بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


 

Thursday, November 20, 2008

 

 تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

 

 رادیاتور عمده ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو است کسانی که رادیاتور ماشین اشان دچار مشکل شده است بخوبی می دانند که آسیب دیدن رادیاتور چه مشکلاتی را بوجود می آورد موتور داغ می کند و رانندگی را مختل می کند تازه اگر به موقع متوجه شوید وگرنه باعث آسیب دیدن یاتاقانها و سوختن آنها و در نهایت از کار افتادن موتور و خسارات هنگفت می شود وقتی روغن خیلی داغ شود خاصیت   روان کنندگی اش را از دست می دهد چون رقیق می شود و ضمنا نمی تواند موتور را خنک کند .

به همین جهت اهمیت زیادی دارد که همیشه مراقب رادیاتور باشیم سطح مایع آن را چک کنیم هر سال همه آب رادیاتور را تعویض کنیم و مایع مناسب با ضد یخ در آن بریزیم و خلاصه اتصالات و شلینگها – JOINT ( که به غلط جنت های !) آن را عوض کنیم .

در زیر نکاتی در همین مورد آورده شده است :

 

  • تمیز کردن پره های رادیاتور
  •  

 که معمولا از جنس آلومینیم یا مس هستند بنابراین باید  از وارد آمدن ضربه به پره هاى رادیاتور که باعث خم شدن و له شدن آنها می شود خودداری کنید چون این کارباعث می شود جریان هوای عبوری از پره ها با مانع روبرو شود ضمنا بیاد داشته باشید  در صورتى که بر اثر تصادف سطح وسیعى از پره ها آسیب دید، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنیدو مشکلی که خصوصا در مناطق گرمسیر مانند ممکو و ماهشهر پیش می آید گیر گردن حشرات ریز ( پشه کوره ) در بین پره های رادیاتور است که این سالها اینگونه باب شده است که توری پارچه ای بزرگی را در جلوی خودرو نصب می کنند که چندان جالب نیست چون ضمن اینکه جلوی چراغ ها را هم مس گیرد و مرتب باید تعویض یا تمیز شود از نظر زیبایی هم اشکال دارد بهتر است که برای این کار یک فکر اساسی و بهتری کرده شود مثلا توری های خاصی طراحی شود که بشود آن را مثل فیلتر کولر تمیز یا تعویض کرد و زشت هم نباشد !

 

* بهرحال ممکن است در یک مسافرت کوتاه از ممکو به آبادان یا اهواز  پره های رادیاتور شما پراز پشه شود   در صورتى که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفى هاى احتمالى را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید.

* در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فوراً برطرف کنید

*  تغییر رنگ آب رادیاتور : اگر آب رادیاتور به رنگ کرم روشن در آمده است این حکایت از مشکل بزرگی دارد و آن اینکه آب و روغن با هم مخلوط شده اند و می تواند علتش خرابی واشر سر سیلندر باشد که باعث شده است روغن  بداخل رادیاتور راه پیدا کند و در ترکیب با  آب یک امولسیونی به این رنگ پدید آورد از این رو رو هر گونه وجود چربى و روغن  را باید جدی تلقی کرد و خودرو را برای بازدید و رفع عیب با کارگاه تعمیرات هدایت نمود و از حرکت دادن آن که می تواند باعث بروز صدمات جدی تر شود خودداری کرد .

 

* پاشیدن آب داغ از رادیاتور به بیرون : این حالت چند باری برای خودم پیش آمده است و حتی باعث سوختگی خفیف پوست دست هم شده است ولی این کار می تواند در صورت پاشیده آب به سر و صورت خطرناک هم باشد به همین  در صورتى که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جداً خوددارى کنید چون همانگونه که گفته شد  امکان آسیب هاى جدى همراه با سوختگى براى شما وجود دارد

برای این کار بهتر است در حالی که  موتور روشن است ،  ابتدا آب به سطح پره هاى رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخارى ماشین نیز روشن شود !  تا سرعت خنک کارى موتور افزایش یابد.و بعد اقدام با باز کردن درب رادیاتور گردد بدترین حالت در این مورد آن است که موتور را خاموش کرده و درب رادیاتور را بلافاصله باز کنید !

 

*  در صورتى که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده رادیاتور مى باشد و فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابى شمع آب باشد. بهترین کار این است که سیمهاى فن را مستقیما ًبه باطرى وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند.

 

*  سعی کنید  از مواد هاى شیمیایى براى رسوب زدایى داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده  استفاده نکنید. یا دست کم اگر چاره ای جز این کار ندارید سعی کنید از موا شیمیایی که زیاد خورندگی نداشته باشند استفاده کنید و ضمنا پس از این کا   مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید.  چون مواد رسوب زدا خواص خورندگى داشته و اثرات زیانبارى دارند.و حتی ممکن است بجای تمیز کردن رادیاتور باعث نابودی آن شوند .

 

*  نشت کردن آب در طریق سیلندرها : در صورتى که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا مى کند و هیچگونه اثرى  مبنی  بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمى شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آب بندى واشر سرسیلندر به درون یکى از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج مى شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطى با این موضوع ندارد و این مسأله یک امر طبیعى مى باشد.

* هر چند در برخی نقاط گرمسیر و از جمله ممکو در تابستانها ترموستات را از روی خودرو باز می کنند و شاید توجیه هایی هم داشته باشد اما باید بدانید که  براى ایجاد دماى یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید.

*  اگر ترموستات در دماى مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد. براى بررسى صحت عملکرد ترموستات مى توان با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتى که قصد نگهدارى ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید.

*  یکى از دلایلى که سبب جوش آوردن موتور در گرماى تابستان مى شود سفتى سوپاپ ها مى باشد سوپاپ ها را فیلتر گیرى تابستانى کنید و البته در زمستان فیلتر گیرى زمستانى.

*  در موتورهایى که پروانه موتور نیروى خود را توسط تسمه از میل لنگ مى گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهاى دوره اى بررسى کرده و سفتى آن را مد نظر قرار دهید در صورت پارگى و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

*  میزان سفتى تسمه بایستى به گونه اى باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.

*  ممکن است مشکلاتى مانند خرابى سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملى براى جوش آوردن موتور باشد.

* اگر خودرو شما جوش مى آورد بهتر است و این موضوع از رادیاتور نیست احتملا بخاطر گیر کردن لنت ترمزها و سخت چرخیدن چرخهاست برای تشخیص این امر لازم است مدتی خودرو را در یک جاده صاف برانید و از ترمز هم استفاده نکنید سپس توقف کنید و دماى رینگ لاستیک هاى چهار چرخ را با دست بررسی کنید رینگها نباید داغ شده باشند در غیر اینصورت لنت های چسبیده اند  شاید پیستون هاى چرخ یا چرخهایى بعد از ترمز گرفتن بدرستى آزاد نشده و درگیرى بین لنت و دیسک ادامه دارد. البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودى محتاط تر باشید.

* به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید. درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل مى کند در صورتى که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادى وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردى که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندى مناسبى بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائماً مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود.

 

* هنگامی که رادیاتور فرسوده می شود باید آن را تعویض کرد برخی ها برای صرفه جویی   اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید.

*  واتر پمپ را از جهت آب بندى چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایئد .

مطالبی که در بالا آماده است بیشتر درمورد رادیاتور های خودروهای سواری و سبک است اگر چه بسیاری از نکات آن در مورد تعمیر و نگهداری رادیاتورهای خودروهای سنگین و از جمله انواع کرین ها و لیفتراک ها هم صدق می کند . باید توجه داشت که اتومکانیک مرز بندی خاصی ندارد و خصوصا این روزها که شاهد به بازار آمدن و رونق مجدد خودروهای دیزلی سواری هم هستیم این مرزهای بین خودروهای دیزلی و بنزینی باز هم شکننده تر و بی مفهوم تر می شوند .

 

..............................تحقیق و نوشته محمد توکلی – 30 آبان ماه 1387 – ماهشهر – BIPC

 

 

 

  

     


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0