بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


شستشو و تمیزکاری سیستم های هیدرولیک

شستشو و تمیزکاری  سیستم های هیدرولیک

آلودگی روغنهای هیدرولیک از جمله مهمترین علل از کار افتادن و خرابی این سیستم هاست به همین جهت لازم است که نه تنها روغنهای هیدرولیک را هر ساله تصفیه و با تعویض کنیم بلکه مجاری و لوله ها و مخزن روغن هیدرولیک را هم شستشو دهیم تا از باقی ماندن هر گونه آلاینده در سیستم جلوگیری شود

کثیف بودن سیستم هیدرولیک می تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد از جمله اینکه باعث

خرابی فرمول  روغن،گرفتگی فیلترها، و صدمه دیدن اورینگ ها و پکنیگ هایی می شود که جهت نمشت بندی مورد استفاده بوده اند ضمن اینکه  ترکیب دو روغن ناسازگار و  همچنین امکان آلودگی میکروبی از جمله این دلایل هستند که لزوم دقت بیشتر در این امر را ضروری می کنند

 برای تشخیص زمان انجام عملیات فلاشینگ، می توان با مشاهده ظاهری سطوح داخلی جعبه دنده ها، سیستم های هیدرولیک، بلبرینگ ها و ... افزایش نامتعارف دمای مخزن و میزان سایش از طریق آنالیز روغن، زمان دقیق و ضرورت انجام عملیات فلاشینگ را بررسی کرد.

شیوه های فلاشینگ

فلاشینگ شامل فعالیت های مجزایی می شود که برای حذف رسوبات و مواد ناخواسته و معلق در سیستم انجام می پذیرد. همانگونه که در فهرست شیوه های فلاشینگ به آن اشاره خواهد شد، حذف آلاینده های مضر چه به صورت محلول و یا نامحلول در روغن نقش موثری در جلوگیری از تشکیل مواد لجنی و لعاب دارد. استفاده از یک شیوه نامناسب نه تنها بی فایده است بلکه ممکن است آثار جانبی منفی نیز ایجاد کند. استفاده از سیال شیمیایی نامتعارف، دما، فشار و یاسرعت سیال نامناسب روی دستگاه، آب بندی آن و حتی سیال روانکار اثر نامطلوبی بر جای می گذارد.

فیلتراسیون: در بعضی از دستگاهها که فیلتر، جزیی از سیستم نیست می توان با استفاده از یک فیلتر، تا حد زیادی میزان آلاینده های جامد و غیرمحلول در سیستم ها را کاهش داد.

ایجاد تلاطم: در سیستم های هیدرولیک و جعبه دنده ها با استفاده از یک سیال با ویسکوزیته پایین و سرعت بالا (عدد رینولدز۶۰۰۰-۴۰۰۰) که حدود۴-۲ برابر سرعت سیال روانکار بکار گرفته شده در سیستم است، می توان آلاینده ها را از سیستم خارج کرد.

روغن فلاش با دمای بالا: در این شیوه، علاوه بر استفاده از یک سیال ویسکوزیته پایین باافزایش دما، حلالیت رسوبات در روغن افزایش یافته و از سیستم تخلیه می شوند. محدوده دمای مورد نظر در این روش۹۰-۸۰ درجه سانتیگراد است.

دمای چرخه ای »گردشی« روغن فلاش: با ایجاد شوک حرارتی در دمای بالاتر از۳۸ درجه سانتیگراد، رسوبات به راحتی از سطوح جدا می شوند.

جریان ضربه ای روغن: با تغییر شدت جریان سیال فلاش، جریان ضربه ای سیال ایجاد می شود که به جدا شدن رسوبات از برآمدگی ها و یا شیارهای سطوح کمک می کند.

معکوس کردن جریان روغن: با تغییر جهت جریان سیال، رسوباتی که به یک سمت متمایل شده اند، از سطوح دستگاه به راحتی جدا شده و وارد جریان سیال می شوند.

باردار کردن ذرات: با استفاده از این روش رسوبات و مواد لجنی به راحتی مانند ذرات میکرونی از جداره سطوح جدا شده و وارد روغن می شوند.

فلاشینگ بوسیله پاک کننده ها و حلال ها: با توجه به میزان آلودگی مورد نظر برای کاهش آلاینده های سیستم، از حلال ها و پاک کننده های مختلفی استفاده می شود که با غلظت۱۵-۵ درصد به سیال فلاشینگ افزوده می شود. از جمله موارد مهم برای انتخاب حلال مناسب، سازگاری آن با روغن، آب بندها و سطوح دستگاه است.

تمیز کردن شیمیایی و مکانیکی: از دیگر شیوه های فلاشینگ استفاده از ترکیبات شیمیایی فعال مانند اسیدها و بازها است که به راحتی آلاینده های آلی و غیر‌آلی را در خود حل می کند.

همچنین در شیوه تمیز کردن مکانیکی با استفاده از کاردک ها و یا برس ها، سطوح داخلی مخزن هیدرولیک و جعبه دنده ها را از مواد آلاینده پاک می کنند.

همان گونه که استفاده مناسب از شیوه های مختلف فلاشینگ موجب افزایش طول عمر دستگاه و زمان کارکرد روغن می شود، انتخاب نامناسب از شیوه ها و استراتژی فلاشینگ علاوه بر اتلاف هزینه و وقت، در مواقعی بی تاثیر بوده و حتی ممکن است روی دستگاه و روغن تاثیر منفی داشته باشد. به عنوان مثال برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزات از ادتیوهای ضد خورندگی و ضد زنگ استفاده می شود. در مواردی ممکن است با استفاده از سیال فلاشینگ نامناسب، ادتیوهای مذکور با سیال فلاشینگ »اسیدها و یا بازها« ترکیب شده و موجب کاهش زود هنگام میزان ادتیو ضدخورندگی و ضد زنگ شود.

تعاریف چهارگانه در استراتژی عبارتند از:

روغن اولیه: روغنی است که از دستگاه تخلیه می شود.

سیال فلاشینگ: سیالی است که بعد از تخلیه روغن اولیه برای فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سیال شستشو: برای پاک کردن دستگاه از سیال فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از نظر خواص، مشابه روانکاری است که پس از عملیات فلاشینگ از آن در سیستم استفاده خواهد شد.

روغن جدید: روانکاری است که پس از انجام عملیات فلاشینگ در سیستم استفاده می شود.

استراتژی های فلاشینگ

تعویض دوباره روغن: وقتی سطوح داخلی دستگاه مانند مخزن سیستم هیدرولیک هنوز بطورکافی از ذرات آلاینده و رسوبات پاک نشده باشد، بهترین استراتژی، استفاده از تعویض دوباره روغن است. در این استراتژی به هنگام تخلیه روغن مقدار زیادی از آلاینده ها و روغن کارکرده تخلیه شود. روغن جدید در سیستم شارژ شده و در مسیر آن فیلتر قرار می دهند تا بدین وسیله مقدار بیشتری از مواد نامحلول، فیلتر شوند. این عملیات تا رسیدن سیستم به دمای عملیاتی صورت می گیرد و با توجه به نیاز سیستم ممکن است چندین بار این عملیات تکرار شود. جدول زیر تاثیر استراتژی تخلیه مجدد روغن روی میزان حذف آلاینده ها را نشان می دهد.بر اساس اطلاعات موجود در ستون دوم این جدول مشاهده می شود که با این روش، میزان حذف آلاینده ها حتی به عدد۹۹ درصد می رسد.

Simple Power Flush : در این روش با استفاده از سیالی با سرعت بالا و یا فیلترهای قابل حمل، لجن و مواد نامحلول را از کف مخازن و دیواره های داخلی ماشین آلات جدا می کنند. به طور معمول در این استراتژی به شیوه تخلیه مجدد روغن نیازی نبوده و در سیستم های بزرگ تر به صورت چند مرحله ای در نقاط مختلف سیستم اجرا می شود.

Advanced Power Flush : این راهکار تقریباً S.P.F است، مضاف بر این که از شیوه های مختلف برای حذف رسوبات مضر استفاده می شود. انتخاب یک یا چند شیوه با توجه به بررسی سطوح داخلی دستگاه و عامل الزام فلاشینگ صورت می گیرد.

Chemical Power Flush : استفاده از مواد شیمیایی مانند حلال، پاک کننده ها، مواد اسیدی و یا بازی به عنوان سیال فلاشینگ آخرین گزینه است. چرا که استفاده از این گونه مواد ممکن است روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. از جمله این آثار منفی آسیب به الاستومرهای آب بندها، ناسازگاری با روغن پایه و ادتیوهای روغن جدید و کاهش عملکرد بعضی از ادتیوها مانند ادتیوهای ضد زنگ و ضد خوردگی است.

تمیز کردن مکانیکی: در این استراتژی بخشی از دستگاه یا تمام آن باز می شوند. در موتورهای دیزلی، کمپرسورها و جعبه دنده ها پس از بازکردن دستگاه با استفاده ازبُرس و حلال ها، عملیات تمیز کردن صورت می گیرد.

فلاشینگ و آنالیز روغن

در ارتباط با اجرای عملیات فلاشینگ، زمان انجام آنالیز روغن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز روغن، می توان دریافت که آیا اصولاً به فلاشینگ نیازی هست یا خیر؟ زمان و نحوه انجام فلاشینگ و همچنین میزان موفقیت آمیز بودن آن را نیز بیان می کند.

نقش اساسی آنالیز روغن را در سه مرحله می توان بررسی کرد:

فاز اول- قبل از فلاشینگ: به کمک آنالیز روغن قبل از فلاشینگ، لزوم و یا عدم نیاز به آن را می توان از روی شرایط و داده های آنالیز روغن دریافت کرد.

فاز دوم- در حین انجام فلاشینگ: همان گونه که پیش از این اشاره شد برای میزان موفقیت در کاهش و یا از بین بردن میزان آلاینده ها و رسوبات در سیستم توسط روش های مختلف فلاشینگ، آنالیز روغن و داده های آن بسیار مهم است. همچنین با این آزمون درصد رسیدن به نتیجه مشخص می شود.

فاز سوم- پس از فلاشینگ: آثار جانبی اجرای عملیات فلاشینگ موضوعی است که پس از انجام آن مورد نظر قرار می گیرد و این زمان مناسب ترین زمان برای تشخیص این آثار است. برای مثال نقش سیال شستشو در تغییر ویسکوزیته و با کاهش کارایی ادتیوهایی مانند ضدسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی پس از فلاشینگ به کمک آنالیز روغن در قسمت های مهم دستگاه از جمله عواملی است که میزان اثربخش بودن آنالیز روغن را نشان می دهد. این زمان، زمان صحیح نمونه گیری و استفاده مناسب از آزمایش های عملی و آزمایشگاهی است.

مشکلات بالقوه پس از عملیات فلاشینگ

در کنار مزایای بیشمار فلاشینگ که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد ممکن است آثار منفی آن نیز مطرح شود که برخی از آنها عبارتند از: جدا شدن از آب، کاهش پایداری اکسیداسیون روانکار، انحراف ویسکوزیته، تاثیر منفی روی عملکرد ادتیوها، شکل نشتی و آب بندها و بسته شدن فیلترها و مجاری عبور روغن. 

 

اصول فلاشینگ سیستم های هیدرولیک

نویسنده: مهندس مجید محمدخانی

هنگام انجام آنالیز روغن با سئوالات متعددی مواجه می شویم. مهمترین این سئوالات این است که با دستگاهی که روانکار آن دچار آلودگی شده و یا زمان کارکرد آن به پایان رسیده و روانکار آن تخلیه شده است چه باید کرد؟ آیا به عملیات فلاشینگ نیاز است؟ اگر پاسخ مثبت باشد سوالات دیگری نیز مطرح می شود. دلیل اساسی که منجر به انجام عملیات فلاشینگ شده چه بوده است؟ انجام این عملیات چقدر ضروری است و یا برای انجام آن چقدر فرصت داریم؟
در صورت عدم انجام عملیات چه خطراتی پیش می آید؟ آثار جانبی منفی انجام عملیات فلاشینگ چیست؟ در مقاله زیر تلاش شده است تا به سئوالاتی از این قبیل پاسخ داده شود.



تجربه نشان داده که دلایل متعددی برای فلاشینگ یک سیستم وجود دارد. تخریب روغن، گرفتگی *****ها، استفاده از دستگاه جدید و یا تازه تعمیر پس از راه اندازی مجدد دستگاه استفاده از روانکار نامناسب و یا ترکیب دو روغن ناسازگار و آلودگی میکروبی از جمله این دلایل هستند. همچنین از فلاشینگ می توان به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری از تعمیرات (فلاشینگ پیش بینانه) استفاده کرد.
برای تشخیص زمان انجام عملیات فلاشینگ، می توان با مشاهده ظاهری سطوح داخلی جعبه دنده ها، سیستم های هیدرولیک، بلبرینگ ها و ... افزایش نامتعارف دمای مخزن و میزان سایش از طریق آنالیز روغن، زمان دقیق و ضرورت انجام عملیات فلاشینگ را بررسی کرد. (شکل1)

شیوه های فلاشینگ
فلاشینگ شامل فعالیت های مجزایی می شود که برای حذف رسوبات و مواد ناخواسته و معلق در سیستم انجام می پذیرد. همانگونه که در فهرست شیوه های فلاشینگ به آن اشاره خواهد شد، حذف آلاینده های مضر چه به صورت محلول و یا نامحلول در روغن نقش موثری در جلوگیری از تشکیل مواد لجنی و لعاب دارد. استفاده از یک شیوه نامناسب نه تنها بی فایده است بلکه ممکن است آثار جانبی منفی نیز ایجاد کند. استفاده از سیال شیمیایی نامتعارف، دما، فشار و یا سرعت سیال نامناسب روی دستگاه، آب بندی آن و حتی سیال روانکار اثر نامطلوبی بر جای می گذارد.
*****
اسیون: در بعضی از دستگاهها که *****، جزیی از سیستم نیست می توان با استفاده از یک *****، تا حد زیادی میزان آلاینده های جامد و غیرمحلول در سیستم ها را کاهش داد.
ایجاد تلاطم: در سیستم های هیدرولیک و جعبه دنده ها با استفاده از یک سیال با ویسکوزیته پایین و سرعت بالا (عدد رینولدز6000-4000) که حدود4-2 برابر سرعت سیال روانکار بکار گرفته شده در سیستم است، می توان آلاینده ها را از سیستم خارج کرد.
روغن فلاش با دمای بالا: در این شیوه، علاوه بر استفاده از یک سیال ویسکوزیته پایین با افزایش دما، حلالیت رسوبات در روغن افزایش یافته و از سیستم تخلیه می شوند. محدوده دمای مورد نظر در این روش90-80 درجه سانتیگراد است.


شکل 1- بررسی ضرورت انجام عملیات فلاشینگ
دمای چرخه ای »گردشی« روغن فلاش: با ایجاد شوک حرارتی در دمای بالاتر از38 درجه سانتیگراد، رسوبات به راحتی از سطوح جدا می شوند.
جریان ضربه ای روغن: با تغییر شدت جریان سیال فلاش، جریان ضربه ای سیال ایجاد می شود که به جدا شدن رسوبات از برآمدگی ها و یا شیارهای سطوح کمک می کند.
معکوس کردن جریان روغن: با تغییر جهت جریان سیال، رسوباتی که به یک سمت متمایل شده اند، از سطوح دستگاه به راحتی جدا شده و وارد جریان سیال می شوند.


جدول 1- شیوه های فلاشینگ و میزان موثر بودن هر کدام
باردار کردن ذرات: با استفاده از این روش رسوبات و مواد لجنی به راحتی مانند ذرات میکرونی از جداره سطوح جدا شده و وارد روغن می شوند.
فلاشینگ بوسیله پاک کننده ها و حلال ها: با توجه به میزان آلودگی مورد نظر برای کاهش آلاینده های سیستم، از حلال ها و پاک کننده های مختلفی استفاده می شود که با غلظت15-5 درصد به سیال فلاشینگ افزوده می شود. از جمله موارد مهم برای انتخاب حلال مناسب، سازگاری آن با روغن، آب بندها و سطوح دستگاه است.
تمیز کردن شیمیایی و مکانیکی: از دیگر شیوه های فلاشینگ استفاده از ترکیبات شیمیایی فعال مانند اسیدها و بازها است که به راحتی آلاینده های آلی و غیر‌آلی را در خود حل می کند.
همچنین در شیوه تمیز کردن مکانیکی با استفاده از کاردک ها و یا برس ها، سطوح داخلی مخزن هیدرولیک و جعبه دنده ها را از مواد آلاینده پاک می کنند.
در جدول زیر به خلاصه ای از موارد کاربرد و میزان موثر بودن شیوه های مختلف فلاشینگ اشاره شده است. (جدول1)
همان گونه که استفاده مناسب از شیوه های مختلف فلاشینگ موجب افزایش طول عمر دستگاه و زمان کارکرد روغن می شود، انتخاب نامناسب از شیوه ها و استراتژی فلاشینگ علاوه بر اتلاف هزینه و وقت، در مواقعی بی تاثیر بوده و حتی ممکن است روی دستگاه و روغن تاثیر منفی داشته باشد.
به عنوان مثال برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطوح فلزات از ادتیوهای ضد خورندگی و ضد زنگ استفاده می شود. در مواردی ممکن است با استفاده از سیال فلاشینگ نامناسب، ادتیوهای مذکور با سیال فلاشینگ »اسیدها و یا بازها« ترکیب شده و موجب کاهش زود هنگام میزان ادتیو ضدخورندگی و ضد زنگ شود.
تعاریف چهارگانه در استراتژی عبارتند از:
روغن اولیه: روغنی است که از دستگاه تخلیه می شود.
سیال فلاشینگ: سیالی است که بعد از تخلیه روغن اولیه برای فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
سیال شستشو: برای پاک کردن دستگاه از سیال فلاشینگ مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از نظر خواص، مشابه روانکاری است که پس از عملیات فلاشینگ از آن در سیستم استفاده خواهد شد.
روغن جدید: روانکاری است که پس از انجام عملیات فلاشینگ در سیستم استفاده می شود.


استراتژی های فلاشینگ
تعویض دوباره روغن: وقتی سطوح داخلی دستگاه مانند مخزن سیستم هیدرولیک هنوز بطور کافی از ذرات آلاینده و رسوبات پاک نشده باشد، بهترین استراتژی، استفاده از تعویض دوباره روغن است. در این استراتژی به هنگام تخلیه روغن مقدار زیادی از آلاینده ها و روغن کارکرده تخلیه شود. روغن جدید در سیستم شارژ شده و در مسیر آن ***** قرار می دهند تا بدین وسیله مقدار بیشتری از مواد نامحلول، ***** شوند. این عملیات تا رسیدن سیستم به دمای عملیاتی صورت می گیرد و با توجه به نیاز سیستم ممکن است چندین بار این عملیات تکرار شود. جدول زیر تاثیر استراتژی تخلیه مجدد روغن روی میزان حذف آلاینده ها را نشان می دهد.(جدول2)
بر اساس اطلاعات موجود در ستون دوم این جدول مشاهده می شود که با این روش، میزان حذف آلاینده ها حتی به عدد99 درصد می رسد.
Simple Power Flush :
در این روش با استفاده از سیالی با سرعت بالا و یا *****های قابل حمل، لجن و مواد نامحلول را از کف مخازن و دیواره های داخلی ماشین آلات جدا می کنند. به طور معمول در این استراتژی به شیوه تخلیه مجدد روغن نیازی نبوده و در سیستم های
بزرگ تر به صورت چند مرحله ای در نقاط مختلف سیستم اجرا می شود.
Advanced Power Flush :
این راهکار تقریباً S.P.F است، مضاف بر این که از شیوه های مختلف برای حذف رسوبات مضر استفاده
می شود. انتخاب یک یا چند شیوه با توجه به بررسی سطوح داخلی دستگاه و عامل الزام فلاشینگ صورت می گیرد.


جدول 2- نقش تخلیه مجدد
Chemical Power Flush :
استفاده از مواد شیمیایی مانند حلال، پاک کننده ها، مواد اسیدی و یا بازی به عنوان سیال فلاشینگ آخرین گزینه است. چرا که استفاده از این گونه مواد ممکن است روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. از جمله این آثار منفی آسیب به الاستومرهای آب بندها، ناسازگاری با روغن پایه و ادتیوهای روغن جدید و کاهش عملکرد بعضی از ادتیوها مانند ادتیوهای ضد زنگ و ضد خوردگی است.
تمیز کردن مکانیکی: در این استراتژی بخشی از دستگاه یا تمام آن باز می شوند. در موتورهای دیزلی، کمپرسورها و جعبه دنده ها پس از بازکردن دستگاه با استفاده ازبُرس و حلال ها، عملیات تمیز کردن صورت می گیرد.


فلاشینگ و آنالیز روغن
در ارتباط با اجرای عملیات فلاشینگ، زمان انجام آنالیز روغن نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از آنالیز روغن، می توان دریافت که آیا اصولاً به فلاشینگ نیازی هست یا خیر؟ زمان و نحوه انجام فلاشینگ و همچنین میزان موفقیت آمیز بودن آن را نیز بیان
می کند.
نقش اساسی آنالیز روغن را در سه مرحله می توان بررسی کرد:
فاز اول- قبل از فلاشینگ: به کمک آنالیز روغن قبل از فلاشینگ، لزوم و یا عدم نیاز به آن را می توان از روی شرایط و داده های آنالیز روغن دریافت کرد.
فاز دوم- در حین انجام فلاشینگ: همان گونه که پیش از این اشاره شد برای میزان موفقیت در کاهش و یا از بین بردن میزان آلاینده ها و رسوبات در سیستم توسط روش های مختلف فلاشینگ، آنالیز روغن و داده های آن بسیار مهم است. همچنین با این آزمون درصد رسیدن به نتیجه مشخص می شود.

فاز سوم- پس از فلاشینگ: آثار جانبی اجرای عملیات فلاشینگ موضوعی است که پس از انجام آن مورد نظر قرار می گیرد و این زمان مناسب ترین زمان برای تشخیص این آثار است. برای مثال نقش سیال شستشو در تغییر ویسکوزیته و با کاهش کارایی ادتیوهایی مانند ضدسایش، ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی پس از فلاشینگ به کمک آنالیز روغن در قسمت های مهم دستگاه از جمله عواملی است که میزان اثربخش بودن آنالیز روغن را نشان می دهد. این زمان، زمان صحیح نمونه گیری و استفاده مناسب از آزمایش های عملی و آزمایشگاهی است.
مشکلات بالقوه پس از عملیات فلاشینگ
در کنار مزایای بیشمار فلاشینگ که در ابتدای مقاله به آنها اشاره شد ممکن است آثار منفی آن نیز مطرح شود که برخی از آنها عبارتند از:
جدا شدن از آب، کاهش پایداری اکسیداسیون روانکار، انحراف ویسکوزیته، تاثیر منفی روی عملکرد ادتیوها، شکل نشتی و آب بندها و بسته شدن ها و مجاری عبور روغن.


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0