بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


گزارش کار روز دوشنبه 28 تیرماه 1395

 

 گزارش کار روز دوشنبه 28 تیرماه 1395

امروز ادامه کار روی کرین  TCH-80-02  کاتو در حال انجام بود آب رادیاتور تعویض شد و
چون سیم بکسل هایش نیازی به گریسکاری نداشت کار تموم بود تا اینکه بخاطر اشتباه
اپراتور سیم های سینگل دور درام Drum  تاب خوردند و مشکل بزرگی بوجود آمد که مجبور شدیم
کل وایر را باز کرده و ادامه کار را به فردا موکول کنیم .

 

گزارش کار روز سه شنبه 29 تیرماه
1395

 امروز در یک هوای شرجی و گرم  کار روی وایر کرین کاتو 80 تن  ادامه داشت . حالا تو این هوای داغ خرما پزان
این وایر سینگل هک دچار مشکل شده و حدود یک روز کار و بخودش اختصاص داد نیمی از
دیروز و تا ظهر امروز .

تمام سیم وایر را باز کرده و بعد
از تاباندن درو درام مجدداً جمع کردیم . خود کار چندان مشکل نیست مشکل گرمی و
رطوبت بیش از حد هوا در دیروز و امروز بود . که عرق از سر رو رویمان  می چکید . تازه دیروز میلاد هم گرما زده که گفت
رفته بهداری و بهش سرم وصل کردن ..

 همزمان کار شستشوی مخزن فایبر گلاس مخصوص حمل
اسید هم انجام شد .

 

...........محمد توکلی – 29 تیرماه 1395


محمد توکلی

کار روی کرین TCH-50-11 را شروع کردیم

گزارش کار 21 تیرماه 1395

کار روی کرین  TCH-50-11  را شروع کردیم

پیچ بغل سیلندر راباز کردیم که
کاملا چوک بود و با سیم مسیرش باز شد ( این نشان می دهد که علی رغم ادعاهایی که می
کنند این پیچ تا بحال باز نشده ) .  کابلها
= سیم بکسل های آن نیازی به گریسکاری نداشت .

یک صندوق آهنی متعلق به زمان
ژاپنی هارو تمیز کرده و رنگ امیز کردیم و آچارها را هم آماده کردیم که همه را در
این صندوق بگذاریم /.


محمد توکلی

کار روی کرین TCH-50-11 را شروع کردیم

گزارش کار 21 تیرماه 1395

کار روی کرین  TCH-50-11  را شروع کردیم

پیچ بغل سیلندر راباز کردیم که
کاملا چوک بود و با سیم مسیرش باز شد ( این نشان می دهد که علی رغم ادعاهایی که می
کنند این پیچ تا بحال باز نشده ) .  کابلها
= سیم بکسل های آن نیازی به گریسکاری نداشت .

یک صندوق آهنی متعلق به زمان
ژاپنی هارو تمیز کرده و رنگ امیز کردیم و آچارها را هم آماده کردیم که همه را در
این صندوق بگذاریم /.


محمد توکلی

TCH-50-11 را

گزارش شنبه 19 تیرماه 1395

امروز ساعت 8:10 و بعد از سه روز
تعطیلی  در شرکت بودم ( دیشب ساعت 2
بالاخره اتش در پتروشیمی بوعلی بعد از سه روز خاموش شد و برج اصلی آن کج شده و
مخزن بزرگ ذخیره نفتای آن هم سوخت و مچاله شد ! )

و روی کرین های زیر کار کردیم :

1-     
کرین 25 تن گالیونی .... TCH-25-13

2-     
کرین 50 تن گالیونی .... TCH-50-11

 

 

 آب رادیاتور هر دو ماشین بطور کامل تخلیه شده و
چند ساعت کار شستشوی رادیاتور و اطراف موتور انجام شد . آب کارواش رو هم که حالت
جت داره توی رادیاتورها گرفتم که کاملا تمیز بشه ...

نکته :

برای این کرین ها چون پره های
بیرونی رادیاتور هم ممکن است مسدود شده باشد این قسمت را هم با استفاده از فشار آب
کارواش کاملا شستم که کلی گرد و خاک از آن بیرون امد .

داخل کابین هم تمیزکاری شد .

امروز پرده سقف کرین 50 تن
...   TCH-50-11 را باز کردم تا از روی آن نمونه هایی
برای بقیه کرین ها تهیه کنم . ( حالا یا از بازار بصورت آماده خریداری بشه یا
اینکه خودمون براش درست کنیم )

این پرده ها بخصوص در موقع گرمای
تابستان که آفتاب شدید از سقف می تابد خیلی لازمند . اغلب کرین ها فاقد این پرده
ها هستند ( چون به هنگام تعمیر سقف پرده های آن ها جدا کرده اند و حتی محفظه هایش
را هم براشته اند !)

یکی از کرین ها سیم = وایرهایش
آسیب دیده و باید عوض شود . کرین دیگر شیشه پنجره کابین راننده شکسته است و اساسا
شیشه ندارد !

این آقای استاد  کار فدیمی می گوید همه این کارهایی را که شما
انجام می دهید ما دو سال یش انجام دادیم !

ولی با توجه به شدت کثیفی که
رادیاتورها دارند و آب مملو از زنگار از آنها خارج می شود من حرفهای او را باور
نمی کنم ...

چون یا ان کرینی که می گوید کرین
دیگری بوده ( حالا ممکنه چهارتا کرین رو هم آب رادیاتورش رو بصورت فرمالیته عوض
کردن... و این شامل همه کرین ها نیست و آبی را هم که ریختن مناسب نبوده ضمن
اینکه  تمیزکاری هم با این دقت و گستردگی
انجام نگرفته ...

ضمن اینکه یکی دیگر از همکاران
گفت این آقای ... استاد کار ؛ دروغ هم زیاد می گوید !!

.............محمد توکلی – 19
تیرماه 1395 – ممکو  KHBIPC


محمد توکلی

پرده سقف کرین 50 تن ... TCH-50-11

گزارش شنبه 19 تیرماه 1395

امروز ساعت 8:10 و بعد از سه روز
تعطیلی  در شرکت بودم ( دیشب ساعت 2
بالاخره اتش در پتروشیمی بوعلی بعد از سه روز خاموش شد و برج اصلی آن کج شده و
مخزن بزرگ ذخیره نفتای آن هم سوخت و مچاله شد ! )

و روی کرین های زیر کار کردیم :

1-     
کرین 25 تن گالیونی .... TCH-25-13

2-     
کرین 50 تن گالیونی .... TCH-50-11

 

 

 آب رادیاتور هر دو ماشین بطور کامل تخلیه شده و
چند ساعت کار شستشوی رادیاتور و اطراف موتور انجام شد . آب کارواش رو هم که حالت
جت داره توی رادیاتورها گرفتم که کاملا تمیز بشه ...

نکته :

برای این کرین ها چون پره های
بیرونی رادیاتور هم ممکن است مسدود شده باشد این قسمت را هم با استفاده از فشار آب
کارواش کاملا شستم که کلی گرد و خاک از آن بیرون امد .

داخل کابین هم تمیزکاری شد .

امروز پرده سقف کرین 50 تن ...   TCH-50-11 را باز کردم تا از روی آن نمونه هایی
برای بقیه کرین ها تهیه کنم . ( حالا یا از بازار بصورت آماده خریداری بشه یا
اینکه خودمون براش درست کنیم )

این پرده ها بخصوص در موقع گرمای
تابستان که آفتاب شدید از سقف می تابد خیلی لازمند . اغلب کرین ها فاقد این پرده
ها هستند ( چون به هنگام تعمیر سقف پرده های آن ها جدا کرده اند و حتی محفظه هایش
را هم براشته اند !)

یکی از کرین ها سیم = وایرهایش
آسیب دیده و باید عوض شود . کرین دیگر شیشه پنجره کابین راننده شکسته است و اساسا
شیشه ندارد !

این آقای استاد  کار فدیمی می گوید همه این کارهایی را که شما
انجام می دهید ما دو سال یش انجام دادیم !

ولی با توجه به شدت کثیفی که
رادیاتورها دارند و آب مملو از زنگار از آنها خارج می شود من حرفهای او را باور نمی
کنم ...

چون یا ان کرینی که می گوید کرین
دیگری بوده ( حالا ممکنه چهارتا کرین رو هم آب رادیاتورش رو بصورت فرمالیته عوض
کردن... و این شامل همه کرین ها نیست و آبی را هم که ریختن مناسب نبوده ضمن
اینکه  تمیزکاری هم با این دقت و گستردگی
انجام نگرفته ...

ضمن اینکه یکی دیگر از همکاران
گفت این آقای ... استاد کار ؛ دروغ هم زیاد می گوید !!

.............محمد توکلی – 19 تیرماه
1395 – ممکو  KHBIPC


محمد توکلی

دوشنبه 15 تیرماه 1395

دوشنبه 15 تیرماه 1395

اولین جلسه خوارزمی ( که شرکت کردم بعداز سه
ماهی که اومدم بانک ماشین آلات)

حدود 40 بشکه 220 لیتری  جمعا 8800 لیتر

مخزن روغن سوخته ... 6000 لیتر

جمع کل ..................14000 لیتر

جمع اوری این روغن های سوخته که اگر هر لیتر آن
را 2 هزار تومن هم بفروشند میشه 28 میلیون تومن.

که پیشنهاد می کنم این پول رو به کارگرهای سرویس
کار بدن تا هم کارشون رو بهتر انجام و هم روغن های سوخته هدر نره  و وارد محیط زیست نشه و هم کمکی باشه به
کارگرهایی که حقوق اشون کمه ...

........................................

MSS بخش عمده ای از ام ام اس ها رو ترجمه
کردم و بقیه اشون رو هم در حال ترجمه کردن هستم

ولی پیشنهادم این بود که یه نوع MSS  متناسب با
دستگاههایی که داریم بنویسم چون اغلب کرین های ما قدیمی و از رده خارج هستند و
دستورالعمل تعمیراتی خاص خودشون رو لازم دارن .

....................................

پیشنهاد نصب ساعت کاری روی دستگاهها که میزان
کارکرد دستگاههایی مثه کرین رو که درحال ایستاده کار می کنند نشون بده

..........................

پیشنهاد خرید کارواش صنعتی برای کارگاه تعمیرات
و خود بانک ماشین آلات چون کارواش های فعلی مناسب نیستند و با آب سرد کار می کنند
که خوب تمیز نمی کنند .

 

.................

تو اون جلسه دیدم که این مهندسا هی میگن
فردراکشن ؟ فیل دراکشن... پرسیدم این چه جور نوشته میشه ...

بعدش فهمیدم که همون Further action  یا اقدامات
اضافی = اقدامات بعدی است ... که چقدر بد تلفظ می کردند ...  اینا چهارتا کلمه یاد میگیرن و هی تکرار می کنن
....

..............................محمد توکلی – 15 تیرماه
1395


محمد توکلی

کرین گالیونی TCH-20-04

گزارش
کار سه شنبه 15 تیرماه 1395

 

کار روی کرین های زیر انجام گرفت :

1-     
کرین 20 تن گالیونی TCH-20-04

2-     
کرین 50 تن گالیونی TCH-50-10

تمام کلیدها و سوئیچ و جاهایی که لازم بود رو
با اسپری W40 تمیز کردم
.

امروز داشتم نوشته های پارسال رو
مرور می کردم از قضا دیدم که متنی در مورد اولین جلسه ای که رفتم نوشته بودم و
تاریخش همین امروز بود دقیقا 15 تیرماه 1394 .. چقدر روزگار سریع می گذره مثل برق
وباد همین دیروز بود رفته بودم جلسه و دو سه جلسه دیگه هم رفتم و دیگه نه من رفتم
و نه اونا اومدن دنبال من ... ( شاید بخاطر اینکه هر بار یقه پیمانکارها رو می
گرفتم یه مقدار تند حرف می زدم !)

یادمه در همون جلسه چه پیشنهادهای
خوبی داده بودم درباره مدیریت یکپارچه تعمیرات وبازیافت روغن های سوخته و خیلی
مطالب دیگه که اگه شد اونا رو تو یه پست جداگانه به مناسبت اولین سال از اون ماجرا
می نویسم .

امروز حوالی 12 ظهر  نماینده کرین ترکس TEREX-
1075l که از تهران اومده
بودند و قرار بود  کرین رو چک کرده و تخویل
بدن البته گفتن که چک کردن نداره ! و فقط بوم 
و کشوها رو بیرون دادند و یه سری کار که دیگه اینقدر گرم بود که اومدم تو
دفترم .

………………….محمد توکلی – 15 تیرماه 1395


محمد توکلی

علت داغ کردن موتور کرین ها

 علت داغ کردن موتور کرین ها

یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۳٩۵  - ۱۱:۵٩ ‎ب.ظ 

 امروز روی کرین کاتو 40 تن کار
شد

سلام

علت داغ کردن کرنهای نامبرده شده
توسط تعمیرات به قرار زیر است:

 TCH-50-03 سوراخی منی فولد TCH-50-06 پوسیدگی رادیاتور و ننشستی وتخلیه آب رادیاتور TCH-25-03 گرفتی اویل کولر
دستگاه های فوق هیچ ربطی به کار انجام شده ندارند و از قبل دچار مشکلاتی بودند که نامبرده
شد

نویسنده: میلاد مهدی پور  [mehdipoor74@gmail.com] 

پاسخ:

سلام  میلاد ممنون از اطلاعاتی که دادی ...

بهرحال در تعمیر و نگهداری مهم
ترین کار عیب یابی دقیق و درسته ... چون در این جور موارد همیشه باید علت مشکلات رو
پیدا کرد .. عیب یابی خیلی مهمتر از رفع عیبه ... این همیشه یادت باشه ..

اون کرین ها هم اگه این شستشو و تعویض آب صورت نمی گرفت
شاید این عیب های اونا به این زودی مشخص نمی شد و قسمت هایی رو که سالم بودن
دستکاری می کردن ... این پیدا نکردن عیب همیشه وجود داشته و متاسفانه روش انجام
کار بسیاری از تعمیرکاران ما روش سعی و خطا 
trial & error  هست یعنی به زبون ساده اینقدر بخش های مختلف رو
عوض می کنن تا بالاخره اون بخشی که خراب بوده خودبخود پیدابشه... !

نویسنده: محمد توکلی - ۱۳/۴/۱۳٩۵ - ۱٠:۱٧ ‎ب.ظ

.......................محمد توکلی 14 تیرماه
1395 – ممکو  khbipc


محمد توکلی

کار روی کرین 25 تن گالیونی انجام

  گزارش کار دو شنبه 14
تیرماه 1395

کار روی کرین 25 تن گالیونی انجام
گرفت :

1-     
کرین 25 تن گالیونی .........TCH-25-04

 

گریسکاری وایرها و تعویض آب رادیاتور کرین  و پرکردن با آب DM
و ANTIFREEZ

امروز گفتم از انبار مجتمع چند قوطی اسپری W40 برای تمیز کردن محور قرفره های کرین بگیرند .

یه جعبه فلزی هم از انبار واحد برای نگهداری
ابزار و  وسایل آوردیم .

گان GUN
گریسکاری ایراد داشت که بازش کردیم ولی قابل درست شدن نبود به فاضل دیلمیان نمونه
اش رو دادم که فردا یکی برامون بخره بیاره ( قبلا سفارش خریدش رو داده بودیم ).

 

 

...................محمد  توکلی – 14 تیرماه 1395 – KHBIPC ممکو


محمد توکلی

کرین 20 تن ماشینیTCH-25-21

گزارش یکشنبه 13 تیرماه 1395

 امروز روی کرین های زیر کار کردیم

1-     
کرین 20 تن ماشینیTCH-25-21

2-     
کرین 20 تن ماشینی TCH-20-18

 

علاوه بر گریسکاری وایرهای انها و شسشوی شفتی
که قرقره وایرها روی آن حرکت می کند . تمیزکاری محفظه داخل دو اتاقک هر یک از کرین
ها هم صورت گرفت. که بشدت کثیف بود و مملو از آشغالو اشیای متفرقه که واقعا چنین
وضعیتی قابل تاسف است  وباید اپراتورهایی
که با این کرین ها کار می کنند مورد مواخده قرار گیرند که چرا هیچ توجهی به تمیزی
داخل اتاق کرین ها ندارند و مضاف بر آن خودشان در کثیف کردن آن جا هم شرکت دارند .

آب رادیاتور هم تعویض شد و با آب دی ام و ضد
یخ = ضد جوش = ضد خوردگی . پرشد

تجربه ای که امروز یاد گرفتم این بود که با
واتر جت داخل مححفظه رادیاتور آب پرفشار را وارد کردم که کلی جرم و آب کثیف بیرون
آورده شد و این کار را به مدت ده دقیقه ادامه دادم تا همه محفظه که سالهاست
تمیزکاری نشده کاملا تمیز شد .

بنظرم در مورد بقیه دستگاهها هم باید این کار
واترجت زدن انجام بشه ( با همون نازل کارواش میشه این کار رو انجام داد)

 

...........محمد توکلی – 13 تیرماه 1395 – KHBIPC ممکو


محمد توکلی

امروز روی کرین کاتو 40 تن کار شد

گزارش کار 12 تیرماه 1395

امروز روی کرین کاتو 40 تن کار شد
:

TCH-40-02

1-     
 گریسکاری ویراهای کرین ( سیم بکسل ها ) انجام شد

2-     
آب رادیاتور بطور کامل تخلیه شده
و بعد از شسشوی کامل با آب بدون املاح و ضد یخ پر شد .

 

خبر رسید که برخی از کرین هایی که قبلا آب
رادیاتور آنها عوض شده و با ضد یخ و آب بدون املاح پر شده است جوش آورده اند ( که
بنظریکی از اپراتورها ممکن است به این دلیل باشد که ذرات آشغال و زنگ در درون
رادیاتور گیر کرده اند و باید اتصال = جنت زیر رادیاتور باز شود تا این رسوبات
تخلیه شوند )

البته مطمئن نیستم این علت اصلی باشد . باید
در این زمینه بیشتر تحقیق کنم .

 

..................محمد توکلی – 12 تیرماه
1395- KHBIPC


محمد توکلی

گزارش کار روز چهارشنبه 8 تیرماه

گزارش کار روز چهارشنبه 8 تیرماه
1395

امروز  با وجودیکه هوا شرجی و گرم بود  روی دو تا از کرین ها زیر  کار کردیم :

1-     
کرین ماشینی 25 تن  TCH-25-03  »» داخل کابین دوم و اول هم که پر از زباله و
آشغال بود کاملا تمیز شد و با کارواش شسته شد .

2-     
 کرین گالیونی 20 تن TCH-20-12
 »» آشغال های داخل کابین راننده هم بیرون ریخته
شد ( وضعیت داخلی این کرین ها بسیار نامظلوب است و مشخص است که سالها تمیز نشده
اند !)

 

-         
شستشوی سیستم خنک کننده و
رادیاتور

-         
تعویض آب رادیاتور و ریختن آب
بدون املاح DM  به همراه ضد یخ

-         
گریسکاری تمامی وایرها با گریس
سولفانات کلسیم

-         
تمیزکاری محور قرقره های که سیم
بکسل روی آنها حرکت می کند

-         
شستشوی کامل داخل و بیرون کرین با
آب فشار قوی

 

توضیح در مورد چگونگی اصلاح قطعه
ساخته شده برای دستگاه تیوب بندل پولر را به علی بنی سعید دادم تا در اولین فرصت
مشکل اش را حل کند .

.................محمد
توکلی – 8 تیرماه 1395 – KHBIPC


محمد توکلی

کرین : TCH-50-7

گزارش کار دو شنبه 7  تیرماه 1395

امروز تعطیل بود ولی گروهی که روی
کرین ها کار می کند کارهای سرویسکاری را بر روی کرین های زیر انجام داد:

کرین : TCH-50-7

کرین : TCH-20-7

تعویض آب رادیاتور – شستشوی سیستم
خنک کننده و رادیاتور – ریختن آب بدون املاح + ضد یخ و نیز تعویض درب رادیاتور .

گریسکاری وایرها( سیم بکسل های )
کرین با دستگاه گریسکاری .

.............محمد توکلی – 8 تیرماه
1395  KHBIPC


  •  با تشکر از میلاد مهدی پور – امید فارسیمدان و
    علی ابوعلی

محمد توکلی

گزارش کار روز یکشنبه 6 تیرماه1395

گزارش کار روز یکشنبه 6 تیرماه
1395

امروز روی کرین های زیر کار کردیم
:

1-     
کرین 25 تن  TCH-25-07

2-     
 کرین 20 تن  TCH-20-09

 

آب رادیاتور تعویض شد و سیستم رادیاتور بطور
کامل شستشوداده شد و آب بدون املاح  DM به همراه
ضد یخ اترورد در داخل رادیاتور ریخته شد .

 جک های کرین 20 تن 9 جمع نمی شد که بعد از بررسی
بوسیله آقای قیم معلوم شد که فیوز برق ان شل شده است واشکال برطرف شد ( البته دو
سه ساعت قبلش به کارگاه تعمیرات زنگ زدیم ولی کسی نیومد!)

.............محمد توکلی – 6 تیرماه 1395 – KHBIPC


محمد توکلی

فهرست کرین هایی که سرویس کاری انها نجام شده :

  فهرست کرین هایی که سرویس کاری انها نجام شده :

 سرویس های زیر روی کرین ها انجام گرفته :

تخلیه آب رادیاتور

شستشوی سیستم خنک کننده با جوهر
نمک

پرکردن رادیاتور با آب بدون املاح
DM و ضد یخ

گریسکاری سیم وایرها ( سیم بکسل
شامل سینگل و دابل)

کالیبره کردن گیج های فشار روغن
پشت صندلی راننده

تعویض درب رادیاتور

شستشوی بدنه و شیشه های کرین

 

TCH-50-06

TCH-50-08

TCH-20-02

TCH-25-9

TCH-50-3

TCH-20-05

TCH-20-08

امروز سفارش خرید سه نوع درب
رادیاتور –پیکانی – کرین 20 تن- کرین 25 تن رو دادم از هر کدام ده تا بخرت بیارن

………….. محمدد توکلی – 5 تیرماه 1395- KHBIPC


محمد توکلی

زمان مناسب تعویض آب رادیاتور ( مایعات

 

ویژگیهای آب رادیاتور و
زمان مناسب تعویض آب رادیاتور (  مایعات
خنک
کننده  = COOLANT  )

چند
نکته :

  • ·        
    زمان تعویض آب رادیاتور  در شرایط عادی هر سال و  یا پس از طی مسافت 20 هزار  کیلومتر می باشد .
  • ·        
    هر هفته باید میزان آب
    رادیاتور رو چک کنید .
  • ·        
    ترکیب آب رادیاتور و ضد یخ
    بهتر است 50/50 باشد یعنی نیمی آب مقطر و نیمی ضد یخ .

 

1-     
ضدیخ بستگی به میزانی که با آب ترکیب می شود
باعث می شود که نقطه انجماد آب پائین بیائید و در زمستان یخ نزدند وچون یخ زدن
باعث ترکیدن رادیاتور و بدنه سیلندر می شود .

2-     
نقطه جوش بالایی داشته باشد یعنی در تابستانهای
داغ ماهشهر و ممکو که دمای هوا با بالای 50 درجه سانتیگراد می رسد باعث جوش اوردن
موتور نشود . که این هم بستگی به نسبت ترکیب ضد یخ و آب دارد ترکیب 50/50 باعث می
شود که نقطه جوش اب به بالای صد درجه برسد

3-     
پایداری شیمیایی خوبی داشته باشد

4-     
در دمای بالا روی بدنه موتور رسوب نکند.

5-     
انتقال حرارت خوبی داشته باشد

6-     
باعث خرابی قطعات لاستیکی ( جنت ها ) نشود و اثر
بدی روی قسمت های خنک کننده نداشته باشد

7-     
تا حد امکان مقدار سمی بودن ان کم باشد ( که
باعث آلودگی محیط زیست نشود ) و بوی بدی نداشته باشد

8-     
قابلیت اشتعال نداشته باشد.

9-     
باعث کف کردن آب رادیاتور نشود .

10- 
اثر خوردگی روی رنگ ماشین نداشته باشد.

11- 
باعث حفاظت موتور در برابر خوردگی شود  

12- 
ضریب انبساط حرارتی پائینی داشته و میزان
گرانروی ان در دماهای پائین گرانروی کمی داشته باشد .

گاهی بجای گلیکول‌های
مرغوب است از دی‌متیل‌متانول، که سمی و آتشگیر است  استفاده می کنند . ضد یخ نباید در دمای فریزر
منجمد شود در غیر اینصورت معلوم است که با آب مخلوط شده است !

نمونه‌ای از جداول به
شکل ذیل می‌باشد:

نسبت آب به ضد یخ

در صد ضدیخ در آب

نقطه انجماد°C

نقططه جوش°C

0     
  100

100

18-

170

1     
  1

50

34-

108

1     
  2

33

14-

105

1پ   3

25

10-

103

برخی از مصرف کنندگان
تصور می‌کنند با افزودن مقدار ضدیخ می‌توان به نقطه انجماد پایین‌تری رسید این
تصور کاملا اشتباه است و غلظت‌های بیشتر از 68 درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی‌شود

 زیرا در غلظت 68 درصد حجمی (68 در صد ضدیخ و 32
در صد آب) مخلوط پایین‌ترین نقطه انجاد را خواهد داشت (69- درجه سیلسیوس)و اگر
غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می‌رود و زودتر منجمد
می‌شود این پدیده به عنوان نقطه اتکتیک شناخته می‌شود.

انتخاب ضدیخ

مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از
عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیت‌های زیست محیطی
و قوانین وضع شده در این زمینه، روزبه‌روز شرایط سخت‌تری برای تولیدکنندگان این
ترکیب به وجود می‌آید. امروزه فرآورده (ضدیخ، ضدجوش) تولیدکنندگان معتبر، عاری از
فلزات سنگینی همچون باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می‌باشد که مصرف‌کنندگان
در هنگام خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند. می‌توان گفت که نوع
خنک‌کننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی (OEMs) تعیین می‌شود.

اغلب ضدیخ‌های موجود، پایه اتیلن
گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و از این لحاظ طبقه‌بندی خاصی از نظر نوع ترکیبات
وجود ندارد و تنها از نظر درصد ترکیبات، تفاوت‌هایی در انواع ضدیخ وجود دارد.

ضدیخ مایعی است سمی و چون منو اتیلن
گلیکول به خودی خود بی‌رنگ و بی‌بو است، در طول فرآیند تولید به آن رنگ مخصوص
اضافه می‌شود تا به این ترتیب ضدیخ از مایعات مشابه مانند آب، قابل تشخیص شود.
منواتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن OH در ساختمان خود
به راحتی در آب حل می‌شود و بر اثر مرور زمان دو فازی نمی‌شود. منو اتیلن گلیکول
به شدت خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور می‌تواند ایجاد
خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند، به همین دلیل از مواد ضـدخوردگی (Anti Oxidant) در آن استفاده
می‌کنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک‌کننده،
مقاومت ایجاد کند.

این مواد به طور کلی به دو دسته آلی و
غیرآلی تقسیم می‌شوند. مواد آلی شامل آمین‌ها، آمیدها، بنزوات‌ها، مرکاپتان‌ها،
تری آزول‌ها و مواد غیرآلی شامل بورات‌ها، نیترات‌ها، فسفات‌ها، سیلیکات‌ها و
کربنات‌ها می‌باشند. این مواد بازدارنده مرغوبیت، محصول تولید شده را به شدت تحت
تاثیر قرار می‌دهد.

توصیههایی
در مورد پرکردن سیستم خنک
کننده و سرویس ضروری آن

1- قبل از تعویض و استفاده از محلول
جدید ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنک‌کننده، باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.

2- هنگامی که موتور داغ است هرگز
درپوش رادیاتور را بر ندارید زیرا سیستم خنک‌کننده تحت فشار است هنگامی که موتور
سرد شد درپوش را با احتیاط به اندازه یک دور بازکنید چنانچه در این هنگام مایع خنک‌کننده
سرریز شد بلافاصله درپوش را محکم کرده و پس از اینکه سیستم خنک‌کننده سردتر شد
آنرا بازکنید.

3- قبل از استفاده از ضدیخ خالص به
نسبت مساوی با آب دی یونیزه (آب با سختی پایین) مخلوط کرده و سپس اضافه کنید.

4- بهترین نسبت اختلاط یک به یک است.

5- وضعیت و مایع سطح مایع خنک‌کننده
کنترل شود.

6- آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام
گیرد(هنگامه که موتور سرد است انجام شود)

7- درپوش فشار و دهانه پرکننده
رادیاتور بررسی شود.

8- در صورتی‌که هنگام کار، موتور خیلی
سرد و یا گرم می‌شود ترموستات بررسی و در صورت لزوم با ترموستات پیشنهاد شده توسط
تولیدکننده تعویض شود.

9- استفاده از محلول ضدیخ مناسب و نصب
ترموستات مناسب و سالم درتمام طول سال ضروری است.

چند نکته در مورد ضدیخ

- رنگ ضد یخ فقط برای شناسایی است و
نشان دهنده کیفیت آن نیست.

- - آب مصرفی در ضدیخ باید دارای سختی
بسیار پایینی باشد به عبارت دیگر آب بدون املاح .یا همان آب دی ام  DM
باید باشد

- ضدیخ‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند

مشاهده کف می‌تواند به علت ورود هوا
به سیستم مکش واتر پمپ باشد، در این صورت باید رادیاتور را کاملا تخلیه کرده و
تمامی لوله‌های رابط و واشرها بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.

- سطح سیال باید کنترل شود.

- غلظت ضدیخ- ضدجوش را کنترل کنید که
از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.

- اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی
نمایید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.

- دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود
نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضدیخ سرد است) آزمایش کنید.

- در پوش و لوله متصل به در پوش
رادیاتور را بازرسی کنید.

- لوله‌ها را بازبینی کرده و محل
اتصال لوله‌ها را محکم کنید.

- تسمه پروانه‌ها را از لحاظ سالم
بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.

- در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش
از حد گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.

نکته:

 آب مصرفی جهت رقیق سازی مایع خنک‌کننده باید
سختی کمی داشته تا رسوب نگیرد. هر1000 کیلومتر یا هفته‌ای یک بار باید سطح سیال
خنک‌کننده بازدید شود.

 زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی
معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت 30000 کیلومتر است، اما زمان‌های تعویض سیال
در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می‌شود.

شرایط سخت عبارتند از:

وقتی با ماشین وسیله ای دیگر را یدک
کش می کنید

یدک کش کردن  کمپ،

 استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی،

 حرکت در جاده‌های نمک پاشیده شده،

عبور از جاده های خاکی، غبارآلود،

بطور مداوم در مسافت‌های کوتاه (کمتر از8
کیلومتر ) رانندگی کردن

 طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های یکنواخت و
پایین و دوره طولانی

 عدم استفاده از خودرو.

 


محمد توکلی

کرین 50 تن TCH-50-03

گزارش کار
2 تیرماه 1395

در ادامه کار سرویس کاری دستگاهها
امروز روی دستگاههای زیر کار انجام گرفت :

1-     
کرین 50 تن  TCH-50-03 آب رادیاتور بطور کامل تخلیه شده با
استفاده از محلول جوهر نمک رادیاتور و دور موتور شسته شد و سپس با آب بدون املاح و
ضد یخ به نسبت 40 لیتر آب و 10 لیتر ضد یخ پر شد . گریسکاری وایراها ( سیم بکسل )
انجام شد .

2-     
کرین 25 تن  TCH-25-09  آب رادیاتور تخلیه شد ( شیر خروجی شکسته و معیوب
بود و از طریق باز کردن شلنگ اتصالی = جنت ) این کار انجام گرفت . سپس با آب بدون
املاح و ضد یخ پر شد . درب رادیاتور بعلت معیوب بود تعوض شد . کرین مزبور خیلی دود
سیاه تولید می کند به همین جهت دستور کار W/O برای تعمیر پمپ انژکتور و تمیزکاری
انژکتورها صادر شد .

 

................محمدد توکلی 2
تیرماه 1395- KHBIPC ممکو


محمد توکلی

تانکر رو به واحد آب یوتی UT-600

گزارش کار بانک ماشین الات  1 تیرماه 1395

امروز صبح  دو ساعتی روی  تانکر آبی که برای اوردن آب DM آماده کرده بودیم کار
کردیم .DT-5-03

1-     
سر باتری های آن تمیزکاری شده و تعویض شدند.

2-       صندلی راننده بیرون اورده شد و گریسکاری شده    و  روانکاری شده و دوباره نصب شود .

3-     
درون ماشین تمیزکاری شده

4-     
آب رادیاتور ماشین از طریق پیچ کنار موتور
بطور کامل تخلیه شد و نیم ساعتی آب های در گردش بود تا تمام رسوبات از جداره موتور
و رادیاتور خارج شدند . بقدری کقیف بود که شیر بدنه موتور کاملا گرفته و چوک شده بود.
با سیم مسیرش رو باز کردیم . آب دی ام به همراه ضد یخ را در رادیاتورش ریختیم .

 

تانکر رو به واحد آب یوتی  UT-600  بردیم و تانکرش رو که حدود 10 هزار لیتر است با
آب DM پر کردیم و
برگشتیم واحد به این ترتیب آب  بدون املاح مورد
نیاز برای ماشین هایی که قرار است سرویس شوند تا مدتها فراهم خواهد بود ( یعنی کار
باید اینطور اساسی انجام بگیره ) .

امروز کار روی کرین TCH-50- در حال انجام بود .


محمد توکلی

چرا پی اچ آب بدون املاح تغییر می کند ؟

  چرا پی اچ آب بدون املاح تغییر می کند ؟

PH of dematerialized water

مقدار
ژی اچ باید حدود 7 باشد پی اچ آب هنگامی که از مخزن کاتیون عبور می کند حدود 4 است
ولی وقتی در مخزن نگهداری می رود پی اچ به 10 هم می رسد و علت اینکه چرا پی اچ
آب  این همه تغییر کرده به این دلیل است که  OH  موجود در برج آنیون خارج می شود و این خروج
بستگی به عملکرد رزین ها دارد

The pH of water entering the demineralising chain is
7.02. The pH of this after passing through the cationic drum is 4. The pH of
water leaving the anionic drum to the storage tank is 10.4. I would like to
know if the pH of this demineralised water is normal to be 10.4. I understand
there is escape of OH from the anionic drum but is this escape linked in any
way with the performance of the Resin?

Can the pH of the demineralised water be below 8?

آیا این امکان دارد که پی اچ آب
بدون املاح DM  کمتر از 8 شود ؟

بله این اتفاق رخ می دهد پی اچ آب
بدون املاح باید تقریبا 10 باشد ولی بالا رفتن پی اچ می تواند بدلیل نشت هیدروکسید
سدیم NAOH از واحدهای
کاتیون و آنیون باشد

You are correct in your thinking. The pH of demineralized
water should be approximately 10. The elevatd pH is because the leakage of ions
leaving the demineralizer will be in the form of NaOH. Na from the cation unit
and OH from the anion unit. The OH will cause the elevated pH.

بالا بودن OH می تواند باعث بالا رفتن پی اچ شود .
مقدار پی اچ آب دی ام اغلب نامشخص است چون ظرفیت واسطه ای برای آبهایی که مقدار
کمی مواد معدنی دارند وجود ندارد . مقدار کمی مواد شیمیایی می تواند باعث تغییر پی
اچ شود .

The pH of demineralized water is somewhat pointless
because there is no buffering capacity inherent with low mineral water. A
slight amount of chemical is capable of changing the pHژ

. ما
 موروفولین را به آب بدون املاح به هنگام
ورودش به مخزن ذخیره  تزریق می کنیم . تا
پی اچ آب را به 10 برساند . آیا می تواند تزریق موروفولین را متوقف کرد ؟ آیا این
عواقبی دارد ؟ آیا می تواند مقدار گاز دی اکسید کربن در آب بدون املاح را آنالیز
کنیم ؟

we inject Morpholine to the demineralised water on its
way to the storage tank. Given that, the pH of demineralised water is 10. Can
we stop the injection of Morpholine? Will there be any consequences? Can CO2 be
analysed in demineralised water?

 

The big problem and cause of corrosion is oxygen content.
Oxygen is probably a bigger cause of corrosion than a lower pH.

در برخی از نیروگاهها استفاده از
نیتروژنی که برای پوشش استفاده می شود می تواند جذب اکسیژن آب شود . سیستم های گاز
زدایی خلاء که از گاز دی اکسید کربن استفاد ه می کنند از طریق هوا  جذب آب دی ام DM می شود می تواند باعث کاهش مقدار پی
اچ ان شود.

Some power plants use nitrogen blanketing to prevent the dematerialized
water from absorbing oxygen. Vacuum degasification is also used.

CO2 is also absorbed from the air causing the dematerialized
water pH to drop

.................ترجمه از محمد
توکلی – 1 تیرماه 1395 - KHPIPC.


محمد توکلی

کاربردهای آب بدون املاحDM و

کاربردهای
آب بدون املاحDM  و آب مقطر DW

آب
مقطر = distilled water

 آب بدون املاح = Demoralized
water

آب
مقطر - آب دیونیزه

 

یون
زدائی از آب از طرق مختلف انجام می گیرد که نتیجه اش آب بدون املاح یا آب مقطر است
.  حذف یون های فلزی و غیر فلزی با استفاده از رزین های شیمیایی باشد این را آب بدون املاح = DM می نامند و اگر حذف
یون ها با تبخر آب و سپس سرد کردن باشد = روش تقطیر ان را آب مقطر می گویند

 در آب مقطر به روش های زیر انجام می شود :

1-      از طریق جوشاندن و تقطیر –

2-     
 سختی  گیری در کلاریفایر (clarifier ) مناسب برای جداسازی ناخالصی و الودگی

3-     
– عبور
آب  از روی رزین های تبادل یونی

4-     
– تصفیه
به وسیله فیلترهای اسمز معکوس (reverse osmosis )

5-      و نانو فیلتر (nano filter )

6-     
– همچنین
استفاده از تلفیقی از روش های بالا

 

از
مشخصات این محصول :

EC = هدایت الکتریکی آب برابر است با μs/cm 1 / پ هاش ( ph )
بین شش تا هفت / sio2 معادل 0.06ppm می باشد /  بدون  هیچ آنیون و کاتیونی

کاربردهای
آب مقطر و آب بدوند املاح :

• جهت خنک کاری کوره های القائی

• شست و شو و آبکاری قطعات حساس
- آندایزینگ – شست و شوی ملزومات حساس

• استفاده در آزمایشگاه ها – اتوکلاوهای
بیمارستانی – محیط کشت آزمایشگاهی – آزمایشگاه های تشخیص طبی – آزمایشگاه های فنی و
خدماتی - کاربردهای دانشگاهی و تحقیقاتی

• تولید مواد شیمیایی حساس صنعتی
و مواد شوینده – صنایع شیمیایی

• کاربردهای صنعتی – چیلرها و بسیاری
موارد دیگر

و
برای آب رادیاتور ماشین های بنزینی و دیزلی

................محمد
توکلی 0 1 تیرماه 1395 -  KHBIPC ممکو


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0