بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


بررسی علل بازدهی پائین تعمیرات در بانک ماشین آلات

 

Wednesday, November 17, 2010

 

بررسی علل بازدهی پائین تعمیرات در بانک ماشین آلات

و نیز راهکارهایی برای افزایش راندمان کاری دستگاهها :

 

بخش تعمیر و نگهداری ماشین آلات سنگین واحدی در هم ریخته است که در آن کارهای موازی صورت می گیرد اولاً دو واحد " تعمیرگاه سنگین " و "بانک ماشین آلات " هر دو یک کار را انجام می دهند و این موازی کاری باید حذف شود و این دو کارگاه باید در هم ادغام شوند و در عوض کارگاههای تخصصی فعلی گسترش بیشتری پیدا کنند و نیز شرح وظائف دقیقی برای هر یک از افراد در نظر گرفته شود. متاسفانه روشی که برای تعمیرات در کارگاه انجام می گیرد غیرصنعتی است و بازاری است با این روش ما راه بجایی نخواهیم برد .

اهمیت بانک ماشین آلات در یک واحد صنعتی مثل پتروشیمی که هر ساعت توقف تولید در آن ( شت داون = shut down ) می تواند صدها میلیونها تومان خسارت ببار آورد به همین جهت اصلاً به صرفه نیست که از ماشین آلات کهنه استفاه شود چون قابلیت اطمینان آنها کم است و ممکن است در یک لحظه بحرانی و حساس که به آنها نیاز داریم از کار بیفتند و کار تعمیرات که گاهی یک ساعت تاخیر آن هم می تواند مشکل ساز باشد متوقف شود .

بازسازی های غلط : برای اغلب دستگاهها و خصوصاً کرین ها و وکیوم لاری و لیفتراک تجربه نشان داده است که بازسازی کردن کار بسیار غلطی است بخاطر اینکه این دستگاهها مرتب دچار اشکال می شوند و قابلیت اطمینان ندارند و نمی توان در صنایع حساس پتروشیمی که اخلال در تولید می تواند خسارات هنگفتی به بار آورد به اینگونه دستگاهها متکی بود. در این موارد تنها یک راه حل وجود دارد : اینکه دستگاههای فرسوده از رده خارج شوند و بجای آنها از دستگاهها و تجهیزان نو و آخرین مدل استفاده شود .

در ضمن تجربه سالها کار در سایت های پتروشیمی نشان داده است که  یک سری ماشین آلات وجود دارند که تهیه  آنها بسیار ضروری است ولی متاسفانه نسبت به خرید آنها بی توجهی می شود از جمله :

الف – بوم تراک = کامیون کرین دار ( با ظرفیت 5 تن و 10 تن)  = BOOM TRUCK  - با توجه به اینکه اغلب کارهای تعمیراتی موجود در سایت نیاز به جابجایی قطعات و دستگاههای سبک دارند برای اینکه کار استفاده از بوم تراک های سبک بسیار کارآیی دارد چند تا بوم تراک ژاپنی در شرکت وجود دارند که فرسوده و از کار افتاده هستند . درحالی که می توان با استفاده از منابع داخلی بوم تراک های خوبی را تهیه کرد برای این کار نیاز یک به شاسی بنز است که براحتی می توان یک کرین 10 تن اطلس را که در ایران هم نمایندگی دارد روی آن سوار کرد و بوم تراک مناسبی را درست نمود  با توجه به حجم کارهای کوچک در سایت نیاز به خرید چندین دستگاه از این بوم تراک ها وجود دارد تا دیگر برای جابجایی یک الکتروموتور و یا پمپی که سرجمع 1 تن وزن ندارد کرین 20 تن را به همراه کفی اعزام نکنند !

ب- وکیوم لاری = تانکر تخلیه پسابها = VACUUM LORRY  با توجه به وسعت شرکت و نیز لزوم تخلیه پسابها و یا حتی آب گرفتگی هایی که به هنگام بارندگی در سطح مجتمع پیش می آید لازم است چندین دستگاه وکیوم لاری برای این کار خریداری شود سالها پیش برای دیدار از شرکت های داخلی سازنده این دستگاهها به تهران رفتم و صحبت های مفصلی را هم با شرکت های سازنده انجام دادیم ولی با قرار گرفتن موضوع در تشریفات مناقصه و خرید و کاغذ بازیهایی که انجام گرفت  متاسفانه هیچوقت کاری برای خرید صورت نگرفت و بجای آن اقدام به بازسازی یک وکیوم لاری فرسوده و از رده خارج کردند که هر روز دچار ایراد می شد . در این مورد و در مورد کرین ها بازسازی کردن کار بسیار غلطی است بخاطر اینکه تجربه نشان داده است که این دستگاهها بعد از بازسازی مرتب دچار اشکال می شوند.

  دلایل  پائین بودن کارآیی بانک ماشین آلات بطور خلاصه به شرخ زیر است :

1-      فرسوده بودن و از رده خارج بودن دستگاهها

2-    نبودن تعمیرکاران  متخصص و تعمیر و نگهداری  :

3-    نبودن قطعات یدکی اصلی و مرغوب :

4-       

 

 

ابتدا لازم است که نگاهی به عمر ماشین های سنگین و دستگاههایی که در حمل و نقل سنگین مورد استفاده هستند و دربانک ماشین آلات و تعمیرگاه سنگین مورد تعمیر قرار می گیرند بیندازیم .

1-    لزوم خرید ماشین آلات جدید بدلیل فرسوده بودن و از رده خارج بودن آنها :

 

اغلب این تجهیزات و ماشین آلات متعلق به اوایل دهه 1990 هستند یعنی زمانی که عملیات بازسازی و راه اندازی پتروشیمی در حال انجام بود به این ترتیب نزدیک به 20 سال است که این دستگاهها در حال کار هستند و عمرمفید این دستگاهها مدتهاست به پایان رسیده است. چند سال پیش طی مقاله مفصلی که نوشتم توضیح دادم که بهترین کار این است که تمامی این دستگاههای فرسوده که عمر اغلب آنها تمام شده است از طریق مزایده به فروش برسد و با اختصاص بودجه ای اقدام به وارد کردن تجهیزات جدید و آخرین مدل نمایند و همزمان فطعات یدکی آنها را هم وارد نمایند بدین ترتیب برای چندین سال با اختیار داشتن تجهیزات نو نیازی به این همه تعمیرات و هزینه و اتلاف وقت نیست و عملاً با کاهش هزینه هایی که از این طریق حاصل می شود بخش عمده ای از پولی که بابت خرید تجهیزات صرف شده است برگشت داده می شود . در محوطه بانک ماشین آلات تعداد زیادی دستگاههای فرسوده و از کار افتاده وجود دارند که همه این آهن قراضه ها باید از طریق مزایده به فروش گذاشته شوند و مجموعه کارگاه از اینگونه وسایل پاک شود .

 

2-    عدم آشنایی اپراتورها با دستگاهها :

-          اپراتورها و راننده هایی که با کرین و لیفتراک و تراک ها کار می کنند اغلب آموزش لازم برای کار کردن با این دستگاهها را بلد نیستند و گاهی هم بی دقتی و بی توجهی می کنند همین امر باعث می شود دستگاهها سریع تر از زمان معمول فرسوده و معیوب شوند . مثلاً نمونه های آن فراوان است از جمله اینکه :

-          بسیار اتفاق افتاده است که لاستیک های کرین های و خصوصاً کرین 50 تن بخاطر برخورد با جدول و یا برآمدگی های تیز دچار پارگی شده است و با بعلت اینکه راننده بدون توجه به کم باد بودن لاستیکها اقدام به حرکت دادن و کار کردن با کرین کرده است و همین امر باعث پارگی و ترک برداشتن لاستیک شده است و میلیونها تومان خسارت بوجود آورده است . این بی توجهی و یا ناآگاهی اپراتورها قابل اغماض نیست

-          در هنگامی که صبحگاه اقدام به روشن کردن کرین و یا لیفتراک و دستگاههای سنگین می شود لازم است چند دقیقه ای دستگاه کار کند تا موتورخودرو گرم شود و روغن هیدولیک شرایط لازم برای کارکردن را پیدا کند . بیش از 90% از فرسودگی موتور خودرو ها در همان استارت اولیه در صبح اتفای می افتد . ضمن اینکه کرین های هیدرولیک با مسئله آمادگی روغن هیدرولیک هم مواجه هستند ولی اغلب اپراتورها و راننده ها این موضوع ساده را نمی دانند .

 

-          واژگون کردن کرین و خساراتهای بالا : چندی پیش بدلیل بی توجهی راننده کرین و بلند کردن بار بدون اینکه شاخکهای جک را بیرون بدهد کرین واژگون می شود و ضمن اینکه خسارتهای زیادی به تاسیسات پتروشیمی وارد می کند قسمت های زیادی از بوم آن نیز کج می شود بعد از محاسبه و ارزیابی هزینه تعمیر کرین , معلوم شد که هزینه وارد کرده بوم جدید و تعمیرات آن از قیمت کرین بیشتر می شود . مدتها روی بوم قدیمی کار کردند تا توانستند آن را تعمیر نمایند همه این اتفاقات بخاطر بی احتیاطی و بی دقتی  راننده کرین بوجود آمده است و تازه خیلی خوش شانس بودند که خسارت جانی به بار نیامد و حادثه زیاد وخیم نشد .   رانندگان باید ملزم شوند که در مواظب کرین باشند و در صورت صدمه وارد آمدن به کرین ها ودستگاهها خسارت آن را از آنها بگیرند

-          

3-    نبودن تعمیرکاران  متخصص :

-          اغلب کسانی که با نام استاد کار مکانیک در کارگاههای تعمیراتی کار می کنند افراد تجربی هستند که هیچگونه دوره آموزشی رسمی را طی نکرده اند بلکه صرفاً بر اساس یافته ها و آموزه های تجربی خود کارهای تعمیراتی را یاد گرفته اند بدیهی است که خیلی از آنها مهارت لازم برای تعمیرقسمت های پیچیده کرین و مخصوصاً مدارهای هیدرولیک و بخش های الکترونیکی آن را ندارند  این است که گاهی بجای تعمیر دستگاه باعث معیوب شدن آن نیز می شوند . به همین جهت لازم است که تکنسین ها و استادکاران ماهر و تحصیل کرده برای این کار استفاده شود و اگر هم می خواهند از استادکاران تجربی استفاده کنند حتماً بین آنها زبده ترین ها را انتخاب نمایند . در عین حال لازم است یک بازنگری در کیفیت و کمیت نیروی انسانی صورت گیرد پیمانکاران مختلف می آیند و می روند ولی نفرات کارگاه همان افراد همیشگی هستند که برخی بازدهی لازم را ندارند .

-          با توجه به اینکه بخش عمده ای از کارهای مربوط به تعمیرات کرین ها از وابسته به مدارهای الکترونیکی آنان است لازم است که کارگاه تعمیرات الکترونیک تجهیز شود واز وجود افرادی چون غلام شریف زاده که تخصص و تجربه منحصر بفردی دارد استفاده بیشتری شود و از او برای آموزش افراد دیگر استفاده شود .

 

4-    نبودن قطعات یدکی اصلی و مرغوب :

-          این یک واقعیت است که وقتی قطعه ای خراب می شود حتماً باید بجای آن قطعه ای مرغوب تهیه شود وگرنه استفاده از قطعات تفلبی و نامرغوب باعث می شود که دستگاه دوباره دچار اشکال شود و دوره زمانی بین تعمیرات آن کاهش پیدا کند و این بهد معنی صرف هزینه و وقت بیشتر است .

-           

5-    تعمیر و نگهداری نامناسب :

-

6-    مجهز نبودن کارگاههای تعمیرات :

-          کارگاه تعمیرات باید همه وسایل و تجهیزات لازم برای تعمیر دستگاهها را داشته باشد متاسفانه با وجودیکه بخش عمده ای از ماشین آلات از کرین گرفته تا لیفتراک دارای قسمتهای هیدرولیک هستند . هنوز یک کارگاه برای تعمیر سیلندرهای هیدرولیک ( جکهای هیدرولیکی ) وجود ندارد و پیستونهای هیدرولیک برای تعمیر به اهواز فرستاده می شوند که این کار علاوه بر صرف هزینه و مشکلات حمل و نقل باعث اتلاف وقت هم می شود و نتیجه کار هم قابل اطمینان نیست   به  همین جهت بهتر است که کارگاهی برای انجام این کار تجهیز شود. واقعاً در شان پتروشیمی ما نیست که برای تعمیراتی از این قبیل به تعمیرکارهای بازاری محتاج باشد .

-           همچنین تجهیزاتی که برای تعمیر موتورهای دیزل و نیز تعمیرات برق و صافکاری آنها همه تجیهزاتی که برای این کار لازم است تهیه شود .

-          کارواش :

-           تعمیرگاه حتماً باید دارای یک بخش کارواش باشد و دستگاهها قبل از انجام تعمیرات ابتدا به کارواش فرستاده شوند چون با وجود آن همه روغن و آلودگی هایی که وجود دارد باعث آلوده شدن دستهای تعمیرکاران شده و نیز وجود نشتی هایی احتمالی  را که وجود دارد مشخص نمی کند .  

-         سوله مناسب برای کارگاه :

-          برخی اوقات تعمیر دستگاهها و ماشین در فضای باز انجام می گیرد که این کار در سرما و گرما باعث کاهش کیفیت تعمیرمی شود به همین جهت باید کارگاه لازم جهت تعمیرات در نظر گرفته شود و کارگاههای رنگ آمیزی و صافکاری نیز به گونه ای مجهز شوند که کار تعمیر در آنها با سهولت انجام گیرد .

7-    نبودن نظارت دقیق بر کار تعمیرات:

-          از آنجائیکه کار تعمیرات عمدتاً به عهده نیروهای پیمانکاری است لازم است که نظارت دقیق تری از طرف کارفرما بر کار آنها صورت گیرد تا تعمیر و نگهداری با کیفیت خوب انجام گیرد .

8-       

 

....................محمد توکلی 27 آبان ماه 1389 – پتروشیمی اروند APC

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0