بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

Thursday, November 20, 2008

 

 تمیزکاری و نگهد اری از رادیاتورخودرو

 

 رادیاتور عمده ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو است کسانی که رادیاتور ماشین اشان دچار مشکل شده است بخوبی می دانند که آسیب دیدن رادیاتور چه مشکلاتی را بوجود می آورد موتور داغ می کند و رانندگی را مختل می کند تازه اگر به موقع متوجه شوید وگرنه باعث آسیب دیدن یاتاقانها و سوختن آنها و در نهایت از کار افتادن موتور و خسارات هنگفت می شود وقتی روغن خیلی داغ شود خاصیت   روان کنندگی اش را از دست می دهد چون رقیق می شود و ضمنا نمی تواند موتور را خنک کند .

به همین جهت اهمیت زیادی دارد که همیشه مراقب رادیاتور باشیم سطح مایع آن را چک کنیم هر سال همه آب رادیاتور را تعویض کنیم و مایع مناسب با ضد یخ در آن بریزیم و خلاصه اتصالات و شلینگها – JOINT ( که به غلط جنت های !) آن را عوض کنیم .

در زیر نکاتی در همین مورد آورده شده است :

 

  • تمیز کردن پره های رادیاتور
  •  

که کعمولا از جنس آلومینیم یا مس هستند بنابراین باید  از وارد آمدن ضربه به پره هاى رادیاتور که باعث خم شدن و له شدن آنها می شود خودداری کنید چون این کارباعث می شود جریان هوای عبوری از پره ها با مانع روبرو شود ضمنا بیاد داشته باشید  در صورتى که بر اثر تصادف سطح وسیعى از پره ها آسیب دید، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنیدو مشکلی که خصوصا در مناطق گرمسیر مانند ممکو و ماهشهر پیش می آید گیر گردن حشرات ریز ( پشه کوره ) در بین پره های رادیاتور است که این سالها اینگونه باب شده است که توری پارچه ای بزرگی را در جلوی خودرو نصب می کنند که چندان جالب نیست چون ضمن اینکه جلوی چراغ ها را هم مس گیرد و مرتب باید تعویض یا تمیز شود از نظر زیبایی هم اشکال دارد بهتر است که برای این کار یک فکر اساسی و بهتری کرده شود مثلا توری های خاصی طراحی شود که بشود آن را مثل فیلتر کولر تمیز یا تعویض کرد و زشت هم نباشد !

 

* بهرحال ممکن است در یک مسافرت کوتاه از ممکو به آبادان یا اهواز  پره های رادیاتور شما پراز پشه شود   در صورتى که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفى هاى احتمالى را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید.

* در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فوراً برطرف کنید

*  هر گونه وجود چربى و ماسیدگى روغن و ترکیب آن با یکدیگر در رادیاتور نشان از راه یابى روغن از موتور به درون سیال رادیاتور مى باشد که بایستى پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیر گاه هاى مجاز نسبت به گرفتگى ها احتمالى اقدام شود.

*  در صورتى که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جداً خوددارى کنید چرا که امکان آسیب هاى جدى همراه با سوختگى براى شما وجود دارد بهتر است در حالت موتور روشن، آب به سطح پره هاى رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخارى ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک کارى موتور افزایش یابد.

*  در صورتى که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده رادیاتور مى باشد و فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابى شمع آب باشد. بهترین کار این است که سیمهاى فن را مستقیما ًبه باطرى وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند.

*  حد الامکان از مواد هاى شیمیایى براى رسوب زدایى داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده تحت هر عنوانى استفاده نکنید. و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید. مواد رسوب زدا خواص خورندگى داشته و اثرات زیانبارى دارند.

* در صورتى که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا مى کند و هیچگونه اثرى دال بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمى شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آب بندى واشر سرسیلندر به درون یکى از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج مى شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطى با این موضوع ندارد و این مسأله یک امر طبیعى مى باشد.

*  براى ایجاد دماى یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید.

*  اگر ترموستات در دماى مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد. براى بررسى صحت عملکرد ترموستات مى توان با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتى که قصد نگهدارى ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید.

*  یکى از دلایلى که سبب جوش آوردن موتور در گرماى تابستان مى شود سفتى سوپاپ ها مى باشد سوپاپ ها را فیلتر گیرى تابستانى کنید و البته در زمستان فیلتر گیرى زمستانى.

*  در موتورهایى که پروانه موتور نیروى خود را توسط تسمه از میل لنگ مى گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهاى دوره اى بررسى کرده و سفتى آن را مد نظر قرار دهید در صورت پارگى و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.

*  میزان سفتى تسمه بایستى به گونه اى باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.

*  ممکن است مشکلاتى مانند خرابى سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملى براى جوش آوردن موتور باشد.

* اگر خودرو شما جوش مى آورد بهتر است و این موضوع از رادیاتور نیست احتملا بخاطر گیر کردن لنت ترمزها و سخت چرخیدن چرخهاست برای تشخیص این امر لازم است مدتی خودرو را در یک جاده صاف برانید و از ترمز هم استفاده نکنید سپس توقف کنید و دماى رینگ لاستیک هاى چهار چرخ را با دست بررسی کنید رینگها نباید داغ شده باشند در غیر اینصورت لنت های چسبیده اند  شاید پیستون هاى چرخ یا چرخهایى بعد از ترمز گرفتن بدرستى آزاد نشده و درگیرى بین لنت و دیسک ادامه دارد. البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودى محتاط تر باشید.

* به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید. درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل مى کند در صورتى که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادى وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردى که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندى مناسبى بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائماً مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود.

* هنگامی که رادیاتور فرسوده می شود باید آن را تعویض کرد برخی ها برای صرفه جویی   اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید.

*  واتر پمپ را از جهت آب بندى چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایئد .

 

 

 

  

     


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0