بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تغییر از موتورهای بنزینی به گازوئیلی :

گرایش آمریکای شمالی به استفاده ار موتورهای دیزلی

 

Report shows small US shift to diesel

تغییر از موتورهای بنزینی به گازوئیلی :

گرایش آمریکای شمالی به استفاده ار موتورهای دیزلی

 

مقدمه :

فن آوری بسرعت در  حال رشد است و در این میان روشهای ساخت خودور بشدت دستخوش تغییرات شده است که این امر علل فراوان دارد از جمله موضوع سوخت و انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت و قوانین زیست محیطی که هر روز سخت گیرانه تر می شوند و توسعه ای که در ساخت دیزل های جدید بدست آمده است همه و همه باعث شده است که رویکرد ساخت خودروهای سواری به سمت خودروهای دیزلی گرایش پیدا کند این امر از دهه 80 ابتدا در اروپا شروع شد و بتدریج با تکمیل و بهتر شدن موتورهای دیزل به آمریکا هم سرایت کرد .

موتورهای دیزلی بدلیل  گشتاور بالایی که تولید می کنند وسایل بسیار مناسبی برای استفاده در ماشینهای سنگین و از جمله کامیون ها و کرین های هستند هر چند در زمان قدیم شرکتهای خودرو سازی مانند ینز مدلهای خودروی دیزلی را ساخته بودند که ( بنز 190 آن هنوز هم در ایران موجود است ) اما اینگونه خودرو بدلیل ایجاد سرو صدای زیاد و دود زا بودن و تیز بخاطر اینکه شتاب و سرعت لازم را ایجاد نمی کردند و محدودیت های دیگری داشتند چندان مورد استقابل قرار نگرفتند .

اما هم اکنون با توسعه فن آوری این امکان فراهم شده است که اشکالات یاد شده برطرف شود و از مزایای دیزل استفاده بیشتری شود هم اکنون بخش عمده ای زا خودروهایی که در بازار اروپا به فروش میرود یعنی بیش را نیمی از خودورها ازنوع دیزلی هستند . و جای بسی تاسف است که فن آوری که بیش از دو دهه پیش در ارو.پا و آرمیکا شروع شده است هنوز حتی امواج آن هم به ایران نرسیده است . و ما هنوز با یک فاصله چندین دهه ای به مونتاژ خودروهای از رده خارج اروپا ی و یا کره ای مشغول هستیم و این در حالی است که هم اکنون حدود نیمی از بنزین مصرفی را باید وارد کنیم ( طبق گزارشی که همین امروز وزیر نفت ارائه داده است تولید بنزین در اتیران حدود 40 میلیون لیتر در روز است حال آنکه مصرف ان حدود 70 میلیون لیتر در روز  است )و این تفاوت باید به قیمت گزاف از خارج وارد شود و اگر ساخت خودورهای داخلی از هم اکنون به سمت دیزل تغییر پیدا کند می توان تا این مشکل را بطور کلی برطرف کرد . ضمن اینکه ما گزینه های دیگری هم داریم از جمله استفاده زا خودورهایی که با سوخت CNG کار کنند و یا فن آوری ساخت خودروهای ترکیبی ( هیبریدی ) که با توجه به آفتاب فراوانی که د رایران است استفاده از پانل های خورشیدی و فتوسل می تواند بسیار سودمند باشد .

لازمه این کار دستیابی به فن آوری مدرن است که باید به طریق ممکن کسب شود و برای همیشه با این کارهایی که صرفا جنبه مونتاژ و کپی برداری و مهندسی معکوس دارد و اتفاقا همه انها هم از رده خراج و قدیمی است خداحافظی کنیم . هر چند ما در ردیف کشورهای صنعتی قرار نداریم اما این دلیل نمی وشد که مردم را از استفاده کردن از بهترین فن آوری روز دنیا محروم کنیم . ما یا این فن آوری را کسب می کنیم و یا باید درها را باز کنیم تا مردم از بهترین خودورهای روز دینا استفاده کنند راه سومی وجود ندارد !

در اینجا منتخبی از گزارش ریکاردو در مورد توسعه موتورهای دیزل اورده شده است تا خوانندگان از روند رو به رشد این فن آوری در اروپا و آمریکا آگاه شوند .

 

گزارشات سالانه ای را که  ریکاردو رائه می دهد  اگر چه مربوط به اروپا ست اما این گزارش نشان می دهد که در آمریکای شمالی نیز بازارهای ساخت خودورهای سواری به سمت دیزلی شدن در حال تغییر است .

همین چند سال قبل بود که حتی بحث گازوئیلی شدن خودروهای سواری  در بازار ایالات متحده ، غیر قابل باور بود . اما رشد فن آوری تولید خودورهای سواری دیزلی با چنان سرعتی در اروپا صورت گرفت که باعث شد علاقه به تولید اینگونه خودورها در آمریکا هم بوجود آید .

رواج ساخت اینگونه خودورها ( که خودروهای وانت را هم شامل می شد ) از سال 1981 شروع شد و در ان زمان 6% خودروها را شامل می شد در صورتیکه در اروپا این رقم به 10% می رسید .

اما اشکالاتی که در آن زمان یعنی حدود 25 سال پیش ، خودروهای دیزلی داشتند و از جمله : داشتن سر و صدای زیاد ، دود زیاد در خروجی و عملکرد ضعیفی که داشتند باعث شد که خودروهای سواری دیزلی رد آمریکا با استقبال چندانی مواجه نشوند .

و اینگونه دیزل ها از نظر صرفه جویی در میزان سوخت و اینکه قیمت گازوئیل از بنزین ازران تر است با صرفه تر هستند

اما تغییرات زیادی که در فن آوری ساخت موتورهای دیزل صورت گرفته است اکنون باعث شده است علاقه جدیدی در آمریکا خصوصا برای استفاده در خودورهای ورزشیSUVs (sport utility vehicles)  و وانت بوجود آید چون در اینگونه خودروها ، داشتن گشتاور بالا یک عامل کلیدی است .

امروزه نیاز به داشتن خودروهایی با  گشتاور بالای دیزلی که 20 تا 50% از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند باعث رواج اینگونه خودروها شده است . امری که در آمریکای شمالی از اهمیت بیشتری برخوردار است و بقاعث می شود که دارندگان خودرو مصرف سوخت اشان یک سوم کمتر شود .

 این امر برای سازندگان خودرو هم مفید است چون آنها می توانند به این طریق از پس تامین استانداردهایی از جمله : صرفه جویی در سوخت CAFE (corporate average fuel economy هم بر آیند و به این ترتیب سهم بیشتری از بازار فروش را در اختیار خود بگیرند .

دولت نیز از این رهگذر منتفع می شود چون ارنی خودروها باعث کاهش انتشار گاز co2 می شود و نیاز به وارد کردن سوخت کمتر می شضود که هر دوی این موارد از چمله مسائل کلیدی هستند که این روزها دولت های با انها روبرو هستند .

ضمن اینکه طبق مطالعاتی که از طرف : ریکاردو صورت گرفته است نشان داده شده است که بزرودی بیش از 50% از خودروهای سواری ساخته شده رد اروپای غربی زا نوع گلازوئیلی خواهند بود . و روند فناوری به این سمت در حال گسترش است .

در سال 2002 دو شرکت عمده خودورسازی در اروپا یعنی گروه : فولکس واگن آیودی و دایملر کرایسلر ، برای اولین بار تعداد خودروهای دیزلی را که فروختند بیشتر از خودرهای بنزینی بود .

 این رقم برای  شرکت دیگر اروپایی یعنی پژو Peugeot SA هم  چیزی نزدیک به 50% بوده است .

 در مجموع میزان نفوذ خودروهای دیزلی در 4 سال گذشته  از 28% به 41% رسیده است و این روند با آهنگی در حال رشد ادامه دارد .

در طی دهه گذشته بازار ساخت خودورهای سواری دیزلی از نظر مقدار سه برابر شده است . تجزیه و تحلیل فروش این خودروها در اروپا نشان می دهد که فرانسه با فروش 35/1 میلیون خودروی دیزلی  در سال 2002 به رقمی حدود 63% رسیده است و هم اکنون از هر سه خودوری سواری که در فرانسه فروخته می شود دو تای آن دیزلی است . در همان زمان میزان فروش خودروهای بنزینی به 19% کاهش پیدا کرده است .

در آلمان میران فروش این خودروها به 24/1 میلیون دستگاه رسیده است و میزان نفوذ آن 38% بوده در صورتیکه میزان فروش خودروهای بنزینی 8% بوده است .

دربلژیک میزان فروش این خودروها 64% در اسپانیا 59% بوده است .

انگلستان پنجمین کشور بزرگ در این زمنیه است که رشد استفاده از ایثنگونه خودروها سریع تر بوده است و این هم بدلیل تغییراتی است که در قوانین مالیاتی که برای  خودور وضع شده است و در  جهت استفاده از خودروهایی است که میزان CO2  کمتری تولید می کنند .

بهرحال ضریب نفوذ ساخت خودورهای دیزلی تا انتهای سال 2002 به حدود 5/23% رسیده بود بطوریکهد از هر 4 خودوری تولیدی یکی از آنها دیزلی بوده است .

بهرحال مطالعات ریکاردو نشان می دهد که توسعه خودروهای دیزلی فراتر از مسئله صرفه جویی در سوخت است .

موضوع صرفه جویی در مصرف سوخت اگر چه امروزه مورد توجه خودرو سواران قرار گرفته است اما این موضوعی نبوده است که قبلا تا این حد موردتوجه بوده باشد .

هم اکنون خودورهای دیزلی با توان 180کیلووات (240اسب بخار ) موجود می باشد که از گشتاور سرعتی بالایی هم برخوردار هستند بطوریکه قبلا تصورش را هم نمی شد کرد .و عملکردی بخوبی همان خودروهای بنزینی دارند .

 تغییراتی که در قوانین زیست محیطی و انتشار گازهای آلاینده طی 10 سال گذشته صورت گرفته است به گونه ای بوده است که محدوده مجاز  آلاینده هایی چون HC و NOx  به میزان 42% کمتر شده است و محدوده مجاز  ذرات معلق هم به مقدار 64% کاهش یافته است .

بر طیق گزارش ریکاردو ، تغییرات فن آوری باید به گونه ای باشد که بتواند استانداردهای یورو 4 و حتی یورو 5 را هم از نظر انتشار گازهای آلایندهه  بگذراند که نیاز به انجام تغییرات پیچیده در سیستم هوای وچرخه دود خروجی :  gas recirculation (EGR)اینگونه موتورها دارد .

تامین هوای اضافی برای موتور نیازبه بالابردن توان خروجی موتور دارد و لارم است که عملکرد اینگونه موتورها بهتر شود .

 استفاده از فیلترهای خاص به منظور کنترل NOx در اروپا و آمریکا رایج شده است .

 یکی از چالش هایی که رد این زمینه در ارپا وجود دارد کاهش میران انتشار CO2   است که باید تا سال 2008 به 140 گرم در هر کیلومتر برسد

 و این به مفهوم آن است که باید صرفه جویی در سوخت و ساختن موتورهای کوچکتر و با توان خروجی  و عملکرد بالاتر است .

طبق گزارش ریکاردو ، کاهش حجم سیلندرها به 2/1 لیتر (1200 سی سی ) باعث می شود که با فنآوری کنونی توان موتور به 74کیلووات (62کیلووات به ازای هر لیتر ) برسد .

می تواتن از اینگونه موتورها برای استفاده در خودورهای ترکیبی ( هیبریدی = خودورهایی که همزمان با سوخت فسیلی و باطری کار می کنند ) و تولید برق هم استفاده کرد . چیزی که بنام فن آوری موژن  : موتور- ژنراتور هوشمند MoGen (Intelligent Motor-Generator) نامیده می شود

استفاده از خودورهای گازوئیلی هم اکنون نقش عمده ای را در بازار تولید خودرو بازی می کند هر چند هنوز هم حرف اول را در زمینه تامین نیروی محرکه خودرو نمی زند .

خودروهای بنزینی هنوز هم اهمیت خود را دارند ولی زقابتی سالم بین این دو فن آوری باید صورت گیرد تا به کمک هم بتوانتد از پس مسائلی چون صرفه جویی در سوخت ، کاهش انتشار آلاینده ها و بهتر کردن عملکرد و توان خروجی خودرو را شاهد باشیم .

 

 

 

 

.........................................................مقدمه و ترجمه از محمدتوکلی – 22 فرودین ماه 1385

منبع :

http://www.engineeringtalk.com/news/rca/rca117.html

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0