بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


دفعات تعویض روغن موتور

Oil Changes: How Often?

دفعات تعویض روغن موتور

 

Do you really need to change your oil every 3 months/3000 miles?

آیا لازم است که هر سه ماه یکبار یا 4700 کیلومتر ؛ روغن موتور را تعویض کنید ؟

Posted: Feb 24, 2009

by: Tom Torbjornsen

Translated to Persian by : Mohammad Tavakoli – BIPC

 مترجم : محمد توکلی

 

من از سال 1972 تا بحال تعمیرکار ماشین بوده ام یکی از دغدغه هایی که دارندگان خودرو دارند قاصله زمانی مناسب برای تعوبض روغن موتورoil change است .

 

برای سالیان متمادی فاصله زمانی تعویض روغن هر سه ماه یکبار یا حدود 5000 کیلومتر کارکردن خودرو بوده است ( هر کدام زودتر اتفاق افتاد ) علتش این بود  که روغنهای قدیمی هنگامی که در داخل موتور ریخته می شدند ودر معرض هوای محیط قرار می گرفتند  خیلی سریع تجزیه و. شکسته می شدند حتی زودتر از موعدی که برای آنها در نظر گرفته شده بود .

ترکیب گرما , اصطکاک و اکسیده شدن روغن در طی زمان باعث پدید آمدن پوششی بر روی قطعات داخلی موتور می شد که به آن آلودگی لجنی  sludge. می گویند .

و من به عنوان کسی که سالها ماشینیست اتومبیل بوده است به شما می گویم که این لجن ها برای موتور مهلک هستند لجن ها حالتی گریس مانند دارند و چیزی شبیه کیک بوجود می آورند که باعث مسدود شدن مجاری برگشت روغن شده و مانند یک اسفنج عمل می کنند و با جذب روغن موتور باعث می شوند که قطعات موتور را از رسیدن روغن  روان کننده محروم می کنند

هنگامی که این مواد شکل می گیرند گرمای موتور باعث کریستالیزه شدن آنها می شود و بصورت مواد سختی در می آیند . که گاهی لازم است ساعتها با استفاده از اسکنه آنها را تراش دهیم تا پاک شوند تا بشود به هنگام باز کردن موتور عملیات ماشینکاری را روی آنها انجام داد !

سر سیلندر , میل لنگ و بدنه موتور engine blockرا باید در چنین حالتی کاملا تمیز نمود .

اگر این لجن ها بخوبی پاک نشوند نتیجه اش از کار افتادن موتور است .

تمیز کردن این رسوبات و لجن های از این نظر اهمیت دارد که اگر تمیز نشوند ریختن روغن تمیز در موتور هم مشکلی را حل نمی کندو باعث از کار افتادن زود هنگام موتور premature engine failure. می شوند .

در حال حاضر بیش از همیشه موتورهای خودرو در گرمای بالا کار می کنند که در حد مرز تحمل است . دلیل اش این است که مقررات فدرال برای گازهای آلاینده به سازندگان خودرو اجبار کرده است که مواد آلاینده کمی تولید کنند . و به همین دلیل است که سازندگان خودرو مجبورند خودروهایی بسازند که در دمای بالا کار کنند تا انتشار گازهای آلاینده  آنها در حد استاندارد باشد . این کار مستلزم این است که درجه حرارت محفظه احتراق بیشتر باشد نسبت تراکم بالاتر باشد . زمان بندی پاشش سوخت دقیق تر شود مچاری آب حنک کننده باریک تر ساخته شوند و از همه مهمتر تحمل روغن موتور در برابر این شرایط بیشتر باشد .

 

 

همه اینها بدین جهت است که دمای کارکردن موتور بالاتر رود و میزان انتشار گازهای آلاینده در اگزوز کمتر شود . قرار دادن این شرایط در موتور ماشین لازمه اش این است که روغن روان کننده هم که برای خودرو بکار می رود توان پایداری در برابر این شرایط سخت کاری موتور را داشته باشد .

به همین جهت شرکت های نفتی دست بدست هم داده اند تا سازندگان خودرو بتوانند روغن های روان کننده ای را مورد استفاده قرار دهند که بتواند این شرایط را برآورده کند و برای نیروگاههای خاصی هم مورد استفاده باشد . و بتواند اسب بخار و میز گشتاور مورد نیاز را تامین کند .

تحقیق و توسعه بین سازندگان خودرو و شرکت های نفتی نتیجه اش ساخت روغن موتورهایی بود که بتوانند بخوبی موتور خودرو را روانکاری نمایند و درون موتور را از تشکیل لجن حفظ نمایند . و ضمنا زمان بین تعویض روغن های موتور را طولانی تر کنند

. Research and development between carmakers and petroleum companies has resulted in improved engine lubricants that properly lubricate your vehicle's engine as well as keep the inside clean of sludge buildup, AND CAN GO LONGER BETWEEN OIL CHANGES!

A pioneer in extending oil change intervals ...

پیشگام در طولانی کردن فاصله زمانی تعویض روغن

چندین سال قبل شرکت جنرال موتورGM سیستمی را عرضه نمود که بنام : پایش عمر روغن = OLM (Oil Life Monitor) system نامیده می شد ابن سیستم از سال 1984 مورد آزمایش قرار گرفت و در عمل در برخی ماشین های بیوک Buicks مورد آزمایش قرار گرفت .

هدف از این سیستم این بود که فاصله زمانی تعویض روغن را طولانی تر نماید و خودروهایی بی نیاز به تعمیر و نگهداری را به بازار عرضه نماید .

OLM اقدام به پایش درجه حرارت ، رطوبت و وضعیت محفظه احتراق می کرد ( این کارها به هنگام کارکرد موتور صورت می گرفت ) با پایش دقیق این موارد می شد عمر کاری روغن موتور استفاده در موتور را با خطای 10%  اندازه گیری نمود.

بعد از اینکه سیستم OLM بطور رسمی عرضه شد و هیچ گونه خرابی موتوری در ماشین هایی که با این سیستم مجهز بودند مشاهده نشد فاصله زمانی تعویض روغنی که توصیه می شد بنام برنامه زمان بندی تعمیرو نگهداری افزایش یافته  "Enhanced Maintenance Schedule."  نامیده شد .

با این برنامه نه تنها تعویض روغن بلکه دیگر مشخصه های سرویس کاری خودرو بر همان اساس بیان می شد

این روزها نه تنها روغن موتورها بهتر شده اند موتورهای خودرو نیز پیشرفت زیادی کرده اند ومثلاً دیگر خبری از کاربوراتور نیست که در زمستانها ترکیب سوخت را به شکلی ضعیف وارد موتور می کرد الان درجه حرارت کاری موتور بالاتر رفته است و این کمک می کند تا مواد زائد کمتری در درون موتور شکل بگیرد و به این وسیله فواصل تعویض روغن هم طولانی تر شده است . وقتی روغن های سوخته کمتر شوند ومحیط زیست هم پاکتر باقی می ماند .

با این وجود هنوز هم همان منطق قدیمی برای تعویض روغن مورد استفاده است هر وقت روغن موتور را تعویض می کنید از یک فیلتر روغن مناسب و با کیفیت هم استفاده کنید این فیلتر روغن همان جایی است که آلودگی های درون موتور را به خود جذب می کند و اگر نتواند وظیفه اش را بخوبی انجام دهد باعث می شود ذرات آلودگی در محفظه داخلی موتور و یاتاقانها و میل لنگ و میل سوپاپ رینگ پیستون و سایر قسمتها گردش کند و باعث کاهش فشار روغن و در نهایت از کار افتادن موتور شود .

الان روغنهای پایه نفتی هستند که باید آنها را هر 10 هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد و روغنهای ترکیبی = سنتتیکی به بازار آمده اند که باید آنها را هر 100 هزار کیلومتر یک بار عوض نمود !

So while yes, I have revised my thinking regarding extending oil change intervals:

با این تفاصیل در فاصله های زمانی تعویض روغن موتور تجدید نظر شده است و روغنهای موتور با پایه نفتی را باید از 4 تا 5 هزار مایل ( 7 تا 8 هزار کیلومتر ) تعویض نمود و روغنهای با پایه ترکیبی = سنتتیک synthetic را باید خر 5 تا 7 هزار مایل ( 8 تا 11 هزار کیلومتر ) تعویض نمود .

با این حساب هر چند شرکت های روغن سازی ممکن است از دست من ناراحت شوند شما می توانید خوشحال باشید که بیهوده پول اتان را هدر ندهید .

'Til next time ... Keep Rollin'

http://www.diymyride.com/wp-content/uploads/2011/01/oil_change4.jpg

...............ترجمه تکمیلی از محمد توکلی 26 خرداد ماه 1390 – BIPC – خوارزمی

منبع :

http://autos.aol.com/article/oil-change-intervals/

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0