بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


به واحد آب یوتی رو بگیرم و مجوز آب DM و

گزارش کار دوشنبه 31 خردادماه
1395

امروز اول صبح کلی وقتم تلف شد تا
تونستم یه خاور جور کنم و مخزن هزار لیتری پلی اتیلینی رو بزارم توش و مجوز ورود
به واحد آب یوتی رو بگیرم و مجوز آب DM و خلاصه هزار لیتر آب
رو بردارم بیارم واحد ... همینکه لیفتراک اونو از پشت خاور پیاده کرد موقع جابجایی
از روی پلت افتاد پائین و دو نصف شد و همه آبها هدر رفت ! ( اینم از کار کردن
کارگرها و راننده لیفتراک ... که تازه مدعیه که خودت گفتی اینو بیار ... و من مقصر
نیستم !)

سه تا دبه 20 لیتری جور کردم و
دوباره اونا رو بردم واحد یوتی و از مخازن آب دی ام 60 لیتر آب خالی کردم و با
وانت اوردم تو واحد تا بریزیم تو کرین TCH-50-6   .

واقعا حالم از این سیستم و نفراتش
به هم می خوره که هیچکس وظیفه خودش رو انجام نمیده و اگه هم با بی رغبتی انجام
میده یا درست انجام نمیده ... نمونه اش همین راننده لیفتراک که با غرولند کردن
اومد کار رو انجام بده مخزن رو انداخت خرد کرد و آبها هم ریخت و کارمون رو لنگ کرد
... ( همه جا همینه تو همون واحد آب هم  یه
نفر اپراتور نیست که راهنمایی کنه چکار کنم ...نیم ساعت دنبال نفر گشتم ... )

بعد تو اتاق رئیس واحد  به آبدارچی می گم چرا این میز رو تمیز نمی کنی
؟ ... میگه کار من فقط چای درست کردنه ...! واقعا هم چه تقسیم کاری دقیق و تخصصی
تو این مملکت وجود داره ...

زباله از سرو روی واحد می باره یه
دونه ماشین و دستگاهی که تو وضعیت درست و حسابی باشه نیست ... کی به فکر این
چیزهاست .. همش از صبح تا شب صحبت اضافه کار و پاداش و چقدر این ماه میدن ...  دیگه خسته شدم

 


محمد توکلی

مروری بر مشخصات کرین کوآدستار 1075 ترکس


 

Quadstar
1075

Video

Overview
مروری بر مشخصات کرین کوآدستار 1075 ترکس

مقدمه :

کرین ترکس کوآداستار مدل 1075 که
ظرفیتش 75 تن است دیروز از گمرک ترخیص شد و امروز قرار بود که از انبارها به بانک
ماشین آلات انتقال پیدا کند. تا بالاخره بعد از مدتها که با این کرین های کهنه کار
کرده ایم . چشممان به جمال یک کرین جدید روشن شد ... چون کرین هایی که  ما داریم متعلق به 26 سال پیش هستند (چون
تقریبا همه  کرین های و لیفتراک ها ی ما
متعلق به سال 1990 هستند )

در اینجا نگاهی گذرا به مشخصات این
کرین شده است .

Specifications  = مشخصه های کرین ترکس 75
تن

        
  

Technical Details
   = جزئیات فنی دستگاه

  
  

Metric

  
  

Imperial

  

Capacity class:
  = رده ظرفیت

75 t

82.7 US-tons

Main boom length:  طول بوم اصلی

41.8 m

137.1 ft

Maximum system
  length:  حداکثر طول

61.8 m

202.8 ft

Maximum
  counterweight: حداکثر وزنه تعادلی

8.9 t

9.8 US-tons

Overall length: =
  طول کلی کرین

13.2 m

43.3 ft

Carrier length:  = طول بدنه حمل کننده

8.44 m

27.7 ft

Turning radius over
  cabin / all axle steered: = چرخش شعاع حول کابین

6.37 m

20.9 ft

Carrier engine: -
  قدرت موتور

164 kW

220 hp

Maximum travel
  speed:  حداکثر سرعت حرکت کرین 29 کیلومتر بر ساعت

29 kph

18 mph

Drive chain
  (optional):  =
  زنجیر محرک ( اختیاری )

6 x 6

6 x 6

Tyres:  = اندازه لاستیک ها

23.5 R25

23.5 R25

Maximumgradeability:
   =
  حداکثر کج شدن

>200%

>200%

Features=
مشخصه های کرین ترکس 75 تن

  • 75
         t maximum lifting capacity at 3 m
  • حداکثر
         وزنی که بلند می کند در فاصله سه متری = 75 تن
  • 41.8
         m five section boom - dual mode
  • بوم
         پنج کشابی به طول 41.8 متر
  • 45
         m maximum tip height
  • ارتفاع
         نوک حداکثر 45 متر
  • Three
         mode steering
  • فرمان
         دهی سه حالته

Cabin View

.....................مقدمه
و ترجمه از محمد توکلی – 26 خرداد ماه 1395 - khbipc

منبع :

http://www.terex.com/cranes/en/products/roughterraincranes/Quadstar1075/index.htm

 

 


محمد توکلی

رفع عیب از تراک AT-12-05

رفع
عیب از سیستم ترمز تراک
AT- 12-05

بانک ماشین آلات 25 خرداد ماه
1395

امروز دو تا از سرویس کارهای
تعمیرگاه اومده بودند بانک ماشین آلات که از سیستم ترمز تراک AT- 12-05 رفع عیب کنند . تقسیم
کننده هوا که بعد از مخزن باد قرار می گیرد نشتی می داد و ترمز به اصطلاح باد پر
نمی کرد و چون امکان ترمز گرفتن نبود . همون قطعه تقسیم کننده رو از روی ماشین باز
کردند و با خودشون بردند که تعمیر کنند .

شیر تخلیه
آب مخزن باد تراک

در این میان وقتی  شیرهای خروجی مخزن های باد رو چک کردم و پائین
کشیدم شاید نزدیک به یه لیتر آب ازشون خالی شد به همراه رسوبات و چربی و لجن مانند
...!  خب با این وضعیتی که مخزن هوای
دستگاه داره تعجبی داره اگه تقسیم کننده هوای اون از کار بیفته ؟!  چرا نباید هر از چند گاهی این شیر تخلیه باز
بشه و محتوایاتش تخلیه بشه تا این جور به ماشین صدمه نزنه و هزینه و تعمیرات اضافی
روی دست شرکت نذاره ...؟!

در وهله اول این وظیفه راننده است
که مرتب و مثلا چند روز یکبار حلقه شیر رو پائین بکشه تا آب های ناشی از کندانس
هوای درون مخزن تخلیه بشه ... آیا واقعا انجام کار که حتی یه دقیقه هم طول نمی کشه
تا این اندازه مشکله ؟  نه مشکل نیست ولی
راننده در قید نیست و بقول دوستمون دلش نمی سوزه ... و این مشکلیه که همه جای
جامعه ما و در میان شرکت های دولتی وجود داره که شخص دلش نمی سوزه ... و با همین
سهل انگاری و بی قیدی به شرکت و اموالش صدمه می زنه ...

تعمیرکار می گفت که راننده این
تراک رو دقیقا می شناسه ... وقتی ماشین مشکلی پیدا می کنه اونو تعمیرگاه نمیاره
... چون میگه اگه اینکار رو بکنم نمی تونم اضافه کار بایستم ! یعنی ایشون برای چند
ساعت اضافه کار که چند هزار تومن بیشتر نمیشه حاضره صدها هزار تومن به شرکت صدمه
بزنه ...  ناظر و مدیر و سرپرستی هم نیست
که یقه این آدم رو بگیره و بگه چرا این کار رو می کنی ؟ ( آدام اسمیت بیچاره در
دویست سال پیش درست می گفت که دولت کارفرمای خوبی نیست ! مدیریت دولتی همینه ..

قطعه رو باز کردند و بردند تا
ببینیم چند روز دیگه این قطعه درست میشه یا نمیشه یا مجبور میشن یه نمونه نو اش رو
بگیرن و این بروند یکی دو هفته ای طول می کشه و تراک هم باید زیر  آفتاب خاک بخوره ... و بدون استفاده رها بشه
چون ترمز نداره !

PMM چک لیست های دستگاهها

سال گذشته چندین ماه هر روز وقت
میذاشتم تا چک لیست ها یا همونPMM دستگاههای
مختلف از تراک تا کرین و لیفتراک رو ترجمه کردم ترجمه اون همه مطالب پراکنده  خیلی وقتم رو گرفت و کار خسته کننده ای بود .
ترجمه ها رو هم برای برنامه ریزی خوارزمی فرستادم .

ولی نسخه اصلیش روی کامپیوتر خودم
بود تا یه روز اومدم دیدم کامپیوترم رو برداشتند! مدتها از این موضوع گذشت تا
امروز که میلاد اومده بود دنبال این چک لیست ها .. رفتم سراغ کامپیوتر ک گفتن اونو
دادن به آقای موسوی ایمنی و منم رفتم دیدم خوشبختانه مطالب منو دست نزدن و هنوز
اونجا هست همه رو ریختم روی فلاش و خلاصه نجاتشون دادم ... ( یعنی حاصل زحمت های
چند ماهه من داشت راحت پاک میشد می رفت ! )

 اینه که تو این دیار کسی برای ترجمه و علم و
اینجور چیزها ارزشی قائل نیست ... اینها کار حساب نمیشه ... در حالیکه این کاری که
من کردم تا حالا تو شرکت کسی نمونه اش رو انجام نداده ..البته یه نسخه اونو هم روی
شبکه اینترنت گذاشتم ولی همون هم زیاد قابل اطمینان نیست و ممکنه مثه اون مطالب
قبلی وبلاگ رو مسدود کنن و از دست بره

................م.ت 25 خرداد ماه
1395 - KHBIPC

 


محمد توکلی

تعریف اورهال = تعمیرات اساسی = overhaul بازآماد،

تعریف  اورهال = تعمیرات اساسی =  overhaul بازآماد،  

 

مقدمه :

اورهال یا تعمیرات اساسی  شامل هر دستگاهی می تواند باشد از یک دوچرخه ساده گرفته تا هواپیما تا واحدهای بزرگ صنعتی از کوچکترین قطعات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی گرفته تا دستگاه های و ابزار صنعتی را شامل می شود  در همین اورهال هاست که اشکالات دستگاهها برطرف شده و تعمیرات روی آنها صورت می گیرد و دستگاه و واحد صنعتی جانی دوباره می یگرد و در واقع نو می شود تا بتواند وظیفه اش را به بهترین شکل انجام دهد

اورهال، کاری کاملا تخصصی می باشد. مخصوصاً در عصر حاضر و با توجه به پیچیدگی دستگاههای صنعتی. یک پروژه اورهال می بایست از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده نماید. ( هر چند ما اینجا در مجتمع های پتروشیمی عبارتی بعنوان کارگران اورهالی داریم که از کارگردان اغلب ساده برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها و کارهای ساده استفاده می شود ... ولی این یک روی قضیه است در واقع کار اساسی و نهایی توسط افرادی صورت می گیرد که در زمینه های مکانیک و برق و ابزار دقیق و زمینه های دیگر تخصص دارند .

یا مثلا بازه زمانی لازم برای اورهال هواپیماهای جنگنده پس از ۸۰۰ ساعت پرواز یعنی حدود ۸ سال پس از اولین پرواز است .

مثلا  مدت زمان  لازم برای اورهال  هواپیماها به طور متعارف و استاندارد کارخانه سازنده چیزی  حدود ۶ تا ۸ ماه تعریف شده است،

اورهال  = overhaul  نامی آشنا برای تمام کسانی است که در واحدهای صنعتی و از جمله واحدهای  پالایشگاهها و پتروشیمی ها کار می کنند .

از آنجائیکه واحدها ی صنعتی بصورت شبانه روزی در حال کار هستند و دستگاهها و تجهیزات در معرض خرابی و فرسودگی قرار می گیرند و بسیاری از آنها نیاز به تعمیر دارند و خیلی مسیر ها و لوله ها و تجهیزات باید بازسازی و تعمیر و حتی تمیز کاری شوند و این کارها به هنگام در سرویس بودن واحد امکان پذیر نیست ... لذا تمام واحد را برای مدتی مثلا یک هفته یا 15 روز  یا حتی یک ماه و بیشتر از سرویس خازج می کنند و تجهیزات ذکر شده را باز کرده یا مورد بازبینی و تعمیر و تمیزکاری قرار می دهند به مجموعه این عملیات تعمیرات اساسی – یا اورهال گفته می شود

نوع تعمیرات اساسی که انجام می گیرد  بسته به نوع فرآیند و تجهیزاتی که در فرآیند  process   پروسه  آن واحد صنعتی وجود دارد فرق می کند

دوره انجام تعمیرات اساسی بسته به نوع دستگاه متفات است و می تواند در  بازه های زمانی  سالانه یا شش ماهه یا حتی 4 ساله یا هر زمان دیگری،  انجام گیرد

مثلا زمان لازم برای تعمیرات اساسی توربین های گازی ( که برای تولبد برق در نیروگاهها مورد استفاده هستند ) حدود 24 هزار ساعت است که می شود حدود سه سال _( چون هر سال حدوداً 8 هزار ساعت است و سه سال می شود 24 هزار ساعت )

البته این ارقام با توجه به وصعیت کارکرد دستگاه و میزان بار load که روی آن است می تواند کم یا زیاد شود .

ناگفته نماند که این نوع تعمیرات اساسی بتدریج کنار گذاشته شده است و این روند که  کل شرکت یا واحد صنعتی را متوقف کنند و خط تولید از کار بیفتد بسیار هزینه ساز است

 بازبینی، تعمیر و یا تعویض قطعات و ماشین آلات

انجام تعمیرات اساسی فقط منحصر به واحدهای صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهها نیست طیف وسیع تری دارد از خودروی شخصی گرفته تا هواپیما و کشتی  می تواند مورد تعمیرات اساسی و اورهال قرار گیرد. تعمیرات خانه و تغییراتی که در آن داده می شود و حتی  همان خانه تکانی هم نوعی اورهال خانه است ! 

کلمات کلیدی :

  • Overhaul = پیاده و دوباره سوار کردن تجهیزات ولوازم برای تعمیر و تمیزکاری آنها

کردن‌، سراسر بازدید کردن‌، پیاده‌ سوار کردن‌ و بازدید

  • Rigger  = مامور سوار و پیاده کردن قطعات با استفاده از کرین و سایر ابزارهای جابجایی
  •  

.............نوشته : محمد توکلی – 2 خرداد ماه 1395 – ممکو


محمد توکلی

پیشنهاد ایجاد کار گروه ویژه برای دستگاههای تیوب بندل پولر tube bundle puller

بنام خدا

به سرپرست محترم بانک ماشین آلات

موضوع :

پیشنهاد  ایجاد کار گروه ویژه  برای دستگاههای تیوب بندل پولر tube bundle puller

 

با سلام ؛

همانگونه که اطلاع دارید  اخیراً بانک ماشین آلات یک دستگاه تیوب بندل پولری را که ظرفیت آن 35 تن است :

 Bach tube bundle extractor = TBE-35  35 تن ساخت آلمان  2014

  را در اختیار گرفته است تا برای اولین باراز این دستگاه برای  بیرون اوردن و جا زدن کلاف لوله ها ( تیوب بندل)  مبدل های حرارتی استفاده شود و در فروردین ماه 1395 از این دستگاه  در تعمیرات اساسی واحد آروماتیک استفاده شد که نتیجه کار از نظر سرعت و ایمنی  کاملا رضایت بخش بود

ضمن اینکه در همان تعمیرات اساسی آروماتیک دستگاه مشابهی هم که متعلق به شرکت فرآورش بود و ظرفیت آن 65 تن بوده و از بدو خریداری بلااستفاده به حال خود رها شده بود ! نیز برای اولین بار مورد راه اندازی شده و توسط شرکت خوارزمی در اورهال آروماتیک مورد استفاده قرار گرفت .

در اردیبهشت ماه 1395 هم ( به هنگام تعمیرات اساسی واحد اولفین ) از هر دوی این دستگاهها برای بیرون کشیدن  و نیز جا زدن تعداد زیادی از مبدلهای واحد اولفین استفاده شد که  در روند سرعت بخشیدن به کار و بالا بردن ایمنی به هنگام انجام کار موثر واقع شد .  اساساً ویژگی مهم این دستگاهها عبارتند از :

1-      سرعت عمل بالا

2-        بالا بودن درجه ایمنی کار

و استفاده از روشهای قدیمی مثل بیرون کشیدن و جا زدن با لودر و لیفتراک ! غیر اصولی و منسوخ است و خطرات فراوان انسانی داشته و به تجهیزات هم صدمه می زند. لازم است از روشهای جدید استفاده شوئد

چون  استفاده از این دستگاهها برای جا زدن و بیرون آوردن تیوب بندلهای مبدلهای حرارت ضروری و از نظررعایت ایمنی الزامی است و با توجه به اینکه همه دستگاههای تیوب بندل پولر باید در اختیار بانک ماشین آلات قرارداشته باشند لذا  پیشنهاد می شود که :

 

1-      همه این  دستگاهها در یکجا  متمرکز شده و یک واحد تخصصی ویژه برای این کار در بانک ماشین آلات  راه اندازی شود تا مورد استفاده قرار گیرند. ناگفته پیداست که چنین مجموعه ای  در نوع خود بی مانند است و می تواند بسیار مفید باشد و  قطعاً درآمد خوبی هم  برای شرکت خوارزمی خواهد داشت .

 

1-       ترتیبی اتخاد شود که دستگاه فرآورش KID.Extractor.net  65 تن ساخت ایتالیا 2012

هم به خوارزمی تحویل داده شود تا حداکثر استفاده از آن بعمل آید و در سایر واحدهای پتروشیمی  هم مورد استفاده قرار گیرد .

2-      در دیداری که از پتروشیمی مارون داشتم آنها هم دستگاهی مشابه دستگاه فرآورش KID 65 تن را خریداری کرده اند که بلااستفاده مانده است

3-      ضمنا نوع ماشینی این دستگاه ( که دستگاه تیوب بندل پولر روی تراک نصب شده و نیازی به کفی و کرین برای جابجایی و بلند کردن ندارد نیز خریداری شود

4-      ضمنا چندین نفراز اپراتورهای دستگاه هم هستند که طی این مدت  طرز کار با  دستگاه را آموزش دیده اند و تجربه لازم برای کار با این دستگاه را پیدا کرده اند بصورت یک گروه ثابت برای کار با دستگاه در نظر گرفته شوند تا در هر زمان و مکانی ( درشرکت های کیمیا – آب نیرو – فرآورش و بسپاران  پتروشیمی بندرامام BIPC و سایر پتروشیمی های منطقه ویژه ) که نیازی به تعمیرات اساسی مبدلهای حرارتی بود از این اکیپ تخصصی برای این کار استفاده شود .

 

 

 محمد توکلی 6 خرداد ماه 1395

 

1-      Bach tube bundle extractor = TBE-35  35 تن ساخت آلمان  2014

2-      KID.Extractor.net  65 تن ساخت ایتالیا 2012

 


محمد توکلی

تقدیر و تشکراز همکاران در اورهال اولفین

 تقدیر و تشکراز همکاران در اورهال اولفین

 

در طی تعمیرات اساسی واحد اولفین که در اردیبهشت تا اوایل خرداد 1395  انجام گرفت همه افرادی که از بانک ماشین آلات بودند زحمات زیادی را متحمل شدند در این میان عده ای که در ارتباط مستقیم با اینجانب بودند هم تلاش های زیاد انجام دادند که لازم است از زحمات آنها به نحو متقضی قدردانی شود از جمله :

1-      علی آقاجاری ›› هماهنگ کننده تجهیزات

2-      احمد شریفی ›› رگر و هماهنگ کننده

3-      امین عساکره ›› رگر و هماهنگ کننده

4-        خمیسی ›› رگر

5-      میلاد مهدی پور ›› اپراتور دستگاه TBE

6-      امید فارسیمدان  ›› اپراتور دستگاه TBE

 

 بویژه آقایان میلاد مهدی پور و امید فارسیمدان که اپراتوری دستگاهها را بر عهده داشتند و زحمات زیادی را برای انجام کار با این دستگاهها کشیدند .

 

محمد توکلی 8 خرداد ماه 1395


محمد توکلی

گزارش انجام کار با دستگاههای tube bundle puller در واحد اولفین

گزارش انجام کار با دستگاههای tube bundle puller  در واحد اولفین

زمان : اردیبهشت و خرداد 1395

 

با توجه به حجم بالای مبدل های حرارتی که در واحد اولفین وجود دارند در طی تعمیرات اساسی واحد اولفین کار بیرون کشیدن و جا زدن مبدل ها یکی از کارهای اساسی بود که با استفاده از مبدل TBE-35  متعلق به بانک ماشین آلات انجام گرفت و از دستگاه 65 تنی فراورش هم بعنوان کمکی استفاده شد

در طی این مدت بطور متوسط روزانه بین  سه تا چهار مبدل در روز و همین مقدار هم در شیفت شب بیرون کشیده یا جا زده شده است .

در طی انجام کار مشکلاتی هم  وجود داشت که بیشتر بخاطر نبودن تجهیزات و عدم هماهنگی بخش های مختلف رخ داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود .

ضمنا از آنجائیکه استفاده از دستگاهها TBE برای اولین بار در واحد اولفین ( و دومین تجربه در سطح مجتمع بود ) تجربیات زیادی هم در مورد نحوه کار با این دستگاهها بدست آمد که لازم است از این مهارت ها و تجربیات به نحو مقتضی در تعمیرات بعدی استفاده شود که به برخی از آنها هم اشاره خواهد شد .

 در مجموع بکاری گیری دستگاههای جدید تجربه موفقی بود که امید می رود با برطرف کردن مشکلات و موانعی که بر سر راه آن قرار دارد  ادامه کار با این دستگاهها تسهیل شود .

13 اردیبهشت 1395  انتقال دستگاه به سایت اولفین و آماده سازی آن برای کار انجام گرفت و 6 خرداد هم عملا کار ما در سایت تمام شد و روز 8 خرداد دستگاه به بانک ماشین آلات برگردانده شد .

1-      کرین 50 تن 06 بیشتر از سه چهار بار در طول اورهال دچار خرابی شد مثلا یک بارش شلینگ سوختش سوراخ شده بود که وقتی باز شد معلوم شد که بسیار فرسوده و پر از ترک بوده در صورتیکه این کرین ها برنامه pm اجراء می شود و قاعدتا چنین مشکلاتی نباید داشته باشند.

2-      24 ساعت تمام جا زدن یک تیوب بندل صرفا بخاطر نداشتن گسکت معطل ماند ! ( که این مربوط به ناهماهنگی گروه مکانیک می شود )

3-      مدتها وقت ما بخاطر نبودن کفی برای جابجایی دستگاه از یک محل به محل دیگر تلف شد. ( که به کمبود کفی بر می گردد )

4-      وارونه جا زدن تیوب بندل ( چون نفرات مکانیک که باید ناظر اجرای کار باشند و رهنمودهای لازم را بدهند حاضر نبودند )

5-      دخالت های بی مورد افراد متفرقه ( افراد بهره بردار ویا حتی تعمیرات واحد و  سایر افراد متفرقه نباید در کار بیرون اوردن یا جاز دن مبدل ها دخالت کنند چون این کار صرفا به عهده اپراتورهای  دستگاه و نیز رگرهاست

در واحد اولفین 14 اردیبهشت 1395

اگر چه کار اورهال واحد اولفین از شنبه َشروع شده بود و الان دو سه روزی هست که همه دستگاهها و ماشین آلات رو به واحد اولفین بردیم ولی کار ما عملا امروز شروع شد  با بیرون کشیدن مبدل  EA- 804 یک مبدل دراز ولی باریک که حدود  20 دقیقه ای بیشتر طول نکشید تا اونو بیرون اوردیم .

مبدل بعدی 804 بود که برای جابجایی دوباره دستگاه TBE رو روی کفی سوار کردیم و به محل منتقل کردیم و تا این آماده سازی صورت گرفت وقت شیفت دوازده ساعته تموم شد و اگه اون دستگاهی که روی ماشین سوار میشه بود دیگه این معطلی صورت نمی گرفت ... باید یکی از این دستگاه های روی تراک رو هم خریداری کنیم

گزارش  کار اورهال اولفین 18 اردیبهشت 1395

امروز هر چقدر سعی کردیم که  کلاف لوله ها مبدل که درطبقه دوم پلاتفرم بود را بیرون آوریم موفق نشدیم . شیفت شب هم نتوانسته بود آن را بیرون اورد . چون کلاف مبدل بخاطر رسوباتی که گرفته بود بیرون کشیدنش مشکل است یک بار آی بولت eye bolt برید و دفعه بعد هم آی بولت کلا از جا در آمد و با سیم بکسل به پائین پرتاب شد !

نزدیکی ظهر بناچار کرین و دستگاه TBE را به نزدیک مبدل EA- 423  منتقل  کردیم و ادامه کار به بعد از ناهار موکول شد .

زمان استاندارد

بعد از ظهر مبدل را جا زدیم و به همون راحتی که بیرون آمد راحت هم جا رفت . درحدود14 دقیقه آن را  بیرون کشیدیم و چیزی در همین حدود هم زمان صرف شد که جا زدنش شد  این همان  زمان استاندارد در آوردن و جا زدن کلاف مبدل هاست .

بعد از اون مبدل EA-427  رو هم آماده کردیم و با دستگاه TBE جا زدیم . قسمت انتهایی اونو با استفاده از یک تکه چوب چهارتراش جا زدیم ...( چون هنوز قطعه ای که برای این کار در نظر گرفتیم و دادیم به تراشکاری بسازه آماده نشده )

اینجا هم برای میزون کردن کلاف مبدل از نظر افقی بودن کلی وقت صرف شد و داشتن یه تراز خیلی ضروریه

گزارش کار اولفین 20 اردیبهشت 1395

 

اشکال در دستگاه آلمانی ها

امروز صبح فقط موفق شدیم مبدل EA-119 رو بیرون بکشیم راحت بیرون آمد چون داخلش پراز مایع سبز رنگ بود . اول فکر کردیم که سیم بکسل هایی که برای کشیدن استفاده می کنیم یک اندازه نیستند  ولی وقتی وینچ اونها رو بیرون می کشه یکیشون بزرگتره و یکی کوچکتره  و گفتیم شاید  این بخاطر آی بولت هایی هست که روی مبدل نصب کرده ایم ولی در نهایت معلوم شد که گوشواره روی وینچ در قسمت راست با چپ یکسان نیست و اشتباه سازنده بوده که باید تصحیح شود

بعد از ظهر هم مبدل های زیر رو بیرون کشیدیم :

1-      تیوب بندل مبدل EA-120  که مبدل بزرگی بود و کلی مواد شیمیایی ( فکر کنم پنتان بود ) بیرون ریخت و نازل آتش نشانی هم مرتب آب می پاشید که آتش سوزی اتقاق نیفته

2-      تبول بندل مبدل EA-123  که شیفت شب جا زده بود ولی افقی نبود را با استفاده از کرین و فشار دادن با دستگاه TBE موازی و لول Level کردیم .

3-      تیوب بندل مبدل EA-128  هم که مبدل نسبتا بزرگی بود و شبیه همون مبدل 120 پر از مواد شیمیایی چسبناک بود را هم بعنوان آخرین کار امروز انجام دادیم و ساعت 18 کار تمام شد .

4-      گروه دوم با استفاده از دستگاه KID  تیوب بندل مبدل EA-208  را بیرون کشیدند .

 

گزارش کار اولفین 27 اردیبهشت 1395

مبدل EA-205  که دیروز با وجود تلاش زیادی که کردیم بیرون نیومد . دیشب توسط شبکارها با پوسته از روی فونداسیون پائین آورده شده بود و تا ظهر مشغول آماده سازی زمینه بارگیری و حمل این مبدل 50 تنی روی کمر شکن بودند . بعد از ظهر هم کرین 150 تن رو آوردند که با  روش سنتی یعنی بالا بردن و به زمین زدن ! کلاف لوله ها = تیوب بندل مبدل را از پوسته آن جدا کنند . که سعی هم کردند ولی این کار عملی نشد و مبدل هم صدمه دید!

بدنبال  دستورالعملی برای بیرون آوردن مبدل در مرکز اسناد بودیم که جز یک طرح که در مورد  ابعاد پوسته و تیوب بندل بود و هیچ توضیحی در مورد بیرون آوردن مبدل ها یا دستورالعمل جا زدن تیوب بندل ها وجود نداشت.

در حالی که باید دستورالعمل هایی برای این کار تنظیم شود و روشی برای تمیزکاری و بیرون اوردن و جازدن کلاف لوله ها وجود داشته باشد .

ضمن اینکه این همه کثیف بودن مبدل ها و مشکلات آنها امری عادی نیست و بیشتر بدلیل مشکلات  بهره برداری و از جمله  اینکه موادی هم که بعنوان treatment  وارد آب کولینگ تاور می کنند از نوع مرغوب خارجی نیست  و بی کیفیت است ... این موضوع  را همکارمان در مرکز اسناد هم تائید کرد .

گزارش کار اولفین سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1395

بخاطر آتش سوزی که در یکی از برج های نزدیک کار ما در اولفین اتفاق افتاد یکی دو ساعتی کار جا زدن تیوب بندل مبدل EA-430 به تعویق افتاد و تازه وقتی هم مقدمات کار رو فراهم کردیم چون نفرات مکانیک نبوند مبدل را با 180 چرخش اشتباهی جا زدیم و مجبور شدیم که اونو دوباره بیرون بیاریم و جا زدن مجددش رو به بعد از ظهر موکول کنیم .

رئیس امور اداری رو تو سایت اولفین دیدم گفتم اولین باره من شما رو اینجا می بینم ! اونم گفت منم اولین باره شما رو می بینم مگه شما تو سایت هم میائید کار می کنید ؟!  ( واقعا که ؟!)

بعد ازظهر هم مبدل EA-430   رو جا زدیم . آماده بودیم که مبدل دیگه ای رو هم با آن  دستگاه جا بزنیم که گفتند گسکت اش گم شده است !

کم کم کارهای اورهال  طبق برنامه در حال اتمام است و گفتند  باید تا 31 اردیبهشت تموم شود هر چند بعید است به این زودی این اتفاق بیفتد.

 

گزارش اورهال الفین چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395

امروز دو مبدل زیر را جا زدیم

1-      تیوب بندل مبدل EA-801

2-      تیوب بندل مبدل EA-203 A

 

 اولین مبدل رو صبح جا زدیم که مشکل خاصی نداشت و راحت جا رفت و فقط تنظیم گستکت اش کمی وقت گرفت .

زیر دستگاه TBE-35  کمی چکه می کرد که کم کم بیشتر شد نشتی از شلینگ هیدرولیک سینی اول بود . وقتی داشتیم محل نشتی رو پیدا می کردیم اینقدر شدید شده بود که پاشید توی سر و صورتم .

بهرحال تعمیرکار اومد  شلینگ رو باز کرد و سریع فرستادیم ماهشهر که یه شلنگ تو رو پرس کرده و بعد از ناهار برگرداندند که روی دستگاه نصب کردیم و مشکل فعلا حل شد

ریل محافظ دستگاه شکسته و ممکن است  این پارگی لوله دوباره اتفاق بیفتد ... در اولین فرصت بعد از اورهال باید یه فکر اساسی برای این شلینگ ها بکنیم

بعد از ظهر هم  مبدل EA-203 A رو با استفاده از دستگاه KID  جا زده شد

زمان برای جا زدن یک مبدل دیگه هم داشتیم ولی بعلت نبودن کفی که تیوب بندل رو به محل انجام کار حمل کند . این کار انجام نشد .

گزارش کار اولفین 31 اردیبهشت 1395

امروز سایت نسبتا خلوت بود و روی مبدل ها کار نکردیم امروز لوله های ورودی و خروجی مبدلهای EA-501 A &B هم بسته شدند که روی هم صد تن وزن دارند و تعویض آنها کاری بسیار پرزحمت و وقت گیر بود ولی بالاخره انجام شد . و کرین 80 تن کاتو هم آزاد شد و از سایت بیرون رفت .

................محمد توکلی – 31 اردیبهشت ماه 1395 -  KHBIPC  خوارزمی در اولفین

گزارش کار اولفین شنبه 1 خرداد ماه 1395

جا زدن مبدل های زیر انجام گرفت :

1-    مبدل EA-203-C که

2-    مبدل EA-206  

وسایل را برای جا زدن تیوب بندل اماده کردیم ولی چون کرین آماده نبود انجام کار به بعدازظهر موکول شد!

مبدل EA-203-C که رو شیفت شب کار نصفه جا زده بود باید تا ته جا زده شود .

 بعد از ظهر این کار رو انجام دادم و زیاد وقت مون رو نگرفت ... چند دقیقه ای برای تراز کردنش وقت صرف شد و جا رفت

اما در مورد  مبدل EA-206  هم که تیوب بندلش معیوب بوده  باید تیوب بندل نو را از روی مبدل SPARE  باز کنیم و روی ان ببندیم باز کردن تیوب بندل بدلیل دیر آمدن لیفتراک ( یه ساعتی وقت مون رو تلف کرد ) بعد هم که اومد و کرین آماده شد و تیوب بندل روی دستگاه TBE قرار گرفت چون دقیق و هم راستا با پوسته روی دستگاه قرار نگرفته بود جا نرفت و چون ساعت 17 شده بود و این پایان وقت افراد اورهالی است ... ادامه کار رو به شیفت شب واگذار کردیم ...

گزارش اورهال اولفین 2 خرداد 1395

دیشب شب کار پیام داد که مبدل EA-206  رو بطور کامل جا زده اند و امروز صبح هم  چانل channel  جلوی آن را وصل کردند .

ضمنا چانل میانی دو مبدل EA-501 A&B را هم با استفاده از لیفتراک وصل کردند .

صبح دستگاه TBE-35  رو روشن کردم و طرز کار با آن را به یکی از نفرات اورهالی آموزش دادم تا  تا اگه کاری پیش آمد و نفر کم داشتیم از او استفاده کنیم بعد از ظهرهم  دستگاه را تا  جایی که امکان داشت تمیز کردیم

 

 

گزارش کار اورهال اولفین دوشنبه 3 خرداد ماه 1395

 

امروز صبح مبدل EA-204 A را که  آماده بودیم جا زدیم قبل از اون یه تماسی به نسیم در روابط عمومی گرفتم که بیاد و از این آخرین مبدلی ک قراره جا بزنیم فیلم بگیره ... که گفت کار دارم نیومد ....!

قسمت آخر مبدل که بیرون مونده بود خراش هایی بخاطر تماس فلز با فلز روی Baffle   تیوب بندل مونده بود . اینو به میلاد گفتم ... گفت خودشون گفتن که ایرادی نداره و  جا بزنین ...

حالا که کار رو انجام دادیم آقای نادی اومده میگه چرا اینو جا زدین ؟ بیارینش بیرون ...

منم گفتم باشه میلاد بیارش بیرون ...

حقیقت اینه که ناظرهای مکانیک که باید موقع جا زدن در سایت حضور داشته باشند حضور ندارند و یک استادکار اورهالی (بنی سعید رو می فرستن اونم به نفرات ما  گفته جا بزنید ...!)

یکی از مشکلاتی که در سایت داریم همینه که مثلا مکانیک برای چک کردن میران تراز بودن تیوب بندل یا قرار دادن گسکت دور مبدل نیست یا دیر میاد ...

بعد از ظهر روی تیوب بندل کار می کردند و بافل های آن را سنگ می زدند تا بخش های اضافی آن حذف شود با این توصیف اگه این تیوب بندل تا فردا هم آماده بشه خیلی خوبه ...

دیگه کارها بتدریج داره جمع میشه و اورهال به روزهای پایانی خودش می رسه ...

............محمد توکلی – 3 خرداد ماه 1395 -  khbipc  خوارزمی در اولفین

گزارش کار اولفین سه شنبه 4 خرداد ماه 1395

مبدل EA-204 B که منتظر سنگ زدنی بافل ها baffle   بود توسط شیفت شبکار جا زده شده و همون دیشب هم مبدل

EA-204 A را بیرون اورده بودند چون گفته شده که کارآیی خنک کنندگی اش کم بوده و بهره بردارها از کارش راضی نیستند . تیوب بندل نو را تا بعد از ظهر به سایت اوردند و فقط فرصت شد که سر و ته شده و درپوش محفظه نگهدارنده ان باز شود . و بیرون کشیدنش با لیفتراک و نیز نصب اش برای شیفت شب مونده .

هر چند که ممکنه این هم برای جا زدن نیاز به سنگ زنی بافل ها داشته باشه ...

امروز بعد از ظهر اتفاق خیلی بدی افتاد یکی از کارگرهای اورهالی از بالای کولینگ تاور سقوط کرد و جونش رو از دست داد . خیلی حالم گرفته شد ... همه این اورهال ارزش اینکه یه نفر جونش رو از دست بده نداره

اینو باید به اون افراد ایمنی گفت که اولا عملکردشون خیلی ضعیفه و بعد بجای اینکه برن و مواظب  کارگرهای اورهالی بی تجربه باشند مدام دور ما می چرخند و هی میان به من تذکر میدن که یه عمر تو سایت بودم و اون دو سالی که تو اروند کار کردم بقدر نکات ایمنی رو رعایت کردم که لوح تقدیر ایمنی رو بهم دادن ..

گزارش اورهال اولفین چهارشنبه 5 خرداد 1395

نفرات شبکار مبدل EA-204 A رو که نو بود و دیروز آماده جا زدن بودند در جایش قرار داده بودند و چانل جلویش هم بسته شده بود .

 در واقع این آخرین مبدلی بود که جا زده شده  ولی کماکان در سایت هستیم تا اگه کاری بود انجام بدیم ... در غیر اینصورت بتدریج وسایل و دستگاهها رو جمع کرده و برگردیم .

لزوم توزیع آسان تجهیزات ایمنی

نفرات ایمنی باید تمام قسمت های سایت رو چک کرده و مورد بازدید و بررسی قرار بدهند چون  ایمنی فقط درپوشیدن کفش و کلای و لباس کار خلاصه نمی شود . 

دستکش کار و ماسک گرد و غبار و گوشی های ضد صدای یک بار مصرف چیزهایی هستند که باید به وفور خریداری شده و بین نفرات اعم از شرکتی و اورهالی توزیع شود نه اینکه برای گرفتن یه گوشی یه بار مصرف دنبال گرفتن امضا و برگه باشیم

پایان کار :

تا تاریخ پنجشنبه 6 خردادماه 1395 تمام مبدلها بسته شدند و عملا کار ما تمام شده است ولی دستگاه همچنان در واحد باقی مانده است تا اگر احیاناً نیاز بود مورد استفاده قرار گیرد. امروز سایت کاملا خلوت بود و اغلب مبدلها رو با ازت تست می کردند .

 


محمد توکلی

تعریف اورهال = تعمیرات اساسی = overhaul بازآماد،

تعریف  اورهال = تعمیرات اساسی =  overhaul بازآماد،  

 

مقدمه :

اورهال یا تعمیرات اساسی  شامل هر دستگاهی می تواند باشد از یک دوچرخه ساده گرفته تا هواپیما تا واحدهای بزرگ صنعتی از کوچکترین قطعات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی گرفته تا دستگاه های و ابزار صنعتی را شامل می شود  در همین اورهال هاست که اشکالات دستگاهها برطرف شده و تعمیرات روی آنها صورت می گیرد و دستگاه و واحد صنعتی جانی دوباره می یگرد و در واقع نو می شود تا بتواند وظیفه اش را به بهترین شکل انجام دهد

اورهال، کاری کاملا تخصصی می باشد. مخصوصاً در عصر حاضر و با توجه به پیچیدگی دستگاههای صنعتی. یک پروژه اورهال می بایست از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده نماید. ( هر چند ما اینجا در مجتمع های پتروشیمی عبارتی بعنوان کارگران اورهالی داریم که از کارگردان اغلب ساده برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها و کارهای ساده استفاده می شود ... ولی این یک روی قضیه است در واقع کار اساسی و نهایی توسط افرادی صورت می گیرد که در زمینه های مکانیک و برق و ابزار دقیق و زمینه های دیگر تخصص دارند .

یا مثلا بازه زمانی لازم برای اورهال هواپیماهای جنگنده پس از ۸۰۰ ساعت پرواز یعنی حدود ۸ سال پس از اولین پرواز است .

مثلا  مدت زمان  لازم برای اورهال  هواپیماها به طور متعارف و استاندارد کارخانه سازنده چیزی  حدود ۶ تا ۸ ماه تعریف شده است،

اورهال  = overhaul  نامی آشنا برای تمام کسانی است که در واحدهای صنعتی و از جمله واحدهای  پالایشگاهها و پتروشیمی ها کار می کنند .

از آنجائیکه واحدها ی صنعتی بصورت شبانه روزی در حال کار هستند و دستگاهها و تجهیزات در معرض خرابی و فرسودگی قرار می گیرند و بسیاری از آنها نیاز به تعمیر دارند و خیلی مسیر ها و لوله ها و تجهیزات باید بازسازی و تعمیر و حتی تمیز کاری شوند و این کارها به هنگام در سرویس بودن واحد امکان پذیر نیست ... لذا تمام واحد را برای مدتی مثلا یک هفته یا 15 روز  یا حتی یک ماه و بیشتر از سرویس خازج می کنند و تجهیزات ذکر شده را باز کرده یا مورد بازبینی و تعمیر و تمیزکاری قرار می دهند به مجموعه این عملیات تعمیرات اساسی – یا اورهال گفته می شود

نوع تعمیرات اساسی که انجام می گیرد  بسته به نوع فرآیند و تجهیزاتی که در فرآیند  process   پروسه  آن واحد صنعتی وجود دارد فرق می کند

دوره انجام تعمیرات اساسی بسته به نوع دستگاه متفات است و می تواند در  بازه های زمانی  سالانه یا شش ماهه یا حتی 4 ساله یا هر زمان دیگری،  انجام گیرد

مثلا زمان لازم برای تعمیرات اساسی توربین های گازی ( که برای تولبد برق در نیروگاهها مورد استفاده هستند ) حدود 24 هزار ساعت است که می شود حدود سه سال _( چون هر سال حدوداً 8 هزار ساعت است و سه سال می شود 24 هزار ساعت )

البته این ارقام با توجه به وصعیت کارکرد دستگاه و میزان بار load که روی آن است می تواند کم یا زیاد شود .

ناگفته نماند که این نوع تعمیرات اساسی بتدریج کنار گذاشته شده است و این روند که  کل شرکت یا واحد صنعتی را متوقف کنند و خط تولید از کار بیفتد بسیار هزینه ساز است

 بازبینی، تعمیر و یا تعویض قطعات و ماشین آلات

انجام تعمیرات اساسی فقط منحصر به واحدهای صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهها نیست طیف وسیع تری دارد از خودروی شخصی گرفته تا هواپیما و کشتی  می تواند مورد تعمیرات اساسی و اورهال قرار گیرد. تعمیرات خانه و تغییراتی که در آن داده می شود و حتی  همان خانه تکانی هم نوعی اورهال خانه است ! 

کلمات کلیدی :

  • Overhaul = پیاده و دوباره سوار کردن تجهیزات ولوازم برای تعمیر و تمیزکاری آنها

کردن‌، سراسر بازدید کردن‌، پیاده‌ سوار کردن‌ و بازدید

  • Rigger  = مامور سوار و پیاده کردن قطعات با استفاده از کرین و سایر ابزارهای جابجایی
  •  

.............نوشته : محمد توکلی – 2 خرداد ماه 1395 – ممکو


محمد توکلی

پیشنهاد ایجاد گروه ویژه برای دستگاههای تیوب بندل پولر tube bundle puller

پیشنهاد  ایجاد گروه ویژه  برای دستگاههای تیوب بندل پولر tube bundle puller

 

همانگونه که اطلاع دارید بانک ماشین آلات یک دستگاه تیوب بندل پولر  TBE-35که طرفیت آن 35 تن است  را بتازگی در اختیار گرفته است . که برای اولین باراز این دستگاه برای  بیرون اوردن و جا زدن تیوب بندل های مبدل های واحد آروماتیک  به هنگام تعمیرات اساسی  استفاده شد که نتیجه اش کاملا رضایت بخش بود .

ضمن اینکه در همان تعمیرات اساسی آروماتیک دستگاه مشابهی هم که متعلق به شرکت فرآورش بود و ظرفیت آن 65 تن می باشد نیز برای اولین بار مورد راه اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفت

در اردیبهشت ماه هم از هر دوی این دستگاهها برای بیرون کشیدن مبدلهای واحد اولفین ( به هنگام تعمیرات اساسی واحد اولفین ) برای بیرون اوردن و جا زدن تعداد زیادی از مبدلهای این واحد استفاده شد که بسیار در روند سرعت بخشیدن به کار و ایمن کارکردن موثر واقع شد .

با توجه به اینکه استفاده از این دستگاهها برای جا زدن و بیرون اوردن تیوب بندل انواع مبدلها الزامی است .با توجه به اینکه اینکه هر دوی این دستگاهها باید در بانک ماشین آلات باشند لازم است ترتیبی اتخاد شود که دستگاه فرآورش هم به خوارزمی تحویل داده شود تا حداکثر استفاده از ان بعمل آید و در سایر واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد .

ضمنا چندین نفر از اپراتورهای دستگاه هم که طرز کار با این دستگاه را آموزش دیده اند و تجربه لازم برای کار با این دستگاه را پیدا کرده اند بصورت یک گروه ثابت برای کار با دستگاه در نظر گرفته شوند تا در هر زمان و مکانی ( در پتروشیمی خودمان و سایر پتروشیمی های منطقه ویژه ) نیازی به تعمیرات اساسی مبدلهای حرارتی بود از این اکیپ تخصصی برای این کار استفاده شود .

در دیداری که از پتروشیمی مارون داشتم آنها هم دستگاهی مشابه دستگاه فرآورش KID 65 تن را خریداری کرده اند که بلااستفاده مانده است

لذا پیشنهاد می شود که همه این  دستگاهها در یک گروه متمرکز شده و مورد استفاده قرار گیرند ضمنا نوع ماشینی این دستگاه ( که دستگاه تیوب بندل پولر روی تراک نصب شده و نیازی به کفی و کرین برای جابجایی و بلند کردن ندارد نیز خریداری شود و یک واحد تخصصی ویژه این کار در بانک ماشین راه اندازی شود که قطعاً درآمد خوبی برای شرکت خوارزمی خواهد داشت .

1-      Bach tube bundle extractor = TBE-35  35 تن ساخت آلمان  2014

2-      KID.Extractor.net  65 تن ساخت ایتالیا 2012

 

 محمد توکلی 6 خرداد ماه 1395


محمد توکلی

گزارش کار اولفین پنجشنبه 6 خردادماه 1395

گزارش کار اولفین پنجشنبه 6 خردادماه 1395

تمام مبدلها بسته شدند و عملا کار ما تمام شده است ولی دستگاه همچنان در واحد باقی مانده است تا اگر احیاناً نیاز بود مورد استفاده قرار گیرد. امروز سایت کاملا خلوت بود و اغلب مبدلها رو با ازت تست می کردند .

با دوست قدیمی ام بهزاد در مورد فرآیند تولید اولفین و بنزین پیرولیز که یکی از محصولات  تولیدی این واحد است حرف زدیم .


محمد توکلی

گزارش اورهال اولفین چهارشنبه 5 خرداد 1395

گزارش اورهال اولفین چهارشنبه 5 خرداد 1395

امروز صبح طبق معمول در اولفین بودم نفرات شبکار مبدل EA-204 A رو که نو بود و دیروز آماده جا زدن بودند در جایش قرار داده بودند و چانل جلویش هم بسته شده بود . در واقع این آخرین مبدلی بود که جا زده شده و قاعدتا دیگه مبدلی برای جا زدن نداریم ولی کماکان در سایت هستیم تا اگه کاری بود انجام بدیم ... در غیر اینصورت بتدریج وسایل و دستگاهها رو جمع کرده و برگردیم .

نوشداروی بعد از مرگ سهراب

امروز کلی از  نفرات ایمنی ریخته بودند توی سایت ... در واقع نوشداروی بعد از مرگ سهراب ... حالا که یه دیروز یه نفرتلفات دادیم حضور فعال دارند! دیگه چه فایده ... ؟ در حالیکه همیشه و همه جا شعار : اول ایمنی Safety first  رو باید سرلوحه کارها قرار بدن ... همه این تجهیزات و دستگاهها ارزش اینکه یه نفر جونش رو از دست بده نداره

نفرات ایمنی باید تمام قسمت های سایت رو چک کرده و مورد بازدید و بررسی قرار بدن اگه اینکار رو انجام داده بودن این کارگر بیچاره ای که پاش رو گذاشته بود روی یه ساپورت پوسیده و داشته داربست های اطراف کولینگ تاور رو باز می کرده ... اون پایه پوسیده از زیر پاش فرو نمی ریخت که باعث مرگش بشه ...

ولی در اینجا ایمنی فقط درپوشیدن کفش و کلای و لباس ایمنی خلاصه میشه ...

الان یه هفته است که گفتم گوشی ضد صدا برام تهیه کنند ولی هنوز موفق به گرفتن امضاهاش نشدن ...

دیگه ظهر خودم رفتم اداره ایمنی ... معلوم شد مسئولی که باید امضاء کنه مرخصی ساعتی گرفته رفته ... گفت حالا بعد از ظهر بیا تا امضاش رو بگیریم !

یه ear plug  اسفنجی یه بار مصرف باید  این همه دنگ و فنک داشته باشه ؟ اینا رو باید همین جوری توی سایت به همراه ماسک های ایمنی بین افراد تقسیم کنن ...

خب همه اینها بخشی از عملکرد ضعیف اداره ایمنیه که کارش رو درست انجام نمیده و نتیجه اش مجروح و کشته شدن افراد و در رده های پائین تر صدمه دیدن پوست و گوش و چشم نفراته

بنظرمن حتی باید کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی هم بین نفراتی که در سایت زیر تابش شدید آفتاب در حال کار هستند توزیع کنند . چه اشکالی داره ؟ مگه هزینه این کارها چقدر میشه ؟ !

در عوض نفرات ارزشمندی که در سایت مشغول کار هستند و همه اونها از جوشکار و رگر و راننده کرین گرفته تا استادکارهای مکانیک و حتی همون کارگر ساده اش سرمایه های این مملکت هستند سالم و ایمن کار می کنند و وجودشون برای این شرکت حفظ میشه ...

تا کی باید به این نیروهای انسانی به دیده ابزاری نگاه کنیم؟ و به کارشون و سلامتشون بی اهمیت باشیم ؟!

تسویه حساب :

امروز به یه عده از نفرات اورهالی گفتن که فردا بیان برای تسویه حساب و بقیه هم تو همین چند روز آینده به اصطلاح ریلیز release  میشن میرن ... بچه های خیلی خوبی بودن تازه بهشون عادت کرده بودیم ...

امید و نوید ...

ْآخر وقت هم با امید و نوید رفتیم و از نماهای خوب چند تا عکس گرفتیم . شاید اینا دیگه آخرین عکسهای ما باشن که باهم گرفتیم ... امیدوارم اینجوری نباشه ...

دلم برای تک تک شون تنگ میشه ... کاش دوباره برگردن شرکت که با هم کار کنیم

 


محمد توکلی

EA-204 A ر

گزارش کار اولفین سه شنبه 4 خرداد ماه 1395

مبدل EA-204 B که منتظر سنگ زدنی بافل ها baffle   بود توسط شیفت شبکار جا زده شده و همون دیشب هم مبدل

EA-204 A را بیرون اورده بودند چون گفته شده که کارآیی خنک کنندگی اش کم بوده و بهره بردارها از کارش راضی نیستند . تیوب بندل نو را تا بعد از ظهر به سایت اوردند و فقط فرصت شد که سر و ته شده و درپوش محفظه نگهدارنده ان باز شود . و بیرون کشیدنش با لیفتراک و نیز نصب اش برای شیفت شب مونده .

هر چند که ممکنه این هم برای جا زدن نیاز به سنگ زنی بافل ها داشته باشه ...

امروز بعد از ظهر اتفاق خیلی بدی افتاد یکی از کارگرهای اورهالی از بالای کولینگ تاور سقوط کرد و جونش رو از دست داد . خیلی حالم گرفته شد ... همه این اورهال ارزش اینکه یه نفر جونش رو از دست بده نداره

اینو باید به اون افراد ایمنی گفت که اولا عملکردشون خیلی ضعیفه و بعد بجای اینکه برن و مواظب  کارگرهای اورهالی بی تجربه باشند مدام دور ما می چرخند و هی میان به من تذکر میدن که یه عمر تو سایت بودم و اون دو سالی که تو اروند کار کردم بقدر نکات ایمنی رو رعایت کردم که لوح تقدیر ایمنی رو بهم دادن ..

 


محمد توکلی

گزارش کار اورهال اولفین دوشنبه 3 خرداد ماه 1395

گزارش کار اورهال اولفین دوشنبه 3 خرداد ماه 1395

 

امروز صبح مبدل EA-204 A را که  آماده بودیم جا زدیم قبل از اون یه تماسی به نسیم در روابط عمومی گرفتم که بیاد و از این آخرین مبدلی ک قراره جا بزنیم فیلم بگیره ... که گفت کار دارم نیومد ....!

قسمت آخر مبدل که بیرون مونده بود خراش هایی بخاطر تماس فلز با فلز روی Baffle   تیوب بندل مونده بود . اینو به میلاد گفتم ... گفت خودشون گفتن که ایرادی نداره و  جا بزنین ...

حالا که کار رو انجام دادیم آقای نادی اومده میگه چرا اینو جا زدین ؟ بیارینش بیرون ...

منم گفتم باشه میلاد بیارش بیرون ...

حقیقت اینه که ناظرهای مکانیک که باید موقع جا زدن در سایت حضور داشته باشند حضور ندارند و یک استادکار اورهالی (بنی سعید رو می فرستن اونم به نفرات ما  گفته جا بزنید ...!)

یکی از مشکلاتی که در سایت داریم همینه که مثلا مکانیک برای چک کردن میران تراز بودن تیوب بندل یا قرار دادن گسکت دور مبدل نیست یا دیر میاد ...


محمد توکلی

تقدیر از اپراتورهای دستگاه تیوب بندل پولر

 

تقدیر از اپراتورهای دستگاه تیوب بندل پولر

 

 در این مدت نزدیک به 20 روزی که در اورهال اولفین بودیم ( از نیمه های اردیبهشت 1395 تا اوایل خرداد )

با استفاده از دو دستگاه تیوب بندل پولر یکی متعلق به شرکت خودمان ( خوارزمی ) و دیگری متعلق به شرکت فرآورش تیوب بندل مبدلهای زیادی رو بیرون آورده و بعد از تعمیر و تمیزکاری مجددا با دستگاه جا زدیم

این اولین باره که در اولفین با استفاده تیوب بندل اکستراکتور tube bundle extractor  این مبدل ها بیرون کشیده و جا زده میشن

در اینجا لازمه که از زحماتی نفراتی که روی این دستگاهها کار می کردند تقدیر و تشکر کنم :

1-      میلاد مهدی پور که اپراتور اصلی دستگاه بود و فعالیت تاثیر گذاری داشت

2-      امید فارسیمدان که بعنوان اپراتور دستگاه دوم کار می کرد و درهمین مدت کوتاه تجربیات و مهارت های زیادی را کسب کرده

3-      نوید قاسمی که بتازگی طرز کار با دستگاه رو یاد گرفته و اون هم فرد مناسبی برای کار با این دستگاست

4-      رگرها با تجربه و متبحر از جمله : امین عساکره – احمد شریفی –

5-      و راننده های کرین ( قاسمی  که در این مدت نهایت همکاری را بعمل آوردند و در زیر تابش شدید نور خورشید دراتاقک های کرین گرما رو تحمل کردند تا کار به نحو احسن انجام بشه ...

............محمد توکلی – 3 خرداد ماه 1395  khbipc  خوارزمی در اولفین


محمد توکلی

چانل میانی دو مبدل EA-501 A&B

گزارش اورهال اولفین 2 خرداد 1395

دیشب عقیل پیام داد که مبدل EA-206  رو بطور کامل جا زده اند و امروز صبح هم  چانل channel  جلوی آن را وصل کردند .

ضمنا چانل میانی دو مبدل EA-501 A&B را هم با استفاده از لیفتراک وصل کردند .

صبح دستگاه TBE-35  رو روشن کردم و طرز کار با اون رو به نوید آموزش دادم قبلا هم بصورت تئوری براش توضیح داده بودم تا اگه کاری پیش اومد امید و میلاد نبودند اون بتونه با دستگاه کار کنه .

بعد از ظهر من و نوید  دستگاه رو روشن کردیم  و تا جایی که امکان داشت تمیزش کردیم

 


محمد توکلی

تعریف اورهال = تعمیرات اساسی = overhaul بازآماد،

تعریف  اورهال = تعمیرات اساسی =  overhaul بازآماد،  

 

مقدمه :

اورهال یا تعمیرات اساسی  شامل هر دستگاهی می تواند باشد از یک دوچرخه ساده گرفته تا هواپیما تا واحدهای بزرگ صنعتی از کوچکترین قطعات و لوازم مکانیکی و الکترونیکی گرفته تا دستگاه های و ابزار صنعتی را شامل می شود  در همین اورهال هاست که اشکالات دستگاهها برطرف شده و تعمیرات روی آنها صورت می گیرد و دستگاه و واحد صنعتی جانی دوباره می یگرد و در واقع نو می شود تا بتواند وظیفه اش را به بهترین شکل انجام دهد

اورهال، کاری کاملا تخصصی می باشد. مخصوصاً در عصر حاضر و با توجه به پیچیدگی دستگاههای صنعتی. یک پروژه اورهال می بایست از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و صنایع استفاده نماید. ( هر چند ما اینجا در مجتمع های پتروشیمی عبارتی بعنوان کارگران اورهالی داریم که از کارگردان اغلب ساده برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها و کارهای ساده استفاده می شود ... ولی این یک روی قضیه است در واقع کار اساسی و نهایی توسط افرادی صورت می گیرد که در زمینه های مکانیک و برق و ابزار دقیق و زمینه های دیگر تخصص دارند .

یا مثلا بازه زمانی لازم برای اورهال هواپیماهای جنگنده پس از ۸۰۰ ساعت پرواز یعنی حدود ۸ سال پس از اولین پرواز است .

مثلا  مدت زمان  لازم برای اورهال  هواپیماها به طور متعارف و استاندارد کارخانه سازنده چیزی  حدود ۶ تا ۸ ماه تعریف شده است،

اورهال  = overhaul  نامی آشنا برای تمام کسانی است که در واحدهای صنعتی و از جمله واحدهای  پالایشگاهها و پتروشیمی ها کار می کنند .

از آنجائیکه واحدها ی صنعتی بصورت شبانه روزی در حال کار هستند و دستگاهها و تجهیزات در معرض خرابی و فرسودگی قرار می گیرند و بسیاری از آنها نیاز به تعمیر دارند و خیلی مسیر ها و لوله ها و تجهیزات باید بازسازی و تعمیر و حتی تمیز کاری شوند و این کارها به هنگام در سرویس بودن واحد امکان پذیر نیست ... لذا تمام واحد را برای مدتی مثلا یک هفته یا 15 روز  یا حتی یک ماه و بیشتر از سرویس خازج می کنند و تجهیزات ذکر شده را باز کرده یا مورد بازبینی و تعمیر و تمیزکاری قرار می دهند به مجموعه این عملیات تعمیرات اساسی – یا اورهال گفته می شود

نوع تعمیرات اساسی که انجام می گیرد  بسته به نوع فرآیند و تجهیزاتی که در فرآیند  process   پروسه  آن واحد صنعتی وجود دارد فرق می کند

دوره انجام تعمیرات اساسی بسته به نوع دستگاه متفات است و می تواند در  بازه های زمانی  سالانه یا شش ماهه یا حتی 4 ساله یا هر زمان دیگری،  انجام گیرد

مثلا زمان لازم برای تعمیرات اساسی توربین های گازی ( که برای تولبد برق در نیروگاهها مورد استفاده هستند ) حدود 24 هزار ساعت است که می شود حدود سه سال _( چون هر سال حدوداً 8 هزار ساعت است و سه سال می شود 24 هزار ساعت )

البته این ارقام با توجه به وصعیت کارکرد دستگاه و میزان بار load که روی آن است می تواند کم یا زیاد شود .

ناگفته نماند که این نوع تعمیرات اساسی بتدریج کنار گذاشته شده است و این روند که  کل شرکت یا واحد صنعتی را متوقف کنند و خط تولید از کار بیفتد بسیار هزینه ساز است

 بازبینی، تعمیر و یا تعویض قطعات و ماشین آلات

انجام تعمیرات اساسی فقط منحصر به واحدهای صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهها نیست طیف وسیع تری دارد از خودروی شخصی گرفته تا هواپیما و کشتی  می تواند مورد تعمیرات اساسی و اورهال قرار گیرد. تعمیرات خانه و تغییراتی که در آن داده می شود و حتی  همان خانه تکانی هم نوعی اورهال خانه است !  

کلمات کلیدی :

  • Overhaul = پیاده و دوباره سوار کردن تجهیزات ولوازم برای تعمیر و تمیزکاری آنها

کردن‌، سراسر بازدید کردن‌، پیاده‌ سوار کردن‌ و بازدید

  •  

.............نوشته : محمد توکلی – 2 خرداد ماه 1395 – ممکو


محمد توکلی

گزارش کار اولفین شنبه 1 خرداد ماه 1395

گزارش کار اولفین شنبه 1 خرداد ماه 1395

جا زدن مبدل های زیر انجام گرفت :

1-    مبدل EA-203-C که

2-    مبدل EA-206  

امروز صبح پیاده رفتم تا اولفین و وسایل را اماده کردیم برای جا زدن تیوب بندل ولی چون کرین آماده نبود انجام کار به بعدازظهر موکول شد

مبدل EA-203-C که رو شیفت شب کار نصفه جا زده بود باید تا ته جا زده شود . بعد از ظهر این کار رو انجام دادم و زیاد وقت مون رو نگرفت ... چند دقیقه ای برای تراز کردنش وقت صرف شد و جا رفت

 

اما در مورد  مبدل EA-206  هم که تیوب بندلش معیوب بوده  باید تیوب بندل نو را از روی مبدل SPARE  باز کنیم و روی ان ببندیم باز کردن تیوب بندل بدلیل دیر آمدن لیفتراک ( یه ساعتی وقت مون رو تلف کرد ) بعد هم که اومد و کرین آماده شد و تیوب بندل روی دستگاه TBE قرار گرفت چون دقیق و هم راستا با پوسته روی دستگاه قرار نگرفته بود جا نرفت و چون ساعت 17 شده بود و این پایان وقت افراد اورهالیه ... ادامه کار رو به شیفت شب واگذار کردیم ...

 


محمد توکلی

سلطان زمین .... !

سلطان زمین .... !

 

مقدمه ای در مورد تاریخچه شرکت Terex

در واقع Terex   نام یکی از بخش های شرکت جنرال موتورز است. براساس حکم دادگاه در سال 1968 ، جنرال موتورز ملزم به توقف تولید و فروش دامپ تراک در ایالات متحده به مدت 4 سال گردید و دیگر حق استفاده از نام برند " Euclid " را نداشت.

جنرال موتورز نام "  Terex   " را در سال 1968 به ثبت رساند. این نام برگرفته از کلمات لاتینی " terra  " به معنی زمین و " rex " بمعنی شاه است و برای محصولات و تجهیزات راهسازی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

جنرال موتورز Terex   را در سال 1980 به شرکت آلمانی " IBH Holding AG " می فروشد. بعد از اعلام ورشکستگی شرکت مزبور در سال 1983 مالکیت شرکت به جنرال موتورز بازمی گردد و این بار با نام های " Terex Equipment Limited " و " Terex USA " شروع به فعالیت می کند. مقاطعه کار بزرگ آمریکایی " Randolph W. Lenz “ در سال 1986 شرکت "  Terex USA " را از جنرال موتورز می خرد و سپس در سال 1987 شرکت " Terex Equipment Limited " را نیز خریداری می کند.

در سال 1988 شرکت اصلی خود که در زمینه تجهیزات راهسازی بود " Northwest Engineering Company " را در شرکت " Terex Corporation " ادغام کرد و شرکت مادر را شرکت " Terex Corporation " قرارداد. شرکت های دیگری که در طول دهه 1980 توسط آقای لنز خریداری شد عبارتند از : " Unit Rig " ، " Terex Equipment Limited " و " Koehring Cranes and Excavators, Inc. "  که تمامی این شرکتها در شرکت " Terex Corporation " ادغام شدند.

کارخانه اصلی جنرال موتورز در هدستون ایالت اوهایو که محصولات برند Euclid را تولید می کرد توسط شرکت  Terex Corporation در اواخر ده 80 میلادی بسته شد.

در ده 70 میلادی Terex بزرگترین دامپ تراک دنیا را بنام Terex 33-19 "Titan"  تولید کرد. این نمونه تا سال 1990 مشغول بکار بود و در حال حاضر در منطقه اسپاروود ایالت بریتیش کلمبیا نزدیک معدنی که در آن کار می کرد به نمایش گذاشته شده است. این ماشین همچنان بعنوان بزرگترین دامپ تراک دنیا شناخته می شود ولی از لحاظ حمل بار با ظرفیت 370 تن بیشترین در دنیا نیست.

در سال 2008 شرکت دامپ تراک های معدنی 400 تنی با نام " MT6300 " را به بازار معرفی کرد. براساس استراتژی دستاوردها شرکت مالک بیش از 50 نوع برندهای مختلف گردید. در فوریه 2010 شرکت بخش تجهیزات معدنی خود را به شرکت " Bucyrus International Inc " بمقدار 1.3 میلیارد دلار فروخت.

 

در 13 مارس 2010 شرکت Terex   اعلام کرد که به محصولات " Rough Terrain Crane" ، " Crawler Cranes " ، " Boom tucks " ، " Truck cranes " و   " Tower cranes " که در ایالات متحده تولید شده باشند دو سال گارانتی کارخانه تعلق می گیرد.

  • TEREX = ترکس در لغت به معنی سلطان زمین است
  •  

............... محمد توکلی – 31 اردیبهشت 1395 – KHBIPC  خوارزمی بندرامام


محمد توکلی

مبدل کش کامیونی

 مبدل کش کامیونی

Truck Mounted Bundle Extractor

نوعی تیوب بندل پولر که روی تراک نصب شده است و برای جابجایی و بیرون آوردن تیوب بندل ها = کلاف لوله ها نیاز به کرین و کفی ندارد .

در واقع کار را تا حد زیادی ساده و سریع کرده است .


محمد توکلی

کولد باکس های اولفین

گزارش کار اولفین 31 اردیبهشت 1395

امروز سایت نسبتا خلوت بود و امروز روی مبدل ها کار نکردیم امید روی کولد باکس های اولفین بود و داشت شلف های پرلایت رو با کرین بالا می فرستاد. این روش خیلی ابتداییه بنظرم باید وسیله ای باشه که مثه کانکریت کرین بتونه این پودرهای پرلایت ها رو به ارتفاع ببره و توی کولد باکس بریزه ...

تازه امروز بدترین روز برای انجام این کار بود چون باید شدیدی می اومد و بیشتر پرلایت ها رو که حالت پودر ریز دارند باد با خودش برد .

سایت بتدریج داره جمع میشه و امروز لوله های ورودی و خروجی مبدلهای EA-501 A &B هم بسته شدند که روی هم صد تن وزن دارند و تعویض اونها کاری بسیار پرزحمت و وقت گیر بود ولی بالاخره انجام شد . و کرین 80 تن کاتو هم آزاد شد و از سایت بیرون رفت .

................محمد توکلی – 31 اردیبهشت ماه 1395 -  KHBIPC  خوارزمی در اولفین

 


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0