بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


طراحي سيكل ديزل : DESIGN OF DIESEL CYCLE

‏يکشنبه‏، 2004‏/04‏/11

طراحي سيكل ديزل : DESIGN OF DIESEL CYCLE

 

سيكل موتور ديزل شباهت زيادي به سيكل : اوتو otto   دارد و  هر دو را مي توان به عنوان سيكل بسته اي از موتور هاي احتراق داخلي مدلسازي كرد . تفاوت در اين است كه سيكل ديزل يك سيكل : تراكمي – احتراقي   است ( يعني در اثر گرماي ناشي از  تراكم هوا و سوخت احتراق صورت مي گيرد و نياز به جرقه شمع نيست )   ولي سيكل اوتو توسط جرقه شمع محترق مي شود .

 

سيكل  هاي تراكمي احتراقي از سوخت هايي استفاده مي كنند كه وقتي به آستانه فشار و حرارت مطلوب رسيدند شروع به احتراق مي كنند و بنابراين نيازي به شمع ندارند سوخت ديزل به گونه اي تركيب مي شود كه در زمان مناسب احتراق صورت گيرد و به همين جهت در سيكل ديزل موتور به شكل مطلوب كار مي كند

توجه داشته باشيد كه اغلب سوخت ها هنگاميكه به درجه حرارت و فشار معيني برسند شروع به اشتعال مي كنند اما اغلب اين اتفاق زود تر از موعد رخ مي دهد . به همين دليل است كه يك موتور بنزيني كه با سيكل اوتو كار مي كند وقتي بخواهد با نسبت تراكم بالاتري كار كند به حالت ديزل در مي ايد در صورتيكه سوختي كه استفاده مي كند بنزين است و قبل از زدن جرفه خود بخود مشتعل مي گردد . در اين هنگام خاموش كردن اين ماشين ديگر به سختي صورت مي گيرد چون قطع كردن سيستم جرقه هم مشكلي را حل نمي كند .

اتفاقا گاهي  اين حالت احتراق خود بخودي در ماشين هاي بنزيني پيش مي آيد : مثلا هنگاميكه بخشي از واشر سر سيلندر از محل خود خارج شده و وارد محفظه اختراق گرديده است كه چون  بعد از كار كردن موتور به حالت ملتهب در مي آيد باعث مي شود كه كار جرقه را انجام دهد و در اين حالت با وجوديكه  سوئيچ را مي بنديم ولي باز هم ماشين خاموش نمي شود ياهنگاميكه بدليل كف تراشي سر سيلندر ، حجم محفظه احتراق كاهش پيدا مي كند و در واقع نسبت تراكم موتور به هم مي خورد باز هم شاهد اين وضعيت هستيم .

مراحل سيكل ديزل :

سيكل ديزل شامل 4 مرحله است :

1-  تراكم

2-  احتراق

3-  انبساط

4-  سرد شدن

 

مرحله اول: تراكم : كه د راين مرحله از  هواي اتمسفر استفاده مي شود براي گرم كردن اين هوا آن را در سيلندر و توسط پيستون متراكم مي كنند در اين مرحله ما روي هوا كار انجام مي دهيم در يك سيكل ديزل ايده آل فرض بر اين است كه اين تراكم بصورت ايزنتروپيك isentropic   صورت مي گيرد . در اين مرحله است كه ما نسبت تراكم حجمي را تنظيم مي كنيم يعني حجم  سيال قبل از تراكم به حجم آن  بعد از تراكم كه اين نسبت را با r     نشان مي دهند .

پيستون : در اين حالت از نقطه مرگ بالا بطرف نقطه مرگ پائين حركت مي كند

مرحله دوم : احتراق :

بعد از اينكه سوخت به هواي فشرده اضافه شد و گرماي حاصل از احتراق باعث حركت پيستون از نقطه مرگ پائيني  شد بعلت اينكه در اين  بخش از  سيكل  پيستنون حركت مي كند مي گوئيم گرماي اضافه شده ايزو كوريك است مانند مرحله خنك شدن .

پيستون : شروع به حركت از نقطه مرگ پائين بطرف بالا مي كند

مرحله سوم : انبساط :

در سيكل ديزل احتراق سوخت باعث گرم شدن هوا  شده و يك نيروي رانشي را روي پيستون اعمال مي كند در اين مرحله است كه كار مفيد از سيستم گرفته مي شود و باعث چرخش ميل لنگ اتومبيل مي گردد در اينجا نيز فرض بر اين است با يك سيكل ايده آل ديزل سر و كار داريم و فرايند بصورت : ايزنتروپيك صورت مي گيرد .

پيستون: از نقطه مرگ پائين بطرف نقطه مرگ بالا حركت مي كند

مرحله چهارم : خنك شدن

آنگاه اين هواي  منبسط شده تا در جه حرارت محيط سرد مي شود در اتومبيل اين مرحله با خروج گازهاي دودكش و جايگزيني ان با هواي تازه صورت مي گيرد چون اين عمل هنگامي صورت مي گيرد كه پيستون در نفطه مرگ بالا قرار دارد و ديگر قادر به حركت نيست ما مي گوئيم اين فرآيند ايزوكوريك isochoric  است ( يعني تغييري در حجم ان صورت نمي گيرد )                                                                                                                                                                                                  

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0