بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


روانكاري :

Saturday, December 18, 2004

روانكاري :

سطح روغن موجود در موتور را بايد هنگامي كه موتور خاموش است چك كرد . بدين ترتيب كه بعد از خاموش كردن موتور بايد به مدت 20 دقيقه صبر كرد تا روغني كه در قسمت هاي مختلف وجود دارد دوباره به كارتل بر گردد . درصورتيكه سطح روغن پائين تر از حد معمول است مقدار كمبود آن را با روغن مناسب جبران كنيد .

كارتل موتور بابد همواره به اندازه اي روغن داشته باشد كه ميله نشان دهنده در بالاترين حد آن باشد . وارد شدن موادي مانند سوخت يا مبرد ها به درون روغن باعث رقيق شدن روغن و وارد شدن صدمه جدي به موتور مي شود .

1-   كارتل تا اندازه اي از روغن پر كنيد كه نشانگر روي علامت حداكثر باشد .

2-   موتور را روشن كرده و به مدت 10 دقيقه بگذاريد كار كند .

3-   موتور را خاموش كنيد و بگذاريد به مدت 20 دقيقه خاموش باقي بماند

4-   در صورت كم بودن مقدار روغن ، كمبود ان را جبران كنيد.

توجه :

هر بار كه فيلتر روغن را عوض مي كنيد  لازم است 2 كوارت ( 9/1 ليتر ) روغن اضافي در كارتل بريزيد .

اطراف فيلتر و لوله هاي روغن را با چشم چك كنيد تا مطمئن شويد كه نشتي روغن وجود ندارد .

عوض كردن روغن بايد در فواصل معين و طبق ليست زير صورت گيرد :

·        موتور هاي كاميون و قطار ها .....24000 كيلومتر (15000 مايل )

·        ترامواي درون شهري .....9600 كيلومتر ( 6000 مايل ) يا هر سه ماه يكبار

·        وسائط نقليه درون شهري با توقف هاي مكرر و مسير هاي كوتاه ...19000 كيلومتر ( 12000 مايل )

·        موتورهاي كشاورزي صنعتي ، و دريايي ...هر 150 ساعت يك بار

·        موتورهاي ثابت كه پيوسته كار مي كنند ....هر 300 ساعت يا هر سه ماه يكبار

·        موتورهاي ثابت كه بصورت آماده بكار ( استند باي ) مورد استفاتده قرار مي گيرند ...هر 150 ساعت يكبار يا هر يك سال يكبار .

جدول بالا - حداكثر فاصله  زماني براي تعويض روغن – در حالت شرايط كاري عادي موتور با سوختي كه ميزان گوگرد ان كم باشد ( كمتر از 5/. % )

جدول براي حداكثر فاصله زماني تعويض روغن براي  سوختهايي با گوگرد بالا ( بالاتر از  5/. % گوگرد )

براي تعيين بهترين زمان تعويض روغن بايد از روش آناليز روغن استفاده كرد.

·        موتور هاي كاميون و قطار برون شهري ....هر 16000 كيلومتر ( 10000 مايل )

·        وسائط نمقليه درون شهري ......هر 6400 كيلومتر ( 4000 مايل ) يا حداكثر هر سه ماه يكبار

·        واسائط نقليه درون شهري با توقف هاي مكرر و مسير هاي كوتاه مدت ..هر 12500 كيلومتر ( 8000 مايل )

·        موتورهاي كشاورزي ، صنعتي و دريايي .... هر 150 ساعت يا هر يك سال

·        موتورهاي ثابت كه مستمر كار مي كنند ......هر 200 ساعت  يا هر يك ماه

·        موتورهاي ثابت كه بطور آماده بكار هستند .... هر 100 ساعت يكبار يا هر 8 ماه

هر گاه براي تعويض روغن از معيار اندازه گيري :  TBN / خاكستر  روغن استفاده مي كنيد هنگاميكه ميزان آن به نصف مقدار روغن تازه رسيد بايد روغن را عوض كرد .

بعلت اينكه تركيبات روغن هاي تجاري موجود در بازار بسته به نوع مارك آنها متفاوت است زمان و ميزان كاهش مقدار TBN  آنها هم  با يكديگر فرق مي كند و اين موضوع بر روي فواصل تعويض روغن اثر مي گذارد 

گاهي بر اساس تجزيه روغني كه توسط شركت هاي سازنده روغن ارائه داده مي شود دفعات تعويض روغن مشخص مي شود .

سعي كنيد كه تخليه روغن بالافاصله بعد از خاموش كردن موتور صورت گيرد يعني زمانيكه هنوز ذرات موجود در روغن در ته كارتل رسوب نكرده اند و بدين ترتيب راحت تر مي توان آنها را تخليه كرد .

تخليه روغن :

بايد به روش زير صورت گيرد :

·        موتور را در موقعت هم سطح زمسين قرار دهيد .

·        اگر موتور خاومش است آن را روشن كنيد تا گرم شود .

·        دقت كنيد روغن داغ به شما آسيب نرساند وسائل ايمني را بپوشيد

·        درپوش تخليه روغن را برداريد تا روغن تخليه شود .

·        دفع روغن در محيط زيست بايد طبق استانداردهاي EPA  آمريكا صورت گيرد .

·        روغن را در ظرف مناسبي تخليه كنيد .

·        درپوش روغن را با چسب نشت بندي لاكتيت 567 يا معادل آن ببنديد

·        با آچار مخصوص و با گشتاور 45 تا 56 نيوتن متر ( 33 تا 41 پوند فوت ) محكم كنيد .

·        هر بار كه روغن موتور را عوض مي كنيد لازم است فيلتر ان را هنم تعويض كنيد

بررسي وضعيت نشت از سيستم روغن :

هر گاه نتيجه انالايز روغن نشلان داد  كه سوخت يا مبرد وارد سيستم روغن شده است موارد زير را انجام دهيد :

ياتاقانهاي اصلي و تحتاني موتور را بايد چك كرد

پوسته ياتاقانها را بايد چك كرد كه آسيب نديده باشند .در صورت آسب ديدن بايد بلافاصله عوض شوند .

هر گاه رقيق شدن روغن موتور قبل از رسيدن موتور به زمان عادي تعميرات كلي اتفاق افتاده باشد ولي موتور آسيب نديده باشد بايد ياتاقانهاي تحتاني را در زمان 5000 ساعت كار عوض كرد .

در غعير اينصورت ميل لنگ بدون اينكه از طرف ياتاقانها به خوبي نگه داشته شود كار مي كند و سبب خواهد شد كه به نشيمن گاه هاي ميل لنگ اسيب وارد شود .

نشت ماده مبرد به داخل محفظه روغن هم باعث مي شود كه روغن رقيق گردد در اين حالت بايد سيستم روانكاري روغن را بلافاصله تخليه كرد .

و اقدامات زير را انجام داد .

* چون بعضي از ماد شيميايي بشدت تحريك كننده   پوست هستند و مي توانند باعث وارد آمدن آسيب جدي شوند بايد احتياطا ت لازم را بعمل آوريد .

بايد ياتاقانهاي تحتاني هم چك شوند  تا مشخص شود آسيبي نديده اند

-======================================================

مخزن سوخت :

براي جلوگيري  از بروز حادثه بهتر است هميشه قبل از انجام كار بر روي مخزن سوخت آن را با مايعي مانند آب پر كنيد تا از بروز انفجار جلوگيري شود .

همواره مخزن سوخت را پر از سوخت نگه داريد تا از تشكيل قطرات آب در سيستم سوخت ممانعت بعمل آيد .

بعد از هر 48000 كيلومتر ( هر 30000 مايل ) دريچه تخليه مخزن سوخت را باز كنيد تا آب هاي احتمالي موجود در آن را تخليه كنيد .

هر 12 ماه يا هر 192000 كيلومتر ( 120000 مايل ) يا هر 600 ساعت كار برد صنعتي دستگاه  تمام نگه دارنده هاي مخزن سوخت را سفنت كنيد .

هيچگاه براي مخزن سوخت و اتصالات ان از مواد گالوانيزه استفاده نكنيد . چون سوخت با فلز روي موجود در ورق هاي گالوانيزه تركيب مي شود و باعث مسدود شدن فيلتر ها و صدمه زدن به پمپ تزريق سوخت مي گردد.

درپوش مخزن سوخت را از نظر نشت دادن چك كنيد همچنين بررسي كنيد كه سوراخ تنفس آن درست باشد وضعيت لوله هاي قابل انعطاف سوخت را بررسي كنيد .

قطعات و لوازمي كه آسيب ديده اند و نياز به تعويض دارند عوض كنيد .

 لوله ها و اتصالات قابل انعطاف مخزن سوخت :

تمام اين اتصالات سوخت رساني و برگشت سوخت را از نظر نشت دادن با چشم بررسي كنيد چون مخزن سوخت در حين حركت در جاده مستعد آسيب ديدن است قسمت تحتاني آن را هم چك كنيد .

موتور و  قطعات وابسته به ان و عملكرد درست  آنها بستگي كامل به سالم بودن  قطعات جنبي ان دارد قطعاتي مانند :

لوله هاي قابل انعطاف لوله هاي انتقال روغن روان كننده و لوله هاي هوا و امثال آن . بنابر اين براي كار كردن اقتصادي و با راندمان بالا موتور بايد همواره اين قطعات جنبي در موقيت مناسبي باشند .

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0