بانک ماشین آلات پتروشیمی بندر امام


مخفف های مورد استفاده در بانک ماشین آلات

Saturday, November 14, 2015

مخفف های مورد استفاده در بانک ماشین آلات

ADR = کالاهای خطرناک در جاده Accord-Dangereux-Routier

مخفف عبارات فرانسوی زیر است :

Accord-Dangereux-Routier-(European-regulations -concerning-the-international-transport-of-dangerous-goods-by-road)-(AD...

: Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route).

 

European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road

توافق نامه اروپایی که ملاحظات بین المللی را برای حمل کالاهای خطرناک در جاده ها تعیین کرده است .

ATEX = جو (اتمسفر قابل انفجار) = ATmosphere EXplosion  

ATEX

آتکس چهارچوبی قانونی برای تجارت است که به منظور حفاظت کارکنان و اموال از خطر انفجار در  نواحی و اتمسفرهایی که بطور بالقوه انفجار آمیز هستند

ATEX is a legal framework that businesses must follow in order to protect employees and property from explosion risk in areas with a potentially explosive atmosphere.

IECEx

آی ای سی ای اکس  : سیستمی است که نجارت بین المللی را برای تجهیزات و خدمات برای استفاده دز محیط ها و انمسفر های قابل انفجار مورد استفاده قرار می دهد در حالی که سطح مورد نیازی از ایمنی و نگهداری وجود دارد.

IECEx is a system used to facilitate international trade in equipment and services for use in explosive atmospheres, while maintaining the required level of safety.

DSEAR

دی سر مرتبط با محافظت در برابر خطر آتش سوزی ، انفجار ، و حوادثی مشابه می باشد که در اثر استفاده از از مواد خطرناک حاصل می شوند .

DSEAR is concerned with the protection against risks from fire, explosion and similar events, arising from the use of dangerous substances.

 

...................ترجمه از محمد توکلی – 23 آبان ماه 1394 – khbipc ممکو

منبع :

http://www.baseefa.com/

http://www.unece.org/trans/danger/publi/adr/adr_e.html

 


محمد توکلی

گازوئیل پاک

Sunday, November 08, 2015

 

Clean diesel fuel

گازوئیل  پاک

مقدمه :

وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله تجهیزات مهم آلاینده هوا هستند این روزها که فناوری دیزل در ماشین های سواری هم بکار گرفته شده است استفاده از سوخت پاک برای این موتورهای دیزلی ( سواری و کامیون ) خیلی اهمیت دارد. یکی از ویژگی های گازوئیل پاک این است که میزان گوگرد آن خیلی کم باشد یه به اصطلاح  ultra-low sulfur diesel (ULSD) باشد .

تنها در این صورت است که می توان از فناوری های جدیدی که جهت کاهش آلودگی است استفاده کرد .

مثلاً اگر همین فردای بعد از برداشتن تحریم ها ( دوران پساتحریم !) اقدام به ورود دیزل های مدرن با فناوری پیشرفته کنیم ... بازهم امکان کاهش آلودگی هوا وجود ندارد چون این دیزل ها نیاز به گازوئیل فوق کم گوگرد   ULSD دارند که چنین گازوئیلی در هیچکدام از پالایشگاههای ما ( که اغلب فرسوده و از رده خارج هستند ) تولید نمی شود . نتیجه اینکه باید گازوئیل پاک را هم از خارج وارد کنیم!

 

این گازوئیل کم گوگرد 97 % گوگرد کمتری دارد و هم اکنون سوخت استاندارد هم برای دیزل هیا بیابانی و هم دیزل های درون شهری هستند.

 

استفاده از گازوئیل کم گوگرد ultra-low sulfur diesel (ULSD)

 Containing 97 percent less sulfur - is now the standard for both on-highway and off-highway diesel engines nationwide. Using this ultra-low sulfur diesel (ULSD) immediately cuts soot emissions from diesel vehicles and equipment by 10 percent. Reducing the sulfur content of diesel fuel is similar to removing lead from gasoline during the 1970s.

Cleaner diesel fuel enables the development of a new generation of advanced engines and emission control devices that can't operate effectively with higher sulfur content in diesel fuel.

Why is diesel technology so fuel efficient?

چرا فناوری موتورهای دیزل راندمان سوختی بیشتری دارد ؟

احتراق انرژی سرشار موجود در سوخت و کارآمد بودن و کامل بودن احتراق می تواند انرژی مکانیکی مفیدی را تولید کنید.

دیزل ها ماشین هایی با سوخت های با پایه نفتی هستند که بیشترین چگالی انرژی  را درهر گالن نسبت به سایر سوختها دارا می باشند.

 

A combination of the energy-rich properties of the fuel, and the efficiency and completeness of the combustion of fuel to create useful mechanical energy.

 Diesel is a petroleum-based fuel with the highest energy density among transportation fuels - that's more energy per gallon than other alternatives.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده بیان می کند که تعداد کمی سوخت وجود دارند که میزان چگالی انرژی آنها از گازوئیل بیشتر باشد .

 The U.S. Energy Information Administration states that few transportation fuels surpass the energy density of diesel.

 

Read DTF's Diesel Fuel Study - Diesel: Fueling the Future in a Green Economy.

موتورهای پیشرفته

Advanced Engines

دیزل کارآمد ترین موتور احتراق داخلی در دنیاست . توان و راندمان سوختی بیشتری را نسبت به جایگزین های دیگر از جمله موتورهای بنزینی ، موتورهایی که با گاز طبیعی فشرده CNG= compressed natural gas   یا با گاز مایع ال پی جی LPG= liquefied natural gas.  کار می کند .

در مورد تاریخچه موتورهای بنزینی بیشتر مطالعه کنید  

Diesel is the world's most efficient internal combustion engine. It provides more power and more fuel efficiency than alternatives such as gasoline, compressed natural gas or liquefied natural gas. Read more about the history of the diesel engine.

تفاوت عمده بین موتورهای دیزلی و بنزینی میزان  مصرف سوخت آنهاست . در موتورهای بنزینی ، احتراق از طریق جرقه شمع ها انجام می گیرد ؛ در صورتیکه در موتورهای دیزلی احتراق در اثر ( گرمای ناشی از ) تراکم صورت می گیرد .

Fuel combustion is the primary difference between gasoline and diesel engines. Gasoline engines ignite fuel with spark plugs, whereas diesels ignite fuel with compression.

درون موتور ؛ احتراق هوا و سوخت تحت فشار و حرارت صورت می گیرد و احتراق ناشی از حرارت ایجاد شده در اثر تراکم مخلوط سوخت و هواست که باعث می شود احتراقی ناگهانی ایجاد شود و انرژی آزاد شود و این انرژی به چرخها منتقل گردد. در واقع حرکت پیستون باعث ایجاد انرژی مکانیکی می شود

Inside the engine, the combustion of air and fuel takes place under pressure and heat created by compressing the air-fuel mixture so intensely that it combusts spontaneously, releasing energy, that is transmitted to powering the wheels on a vehicle, the piston's motion and creating mechanical energy.

فناوری پیشرفته و نو از قبیل کنترلهای الکترونیک ، سیستم تزریق سوخت ریل مشترک – زمان بندی  تزریق متغیر=  variable injection timing باعث بهبود سوختن سوخت در محفظه احتراق شده و استفاده از توربوشارژر ها باعث شده است که موتورهای دیزل تمیزتر کار کنند و قوی تر از موتورهای دیزل قدیمی باشند

Advanced new technologies such as electronic controls, common rail fuel injection, variable injection timing, improved combustion chamber configuration and turbo charging have made diesel engines cleaner, quieter and more powerful than past vehicles.

کنترل موثر آلاینده ها

Effective Emissions Control

سازندگان خودرو نوآوری های زیادی را در رعایت استانداردهای آلاینده ایجاد کرده اند و طیف گسترده ای از فناوری های اصلاحی را بکار گرفته اند که نیازی به فناوری کنترل گازهای آلاینده بویژه برای بخش های بیرون شهری ندارد

Manufactures have been very innovative with the methods used to meet emission standards using a variety of after treatment technologies and advanced engine systems that do not involve the use of additional emissions control technology, particularly in the off-road sector.

معرفی گازوئیل  کم گوگرد هم برای خودروهای بیابانی و هم برای خودروهی شهری هسته اصلی  طراحی سیستم دیزل های پاک را تشکیل می دهد که استاندارد میزان انتشار گازهای آلاینده آنها نزدیک به صفر است

Introduction of ultra-low sulfur diesel fuels for both on- and off-road applications is a central part of the clean diesel system designed to meet near zero emissions standards.

با معرفی این گازوئیل کم گوگرد توانایی استفاده از فیلترهای بعد از اگزوز از جمله فیلترهای ذرات دیزل = diesel particulate filters (DPF),

چرخه مجدد گازهای خروجی ازاگزوز = exhaust gas recirculation (EGR),

کاتالیست های اکسید کننده دیزل= diesel oxidation catalysts (DOC), و

کاتالیست های کاهنده انتخابی = selective catalyst reduction (SCR) با استفاده از سیال اگزوز دیزل = diesel exhaust fluid (DEF)

 که می توانند به سطح گوگرد حساس باشد هم فراهم می شود .

 With the introduction of lower sulfur diesel fuel came the ability to use a number of exhaust after treatment options such as diesel particulate filters (DPF), exhaust gas recirculation (EGR), diesel oxidation catalysts (DOC), and selective catalyst reduction (SCR) with the use of  diesel exhaust fluid (DEF) that can be sensitive to the sulfur levels in the fuel.

نصب فناوری های کنترل آلاینده می تواند باعث بهبود وضعیت انتشار گازهای آلاینده در موتورهای قدیمی از طریق اصلاح کردن آنها دارد .

برای اطلاع بیشتر می توان به مطالبی که در مورد اصلاح موتورهای قدیمی برای کاهش آلاینده ها نوشته شده است مراجعه کنید

The installation of various emission control technologies may also improve emissions from older diesel engines through retrofit capabilities. Read more about retrofit capabilities to reduce emissions from older vehicles and equipment.

اصطلاحات و کلمات کلیدی :

  • گازوئیل کم گوگرد ultra-low sulfur diesel (ULSD)
  • موتورهای دیزل برون شهری = off-highway diesel engines
  • دیزل های بزرگراهها  diesel engines   on-highway
  •  
  • کنترل موثر آلاینده ها = Effective Emissions Control
  • تغییر و اصلاح قابلیت ها = retrofit capabilities ( مثلا موتورهای قدیمی را به گونه ای اصلاح کنند که دود کمتری تولید کنند)
  •  

 

..................محمد توکلی - 17 آبان ماه 1394  ممکو

منبع :

http://www.dieselforum.org/about-clean-diesel/what-is-clean-diesel

 

 


محمد توکلی

تعویض سیالات خودرو Fluid FlushesCoolant Flush & Fill:

Wednesday, November 04, 2015

تعویض سیالات خودرو Fluid FlushesCoolant Flush & Fill:

 

مقدمه :

علاوه بر تعویض روغن موتور که از جمله سرویس های عادی خودرو است سیالات دیگری هم در خودرو وجود دارند که عموما به آنها توجه زیادی نمی شود ولی آنها نیاز به دقت و توجه و تعویض دارند از جمله روغن ترمز روغن جعبه دنده و آب رادیاتور . در اینجا شرح نسبتاً کاملی در همین زمینه داده شده است .

مثلا همین آب رادیاتور را باید هر دو سال یکبار عوض کرد هر چند خودروهای جدید که تعمیر و نگهداری کمتری لازم دارند این محدوده را به 150 هزار مایل رسانده اند

 

نعویض آب رادیاتور Coolant Flush معمولا باید بعد از 30 هزار مایل ( 48 هزار کیلومتر ) آب رادیاتور عوض شود .یعنی  حدوداً دو سال یکبار.

نعویض روغن گیربکس Transmission Flush روغن جعبه دنده را هر 100 هزار مایل ( 160 هزار کیلومتر ) یک بار عوض کرد.

تعویض روغن هیدرولیک Power Steering Flush

تعویض روغن ترمز Brake Fluid Flush استفاده از روغن ترمزهای پایه گلیکول glycol-based brake fluid ( نظیر دات 3 دات 4 و دات 1/5 ) را باید هر یک تا دو سال انجام داد .

تعویض آب رادیاتور :

اغلب سازندگان خودرو توصیه می کنند که هر 24 هزار تا 36 هزار مایل یا هر 24 تا 36 ماه یک بار  آب رادیاتور تعویض            شود اما روش رانندگی شما هم می تواند روی این فاصله زمانی اثر داشته باشد . اگر ماشین را با سرعت بالا می رانید لازم است آب رادیاتور را زودتر یعنی هر 12 تا 15 هزار مایل ( 19 هزار تا 24 هزار کیلومتر ) عوض کنید.

Most car manufacturers recommend that you change the radiator fluid in your vehicle every 24,000 to 36,000 miles, or every 24 to 36 months. However, your personal driving habits will also determine the frequency of needed radiator fluid changes. If you drive your vehicle in extreme extremely hot temperatures often, you may want to consider changing the fluid once a year or every 12,000 to 15,000 miles.

 

در ماشینهای جدید  ضد یخ تا 150 هزار مایل دوام دارد . ولی هنگامی که سیستم دچار مشکلی شود باید آب رادیاتور را تخلیه کرده و مجدداً با آب تمیز پر کرد . توصیه می کنم که هر دو سال یکبار این کار را انجام دهید چون سیستم ها اغلب مستعد آلوده شدن هستند .

if it is a newer car with long life antifreeze then you can go up to 150,000 miles. Once the system has had a problem or had a system flush and has been refiled then I recommend a 2 year service interval because the system will more than likely have some type of contamination,

آب رادیاتور ( ضد یخ ) بخش مهمی از موتور خودرو است . که باعث می شود موتور خودرو خنک باقی مانده و نیز در زمستانهای سرد گرمای مورد نیاز موتور را حفظ نماید .

The coolant (antifreeze) is an integral part of your engine.  It keeps the engine running cool, and it also supplies the interior of your vehicle with heat in the winter

آب مقطر را به نسبت 50/50 با ضد یخ مخلوط کرده و درون رادیاتور بزیزید .

, flush the system with distilled water only and refill with a 50/50 mix.

 

تعویض آب رادیاتور می تواند باعث شود که  زنگ و رسوبات  و مواد زائد را از موتور دور کند چون اینها می توانند باعث صدمه دیدن واتر پمپ و مسدود شدن جداره آبی دیواره سیلندر engine water jacket و خود رادیاتور شوند. استفاده از ضد یخ تازه می تواند کمک کند تا موتور خنک تر و در دمای مطلوب optimum temperature کار کند .  

Flushing your car’s engine will remove any dirt, rust or sediment which may damage the water pump and clog the engine water jacket and radiator. The new antifreeze will help your car’s engine run cooler and at optimum temperature,

دفترچه راهنمای خودرو خود را نگاه کنید وببینید که فاصله زمانی برای تغییر آب رادیاتور و ضد یخ چقدر است ؟ معمولا باید بعد از 30 هزار مایل ( 48 هزار کیلومتر ) آب رادیاتور عوض شود . حدوداً دو سال یکبار

Check your car owner’s manual to see the recommended interval for changing your antifreeze and flushing your coolant system.  Typically this is performed every 30,000 miles.

Transmission Flush تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس همانند یک روان کننده بین قطعات متحرک داخل جعبه دنده عمل می کند . در طی زمان روغن دچار اضمحلال شده و خاصیت روانکاری را از دست می دهد .

برای بهترین حفاظت باید روغن گیربکس Automatic Transmission Fluid (ATF) و فیلتر آن را ( اگرفیلتر داشته باشد) هر 30 هزار مایل ( 48 هزار کیلومتر ) عوض کرد . جعبه دنده خودکار در اثر اصطکاکی که  در مبدل گشتاور = تور کانورتور دارد مقداری حرارت داخلی تولید می کند و نیز وقتی صفحات کلاچ درگیر می شوند ایجاد اصطکاک می کنند. و نیز اصطکاک عادی هم که بین دنده ها و بیرینگهای حمل کننده بار هم وجود دارد .

Transmission fluid acts as a lubricant protecting the moving parts inside the transmission. Over time, this fluid deteriorates and loses its ability to lubricate. For the best protection, you should consider changing the Automatic Transmission Fluid (ATF) and filter (if applicable) every 30,000 miles.  An automatic transmission creates a lot of internal heat through the friction of the fluid churning inside the torque converter, friction created when the clutch plates engage and the normal friction created by gears and bearings carrying their loads.

اگر دمای روغن دنده خودکار ATF در حد 175 درجه فارنهایت ( یعنی دمایی که اغلب روغن ها می توانند درآن دما کار کنند) نگه داشته شود می توان روغن جعبه دنده را هر 100 هزار مایل ( 160 هزار کیلومتر ) یک بار عوض کرد. ولی اگر دمای روغن دنده اتوماتیک بالاتر از این مقدار برود عمر آن کوتاهتر می شود . به هنگام بالا رفتن درجه حرارت . روغن دنده اتوماتیک اکسیده شده و به رنگ قهوه ای در می آید وئ خاصیت روان کنندگی اش را از دست می دهد

If ATF temperatures can be held to 175 degrees F. (the usual temperature range at which most fluids are designed to operate), it will last almost indefinitely, up to 100,000 miles. But if the ATF temperature goes much higher, the life of the fluid begins to plummet. At elevated operating temperatures, ATF oxidizes and turns brown destroying the fluid’s lubricating characteristics.

در درجه حرارت های بالا جعبه دنده شروع به لغزیدن می کند .در نهایت کلاچ می سوزد و جعبه دنده از کار می افتد . ولی اگر تمام روغن دنده را تخلیه کرده و با روغن تمیز تعویض کنید ذرات کثیفی و آشغالهای داحل آن هم خارج شده و عمر جعبه دنده شما زیادتر می شود .

At high temperatures the transmission begins to slip.  Eventually the clutches burn out and the transmission fails. Servicing your transmission fluid with a complete flush of the system to remove contaminates and replacing the fluid with fresh clean transmission fluid is a safe bet to extend the life of your transmission.

Power Steering Flush روغن فرمان هیدرولیک

پمپ هیدرولیک فرمان قدرتش را از موتور می گیرد و این پمپ است که روغن فرمان را تحت فشار قرار می دهد و این روغن باعث فعال شدن سیلندری می شود که کمک می کند تا فرمان نرم تر و ساده تر بچرخد .

The serpentine belt from the engine posers a pump. The pump pressurizes the power steering fluid.  This actuates a hydraulic cylinder that provides power to help steer.

ولی روغن هیدرولیک فرمان را باید تعویض کرد به چند دلیل :

The fluid need to changing for a couple of reasons:

 

  • روغن فرمان رطوبت هوا را بخود جلب می کند وهمین باعث تغییر کیفیت هیدرولیک وقدرت فرمان شده و عملکرد فرمان را تغییر می دهد

•It attracts moisture-water has different hydraulic qualities than power steering fluid, and that makes a difference in steering performance

  • آب باعث خوردگی شده و می تواند به اجزای فرمان صدمه بزند. تخلیه روغن فرمان باعث می شود که رسوبات و مواد زائد آن تخلیه شوند و ریختن روغن فرمان تازه باعث می شود که عملکرد بهتری از نظر  حفاظت دربرابر خوردگی داشته باشد

•Water is also corrosive and can damage power steering components.  Flushing out the system gets rid of dirt and deposits. The clean, fresh fluid lubricates and provides better corrosion protection

بخاطر داشته باشید که فقدان و کم شدن روغن فرمان می تواند ناشی از نشتی در سیستم فرمان باشد .

Keep in mind, any significant loss of the fluid may be due to a leak in your power steering system components.

 

Brake Fluid Flush = تعویض روغن ترمز

روغن ترمز یک روغن هیدرولیک است که برای سیستم ترمز مورد استفاده است و برای انتقال انرژی تراکمی از سیلندر اصلی به هر کدام از گیره های ترمز و سیلندر دیسک ترمزها منتقل کرد . هنگامی که بر روی پدال ترمز فشار وارد می کنید نیروی پدال به این سیال منتقل شده واز طریق شلینگ ها و لوله ها به کفشک های ترمز منتقل شده و بر روی لقمه ها فشار وارد کرده و باعث توقف ماشین می شود .

Brake fluid is the hydraulic fluid that is used by a braking system to transmit compressed energy from the vehicle’s master cylinder to the individual disc brake calipers or drum brake cylinders. Stepping on the brake pedal forces brake fluid through lines and hoses and forces the brake pads or brake shoes out to stop the vehicle.

سیستم ترمز می تواند گرمای خیلی زیادی را ایجاد کند که بیشتر از نقطه جوش ( روغن ترمز) است آلودگی روغن ترمز با رطوبت باعث می شود که توانایی روغن ترمز برای نجوشیدن را بشدت کاهش دهد ( یعنی باعث می شود که نقطه جوش روغن ترمز پائین بیاید ) و این کار منتهی به  ضعیف شدن ترمز “Brake Fade”. شود

 The brake system can produce extremely high temperatures, over the boiling point. Contamination by moisture will severely degrade the brake fluids ability to not boil, which causes “Brake Fade”.

این آلودگی ها می تواند باعث ایجاد خوردگی در سیستم ترمز و  صدمه دیدن اجزای آن شده و و به هنگامی که خودرو را برای سرویس می برید ...

آگاه باشید که هر گونه کاهش سطح روغن ترمز می تواند بدلیل نشت روغن از سیستم ترمز باشد . لوله ها و خطوط ترمز ممکن است دچار پوسیدگی شده و روغن ترمز نشت کند و باعث خالی کردن ترمز شود .

This contamination can cause corrosion in the system and damage the components make sure that the level is topped off when your car is serviced. Be aware, that any significant loss of the fluid may be caused by a leak in your brake system components. Brake lines can corrode enough to cause fluid leaks and loss of braking power.

تخلیه و تعویض روغن ترمز یکی از مهمترین و ضروری ترین کارها در تعمیر و نگهداری خوب سیستم ترمز است . متخصصین خودرو توافق دارند که استفاده از روغن ترمزهای پایه گلیکول glycol-based brake fluid ( نظیر دات 3 دات 4 و دات 1/5 ) را باید هر یک تا دو سال ( در شرایط عادی under non-racing conditions) تعویض نمود .

 Flushing the system and replacing the fluid is important and necessary to maintain a good braking system. The automotive professionals agree that glycol-based brake fluid, (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1) should be flushed, or changed, every 1-2 years under non-racing conditions

 

عبارات و اصطلاحات کلیدی :

  • جداره آبی دیواره سیلندر engine water jacket
  • دمای مطلوب optimum temperature
  • باید روغن گیربکس Automatic Transmission Fluid (ATF
  •  
  • ضعیف شدن ترمز “Brake Fade”.
  • از روغن ترمزهای پایه گلیکول glycol-based brake fluid
  • تحت شرایط عادی = under non-racing conditions
  •  

...............مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 13 آبان ماه 1394 – ممکو

منابع :

http://htamn.com/fluid-flushes/

https://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20101220051031AAuhXDQ

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2320758

http://www.carsdirect.com/car-repair/how-often-should-you-replace-your-cars-radiator-fluid

 


محمد توکلی

هدف از اینترکولر ( خنک کننده میانی ) در موتورهای دیزل چیست ؟

Saturday, October 31, 2015

 هدف از اینترکولر ( خنک کننده میانی ) در موتورهای دیزل چیست ؟

What is the purpose of an Intercooler?

 

مقدمه :

این روزها بر روی بدنه بسیاری از کامیون های دیزلی نوشته شده است intercooler  و این خودروها دارای یک رادیاتور اضافی در جلوی موتور هستند که کار خنک کاری هوای فشرده ای را که بعد از فشرده شدن در توربوشارژر داغ شده است به عهده دارند. هوای داغ و متراکم اگر خنک شود چگالتر می شود و احتراق بهتری را تولید می کند که این هم از نظر ترمودینامیکی و هم از نظر بالا بردن راندمان اهمیت دارد .

ضمن اینکه از احتراق زود هنگام موتور و ایجاد ضربه در موتور جلوگیری می کند

دمایی که موتور دیزل در آن دما کار می کند خودش موضوعی مجزاست اما در مورد عملکرد اینترکولر IC هر چقدر هوایی که وارد محفظه احتراق موتور می شود چگالتر باشد بویژه هنگامی که میخواهیم توان بیشتری در طی شتاب گرفتن از ماشین بگیریم این موضوع اهمیتی بیشتری دارد .

Operating temperature of the engine itself is a whole different matter, and you're right, the engine itself does like to be warm. But the OP asked about the function of the IC, so we're talking about density of the air entering the combustion chamber, two completely different issues. So from a physics point of view there are competing interests, the engine needs to retain heat, but ideally we'd like very dense air entering the combustion chambers, especially when we're calling for horsepower during acceleration (increased fueling). Under steady state cruising conditions when the engine is running ultra lean (lower horsepower) intake air density is less of an issue.

 

تعریف اینترکولر :

 

اینترکولر دستگاهی است که به همراه توربوشارژر و سوپرشارژر مورد استفاده است و  بر سر راه هوای خروجی از این تجهیزات قرار می گیرد تا هوایی را که در اثر فشرده شدن داغ شده است دمایش را کمتر و چگالیش را بیشتر کند و سپس بدرون موتور بفرستد

An intercooler is an intake air cooling device used commonly on turbocharged and supercharged engines. Intercooler cools the air compressed by the turbo/supercharger reducing its temperature and increasing the density of the air supplied to the engine.

 

 

 

عملکرد اصلی اینترکولر خنک کردن هوای متراکمی است که بعد از خارج شدن از توربو( توربوشارژر ) گرم شده است و باید خنک شود و به درون موتور فرستاده شود .

A. An intercooler's primary function is to cool the charge air after it has been heated due to boosting and the heat that is produced by the turbo before sending the air into the engine.

 

وقتی که هوای فشرده سرد تر می شود تراکم آن نیز بیشتر می گردد و این هوای متراکم امکان احتراق بهتری را فراهم می کند ( و توان بیشتری را تولید می کند ) ضمن اینکه هوای خنک تر احتمال ضربه زدن در موتور را هم کاهش می دهد.

 As the air is cooled, it becomes denser, and denser air makes for better combustion (more power). Additionally, the denser, cooler air helps reduce the chances of knock.

FAQ Category: 

Intercooler

FAQ Question: 

Q. What is the purpose of an Intercooler?

http://www.turbosmart.com.au/wp-content/uploads/2012/09/article_inter6.jpg

 

................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 9 آبان ماه 1394 – khbipc

منابع :

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/purpose_of_an_Intercooler

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=321373

 


محمد توکلی

نماینده شرکت KOKS در BIPC

 

ساعت 10:30 رفتم سالن تشریفات : سمینار معرفی دستگاههای مکنده سیار که یه نفر هلندی  از شرکت کوکس koks اومده بود  که مامور فروش دستگاهها بود و تاریخچه ای از شرکت و مشخصه های دستگاه را توضیح می داد.

گفت که شرکت اشون سالانه 85 تا 95 دستگاه از این ماشین ها را تولید می کنه وقتی علت این ظرفیت کم رو پرسیدم گفت چون به کیفیت و ایمنی خیلی اهمیت میدن و ماشین هاشون سالها کار می کنه و خراب نمیشه

با یه ساعت تاخیر اومد و تو همون فرصت کلی شرکتشون رو معرفی کرد یه مترجم ایرانی هم داشت که حرفهاش رو ترجمه می کرد البته بیشتر مطالب فارسی خودش رو می خوند تا ترجمه حرفهای  مارک استوارت !

منم یه سه چهار تایی سوال ازش کردم و وقتی جلسه تموم شد و از سالن اومد بیرون گفت هوای اینجا چقدر خوبه !

البته شرجی و گرمای خرماپزون ماهشهر رو ندیده و منم بهش گفتم آره ایران چهار فصله و همزمان میشه چهارتا فصل سال رو در نقاط مختلف اون دید ... پر بیراه هم نگفتم . این بیچاره فقط 24 ساعت بود که ایران اومده بود و می خواست برگرده بره کشورش . اولین بار بود که ایران میاد و گفت بخاطر برداشته شدن تحریم های این اتفاق افتاده ...


محمد توکلی

صفحه نخست
آرشیو وبلاگ
پست الكترونيك

محمد توکلی


نویسندگان
محمد توکلی


آرشیو من
آذر ٩٥
آبان ٩٥
مهر ٩٥
شهریور ٩٥
امرداد ٩٥
تیر ٩٥
خرداد ٩٥
اردیبهشت ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
امرداد ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
شهریور ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
امرداد ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
فروردین ۸٩
اردیبهشت ۸۸
اسفند ۸٧
دی ۸٧
آذر ۸٧
آبان ۸٧
شهریور ۸٧
امرداد ۸٧
تیر ۸٧
خرداد ۸٧
اردیبهشت ۸٧
فروردین ۸٧
اسفند ۸٦
بهمن ۸٦
دی ۸٦
آبان ۸٦
مهر ۸٦
شهریور ۸٦
تیر ۸٦
خرداد ۸٦
اردیبهشت ۸٦
اسفند ۸٥
دی ۸٥
آبان ۸٥
تیر ۸٥
خرداد ۸٥
اردیبهشت ۸٥
بهمن ۸٤
دی ۸٤
آذر ۸٤
آبان ۸٤
مهر ۸٤
شهریور ۸٤
امرداد ۸٤
خرداد ۸٤
فروردین ۸٤
بهمن ۸۳
دی ۸۳
مهر ۸۳
خرداد ۸۳
اردیبهشت ۸۳
فروردین ۸۳


لینک دوستان
  ليست وبلاگ ها
قالب هاي وبلاگ
اخبار ایران
فناوری اطلاعات
تفريحات اينترنتي
پردیس من


آمار وبلاگ


وبلاگ فارسی
  RSS 2.0