بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


 

Monday, August 18, 2008

Volvo F10, F12 and F16

کامیونهای ولوو اف- 10 اف-12 و اف-16  

-

 

 

مقدمه :

 این داستان مونتاژ خودروهای از رده خارج اروپا و آمریکا و اخیرا آسیا منحصر به خودرهای سواری نیست و اتفاقا در خودروهای سنگین و کامیونها نمود بیشتری دارد نمونه داش همین کامیونهایی هستند که طی یکی دو دهه اخیر توسط شرکت های رنگارنگ در ایران مونتاژ شده اند که وقتی به تاریخچه این خودروها نگاه می کنیم می بینیم که اگر مثلا صنعت خودروسازی سبک ما از دانش روز دنیا دو دهه عقب است صنعت کامیون سازی بیش از سه دهه عقب است و نمونه عملی اش هم همین کامیونهای ولوو و اتوبوس هایی که در ایران ساخته می شوند که بقول آن رانند جوانی اتوبوس در سفر به شمال غرب ایران " ما وقتی با بهترین اتوبوس هایمان وارد ترکیه می شویم با دیدن اتوبوس های فوق مدرن آنها خجالت زده می شویم ! " و این همان ترکیه ای است  که وقتی اتوبوسهای ایران پیمای ما در دهه 50 به آنجا می رفتند برایشان اعجاب آور بود ! همه اینها را گفتم تا مقایسه ای شود بین آنچه ما در سه چهار دهه پیش داشتیم با آنچه الان داریم .

و واقعا پاسخ کسانی که مدیریت این شرکتها را بر عهده دارند در مورد پیشرفتهایی که کشور کوچکی چون سوئد چگونه می تواند با

آن جمعیت کم و امکانات محدود آن تشکیلات عظیم ماشین سازی ولوو را راه اندازی کند و ما با این همنه جمعیت و نیروی کار و امکانات و مهندسین مکانیک و نفت  و گاز باید مدلهای از رده خارج آنها را منوتاژ کنیم ؟! مگر سوئدی های چند سال است که سابقه خودو سازی دارند ؟

با زدر زمان گذشته اگر خودروهایی مثل ماک در ایران مونتاژ می شد آخرین فناوری روز آمریکا بود هر چند همان روند اگر ادامه پیدا می کد ما اکنون قطعا رقیبان سرسختی برای سوئد و سایر کشورها بودیم ولی چه باید کرد که جای ما را در آسیا کره جنوبی گرفته است و اخیرا نیز چین به این باشگاه پیوسته و جالب تر اینکه کامیونهای بی کیفیت هووو را راهی بازار ما کرده است و این تراژدی  ادامه دارد ...

 

ولو اف10 اف 12 و اف16 از سری کامیونهای ساخت شرکت ولوو هستند که در سالهای 1977 تا 1993 ساخته می شدند . اف 10 و اف 12 در 1977 و با نوآوری هایی در آن زمان ساخته شدند که  از مهم ترین آنها به  ایمنی کابین و سطح بالای ارگونومی برای راننده می توان اشاره کرد .  اما ساخت موتور قدرتمند اف 16 تا سال 1987 یطول انجامید .

این سری از کامیونها موفقیت عظیمی را برای شرکت ولوو در پی داشتند و ولوو بیش از 200 هزار دستگاه از این کامیونها را در سال های 1977 تا 1993 بفروش رساند که این امر باعث شد که شرکت ولوو در سطح جهانی بعنوان یکی از سازنده های عمده کامیون مطرح شود .

هم شاسی این کامیونها و هم اجزای تشکیل دهنده موتور آنها در سال 1977 ساخته شد و نمونه ای تکامل یافته از سری N بود که در سال 1973 عرضه شده بود . اعدادی که در این سری آمده است نشان دهنده میزان حجم موتور بر حسب لیتر است .و مدلهای مختلفی با ظرفیت های متفاوت و با اصلاحات مختلف در طی آن سالها ساخته شد همه این موتورها دارای موتورهای خطی 6 سیلندری بودند و موتور های دیزل آنها دارای توربو شارژر بود .

سری جدید دو مدل تازه  داشت اولین مدل آن در 1983 و با تغییرات زیاد در کابین ( مثل شیشه پهن و سقف بلند تر ) و با شاسی جدید که دارای فنرهای سهموی = پارابولیک و وزن کمتری بود ونوعی که دارای  کابین جاداری  بود  و با نام گلابرتروتر "Globetrotter" عرضه می شد که بصورت سفارشی optional ساخته می شد . موتور این نمونه هم جدید شده بود اما توان آن بدون تغییر باقی مانده بود .

دومین نمونه جدید شده دستگاه در سال 1987 ساخته شد که همان مدل اف16 بود که با آرایشی نو به بازار آمد مدل اف 16 دارای یک موتور تازه 6 سیلندر خطی  بود که برای هر سیلندر از 4 سوپاپ استفاده شده بود و دارای میل سوپاپ بالاسری بود و این نمونه کاربرد گسترده ای در کشاندن و حمل بارهای سنگین for hauling large train weights مثل کامیونها حمل الوار در شبه جزیره اسکاندیناوی و ترین های جاده ای در استرالیا  داشت ( بازاری که تا کنون در تسلط  شرکت اسکانیا  Scania AB  بوده است و کامیونهای با موتور اسکانیا وی 8 Scania V8 engine را می ساخته است )

 از  سال 194 سری FH با  سری F  جایگزین شده است

..................................

 

 

Volvo F10, F12 and F16 is a series of trucks manufactured by Volvo Trucks between 1977 and 1993. The F10 and F12 was launched in 1977, with many innovative features for its time, most notably a safety cab with high level of ergonomics for the driver. The powerful F16 did not arrive until 1987.

This truck series was a tremendous success for Volvo, over 200.000 units were manufactured between 1977 and 1993. This really put Volvo on the world stage as a major truck manufacturer.

The basic chassis components and also the driveline components of the trucks when launched in 1977 were to a large extent based on the ones introduced in 1973 for the Volvo N-series trucks. The numbering on these models tells the engine displacement in litres. Various power outputs were offered, and the engines have gone through several modifications through the years. All engines were straight 6-cylinder turbocharged diesel engines of Volvo's own make.

The series got two major upgrades during its production. The first one in 1983, which included major changes to the cabin, (larger windscreen and heightened roof) a new chassis with decreased weight and parabolic springs, and the spacious "Globetrotter" cabin was offered as an option. The engines also got an upgrade, but the power output was unchanged.

The second upgrade came in 1987, with the arrival of the powerful F16 and some cosmetic changes. The F16 truck had a new six-cylinder, straight-in-line engine with four valves per cylinder and a high-placed camshaft. It was widely used for hauling large train weights, such as timber trucks in Scandinavia (a market hitherto dominated by Scania AB trucks powered by the Scania V8 engine) and road trains in Australia.

The F-series was replaced by the Volvo FH-series in 1994.

................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 28 مرداد ماه 1387

منبع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_F10,_F12_and_F16

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0