بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


ایمنی کار با باتری های خودرو

Thursday, July 03, 2008

 

نکته ایمنی هفته :

 

 

ایمنی کار با باتری های خودرو

 

 

مقدمه :

باتری خودرو بخاطر اینکه حاوی الکترولیت اسید سولفوریک است و نیز از این جهت که هنگام کار کردن و شارژ شدن از خود گاز هیدروژن را متصاعد می کند و این گاز در شرایطی قابل انفجار است می تواند خیلی خطرناک باشد .

به همین جهت لازم است در کارگاههای شارژ و  نگهداری باتری از جمله همین کارگاه بانک ماشین آلات نکات ایمنی بدقت مورد توجه و رعایت قرار گیرد تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم .

منفجر شدن باتری ضمن اینکه باعث از بین رفتن باتری و ضرر مادی می شود می تواند بر روی سر و صورت کارگران و استادکاران هم بپاشد و باعث سوختگی پوست و آسیب زدن خصوصا به پوست صورت و دستهای افراد شود مواردی گزارش شده است که حتی در شرکت ایران خودرو ، انفجار باتری خودرو باعث نابینایی کارگران شده است .

چون پرتاب قطعات خرد شده ناشی از انفجار و یا پاشش اسید می تواند آسیب به پوست بزند که اگر در چشم باشد این آسیب شدید تر است و اگر کارگران ندانند چگونه با این وضع روبرو شوند صدمات غیر قابل برگشت رخ خواهد داد . در کارگاه ما بخشی به عنوان ماشین باتری وجود دارد که برای راه اندازی موتورهایی که در سایت مورد استفاده اند و به هر دلیلی باتری  آنها از کار افتاده است مورد استفاده است در این مورد نیز باید دقت شود که این باتری به باتری کار خیلی پر خطری است و باید نکات ایمنی مربوط به آن که درادامه آمده است حتما مورد توجه قرار گیرد .

 

 چون  سلامت جسم کارکنان در وهله اول قرار دارد لازم است که به چند نکته توجه شود :

1-     حتما دوش اضطراری در محوطه کارگاه نصب شود و از درست کارکردن آن و آشنایی کارگران با طرز کارش اطمینان حاصل شود .

2-     همه کارگرانی که با باتری سر و کار دارند عینک ایمنی مخصوص و محافظ صورت و دستکش ضد اسید داشته باشند

3-      هوای محوطه کارگاه برق و شارژ باتری کاملا تهویه  شود و باتری ها در محلی که نسبتا خنک است شارژ شوند چون شارژ باتری در جایی که گرمای هوا زیاد است می تواند امکان انفجار را تشدید کند .

4-     برای باتریهایی که حالت پکیج دارند و درب آنها باز نمی شود بررسی شود که آیا منفذ خروج گاز آنها باز است یا نه ؟

5-     از شارژ بیش از اندازه باتری خودداری شود .

6-     به هنگام شارژ کردن باتری را به حال خود رها نکنند بلکه بطور مرتب وضعیت آن را بررسی کنند

7-     اتصالاتی که برای شارژ مورد استفاده اند کاملا سفت باشند تا امکان جرقه زدن وجود نداشته باشد .

8-     تمام عواملی را که می تواند تولید جرقه کند از محل دور نگهدارند .

9-     گاهی انفجار صرفا بخاطر جمع شدن و متراکم شدن گاز هیدروژن در دراخل باتری و عدم امکان تخلیه آن صورت می گیرد از این نظر باتری های به هنگام شارژ لازم است که درب دریچه های روی آنها باز باشد و باتری هایی که این دریچه ها را ندارند دقت بیشتری شود و توجه شود که منافذ مخفی آنها باز باشد .

10- همیشه سطح آب باتری های بررسی شود تا زا حد مجاز پائین تر نرود . این کار باید توسط رانندگان و اپراتورهای دستگاههای هم چک شود .

 

 طی مطالعه ای 12 ماهه بر روی حدود  7051 شخص که در بخش فوریت های پزشکی بیمارستان در اثر حوادث  ناشی از باتری خودرو مجروح شده بودند مورد مداوا قرار گرفته اند. تخمین زده می شود که 2280 نفر ( 32% از 7051 مجروح ) مستقیما در اثر انفجار باتری  مجروح شده اند . 31% از اشخاص هم در اثر انفجار  به هنگام شارژ باتری  مجروح گردیده اند

 

چرا باتری منفجر می شود ؟

باتری به هنگام شارژ شدن از خودش گازهایی را منتشر می کند. به همین جهت لازم است که جرقه ؛ شعله ، سیگار روشن و سایر منابع اشتعال و آتش زا را باید همواره از محل شارژ باتری دور نگه داشت .

البته تولید گازهای ناشی از شارژ شدن باتری به تنهایی نمی تواند عامل انفجار باتری باشد بلکه این امر ترکیبی از گازهای قابل انفجار و  وجود جرقه و شعله در موارد نادر است . که وقتی این دو عامل با هم جمع شوند امکان انفجار را فراهم می کنند .

ایجاد اتصال کوتاه در دو قطب باتری ( وصل کردن قطب های مثبت و منفی باتری ! ) می تواند تولید جرقه کند و این جرقه شرایط لازم برای اشتعال و انفجار گازهایی متصاعده شده را فراهم نماید .

شارژ کردن باتری باعث متصاعد شدن گاز هیدروژن می شود که اگر غلظت آن در هوا به اندازه معینی برسد قابلیت انفجار دارد . محدود انفجار یا مشتعل شدن آن 1/4 % به 72% هیدروژن در هوا است .

تخلیه و تهویه هوا می تواند کمک کند تا میزان این هیدروژن متصاعد شده کاهش یابد . همانگونه که تجمع گاز هیدروژن و تهویه ضعیف می تواند باعث تجمع گاز و انفجار شود .

انفجار باتری واقعه ای است که بندرت اتفاق می افتد اما چون به هر حال امان وقوعش وجود دارد حائز اهمیت است ( در اینجا که اهمیت زیادی دارد چون چندان هم بندرت اتفاق نمی افتد ) به همین جهت باید نکات ایمنی  به هنگام کار در نزدیکی باتری را رعایت کرد .

 مثلا به هنگام کار در نزدیکی باتری همواره عینک ایمنی  بپوشید واز پوشش های محافظ صورت FACE SHIELD   استفاده نمائید .

 

  • چندین عامل که احتمال انفجار باتری را افزایش می دهند

1-     پائین بودن سطح آب ( الکترولیت ) در باتری

2-     شارژ بیش از اندازه باتری

3-     درجه حرارت بالای الکترولیت

4-     اتصال خارجی ضعیف باتری

5-     ضعیف بودن اتصال استارت  به باتری

 

باتری های اسیدی – سربی حاوی اسید سولفوریک هستند که می تواند سبب سوختگی پوست و نابینای شود

 کمک های اولیه :

1-     محلی که اسید روی ان پاشیده شده است باید با مقادیر زیادی آب  با فشار کم و به مدت 15 دقیقه شستشو دهید . اگر اسید در چشم پاشیده شده باشد حتی چند ثانیه  هم می توانند در تخفیف جراحات موثر باشند

2-     سریعا  با مراکز ارائه کمک های اولیه تماس بگیرید

 

نکات ایمنی باتری

 

سوختگی شیمیایی ( سوختگی در اثر اسید یا مواد قلیایی ) باعث یکی از مهم ترین و جدی ترین صدماتی است ه به چشم وارد می شود واز جمله مهم ترین تهدید کننده های بینایی کارگران است .

علت عمده سوختگی در اثر اسید و آسیب به چشم ع منفجر شن باتری خودرو است . از این رو لازم است نکات ایمنی زیر مورد توجه قرار گیرد خصوصا هنگامی که می خواهید باتری به باتری کنید و ماشینی را که باتری اش مشکل دارد روشن نمائید :

سیمی که برای اتصال مورد استفاده قرار می گیرد JUMPER CABLES باید کاملا عاری از زنگ زدگی وخوردگی باشد . هیچگاه نباید از کابل های لخت ( حتی اگر روی آن نوار چسب پیچانده باشید ) برای اتصال به باتری استفاده شود .

  • در پایان باید  کابل منفی = بدنه را به ماشینی که باتری اش خوابیده است وصل نمائید
  • همیشه دستورالعمل کار با باتری را از سازنده آن بگیرید
  • 50% اغلب باتری ها  از سرب درست شده است که باید به هنگام دور انداختن باتری این سرب به شکل درستی باریافت شود .
  • هنگامی که  آب رادیاتور یخ بسته است یا الکترولیت باتری یخ زده است باتری به باتری انجام ندهید
  • باتری های بعد از اینکه عمرشان تمام شد مجددا به کارخانه بازگردانده می شوند تا مواد انها بازیافت شود . حتی اسید باتری بازیافت  و خنثی می شود و از سولفات سدیم آن برای پودرهای لباسشویی و شوینده ها و صنایع شیشه و نساجی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین نبایداین باتری ها را به حال خود در محیط رها کنید .

 

  • اگر نمی دانید که چگونه باید قطب های باتری را به هم وصل کنید حتما از یک نفر که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید .
  • اگر سوختگی شیمیایی رخ داد و باعث صدمه دیدن چشم ها وصورت  و پوست شد لازم است به مدت 15 دقیقه با یک مایع خنثی مانند آب یا محلول نمکی ، محل مورد نظر شسته شود .
  • در صورت تحریک چشم ها و آسیب آنها  مراقبت ها و  فوریت های پزشکی باید بسرعت انجام گیرد .

 

 

 

 

..........................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – تیرماه 1387 – ماهشهر - BIPC

منبع :

 

http://www.jrtc-polk.army.mil/Safety_new/Safety_Tips/General/batteries.ppt#257,1,Slide 1

 

 

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0