بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


ایمنی کار با کپسول های اکسیژن

Thursday, August 28, 2008

 

ایمنی کار با کپسول های اکسیژن

Oxy-fuel welding and cutting

برش و جوشکاری با اکسیژن :

مقدمه :

شعاری که همیشه در صنعت می شنویم این است safety first = یعنی اول ایمنی و بی جهت نیست که ایمنی در راس همه کارها قرار دارد و بر هر کاری ارجح است چون تمام این صنایع و تشکیلات برای فراهم کردن رفاه و آسایش بشر است حالا اگر این کارکردن ها باعث شود که انسان صدمه ببیند و یا حتی جانش بخطر بیفتد کار او چه ارزشی دارد ؟! هیچ

ولی متاسفانه کارگران و استادکاران و تکنسین ها و حتی مهندس ها و تحصیل کرده های ما در واحدهای صنعتی از اهمیت رعایت نکات ایمنی آنگونه که باید و شاید آگاه نیستند و خیلی ها به این نکات اساسا اعتقادی ندارند و شاید فقط برای رفع تکلیف برخی از آنها را انجام دهند . علت ان چند چیز می تواند باشد یا آگاهی های لازم از خطراتی که آنها را تهدید می کند ندارند و از خطیر بودن قضیه بی اطلاع اند یا آموزش های لازم را ندیده اند یا ابتدای ورود به صنعت به آنها لزوم رعایت نکات ایمنی را گوشزد نکرده اند و یا به چشم خود نتایج رعایت نکردن مورد ایمنی را ندیده اند و با وجودیکه می دانند ولی ایمان ندارد و فکر می کنند خوب خطر  همیشه برای دیگران است و ما را که خطری تهدید نمی کند ! اما همه این ها باطل و واهی است خطر همیشه در کمین است این درایت و دور اندیشی و تجربه ماست که می تواند خطرات را خنثی کند !

مثلا کمتر کارکنان ما خصوصا کارگرها و استادکارها به اهمیت تمیز بودن لباس واقف اند و اغلب با لباس کثیف کار می کنند این کار شاید برای یک مکانیک فقط ظاهرش زشت باشد و از نظر بهداشتی برایش مشکل ساز شود ولی برای یک جوشکار پوشیدن لباس روغنی و گریسی می تواند مانند یک منبع آتشزای متحرک باشد که چون او با اکسیژن خالص هم سرو کار دارد ممکن است برایش خطر جانی و یا سوختگی شدید ایجاد کند . بنابراین حتی اگر کارگرها خود را ملزم به رعایت این مسائل نکنند سرپرستان ومسئولین ایمنی باید آنها را وادار به رعایت نکات ایمنی کنند تا کم کم این رفتار بصورت عادت درآید  و ملکه ذهن آنها شود .

موضوع دیگری که در مورد ایمنی کار به هنگام جوشکاری اکسی استیلن مهم است و متاسفانه اغلب مورد بی اعتنایی و بی توجهی قرار می گیرد استفاده از عینکهای مخصوص این نوع جوشکاری است چون میزان شدت نور شعله در این نوع جوشکاری در مقایسه با جوش قوس الکتریکی زیاد نیست و مشاهدات شخصی من در طی کار در کارگاه نشان داده است که اغلب استادکاران از عینکهای محافظ استفاده نمی کنند در صورتیکه همین نور بظاهر نه چندان شدید شعله اکسی استیلن می تواند صدمات زیادی به شبکیه چشم وارد کند حساسیت شبکیه چشم به نور و فعل و انفعالات شیمیایی که به هنگام برخورد نور با آن صورت می گیرد بقدری پیچیده و ظریف است که اگر همگان از ریزه کاری ها و حتی کلیات آن آگاهی داشته باشند هیچگاه بدون عینک های آفتابی و محافظ در برابر نو خورشید هم قرار نمی گیرند تا چه رسد به نورهای آسیب رسانی که از انواع مشعل های جوشکاری و خصوصا جوش قوس الکتریکی ساطع می شود که حاوی اشعه بسیار مضر و آسیب رساننده در طیف ماوراء بنفش ultra violet =uv نیز می باشد شدت این نورها بقدری است که به هنگام مدت طولانی جوشکاری پوست صورت کاملا خشک می شود و حالت بسیار ناراحت کننده ای ایجاد می کند و بیشترین آسیب را چشم ها می بینند که شدت آن در شب بیشتر کاملا مشخص می شود و دیدن را مختل می کند . از همه اینکها گذشته استفاده از عینک های مخصوص که کناره های آنت ها هم بسته می تواند ازپرتاب شدن قطعات و خرده ریزه های جوشکاری به چشم ممانعت بعمل آورد .  قطعات بدن یدکی ندارند ! و چشم ها که دیگر واقعا بدیل و جایگزینی ندارند

 از این رو استفاده از عینکهای محافظ یک ضرورت غیر قابل انکار است  .

در همه حال باید دقت کردکه وقتی با وسیله ای کار می کنیم نکات فنی و ایمنی آن را بدانیم خصوصا اگر این تجهیزات و وسایل چیزهایی شبیه مخزن و سیلندر اکسپژن و سوخت باشند که یا هم تحت فشار هستند و هم قابل اشتعال و بطور بالقوه می توانند باعث اتش سوزی و انفجار و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیر شوند ما حتی مجاز نیستیم که به یک  قوطی کوچک در حد چند میلی لیتر که تحت فشار است ضربه وارد کنیم یا آن را دستکاری کنیم سیلندر چند ده کیلویی اکسیژن و استیلن که جای خود را دارد و باید دقت کرد که همه چیز را نمی توان از طریقه تجربه آموزی کسب کرد چون در مورد وسایل پر خطر گاهی اولین اشتباه می تواند آخرین اشتباه هم باشد !!

 

 

این نوع جوشکاری که عمدتا بر روی فلز صورت می گیرد بنام جوشکاری اکسی استیلن معروف است و علاتش هم این است که علاوه بر اکسیژن که برای فرآیند  سوختن مورد استفاده است غالبا از گاز استیلن بعنوان ماده سوختنی استفاده می شود . این جوشکاری را گاهی بطور ساده جوشکاری با گاز هم می گویند در روش جوشکاری  با استفاده از گاز ، گرمای مورد نیاز برای ذوب کردن فلز را از سوختن گاز استیلین و اکسیژن در مشعل تامین می کنند .

روش برشکاری بوسیله گاز هم از همین فرآیند استفاده می کند با این تفاوت که از مشعل مخصوصی برای برش کمک می گیرد . که این نوع مشعل را بنام مشعل برش cutting torch می نامند دراین حالت فلز بقدری داغ می شود که به رنگ نارنجی و بر افروخته در می آید ( حرارتی حدود 1800 درجه فارنهایت = حدود 960 درجه سانتیگراد ) و سپس اهرم مشعل فشار داده می شود تا جریانی از اکسیژن به سمت قطعه ای که قراراست بریده شود جریان پیدا می کند و فولاد را به شیوه ای که مورد نظر است برش می دهد .

اکسید آهنی که بدین ترتیب و در جریان احتراق تولید می شود بصورت گرد و غبار بر روی زمین می ریزد . اگر این فرآیند بصورت مناسب انجام گیرد هیچگونه ذوب شدگی اضافی و یا گلوله های فلز ذوب شده بر روی قطعه کاری ایجاد نمی شود .

کارگرانی که با این مشعل های و به منظور برش دادن یا جوشکاری کار می کنند باید وسایل حفاظتی مناسب را بپوشند و دستورالعمل های ایمنی را بطور کامل ر عایت کنند .


Apparatus

 تجهیزات :

  دستگاههای که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند . از اکسیژن به عنوان منبعی برای سوخت گازی که عموما در سیلندر است  استفاده می شود . از این جهت دو رگولاتور به همراه شلینگهای قابل انعطاف ( که هر کدام برای یک سیلندر مورد استفاده است ) و نیز یک مشعل مورد استفاده است .

از این نوع مشعل هم برای جوشکاری و هم زردجوش می توان استفاده نمود معمولا سیلندر را بر روی یک گاری چرخ دار حمل می کنند .

مثالهای فراوانی در مورد دستگاههای برش  اکسی هیدروژن وجود دارد که از سیلندرهای کوچک ( هم اندازه سیلندرهای اکسیژن غواصی ) استفاده می شد که این سیلندر در پشت شخص بسته می شود و می تواند کارهایی نظیر عملیات نجات و غیره را انجام دهد .

مثالهای زیادی در مورد مشعل های برش با سوخت مایع تحت فشار هم وجود دارد که معمولا از بنزین برای این کار استفاده می کنند . این روش قابلیت حمل و نقل را بالا می برد .سیلندرای گار تحت فشا حاوی اکسیژن و گاز  MAPP است .

Fuels

 سوخت ها

رایج ترین گازی  که بعنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد استیلن است . گازهای دیگری که مورد استفاده است پروپیلن – گازهای نفتی قابل مایع شدن  ` liquefied petroleum gas (LPGو نیز پروپان و گاز طبیعی هیدروژن و گاز MAPP است .

استیلن و گازهایی که تحت فشا بصورت مایع در می آیند باید در جایی مورد استفاده قرار گیرند که با سیلندر قابل حمل باشند و و سیلندر حاوی آنها باید همواره بطور عمودی قرار داده شود و شیر آن نیز بسته باشد .

توجه : اکسی استیلن منظور ترکیب شدن  گاز استیلن با اکسیژن به هنگام سوختن در مشعل است و ما گاز واحدی بنام اکسی استیلن نداریم .


Learning to operate an oxyacetylene torch

آموزش چگونکی کار با مشعل های اکسی استیلن :

اگر شما با مشعل های جوشکاری  اکسی استیلن و زردجوش   oxyacetylene welding or brazing کار نکرده اید توصیه می شود که دانش این کار را از یک شخص با تجربه و یا موسسه ای که اینگونه خدمات را ارائه می دهد یاد بگیرید . جوشکاری اکسی استیلن کار مشکلی نیست ولی با این حال یک سری نکات و ریزه کاری هایی دارد که باید آنها را فرا بگیرید از جمله :

بیش از 7/1از  ظرفیت سیلندر در طی یک ساعت استفاده نکنید

استیلن را با فشار بیش از psi 15 مورد استفاده قرار ندهید .

مطالب زیر نکته هایی هستند که برجسته شده اند و البته کامل نیستند و باید توسط دستورالعمل های مناسبی که برای جوشکاری صحیح لازم است تکمیل شوند .


Safety

ایمنی

شما باید در هر نقطه از سایت که کار می کنید بدرستی بدانید که چگونه با سرویس های اضطراری تماس بگیرید . اگر چه جوشکاری کردن یک هنر و تکنیک است اما جوشکاری اکسی استیلن می تواند خطرناک هم باشد . سوختگی های شدید و مرگبار و خرابی های ناشی از انفجار می تواند ناشی از بی دقتی و بی توجهی به نکات ایمنی رخ دهد . به همین جهت لازم است که خودتان را با دستورالعمل ها و مسائل ایمنی آشنا کنید !

قبل از اینکه از اکسی استیلن استفاده کنید باید اطمینان حاصل کنید که مواد آتش زا مانند گریس ؛ روغن ، رنگ ، خاک اره sawdust, و نظائر آن را از محیط کاری دور کرده اید . روغن و گریس می توانند بطور ناگهانی باعث ایجاد حریق و سوختگی های شدید خصوصا در حضور اکسیژن خالص شوند . به این دلیل پوشیدن لباسهای تمیز ( ترجیحا لباس کار boiler suit) که عاری از روغن و گریس باشد اهمیت زیادی دارد .

استفاده از عینکهای تیره که کناره های آن حفاظ داشته باشد و با لنزهای محافظ پوشانده شده باشد تا چشم ها را دربرابر نور خیره کننده و پاشیده جرقه ها حفاظت کند . عینک های آفتابی برای این کار کفایت نمی کنند . پوشیدن دستکش های چرمی کمک می کند تا دستهای شما را از سوختگی حفظ کند .

 پوشیدن لباسها و کفش  و پوتین متناسب با جوشکاری :

پوتین ها باید دارای نوک فلزی باشند چون خطر سقوط اشیاء بر روی پا وجود دارد .


Acetylene leakage

 نشت استیلن

جریان سوخت و نیز میله هایی که برای جوشکاری استفاده می شوند چه جوش استیلن و چه زردجوش همگی بخارات سمی را از خود بیرون می دهند ضمن اینکه گاز استیلن فوق العاده انفجاری است و به همین جهت باید اطمینان حاصل شود که قبل از شروع جوشکاری  تهویه محل جوشکاری بخوبی صورت می گیرد .

استیلن عموما بویی شبیه به سیر شیرین دارد اگر بوی آن را استشمام کردید و ندانستید که این بو از کجا می آید فورا باید محل را تحریک کنید . و سپس با اداره اتش نشانی تماس بگیرید از تلفن بیرون برای این کار استفاده کنید چون خود تلفن زدن می تواند باعث انفجار بخارات و آتش سوزی شود .

البته آشکار نبودن بوی گاز نمی تواند دلیلی بر نبودن گاز در محل باشد چون ممکن است که گاز در محل باشد ولی بوی آن به مشام شما نرسیده باشد یا اینکه شما دچار سرماخوردگی و عفونت بینی باشید و یا سیگاری باشید و نتوانید بوی گاز را بخوبی حس کنید .


Other gas hazards

سایر خطرات گازها :

در محلهای محدود و بسته باید به هنگام جوشکاری از ماسک های مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند استفاده کنید در محیط های رو باز نیز که اغلب جوشکاری های در آنجا انجام می گیرند باید دقت کنید که جوش را از گزند باد در امان نگه دارید چون باد باعث پراکنده شدن گرمای شعله می شود .

  • هیچگاه جوشکاری بر روی مخازنی را که قبلا حاوی مواد سمی یا قابل اشتعال بوده اند انجام ندهید .
  • هیچگاه جوشکاری  را در داخل مخازن که تنها فضای خروجی آنها در بالا قرار دارد انجام ندهید  چون ممکن است دچار خفگی شوید.
  • برخی از گازها حالت بی هوش کنندگی دارند و می توانند از این جهت خطرناک باشند .


Hazard from hot flying droplets

خطر قطره های داغ پرت شده در هوا

لازم است که از دستکش های چرمی با سر آستین بلند استفاده شود ( ترجیحا نو انگشتان آن فلزی باشد ) نباید از کفش های کتانی و ورزشی استفاده کرد چون این گونه کفش ها به محض افتادن جرقه آتش دچار آتش سوزی می شوند و باعث سوختگی و صدمه دیدن پای افراد می شوند . باید شلوار بلند و پیراهن آستین بلند پوشیده شود و ترجیحا  بهتر است که از لباس کار مخ برای این کار استفاده شود . آستین پیراهن یا پائین شلوار را بالا نزنید چون ممکن است جرقه های آتش باعث سوختن آستین جمع شده شوند .

استفاده از پیش بند و ژاکت چرمی می تواند جهت محافظت جوشکاران مورد استفاده واقع شود . بسیاری از جوشکاران از کلاه های جوشکاری استفاده می کنند یا از کلاه بیسبال تا از رسیدن جرقه به موهایشان و گردنشان و لباسشان جلوگیری کند  


Hazard from flame glare

خطراتی ناشی از خیرگی چشم :

نیا است که چشم ها مورد محافظت قرار گیرند . اگر چه به هنگام جوشکاری استیلن به ان شدتی که در جوشکاری قوس الکتریکی وجود دارد اشعه ماوراء بنفش تولید نمی شود اما در واقع هیدروژن می تواند بخشی از طیف اشعه ماوراء بنفش را به همراه جرقه و تشعشع های مادون قرمز را ایجاد کند که اینها نیز بطور بالقوه خیلی خطرناک هستند و می توانند باعث سوختگی و جراحت های بیرونی بدن شوند .

استفاده از وسایل ایمنی و حفاظتی مانند عینک های محافظ باید  متناسب با نوری که درجوشکاری وجود دارد  از لنزهایی که میزان تیرگی یا کدورت shade آنها متفاوت و قابل تنظیم است  به هنگام جوشکاری مورد استفاده قرار گیرند .  برای زرد جوش که شدت نور آن کمتر است از شیشه هایی با کدورت 5 می توان استفاده کرد . توجه داشته باشید که عینکهای  مخصوص جوشکاری با گاز استیلن با از ماسک هایی که در جوشکاری قوس الکتریکی ( جوشکاری برق ) مورد استفاده قرار می گیرند فرق دارند ! (چون ماهیت و شدت نور این دو نوعت جوشکاری با هم متفاوت است )

و ضمنا عینکهای آفتابی برای استفاده در جوشکاری مناسب نیستند چون اصولا این عینکها قادر نیستند قسمت های کناری چشم را در برابر نو و اشعه محافظت کنند مضاف بر اینکه به اندازه کافی هم تیره نیستند ( و قادر نیستند که از شدت نوری که وارد چشم می شود جلوگیری کنند )

Fire risks

خطر آتش سوزی :

قبل از استفاده از روشن کردن مشعل اکسی استیلن اطمینان حاصل کنید که حتما یک کپسول خاموش کننده آتش سالم و آماده بکار در محل کارتان وجود دارد . آب نمی تواند در فرو نشاندن آتش های ناشی از روغن و گریس موثر باشد اما وجود یک سطل آب می توتاند در فرونشاندن آتش های کوچک ناشی از سوختن چوب و سرد کردن بخش های آتش گرقته موثر باشد .

از پارچه مرطوب هم می توان برای فرونشاندن آتش شعله که  بر روی شلینگ یا اتصالات ایجاد شده است موثر باشد .

ماسه هم می تواند برای فرونشاندن آتش موثر باشد

همچنین وجود یک جفت  گاز انبرقوی درکنار شما لازم است چون با استفاده از آن می توان رد صورت  برای جابجایی اشیاء داغ  استفاده کرد .

قبل از شروع جوشکاری اطمنیان حاصل کنید محل کارتان بخوبی با وسایل ایمنی تجیهز شده است .

وسایل باید به گونه ای باشند که امکان دسترسی به آنها به آسانی امکان پذیر باشد . و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی که بتواند مانعی بر سر راه شما ایجاد کند trip up on  وجود ندارد . جوشکاری باید بر روی سطحی انجام گیرد که ضد آتش fireproof surface باشد . استفاده از میزهایی که رویه بالایی آنها  فولادی  است و نیز آجرهای نسوز firebricks در این مورد معمول است .

از هر گونه کاری متفرقه دیگری مثل مکالمه کردن با دیگران و یا گوش دادن به رادیو و خبر و گوش دادن به تفسیرهای ورزشی ! در هنگام جوشکاری خودداری کنید .

 هیچگاه از فشار گاز اکسیژن برای تمیز کردن لباس کار استفاده نکنید . چون اکسیژن می توان باعث اشباع مواد قابل اشتعال شده و قابلیت اشتعال آن را 8 برابر می کند .

The oxygen can saturate the material making it eight times more flammable!

Safety with cylinders

ایمنی به هنگام کار با سیلندرها گاز :

هنگامی که از مخازن سوخت و اکسیژن استفاده می کنید باید آنها کاملا محکم بسته شده باشند و بصورت عمودی در کنار دیوار یا بر روی گاری مخصوص قرار داده شده باشند .

مخزن اکسیژن به ویژه خطرناک است به این دلیل که مخرن  اکسیژن به هنگام پر بودن  فشاری حدود 21 مگا پاسکال که معادل 3000 پوند فوت بر اینچ مربع و برابر با 200 اتمسفر است دارد

21 MPa (3000 lbf/in² = 200 atmospheres) و اگر در این حالت مخزن اکسیژن بیفتد یا به شیر آن ضربه وارد شود یا ضربه ای به مخزن زده شود در این حالت سیلندری که تحت  اکسیژن فشرده است می تواند بصورت یک موشک پرنده و مرگبار عمل کند . به این دلیل نباید هیچگاه سیلندر یا مخزن اکسیژن را بدون قرار دادن و محکم کردن  درپوش شیر آن جابجا نمود


An oxygen tank is especially dangerous for the reason that the oxygen is at a pressure of 21 MPa (3000 lbf/in² = 200 atmospheres) when full, and if the tank falls over and its valve strikes something and is knocked off, the tank will become an extremely deadly flying missile propelled by the compressed oxygen For this reason, never move an oxygen tank around without its valve cap screwed in place

بر روی  سیستم  جوشکاری  اکسی استیلن سه نوع شیر وجود دارد . شیر مخزن-  شیر رگولاتور و شیر مشعل  که هر کدام از آنها برای یک نوع گاز است . گازی که درداخل سیلندر قرار دارد تحت فشار زیادی است سیلندرهای اکسیژن را معمولا با فشار 2200 پی اس آی ( حدود 150 کیلوگرم ) پر می کنند . رگولاتوری که بر سر راه این سیلندر نصب می شود باعث می شود که این فشار کاهش پیدا کرده و به فشار مناسب برای جریان یافتن در داخل سیلندر و جوشکاری  کاهش پیدا کند . هیچگاه سعی نکنید که سیلندر را بدون رگولاتور مورد استفاده قرار دهید !

هیچگاه سیلندر استیلن را از پهلو روی زمین قرار ندهید چون سیلندر استیلن حاوی استون است که بطور محلول در استیلن قرار دارد اگر مخرن به هنگام جابجایی به پهلو خوابانده شود ابتدا باید باید بصورت عمودی نگهداری شود بطوریکه شیرش به سمت بالا باشد و زمان کافی ( بیشتر از 30 دقیقه ) فرصت داده شود تا این استونی که رسوب کرده مجددا جذب گاز شود . اگر این نکته رعایت نشود استون ممکن است وارد جریان گاز و شلینگ شده و بنابراین فضایی در بالای نخزن استیلن بوجود آید که عاری از sorbent باشد (kapok, bunting, or acetone). و این فضای عاری به آن اندازه بزرگ شود که که استیلن گازی شکل در این محل قرار گیرد و انفجاری رخ دهد و به جان و اموال شما صدمه بزند .

هیچگاه پروپان یا مخزن گازهای مایع را بصورت خوابیده مورد استفاده قرار ندهید . چون اینها نیز مانند سیلندرهای دیگر تحت فشار پر شده اند و خواباندن ( یا از همه بدتر وارونه کردن آنها !) می تواند باعث شود که مقداری مایع وارد شیر شود

در ضمن اگر این سیلندرها بصورت خوابیده حمل شده اند باید ابتدا بصورت  عمودی نگهد اری شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند

هیچگاه سیلندرهای اکسیژن و هیدروژن را که روی زمین خوابیده هستند نغلتانید  

ابتدا درپوش ولو سیلندر اکسیژن را بردارید و سپس آن را به آرامی کمی  باز کنید و دوباره آن را ببندید این کار دو دلیل دارد :

این کار باعث می شود که هر گونه ذرات گرد و غباری که روی ولو نشسته است پاک شود . چون این ذرات می توانند در رگولاتور جمع شده دو عمر و دقت  آن را کم کنند .هنگامی که مخرن پر است باید شیر را محکم  بست تا اطمینان حاصل شود که کاملا بسته است .

ضمن اینکه بهتر است ابتدا شیر را سست کنید تا اینکه بخواهید بعد از بستن رگولاتور آن را باز کنید .

 رگواتور اکسیژن را وصل کرده و پیچ آن را سفت کنید هیچگاه از انبردست برای این کار استفاده نکنید چون انبر دست می تواند باعث آسیب دیدن مهره برنجی آن شود به همین جهت همیشه باید از آچار تخت و آچار فرانسه و نظائیر ان استفاده کنید .

همچنین برخی از جوشکاران عادت دارند که مهره را بیش از اندازه سفت کنند ولی سفت کردن بیش از اندازه لازم نیست باید سفت کردن به گونه ای باشد که فقط نشتی نداشته باشد همین کافی است . اگر هر چقدر که مهره را سفت می کنید بازهم نشتی ادامه دارد و متوقف نمی شود باید بدانید که مشکل در جای دیگری است بدین معنی که ممکن است واشر یا مهره و یا شیر دچار اشکال باشند .

برای وصل کردن رگولاتور سوخت به سیلندر سوخت هم به همین ترتیب باید عمل کرد . با این توضیح که معمولا این رگولاتور ها چپ گرد هستند left-hand thread.

شلینگ های فابل انعطاف را از رگولاتور به مشعل وصل کنید . رنگ شلینگ اکسیژن معمولا آبی است ( در آمریکا شلینگ اکسیژن سبز رنگ است ! مثل اینکه این آمریکایی ها همه چیزشان باید متفاوت باشد !!) و رنگ شلینگ سوخت هم قرمز است . اتصالات هر دو سمت شلینگ سوخت چپگرد است و اتصلات شلینگ اکسیژن هم راست گرد است right-hand threaded connectors.

اطمینان حاصل کنید که شیلینگها به هم تاب نخورده باشند untangled و شعله بصورت یکنواخت وجود داشته باشد . بهتر است که همیشه یک نگاه کلی به شلینگ بیندازید تا از نظر داشتن ترک ویا سائیدگی مشکلی وجود نداشته باشد . برای انکه احتمال برخورد جرقه به شلینگ کاهش پیدا کند عموما سیلندرهای اکسیژن و سوخت را در پشت محلی که جوشکاری صورت می گیرد قرار می دهند نه روبروی اش  .

اطمینان حاصل کنید که شیر رگولاتور بسته باشد

شیر روی رگولاتور را شل کنید و روی 0 تنظیم کنید

اطمنیان حاصل کنید که شیر براحتی قابل دسترسی است خصوصا برای حالتهای اضطراری و شات داون = از سرویس خارج بودن shut down  این دسترسی امکان پذیر باشد .

شیر موجود بر روی مخزن اکسیژن را به آهستگی باز کنید تا کمترین ضربه ممکن به سیلندر و رگولاتور گاز تحت فشار وارد شود هیچگاه مستقیما در برابر درجه نشان دهنده = گیج = gauge  رگولاتور نایستید چون گیج هایی که درست کار نمی کنند و دچار خرابی شده اند از خودشان گاز را بیرون می دهند . شیر اکسیژن را به آهستگی باز کنید و سپس منتظر بمانید تا گیج فشار بالا و رگولاتور از حرکت باز بمانند .  سپس شیر را کامل باز کنید این شیر به صورتی است که وقتی به انتها رسید می ایستد شیر را تا آخر بچرخایند تا نشتی نداشته باشد در این حالت شیر سوخت را نیز کامل باز کنید . شیر استیلن را فقط یک چهارم دور باز کنید . این امر باعث می شود که رد صورت ضرورت بتوانید آن را فورا ببندید . اگر حبابهای استیلن خیلی سریع از استون جدا شوند این امر می تواند باعث ناپایداری شود .

شیر روی مخزن LPG را بطور کامل باز کنید شیر اکسیژن را نیز به همان طریق باز کنید . اگر مدتی با دستگاه کار ندارید و تنظیم آن را می توان به هم زد  شاید لازم باشد که یکبار دیگر مجموعه را از نظر نشت دادن چک کنید . در این حالت باید شیر مشعل بسته باشد و شیر رگولاتور باز باشد . شیر سیلندر سیلندر یا مخزن را ببندید و چند دقیقه ای فشار داخل لاین را چک کنید .اگر فشار درون خط = شیلنگ افت کرد نشان دهنده آن است که سیستم دارای نشتی است . از کف صابون هم برای این کار می توان استفاده نمود و محل اتصالات را از نظر نشتی بررسی نمود . اگر سیستم دارای نشت بود هیچگاه دستگاه را روشن نکنید !

اگر مقداری نشتی در اتصالات و رگولاتور ویا مشعل وجود دارد یا هر خرابی و اشکالی دیگری در تجهیزات وجود دارد اینها همه می توانند خطراساز باشند و در این حالت نباید تجیهزات و دستگاهها مورد استفاده قرار گیرند .

If there are any leaks in the connections or regulators or torch, or any other faults with the equipment, there is a safety hazard and the equipment should not be used.

هیچگاه رگولاتور اکسیژن را چرب و روغنکاری نکنید این کار می تواند باعث آتش سوزی و انفجار شود رگولاتورهای برنجی سخت را می توان با اندکی فشار جدا نمود . سیلندر اکسیژن را از مواد قابل احتراق دور نگه دارید .

توصیه می شود که ابتدا شلینگی را که می خواهید برای سوخت استفاده کنید کاملا تخلیه کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه اکسیژنی در آن وجود ندارد و به عکس .

محل جوشکاری باید کاملا تحت تهویه باشد تا در صورتی که نشتی احتمالی وجود داشت تخلیه شود .

 برای شلینگی که حدود 20 فوت ( تقریبا 7 متر ) طول دارد باید شیر استیلن را به مدت 5 ثانیه باز نگه داشت تا اکسیژن موجود در آن تخلیه شود و برای شیلینگهای های درازتر باید به مرجع های جوشکاری مراجعه کرد . سپس شیر را ببندید و همین کار را برای شلینگ دیگر هم انجام دهید .

سپس هر  دو رگولاتور را باز کنید تا به فشار مورد نظرتان برسید

برای  جوشکاری با نوک مشعل های کوچکتر ( اندازه 0 ) فشار 5psi برای اکسیژن و فشار و 5PSI برای استیلین مورد  استفاده است . . برای نوک مشعل هایی با اندازه های دیگر باید به منابع جوشکاری  مراجعه کنید .

برای  مشعل هایی با نوک های بزرگتر اطمینان حاصل کنید که بیشتر از 7/1 ظرفیت مخزن استیلن در ساعت استفاده نمی شود .

. For larger tips it is important to make sure that you do not draw more than 1/7 capacity of the acetylene tank per hour.

برای بریدن باید فشار 15 PSI  برای اکسیژن و 2 PSI  برای استیلن را مورد استفاده قرار داد For cutting, use 15 psi for the oxygen and 2 psi for the acetylene.

توجه :

رگولاتور استلین را بر روی فشاری بیشتر از 15 PSI = (103 کیلوپاسکال ) تنظیم نکنید . چون اگر این کار را انجام دهید استلین به شکل انفجار آمیزی به کربن و هیدروژن تجزیه می شود .


NOTE: DO NOT SET THE ACETYLENE REGULATOR VALVE HIGHER THAN 15PSI (103 kPa)!: if you do, the acetylene can explosively decompose into carbon and hydrogen gas all by itself.

باز کردن شیر استیلین باید به آرامی و به میزان خیلی کم 4/1 دور صورت گیرد و فقط با استفاده از فندک  جرقه زن spark lighter شعله روشن شود ( یعنی نباید مشعل را با شعله لخت مثل کبریت و فندک  گازی و نظائر آن روشن کرد !)

هنگامی که شعله را روشن کردید مقدار استیلین را تنظیم کنید تا شعله دود نکند . هنگامی که از مشعلی با اندازه عادی استفاده می کنید باید طول شعله حدود 8 اینچ ( حدود 20 سانتی متر باشد ) در حالی که انتهای ان دندانه دار و پراکنده است . toothy splintering end

در این موقع شیر اکسیژن را باز کنید تا شعله حالت پر مانندی را که در اطراف هسته داخلی دارد از دست بدهد ولی زیاد هم از این ناحیه دور نشود . به این وضعیت شعله عادی و طبیعی می گویند که اکسیژن و سوخت بطور کامل می سوزند و به گونه ای هم نیست که از نظر شیمیایی فلز ذوب شده را تغییر دهد یا آن را مشتعل نماید .

شعله اکسید کننده شعله ای است که مقدار اکسیژن آن زیاد باشد . درحالی که هنگامی که مقدار سوخت زیاد باشد شعله حالت کاهنده خواهد داشت ( کربن ) از شعله اکسید کننده ( پر اکسیژن ) برای برش استفاده می شود در حالی که از شعله کاهنده ( احیاء کننده ) باعث تاباندن یا همان نرم کردن ورقه های فولادی annealing می شود .


Sorts of flame

نوع شعله :

شعله اکسی استیلن دارای دو بخش است ( و این مشخصه همه شعله های سوخت / اکسیژن است )

1- یک هسته مرکزی با رنگ آبی روشن تا سفید و

2- یک شعله آبی رنگ در حاشیه این مخروط

این بخش داخلی ناحیه ای است که اکسیژن و استیلن با هم مخلوط می شود . نوک این بخش داخلی داغ ترین بخش شعله است . در هسته داخلی استیلن شکسته شده و بخشی از آن می سوزد و به هیدروژن و مونو اکسید کربن تبدیل می شود . در صورتیکه بخش خارج شعله بیشتر با اکسیژن ترکیب می شود.

یک شعله طبیعی دارای بخش داخلی و هسته مناسبی است کاهش شعله باعث می شود که بخش مرکزی آن حالت پر مانند پیدا کند . شعله های اکسید کننده مخروطی داخلی تیز تری دارند و رنگ اشان متمایل به آبی است .  جوشکاران هنگامی که ترکیب اکسیژن و سوخت در شعله درست و مناسب  انتخاب شده باشد این حالت را مشاهده می کنند .

 همچنین در حالتی که شعله بدرستی صدای شعله با حالتی که تنظیم نیست فرق دارد . تنظیم شعله کار سختی نیست و بعد از مدتی تجربه و کارکردن این تخصص بوجود می آید . اندازه شعله را می توان با استفاده از شیر روی رگولاتور هعم تنظیم کرد ولی این بستگی به اندازه سوراخ مشعل هم دارد و سوراخ نوک مشعل ابتدا باید تنظیم باشد و سپس از رگولاتور را متناسب با آن تنظیم کرد .


Welding

جوشکاری

در جوشکاری شعله را در قسمت پایه فلز اعمال می کنند و آنقدر آن را نگه می دارند تا یک حوضچه ای از فلز مذاب تشکیل شود . این حوضچه متحرک در طی  شیاری که باید جوشکاری شود حرکت می کند . معمولا برای اینکه این شیار بین دو قطعه پر شود فلزی هم به این حوضچه مذاب نزدیک می شود و با چاله مذاب حرکت می کند  تا این چاله را پر کند ( که این فلز را میله جوشکاری یا میله پر کننده = فیلر  ("welding rod" or "filler rod") می نامند .

فشار ناشی از فواره شعله که از نوک مشعل حاصل می شود این امکان را می دهد که جوشکار با چاله مذاب به هر گونه که می خواهد رفتار کند manipulate the puddle. میزان گرمایی که به سطح داده می شود را می توان با کم و زیاد کردن فاصله شعله و نیز با جریان گازی که وارد مشعل می شود و نیز اندازه سوراخ نوک مشعل می توان تنظیم کرد .

همیشه باید یک نقطه روشن  و بر افروخته در نقطه چاله مذاب وجود داشته باشد . وقتی حوضچه مذاب بشکل مناسبی حفظ شود صدای خاصی دارد که به هنگام جوشکاری شنیده می شود .

.



Cutting

برش دادن

برای  برش دادن طریقه انجام کار کمی متفاوت است . از یک مشعل برش که سر آن قابلیت چرخش 90 درجه ای را دارد و حاوی 6 سوراخ در اطراف یک جت فواره مرکزی است برای این کار استفاده می شود . 6 سوراخ فوران کننده برای اکسیژن و استیلن و سوراخ مرکزی صرفا برای خروج اکسیژن در نظر گرفته شده است . ابزار اکسی استیلن دارای چندین فواره است . که بخش مرکزی آن اکسیژن حمل می کند . شعله این امکان را ندارد که باعث ذوب شدن فلز شود و فقط گرمای مورد نظر برای احتراق را فراهم می کند .

این مشعل دارای یک ماشه ای است که با کشیدن آن می توان اکسیژن با فشار بالا را از یک لوله سومی که خارج از فوراه مرکزی است بر روی قطعه کاری هدایت می کند .   و همین کار باعث سوختن و افروختن فلز شده و حاصل  آن اکسیدهای ذوب شده است که قطعه کاری را بطور کامل برش می دهد .

روش بریدن مطلوب باید به گونه ای باشد که فقط یک مجرای نازک در با لبه های تیز در کناره های قطعه کاری ایجاد کند گرم کردن بیش از انداره قطعه کاری و ذوب آن می تواند باعث ایجاد لبه های گرد شود

مشعل بوتان غنی از اکسیژن می تواند را می توان برای بریدن ریل های کهنه جهت تعویض آنها مورد استفاده قرار داد برای این کار ابتدا باید پایه های نگهدارنده آنها را با گرم کردن لبه های فولادی آن برش داد گرما باید بقدری باشد که سبب ذوب شدن شود و این گرما از طریق 6 جت = فواره پیش گرم کننده امکان پذیر است و آنگاه باید شیر اکسیژن را باز کرد تا از مرکز از این جت ها = فواره ها به بیرون بیاید . فولاد ابتدا به اکسیدهای آهن ذوب شده تبدیل می شود و برش صورت می گیرد . دراینجا لازم است که به چندین نکته توجه کنید :

میزان جریان اکسیژن خیلی اهمیت دارد چون اگر مقدار اکسیژن خیلی کم باشد کار برش به سختی جلو می رود و اگر خیلی زیاد باشد باعث تلف شدن مقدار اکسیژن می گردد و عرض برش را هم زیاد می کند . بسیاری از مشعل ها کنترل جداگانه ای برای برش اکسیژن ندارند به همین جهت فشار اکسیژن برای برش باید با استفاده از رگولاتور سیلندر اکسیژن تنظیم شود . بطور معمول فشار اکسیژن برای برش باید بیشتر از فشار آن به هنگام جوشکاری باشد .

اکسایش آهن در این حالت بسیار گرماده exothermic است و هنگامی که این اتفاق می افتد فولاد به سرعت شگفت آوری شروع به برش خوردن می کند و این گرما هم به یاری این کار می آید . در این در این نقطه پیش گرم کردن صرفا برای کمک به این فرآیند است .

 واضح است که افزایش درجه حرارت که توسط مواد مذاب باعث شدید شدن نو و خیرگی چشم می شود که حتی با داشتن عینکهای مناسب ( که معمولا از عینکهای تاریک تر برای جوشکاری استفاده می شود ) هم می تواند چشم را ناراحت کند که علت ان  فلزذوب شده  و گداخته ای است که در قطعه کاری حاصل می شود . به همین جهت باید فضایی مناسب در آنسوی قطعه وجود داشته باشد که این خرده ریزه ها به آن سمت پرتاب شوند .

در صورت امکان می توان قطعه فلزی را برید تا و روی زمین قرار داد تا  ازآن برای  جهت افتادن  قطعات ذوب استفاده شود . همین وسیله را می توان برای جوشکاری اکسی استیلن هم مورد استفاده قرار داد

سرعت برش با مشعل های اکسی استیلن هم سریع تر از استفاده از دستگاههای برش مکانیکی است و هم نیروی کمتری نیاز دارد مزیت دیگرش هم این است که این مشعل سبک است در صورتیکه دستگاههای برش مکانیکی هم سنیگن هستند و هم خیلی پر سر و صدا می باشند و فشار زیادی به شخص وارد می کنند و نوسان و لرزش زیادی هم دارند . و نیروی زیادی هم برای نگهداری آنها لازم است و در درازمدت باعث بروز ناراحتی هایی در دستها و مفاصل می شوند .

امروزه از دستگاههای برش اکسی استیلن روباتیک هم کمک می گیرند که نازل آنها پر سرعت است و فواره اکسیژن را در شیار باریکی قرار می دهد و این امکان را فراهم می کند که اکسیژن فشرده باعث منبسط شدن فلز شده و بجای نازل های دوار از نازل خطی برای این کار استفاده می شود تا بدین وسیله برش تمیز تری را ایجاد کند . البته این نازلها را نمی توان برای برش با دست مورد استفاده قرار داد چونم نیاز به دقت  نگهداری زیادی برای نگه داشتن مشعل بر روی قطعه کاری دارند . آنها قادرند تقریبا هر شکلی را برش دهند و بسیاری از قطعات مورد نیاز در ساخت کشتی و صنایع را برش دهند .

 استفاده از مشعل های اکسی استیلن برای برش دادن آهن ها از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است چون می توان از گاز های LPG = گازهای طبیعی قابل مایع شدن برای این کار استفاده کرد که نسبت ژول گرمایی که تولید می کند نسبت به استیلن ارزان تر است .   هر چند گاز پروپان قادر نیست که مثل استیلن برش های دقیق را ایجاد کند . در جاهایی که نیاز به برش های با مقاطع زیاد  وجود دارد از گاز پروپان استفاده می شود .


Shutting down

 خاموش کردن مشعل

برای خاموش کردن مشعل
ابتدا  شیر گاز استیلن یا هر گازدیگری را که برای سوختن استفاده می کنید ببندید سپس شیر گاز اکسیژن را ببندید . توجه کنید که اگر ابتدا گاز اکسیژن را ببندید این امر می تواند سبب "پاپ" (یعنی انفجار خیلی کوچک در سرشعله ) می شود که علتش آن است که هنوزدر سر شعله مقداری گاز استیلن باقی مانده است که می تواند با هوای اطرافی که وارد نازل شده است ترکیب شود و همان حالت انفجار را تولید کرده و دوده را نیز به بیرون پرتاب کرده و بخشی از مسیر گاز را نیز مسدود کند .

هر دو شیر سیلندرها را ببندید

تا هنگامی که سر شعله خنک نشده است از روشن کردن مجدد مشعل خودداری کنید در این حالت نیز ابتدا گاز استیلن را باز کنید تا هر گونه فشاری که در لوله وجود دارد تخلیه شود و سپس شیر مشعل را دوباره ببنیدد .  

شیر های رگولاتور را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا مقاومتی در برابر آن وجود نداشته باشد و بتواند آزادانه بچرخد و سپس مشعل وشلینگ آن را جمع کرده و در داخل گاری مخصوص قراردهید  .

............................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 7 شهریورماه 1387

منبع :

http://www.norrieindustries.com/oxyfuelwc.htm

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0