفر در سطح آزاد دریا 14.7 psi است.در نتیجه در مى یابیم که توربو/سوپر شارژر به اندازه 50% هوای بیشتر به داخل موتور و سیلندر مى فرستند.بنابراین شما انتظار 50% نیروى بیشتر نسبت به حالت عادى دارید.اما کاملا نیز به این مقدار نمى رسد بلکه بین 30 تا40 % بهبود مى یابد.تفاوت اساسی بین توربو/سوپر شارژر در محل تامین انرژى شان است .همان انرژى که باعث فشرده شدن هوا مى شود.در سوپر شارژرتامین انرژى توسط یک تسمه که به طور مستقیم به موتور متصل است انجام مى شود.مانند پمپ آب وژنراتورها در موتور خودرو که به همین صورت انرژى خود را بدست مى آورند. در توربو شارژر این انرژى توسط گازهای خروجی از اگزوز تامین مى شود.این گازها با سرعت و فشارى که دارند توربین را به حرکت در مىاورند ودر نتیجه توربین هم کمپرسور را به حرکت در مىاورد که باعث فشرده کردن هوا مى شود.

تفاوت سوپرشارژر با توربوشارژر چیست ؟

توربو شارژر طرحی هوشمندانه است به این شکل که با استفاده از دود خروجی از موتور کار می کند و به همین جهت کارایى بالاتری نسبت به سوپر شارژرها دارد.زیرا از انرژى تلف شده و دود خروجی برای تامین انرژى خود استفاده مى کند ولی توربو شارژر باعث مى شود که مقداری فشار برگشتى درسیستم اگزوز ایجاد شود که این فشار برگشتى مى تواند باعث کاهش کارایى توربو شارژر تا زمانى که موتور در دور بالا کار مى کند شود.

افزایش دما که خود باعث کندی در کار توربو شارژر می شود و برای جلو گیری از این امر از اینتر کولر که یک خنک کننده برای کاهش دمای هوای فشرده می باشد بهره گرفته می شود از مزایایی دیگر آن علاوه بر خنک کردن هوای ورودی پایین آوردن بار حرارتی موتور و همچنین کاهش دمای گازهای خروجی از اگزوز بوده که در مصرف سوخت کمک بسزایی می کند .

نصب کردن سوپر شارژر ها راحت تر است ولى گران  تمام مى شود.

در توربو شارژرها  همان گونه که از نامش پیداست یک تورین کوچک با پره های متحرکی وجود دارند که به نیاز موتور عمل باز وبسته شدن را انجام می دهند که در موتورهای که مجهز به ECUهستند این امر توسط سوپاپهای مغناطیسی کنترل می شوند و فرمان می گیرند از این رو با پایین بودن و بالابودن دور موتور پره هابازو بسته می شوند از مزایایی این مکانیزم تولید گشتاور بالادر سرعتهای پایین موتور و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد .

سوپر شارژر با توربو شارژر تفاوت می کند و طرز کارشان با یکدیگر متفاوت است توربو شارژر با استفاده از دودهای  خروجی کار می کند

ولی سوپر شارژر به صورت مکانیکی با توسط تسمه یا زنجیر از میل لنگ مستقیم نیرو می گیرد که با وجود این امر با فشردن پدال گاز سوپر شارژر ها در موتورهای احتراق داخل توسط تسمه به حرکت در می آیند .

کوپلینگ سوپر شارژر هم می تواند ثایت و هم از طریق کلاچ فراهم می شود سوپر شارژر روتس دو rotor  دارد و هر روتر دو یا سه بر آمدگی دارد که یا به حالت صاف یا حلزونی شکل می باشد روترها توسط چرخدنده به هم درگیر شده و به وسیله تسمه یا زنجیر از موتور نیروی حرکتی می گیرند که به علت کوچک بودن قطر چرخ دنده و چرخ تسمه سر سوپر شارژر دور آن سه تا چهار برابر موتور می شود استفاده از سوپر شارژر زمانی که موتور در زیر بار کامل قرار دارد باعث کاهش توان موتور می شود که برای بر طرف کردن این مشکل در اکثر سوپر شارژرها از یک کلاچ الکترونیکی بهره گرفته می شود که هماهنگ با فشار وارده به موتور حرکت کند .

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0